Thursday, May 19, 2011

Ayam Negro

Sebenar nya dah lama masak ni.......





Dengar nama nya pun dah semacam...teringat lak awang hitam yang kena belasah tu...


Resepi di ambil dari kakida dari koleksi 1001 resepi

Senang jer buat dia..dan sedap sangat...macam kat kedai nasi kandar tu...

Resepi ni kena pakai banyak bawang kecik...so kena siap kan tisu banyak2 ya...

Ayam seekor- potong kecik2 dan goreng sekejap..

bawang kecil dalam 1/2 kilo...potong dan hiris nipis..

bawang besar -2 biji..sama ..hiris nipis..

Kicap kipas cap udang or Bilal...pakai banyak tau..

cili mesin..suka hati nak taruk banyak mana..(ikut pedas..)

bawang bawang tu di goreng hingga perang..buat macam bawang goreng , jangan lah sampai hitam..

lepas tu di blender dengan air dan sedikit minyak goreng tadi..jadi kan paste.

Tumis cili mesin hingga garing..masuk kan pes bawang goreng tadi..kacau rata..

kalau pekat sangat..bubuh sikit air..

masuk kan ayam..taruk kicap..

apa yang saya buat, bila dah taruk kicap ni..saya dah tak bubuh garam or gula lagi..ikut suka hati kamu lah..jangan ikut saya...

biar kan sehingga kering dan pekat.




boleh juga di tukar ke Daging..rebus dulu biar empuk dan masuk kan sekali air daging tu...

kalau pakai daging fresh batang pinang..tak yah rebus..


......................................................................................................................................................

2 comments:

  1. Simplenya!!Tak banyak kerenah. nanti nak buat tapi bab menitis air mata tu, satu problem!

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails