Wednesday, August 15, 2012

Corat coret menjelang raya

Ramadan akan meninggal kan kita...sedih...
Entah panjang ke tidak usia kita untuk Ramadan tahun depan...

Sebenar nya, aku sedang berehat kejap dari menjahit langsir...
Dah berbulan2 aku membeli kain nya sampai naik lupa..

Tapi suka sangat bertangguh2..macam ni lah...buat kerja last minit

Anak anak yang masih bersekolah tu pakaian baru nya di beli oleh anak anak yang telah bekerja..
Masing masing pilih sorang adik..lega betul kepala otak kami suami isteri...aku cuma beli kain dan tempah baju kurung mereka saja..

Kuih raya..Hmm..sebenar nya ada hajat nak buat sendiri...tapi minggu lepas bila alin balik berbuka di rumah, dia bawak sekali kuih raya yang di beli nya entah kat mana...aku dia jer...Mak,malam raya nanti mak buat kek ya...aku angguk je laa

Apis, kasut mak dah lama mak pakai ni...mak nak yang baru laa..
saja aku menjolok dia...
oo nanti apis bawak mak pergi beli kasut ya...
Bila tiba masa nya, mak..orang bagi duit jer laa..kena kerja laa...
mak nak berapa?
Entah..kaki mak ni sesuai pakai scholl atau Hush Puppy jer
mahal tu..
Yelah ...mak pergi ngan budak2 ni je lah ye...
Bila aku ke Jusco,terus grab kasut yang berkenan,nampak pulak kasut lelaki...beli lah untuk PA..

Yang belum beli..baju aku dan PA...
entah laa, sejak dah masuk era 5 series ni, perasaan nak berbaju baru dah kurang...
Kenapa ye??

Di kesempatan ni aku ingin memohon maaf kepada sekelian teman teman se-blogger ini...kalau ada tersilap kata terkasar bahasa ,ampun maaf dari saya

Selamat Hari raya Aidil Fitri
Panjang umur kita bersiaran lagi..

Yang balik kampung tu, berhati2 lah di jalan raya...Sabar sabar sabar....

Saya ni macam biasa laa...
pagi di rumah,lepas sembahyang raya dan makan bersama anak menantu dan cucu, kami akan bergerak ke rumah orang tua PA dulu..lepas tu ke BC ...
sama jer routine kami setiap tahun....

Assalamualaikum...



Thursday, August 2, 2012

Mati itu pasti......

Kenapa ya...

semenjak dua menjak ni banyak kes kematian yang ngeri...

Aku terperasan satu dua yang amat memilu kan...

Kes wanita yang bertugas di TV9 tu....agak nya lepas bergaduh besar si suami cekik bini dia sebab tak tahan dengar kemarahan isteri dia..entah laa..ini andaian aku laa..

Kekadang kita ni pompuan ni kalau marah, suara dah macam petir...macam macam keluar dari mulut kita...
Pasangan kita lak menggunakan kekerasan untuk tunduk kan bini dia..
Tak dapat nak kawal kemarahan...macam ni lah jadik nya....
pastu..terlebih cerdik pulak....reka cerita yang bini dia gantung diri....
macam lah polis ni tak tau nak handle kes macam ni..

Selalu nya ..mayat memang tak boleh bercakap sebab dah mati..
tapi jasad nya yang kaku itu lah yang akan memberitau apa yang terjadi..
Eh..yer ker.
Aku ni dah terlebih sangat menonton CSI ni.......
kesian anak nya yang sedang merindui mama nya..
kesian juga pada ibu dan ayah nya...

Entah lah..ni je yang terpikir oleh makcik ni....

Semalam,air mata ku melimpah lagi..
bila tengok berita TV3..
sepasang suami isteri-(isteri nya hamil 8 bulan )
mati tersepit dia antara 2 buah bas sekolah yang berhenti di persimpangan lampu trafik..
aku membayang kan bertapa siksa nya isteri hamil tu...
sedih sangat....kesian anak nya yang menjadi anak yatim piatu...

Jaga diri anda, hormati lah hak orang lain ..

Alfatiha buat mereka2 dia atas...

Wednesday, August 1, 2012

Trial exam

Hari bermula lah ujian  Trial PMR...
My no seventh,Mimi akan menduduki ujian tersebut...
Umi Hazrin


 Aku sering melihat dia mengulang kaji di dalam bilik aku, bilik dia ,di atas meja makan dan di depan TV dan dia boleh menahan nafsu dia untuk menonton TV..siap tutup tu.....merata rata dia berada untuk mentelaah.
Aku tau dia bekerja keras untuk mencapai kejayaan kerana dia ada banyak kelemahan dalam matematik...tidak seperti kakak2 dan abang nya ..

Hari tu dia menangis tersedu2 depan aku dan kakak nya Mira...bila di tanya kenapa..dia kata dia pun teringin nak masuk kelas  aliran sains seperti kakak2 nya dan abang nya..tapi dia lemah matematik....huhuhu

Aku kata kan,,tak kira lah kelas apa yang bakal dia duduki tahun depan,,,abah kamu dan mak pun dulu bukan nya dalam aliran sains pun...

Mira pun aliran sainsm tapi bila masuk U dia ambil jurusan yang jauh dari sains..apa nak risau kan Mimi...Its okay Mimi...jangan lah down sangat...selagi ada usaha,selagi itu lah ada jalan nya..
Terus kan semangat dan berfikiran positif...

Yaya pulak...paling relaks sekali..

Umi Nur Hidayah

dia tau ada ujian besar september ni..tapi dia buat derk jer..
Bila di sergah, baru lah tercari2 buku...
Yaya,kalau macam ni lah cara ko, mak dah boleh agak apa keputusan ko dah..

orang tau laaa....

Yaya  baru saja habis ujian trial UPSR nya minggu  lepas.

bila di tanya apa keputusan nya...
selamba jer dia jawap..

bila dah dapat semua,baru Yaya cakap....rahsia kata nya..

Hmm,bila di desak,dia cakap dua kertas BM A
math....alaaa..nanti laaa.....kata nya
Merah lah tu..ugut  ku..
Mana ada.....
tu berapa...
dapat C jer..
kenapa dapat C!..zira tanya...
sebab kertas matematik 2 ,yaya tak sempat habis kan...masa dah habis..kata nya..
cikgu tak mau bagi lebih masa pun...

Hekeleh!..masa ujian sebenar nanti yaya..masa dia mungkin 1-11/2 jam saja...
banyak cantik muka ko nak masa panjang panjang...kena pandai lah peruntuk  kan masa..
Buat soalan yang senang dulu, lepas tu baru buat yang lain...kena pandai taktil!
Ko berangan jer ni....

mana adaaaaa laaa...jerit Yaya..

Umi Nur Hani

Yang sorang lagi ni bakal SPM..
dia ni brutal sikit..
siang malam mengulit buku
Mak..tolong beli buku rujukan ini itu
Abah,,nak tambah tuisyen boleh tak..
mak...nak duit beli pen...

Mak dia tgk tv  pun dengar suara dia cakap..mak kecik kan TV...pada hal aku tengok berita jer

Abah..kecik kan suara lagu kat pc tu..orang belajar ni...

kira nya kami ni dalam keadaan tersiksa dalam rumah sendiri laa buat masa ni..

Bila aku naik angin sebab tak kemas katil dan bilik...dia kata dia sibuk mentelaah..

Aku cakap..kalau nak belajar pun, tilam sendiri kemas lah dulu..ni buku yang bertabur dalam bilik ni..kemas laa..kang mak campak ke luar ...mak..kata nya..toksah marah marah..setiap kata kata mak tu ada lah doa...
Amboi! banyak cantik muka ko..jadi tak boleh tegur laa tak boleh suruh buat kerja rumah laa..

Apa apa pun, aku sentiasa berdoa agar semua anak anak ku berjaya di bidang masing masing.
Bukan untuk mak ..mak dah tua... boleh gak kamu hulur hulur duit kat mak nanti ....untuk masa depan kamu jugak..jangan lupa pada suruhan tuhan dan jangan lupa mak abah sudah laa.

Apa saja keputusan nya, kita terima seada nya..sebab mak tau kamu dah buat yang terbaik..

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails