Tuesday, November 29, 2011

Tempoyak...Petai


Hari nak citer pasal Petai..

Kemain banyak orang jual petai sekarang ni...

Ada murah dan ada yang mahal...

Orang macam I ni sure lah cari yang murah jer......macam semalam..

3 ikat 5 ringgit ..1 ikat ada 3 papan...ok lah..

tiba tiba PA menyampok..dalam peti ais tu kan ada petai..dah hitam kulit nya...

tau lah..semalam saya beli..nanti saya pakai sekali ler....

dalam kepala dah tune dah...

nak masak tempoyak udang dengan petai...

Tapi s puas lah meround pasar..tak da udang...ada pun yang jenis kulit keras tu..
tapi semua kecik2 dan dah tak berapa elok nampak nya...

nak tau berapa rege nya...rm14 .00

so I tak kuasa nak beli cik udang ni...

pakai ikan bilis je lah...

akak jual tempoyak pun ada  berniaga..

tempoyak dia 'pure' ..tak campur pisang..

beli santan sekali...wah..dah terasa rasa kesedapan nya...

Balik rumah , I terus masak...

Masak jer semua nya...terus suruh anak anak hidang kan atas meja...

tempoyak petai dengan ikan bilis.goreng pucuk paku dan cencaru bakar cicah air asam..

semua senyap makan..tapi anak anak tak makan pun lauk tempoyak ni...

sebab tak da udang kata nya...

Masa tengah berkemas , siap cakap ngan anak anak...masuk tipuware tempoyak ni..esok boleh makan lagi...

Masa malam.budak budak ni tak nak makan nasi..

nak makan burger jer kata nya...

I pulak pi lah cari lauk tempoyak ni...

tak jumpa pun....cari dan cari....

rupa rupa nya...

dalam tong sampah...!

Rasa nak jadi mak si Pekan jer..

lari ke Batu Belah..Batu Bertangkup...

Sedih tau....

tapi..masuk kan kepala dalam tudung saji  pun ok juga lah.....







Saturday, November 26, 2011

Hujan hujan dan lapar...

Sabtu pergi Meru..

ada jemputan kawin dari Dr Ibrahim Ghaffar-seorang penyair,pelukis seniman.

Pengantin lelaki nya macam Apek Saiful jer...


Bapa Pengantin perempuan..Dr Ibrahim Ghaffar..


Tiada karaoke tapi ada pemuzik gamelan...adat jawa gitu...




Makanan dia ..nasi beriani gam johor..ok lah..

Balik dari rumah beliau, kami mengharungi jem  dan hujan lebat...





Mula nya nak singgah kedai borong jajan...terpaksa di batal kan sebab hujan tak mau berhenti....

Terus ke Bukit Tinggi, beli ink printer..Mira nak bawak printer ke kolej nya...so laptop I jadi milik dia sementara dia habis belajar bulan March ni...




 Selesai membeli ink, kami minum kopi  kat kedai Kopitiam Pakli..




PA dok mengamuk sebab pelayan nya tak datang datang ambik order...

I pun terus ke kaunter depan tanya kat pelayan yang sedang bersenang lenang tu..

'sudah 20 minit saya tunggu, tak da sapa datang'...

dia terpinga pinga dan  minta maaf...

Hmmm...sakit gak hati...bila kita lambai2 panggil dia tadi, budak ni boleh buat donno jer..

padan muka kena se-das tadi...

Tengok wajah PA ni..uban dah penuh kat muka..nampak garang jer....yelah..wajah I lagi tua kan...
Sampai jer rumah, ada satu suara cakap....

Mak lapar laa...mak adabeli apa apa tak?...

Anak.... anak ,...kenapa lah perut kamu masa time cuti sekolah ni asyik lapar jer....

Hmmm.....









Thursday, November 24, 2011

Mee Kari Kjee

Selalu I buat mee kari ala nyonya...pakai udang saja...

Tapi kali ni nak cuba resepi dari Blog Kjee kita ni..

Simple dan sedap sekali...\

Lagi pun bahan bahan semua nya ada dalam peti ais I ni...

So selasa lepas, dalam kesejukan hujan yang turun..

kami dinner dengan Mee Kari...

No complaint or whatsoever dari budak budak ni...

senyap jer dia makan...hehehee..




resepi nya....

bahan2nya:
1 cawan rempah kari daging babas
½ cawan cili kering yang telah diblend
8 ulas bawang putih
1 genggam penuh daun kari.
belacan sebesar ibu jari.
4 biji buah keras
2 biji bawang besar-saya tambah
sedikit lengkuas di ketuk-saya tambah
sedikit halia..-saya tambah
½ ekor ayam
kerang
taupok (tahu goreng)
1 cawan pati santan
mi kuning/mi hun
taugeh


Cara nya macam masak kari laa...


Selamat mencuba!









Sekadar Renungan.....

Wahai Pemimpin Negara ku....
Kesian si pendek tu....

Monday, November 21, 2011

Cuti masak but not makan....


Setiap sabtu, merupa hari cuti masak yang di PA bagi kat I ni...
 Tapi kekadang tu kena masak jugak kalau ada hal yang tak dapat di elak kan...

So Sabtu lepas, kami ter-discovered satu port makan di Pelabuhan Klang ni..

Kedai Muslim chinese food..
Ok laa...portion dia banyak kalau nak di banding kan dengan kedai siam malam malam tu..
dan harga nya amat berpatutan..
Kedai ni bersambung dengan bangunan Giant Port Klang ni, so sejuk sejuk nyaman lah kekdah nya kedai nya..


Ini Nasi Goreng seafood..udang sotng nya banyak sekali..nasi pun banyak..sedap sangat...
Ni I yang punya..


Nasi goreng Cina..Memang sedap...Ni PA punya..

Tomyam campur...terbaik! cuma rm5.oo


Jom makan....Bismillah....

At last..tak terlarat nak habis kan..banyak sangat
lain kali bang..kita order satu pinggan jer...
I pun interview lah pelayan nya...mana tokey kedai ni dek..
tu yang goreng nasi kat depan tu..
Dulu kak, dia kerja di satu resort kat Terengganu...kadang kadang dia bawak pelancung pergi dive kat laut..
tapi sejak dia kawin dengan wanita Indonesia yang Islam, dia pun terus berhenti dan bukak kedai makan sendiri..

Ooooo..panjang betul Oooooo aku ni...heheheheh

Saturday, November 19, 2011

Yang paling aku tak suka buat......

I ni walau pun suri rumah sepanjang masa..ada bende bende yang paling I tak suka sangat buat dalam urusan rumah tangga ni...

1. Lipat kain...



dulu masa berdua ok lah...pastu bila dah ada anak sorang..rajin lah lagi..
bila dah berderet2, mula lah malas..basuh I rajin laa..sidai kira ok lagi tapi melipat ni..asyik bertangguh jer..
angkat pastu masuk kan dalam bakul...tempat paling strategik atas sofa..hehehe..kadang kadang kain semua habis berpakai semula...Bila dah kena perli  dengan PA  baru lah rajin  sikit sebab selalu nya nak cari setokin yang sama dan cari seluar kecik jadi masaalah besar tau!

Tabik buat Abah I, mak mertua I dan kakak ipar I..dia lipat kemas kemas macam bergosok rupa nya..


Menggosok..


Dulu kerja ni kerja abah kita..dia suka sangat menggosok kain..spender pun dia suka gosok..
Dulu kalau aku menggosok, dia selalu perhati dan tegur..salah tu...
bila asyik tak betul jer, dia akak ambik alih..
macam ni laa..
kita ni cakap yelah yelah...pastu hilang...hahahhaa

Membasuh kasut sekolah anak..



Masa sekolah dulu basuh kasut sendiri..tak pa laa..
Putih melepas kasut siap berkapor...

Sekarang ni ..sejak dari anak sulung sampai lah ke Yaya..
Semua main humban dalam mesin basuh...sekejap jer bersih...
Tu yang kita tak kisah kalau kasut tak basuh walau pun dah petang ahad..
masuk mesin dan bila dah kering letak bawah kipas..kering you..dengan stokin2 sekali tu...

Buat biskut raya..



Mintak maaf lah..memang boring betul kerja macam ni...nak tekun menerap biskut satu, apa lagi kalau tart nanas...
tu sebab dulu kalau buat biskut masa raya semua jenis gentel2 dan bulat jer....hahahhaa
Tabik spring kat peniaga kuih ni...

Menghiris bunga rampai..



Alahai...bukan kesukaan I ni walau pun suka bau nya..
biar lah I kopek bawang ke,cuci ayam ker dari buat kerja halus halus ni...

Dulu masa muda muda dulu, mak akan bahagi kan kerja rumah...

I..sebagai kakak akak basuh kain(pakai tangan tu), masak memasak dan basuh pinggan.

Adik I Ayu, sebab dia kecik, tugas dia berkemas rumah....

Sampai sekarang aku rasa bila aku berkemas rumah rasa macam tak betul jer...

dan adik aku ni..masakan dia ada kureng sikit..(malas kot)hahahahha

Hmmm...apalagi ya....

Hahahahah....



Friday, November 18, 2011

Mak jangan marah tau!

Yaya!  tolong mak pergi kedai ya....

boleh boleh..kedai aceh ker...(kedai ni depan sekolah dia)

tak jauh sangat pun...

yela...

mak nak beli apa...

Tak pa..nanti mak  tulis kat sampul ni..

Duit nya mak masuk kan dalam sampul ni sekali tau...

Aku mencari duit kecil tapi yang ada rm50 dan rm 1 saja...

Yaya..Ni rm50 tau...nanti bawak balik baki tau....

ok..Yaya beli air kotak sekali ye...

ok..kata ku...
............\

,,,,,,,,,,,,

................

Lama nya Yaya ni pergi kedai.. kata ku pada Hani...

mesti dia jumpa kawan dia tu mak....

tak lama kemudian aku dengar bunyi pintu pagar di buka...

Dia meletak kan barang barang yang aku pesan atas kebinet dapur...

Duit lebih Yaya dah masuk kan dalam beg duit  mak..kata nya...

Yaya nak mandi lah....

Semasa aku tengan sibuk menbgoreng ikan. dia yang baru habis mandi,dengan tuala di badan..memanggil aku..

Mak...kalau Yaya cakap ni..mak jangan marah ya...

Cakap je laa..kata ku..

Janji dulu...pinta nya..

Ok laa...apa dia..

Tadi masa Yaya dah sampai kedai...sampul yang mak bagi tu dah tak da..

Aku cuba menahan diri dari bertanya....

Yaya cari cari sini sana sini...

cari cari....

sampai lah kat longkang rumah Cik Lili....

rupa nya dalam longkang tu....

Nasib baik jumpa!....Lega ..kata nya...

Hmmm Anak...terasa nak membebel tapi dah janji tak leh marah!!!

P/S
Cik Lili tu ada lah jiran sebelah rumah aku...punya lah jauh dia mencari tu!!!

Thursday, November 17, 2011

Kari tulang...

Stok korban hari tu dah selesai.....

Semalam ada lagi jiran menghantar nya...

Pakcik Jalud bagi mama semalam..mama dah ambik setengah ni mama bagi kat acik pulak...

Terima kasih laaa

Adoiii.....kali ni dekat 4 kilo tulang lembu....

apa nak masak ni.....

udah mabuk makan daging lembu ni....

aku tak tahan bau lembu yang baru sembelih ni...

So tadi aku masak kari tulang....



Ni pinggan yang aku makan tadi...


main hantam saja..ada kerisik 2 peket aku masuk kan sekali....

Ok gak rasa nya...

Tapi ada yang komplen..mak..kenapa tak da isi...

mak ehh  anak!..dah nama nya tulang...ko gigit gigit jer laaa....

Ada satu bekas lagi dalam freezer....

Ahad ni mak buat sop je lah....

Rasa nya raya korban depan baru aku makan daging balik!!!

Monday, November 14, 2011

Masak kerang...

Hari ahad saya masak ni...

Kerang bercili daun selasih

ambik resepi  dari blog sini....credit to her...

sebab sedap sangat..lupa nak ambik picture...

http://networkedblogs.com/kwcQo
tapi sama lah macam gambar ni....

Kerang bercili daun selasih...

(sukatan bahan bahan ikut kamu laaa)

Kerang (pilih yang besar..senang nak kopek)- cuci bersih dan rebus dengan serai sebatang....kopek dan buang kulit kerang sebelah saja..

Cili api..ikut suka...boleh campur dengan cili hijau..

Sos tiram

lada hitam(I tak taruk pun)

Serai sebatang dua..

asam keping...



Blend cili dan bawang bawang dan halia...tumis kan sampai garing..

masuk kan asam keping dan serai..

Bila naik bau..

masuk kan sos tiram secukup nya...

rasa lah garam nya..masuk kan kerang gaul rata..

masuk kan daun selasih...

Tutup api...

Sedap tau.....

Menggigau ker?

Dalam sebulan dua ni...

malam dah tak tenteram lagi...

ada jer komplen dari anak anak aku...

tengah tengah malam menjerit...

terperanjat kami ..takut tidor di bilik  sendiri..

so penuh lah bilik kami....

Pun..

ada kala nya mereka ni ketakutan...

mak..macam ada orang tindih lah....ujar Hani..

yelah mak...Yaya pun kena...

Yang abah dia pun kena....meracau racau tengah malam..

macam orang bergaduh....

Nasib baik lah aku ni jenis cepat terjaga...

mengejut kan dia dari mimpi/ngigau ker..bukan senang...

kalau sekali dua terkena tak apa lah..

kalau bende yang sama berulang ulang....

rasa pelik gak...

baru aku perasan..

bila nak kena tu...mesti aku terdengar bunyi bumbung berderik2 macam di pijak....

sangka ku selalu nya...Kucing laaa..

Tapi..malam minggu lepas...\

aku terjaga dari tidur kerana terasa nak buang air kecik..

bila selesai urusan..aku ke katil semula..cuba nak sambung tidur..

sedang mata terkebil kebil..

aku dengar bunyi bumbung macam di pijak pijak...

lepas tu aku dengar PA menggigau...

keluar keluar.keluar....

aku berpaling ke arah nya....

cuba memanggil nya..bang...bang...

keluar keluar keluar..dalam suara nya...

aku panggil pelan pelan ...bang ..mengucap bang...bangun bangun...

lama baru dengar suara dia menyahut....

tepuk bantal tu dan pusing kan...dia beristifar....

Esok nya masa aku tanya dia...

cuba story sikit hal malam tadi...

dia menung...saya bergaduh dengan hantu...dia keluar dari dinding dan nak duduk atas  kepala saya...saya maki hantu tu....suruh keluar....

Hari tu...saya nampak macam ada pompuan bertudung masuk dalam bilik..bila dekat dengan saya macam lelaki plk rupa dia..nak cekik saya...tu yang awak dengar macam macam tu...

Aduh.....anak anak cakap macam ni..abah dia cakap macam tu...

kenapa pulak ni....

Nak buat apa ya...

Sekarang ni setiap pagi aku main kan surah AlBaqarah....

Sunday, November 13, 2011

Projek Emas-1

Assalamualaikum ...

Jumaat 11.11.11

Semua barang mesti ada atas meja....

Lepas abah dan emak balik dari kedai...abah nak tengok kasut stokin dan beg sandang semua dah ada ya...

Alahai...bising betul abah ni...semua nya perfect...asyik ulang cakap jer...

kita tau laaa...

Lepas abah dan mak pergi, saya dan kakak sambung tengok TV...best betul  drama melayu ni...

sambil sambil tu, kita sempat hantar satu sms kat mak...tolong beli milo ais ya mak...

Tengah golek golek depan TV..kita dengar kereta tengah parking...Alamak!

Abah dah balik laaa..lintang pukang kami bangun...

Aik..punya lah lama mak pergi, satu pun tak siap ker..mana beg kasut stokin semua....mak dah bising dah..

Yelah..yelah..kita cari lah ni....

Jangan lupa seluar trek sekali..bawak baju spare sekali...lepas panjat , nak mandi sungai lagi....

Yelah ....

Cepat cepat..lepas ni tutup TV...kena tidor awal..esuk kena keluar rumah tepat jam 4.30 pagi...

mak..Kita nak mandi dulu..nanti tak payah mandi lagi pagi esok..tido pun siap pakai baju nak keluar ya...

Suka hati laa...ujar mak kita...

Awak tu bang...jangan nak ber online jer..tutup semua...tidur awal..mak dah bising kat abah..

Jam 10 semua lampu tutup...eiii..awal nya tido...

Rasa sekejap sangat tidor..tiba tiba dah dengar suara mak pot pet pet suruh bangun......

Mak pun dah siap kan air kopi dua botol, roti senwich bagai...

aik..pukul berapa mak bangun ni...semua dah siap...

yang last sekali bangun..abah laaa...macam biasa abah cakap dia akan bangun bila semua nya dah ready...

abah tak payah nak mekap mekap pakai bedak  pun..sikat rambut pun tak..hahhahaa..lepas mandi terus pakai baju dan seluar..itu pun mak kena siap kan kalau tak..kelaut laa..

Pukul 4.15 pagi..abang Ezry pun sampai...

Nak kena ambik Kak Natasya kat rumah dia..Kak Natasya tu BFF Hani...



Ok..babai mak....jaga diri mak....

Mak pesan..jangan suka sangat..baik baik kat sana tu...

Kita semua ni nak panjat Bukit Broga Tau...

Seronok sangat....

tapi mak tak ikut..

mana mak larat dan mak pun tak sihat...kesian mak kena tinggal..

Call Alang..amboi susah nya nak bangun kan dia ni..dekat 10 kali call baru dia angkat...

Alang..jumpa kat Semenyih tau..jangan lupa bawak abang Taufik dan abang Fikri..

Yelah...

Along tak dapat ikut serta sebab dia kerja shift petang...tak pa laa...








Add caption








kesian abah......dia dah tak larat nak panjat dah..Di pertengahan jalan dia dah nak tarik diri dah....

Rehat  lah abah...


abang Ezry beria ia nak shoot gambar awan nano

Ni abang Taufik..tengah bergumbira sebab baru selesai PMR....

masa turun lebih mencabar dari mendaki...kami asyik tergelincir jer..

Akhir nya projek abah berjaya!


Mawar berduri..

Ni lah bodyguard kami...


Terima kasih abah...ini sebenar nya impian abah...












Setelah selamat turun, kami pergi mandi manda kat Sg Tenkala..Best sangat!!

Sekian lah catatan kita...Sebenar nya ada banyak lagi gambar..malas nak upload...
Lepas ni projek abah dalam masa 2 minggu ni...
Ke Taman Negara pulak....Saya suka sangat!!!

Yang benar..
Umi Nur Hidayah @ Yaya


iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails