Sunday, October 16, 2011

My Nasi Ayam

Sabtu, beli ayam...yang dah siap di potong..whole leg

Hari ni mak masak Nasi Ayam....

Adek..pergi cuci ayam tu....I bagi arahan..

Mak..macam mana nak basuh ayam ni...adek tak tau laa..

Ha!...ko basuh lah bersih bersih...tak kan nak cuci ngan sabun pulak..

ambik tepung gandom tu...gaul dulu..then baru basuh bersih...

Ok Siap kata nya...

Pastu nak buat apa...

Rebus laa..pakai periuk besar sikit..kasi tenggelam ayam tu..

Ambik halia dekat tingkap tu..cuci bersih..ketuk sikit ,ambik bawang putih tu..kupas dan ketuk..masuk kan dalam periuk tu..

Ok..

Tadi mak ada beli sop bonjot..masuk kan 2 bungkus...tutup periuk tu biar cepat mendidih...mask hingga ayam masak...

Sementara tu..ambik bawang merah, bawang putih dan halia, racik halus halus..

Nak buat apa tu...dia bertanya...

Nak tumis kan nasi dia laa...

Ok..adek buat..

sambil tu aku buat sos nya..

ambil cili kering dalam 2 genggam..potong potong dan rebus sampai lembut.

cuci bersih dan buang biji..kupas bawang putih dalam 5 biji

kisar halus dalam blender..add in  some chille sos and air asam jawa (pekat dalam setengah cawan)

masuk dalam periuk kecil dan add sugar...didih kan sampai masak dan pekat(guna api kecil)
Sos ni setelah masak, tapis agar nampak halus  sos nya..

Mak..bawang hiris dah siap...lepas ni nak buat apa mak..

Sukat beras...cuci bersih dan sukat air macam biasa dalam periuk nasi...lepas tu keluar kan dan 3 cawan - buang- dan masuk kan air rebusan ayam tadi dalam 3 cawan jugak. Tambah kiub ayam dan garam. Masuk kan daun pandan.

Ambik kuali..taruk butter dan sedikit minyak..tumis kah bawang2 dan halia yang di racik tadi..masuk kan juga kayu manis dan bunga lawang...tumis bahan hingga wangi tapi jangan bertukar perang atau hitam..nanti nasi jadi coklat...Bila dah siap..curah dalam peruik nasi tadi..OK..baru tekan suis periuk nasi tu...

Ayam yang di rebus tadi , keluar kan dari periuk dan biar dia agak sejuk sikit.

Kemudian lumur kan dengan sos tomato, sos cili dan kicap manis..
biar lebih kan semua bahan2 tu dan nampak gelap sikit.
Biar kan sebentar...

Sop tadi si renih kan pelan belan...rasa lah garam nya dan sebelum tutup api, masuk kan daun bawang,daun sop ...kalau suka tambah kiub ayam..

Ambil kuali dan masuk kan minyak..jangan goreng tenggelam...minyak sikit jer..

goreng ayam dengan api pelan...bila kulit dah garing dan berkilat..angkat...(ayam dah masak so tak perlu goreng lama lama..nanti keras)

Adek,,ko tolong ketuk ayam tu dan potong dua...

Keletak keletuk ..lama lama ..prang!!!!

aku dengar suara mengikik...lama lama jadi ,menggilai..

Apa hal tu....abah nya bertanya..

Pisau ni hujung dia dah patah...heheheh aku dengar riuh rendah gelak budak2 ni...

Eh cepat laa....hidang kan cepat...Abah kamu ni dah lapar...kang ada yang Hulk Hoogan...

Nasi ayam...simple saja...





Ni budak yang tolong masak nasi ayam...bila dah siap masak..punya lah kembang hati dia....

2 comments:

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails