Monday, August 30, 2010

Sup Tulang




Hari Jumaat lepas aku masak kan sup tulang untuk PA...dia selsema dan rasa nak demam kata nya...

Selalu nya aku ikut resepi yang mak ajar..biasa saja..
tapi kali ni aku nak cuba buat style kawan blogger aku Yani.@ Kitchen Guardian.http://kitchenguardian.blogspot.com/.tapi dia guna kan ekor lembu..PA tak berapa gemar sup ekor ni....

Simple but so sedap!!

2 kg tulang lembu...
1 kg daging lembu..potong ikut suka (optional)
cuci bersih dengan tepung gandum....

3 labu bawang kuning.... (aku pakai bawang besar saja...)
1 labu bawang putih....potong sedikit bahagian atas...
halia sebesar ibu jari..
3 bungkus sop bonjot Adabi
2 kiub ikan bilis..( aku pakai kiub lembu)
beberapa biji kentang dan lobak..potong besar besar.(optional)

Daun bawang
daun sup
bawang goreng.

Masuk kan tulang dan daging dalam periuk dan tambah kan air secukup nya.
Bawang kuning or bawang besar di buang kulit dan jangan di hiris. Masuk kan bulat bulat ke dalam periuk.
masuk kan bawang purih dan halia yg telah di ketuk
masuk kan kiub ikan bilis/lembu.
Tambah kan sedikit ajinomoto untuk lembut kan daging..(.petua tukang masak...kalau suka laa)
Masuk kan sekali kentang dan karrot.
Semasa memasak, perhati kan buih buih di atas sop tu..kalau ada senduk buih buih tu dan buang.

Rebus dengan api perlahan selama 3-4 jam or sampai daging terlerai dari tulang.
Rasa lah garam nya.
Tabur kan dun sop dan daun bawang...dan bawang goreng bila menghidang....

Sunday, August 29, 2010

Pagi yang tenang di laguna Park, Pulau Indah...











Lepas subuh PA mengajak aku meneman kan dia membuang sampah dan kusyen lama ke tong sampah besar berhampiran. Dalam kemalasan aku turut kan jugak...Eiss apa lah rajin bebenar laki aku ni.....bukan nya boleh singgah kedai pun untuk minum pagi.....

Selepas itu..dia pun merempit hingga ke Pulau Indah...dah lama tak ke sini kata nya..tengok tu ada kapal masuk kata nya...

Ermmm...ye lah.....

Tapi ni dah balik laaa...dah terbongkang tidur........selepas misi ke pasar selesai...

Bang,,jom lah pi beli cat tembok tu, dah nampak buruk laa...

Awak je la pergi beli...saya malas laa.....

Ni yang aku marah ni....sabar sabar Zah oiiii.....


Salam Merdeka dari kami di Klang.......

Friday, August 27, 2010

Geram kan Justin Bieber

Minggu ni Mira balik cuti, dia kata dia kena pakai laptop aku ,....nak buat assingment...
Aku alu alu kan..ambik lah..jaga baik baik...

Bukan nya apa...ada sorang anak kat rumah ni...balik2  sekolah jer mengadap laptop....masuk dalam bilik....bersembang dengan kawan kelas nya pakai Skype ..naik risau aku di buat nya..tengok tv..tapi jari nya melekat kat lappy....asyik melayan kegemaran nya dengan penyanyi pujaan nya...sapa lagi..kalau tak si Justin Bieber ni.....

Go to fullsize image

.Dulu aku tak tau sapa  pulak si Justin ni..tapi banyak kali gak aku dengan lagu ni kat radio ...aku pun terikut2 menyamyi sama..'baby baby..ooooo'..tapi  bila setiap kali ada video clip budak ni kat TV, aku dengar dia terjerit2...Ah Sudah!..tak boleh biar kan ni....
ni dah melampau ni....

Nak dengar..dengar lah...nak minat..minat laah..

tapi kalau sampai terjerit2 dan menangis  dan memuja tahap gaban...bila nampak budak ni....ini sudah lebih!!!

Dah warning banyak kali tapi tak berubah ubah..so aku kena tarik segala yang dia dapati sekarang...

Handphone..

Go to fullsize image

ada dia mintak ngan aku..suruh beli kan...tapi aku kata ko nak buat apa hp ni..tak ada penting nya pun...baru form 1 nak hp..mengapa...ala mak...nak call kawan..tanya pasal kerja sekolah....eh tadi ko tak ada dengar apa cikgu cakap ke...pasal apa nak call pulak...buang duit jer...
.
Akhir nya hp aku yang jadik mangsa..asyik hilang jer..pastu aku pelik..siang tadi baru topup..apa sal tinggal 15 sen ni....

Anak aku mimi ni rasa nya baru melangkah ke alam remaja agak nya...dulu pemalu, memerap kat rumah dan tak ramai kawan...ni dah cerdik sikit..baru belajar nak berkepak...so aku kena banyak bersabar dan bertimbang rasa...sabar ko zah....karang dia rebel pulak...

Ishhh..payah nya nak menjaga anak perempuan ni...aku ada 6...macam macam perangai...sikit hari lagi si Yaya lah pulak...mujur lah ada kakak kakak nya yang memantau sama perangai adik2 nya..Tapi aku pun pantau jugak perangai kakak kakak ni..mana tau..lawan tokey pulak!!!

Tu si bujang sorang tu....
walau pun dia dah besar panjang..jangan ingat mak akan terlepas pandang...
jangan ingat mak tak risau kan ko....
jangan cakap...mak jangan nak risau risau kan orang ni....tau lah orang...

selagi ko bernafas dalam dunia ni..walau pun ko dah kawin dan tua nanti..selagi tu mak akan risau...

sebab kamu semua anak mak...

Itu ko orang tak boleh nafi kan...

Wednesday, August 25, 2010

salam 15 ramadhan.,..

Macam macam berlaku di negara kita ni...sakit jiwa bila baca paper,dengar berita di TV...adoiii....

Mula jer berpuasa, kat kawasan aku ni dah berdentum2 bunyi mercun...heran aku....banyak bebenar ke duit orang ni sampai tiap tiap malam membakar mercun....

Kat Terengganu, budak kecil umur 6 tahun, mati terpelanting ke pokok akibat terkena dentuman mercun....

rupa nya bapak sendiri ada stor menjual  mercun!..sapa nak jawap ni...sedih sekali....
yang putus jari, buta mata, pekak telinga semua nua berpunca dari kecerdikan anak anak muda sekarang ni...pi modified semua jenis mercun ni...apa lah bodoh tak bertempat anak anak kita ni....

Semalam....bapa sembelih anak 3 tahun....ni apa cerita ni....apa kena lelaki sekarang ni..semua dah jadi mental disorder kaa....

Hari tu...bekas suami curah asid kat janda nya sebab tak dapat duit RM30.00////dah tu..sampai hati buat kat anak sendiri tu..habis muka anak tu...aku harap dia pun dapat balasan setimpal dengan apa yang dia telah buat...mintak2 supaya Hakim mahkamah tu bagi hukuman yang sama seperti dia buat pada janda dan anak dia....



Semalam, ada pulak tunjuk perasaan orang Indon kat Pejabat Duta Malaysia kat Jakarta..Habis pagar dan laman pejabat tu di lempar najis...
Yang lebih menyakit kan hati tu..bendera kita pun sama di lumur dengan najis..
Betul2 tak sedar kan diri....



Hari ni..aku dengar berita seorang warga mas juga seorang guru tadika, di bunuh di jejantas depan Sunway tu..bunuh sebab nak merompak....apa hal nya jantan keparat ni....ko nak rompak, ambik je laaa je lah..yang pi bunuh orang buat apa...

Esok esok entah apa lah pulak cerita keluar....

Di negara lain, bencana alam melanda...
meranap kan segala harta bende dan nyawa manusia...



Kita di sini mewah makan minum, ada tempat nak berlindung..
masih bebas bernafas dan bersuara...

tapi kadang kadang kita lupa...
untuk menjadi Khalifah di muka bumi ini...

Sunday, August 22, 2010

YOU ARE MY GREATEST HERO

Semalam aku balik BC...

buka puasa dengan abah makcik dan Ejab..isteri ejab tak dapat balik  BC sebab tugas...

dah lama gak aku tak balik jenguk abah dan makcik...

tau je lah..aku di Klang...

anak ramai dan bersekolah lagi...

PA pun masih bekerja 8-5...

hujung minggu masa banyak di habis kan bersama anak anak saja....

dan mengurus kan segala urusan sendiri...

paling tidak aku cuma dapat talipon saja...

itu pun makcik yang jawap ..

sebenar nya aku tak kisah sapa yang jawap pun...

Kali ni aku lihat abah kurus sikit...dia bagi tau aku yang dah banyak hari dia tak masjid untuk tarawikh..

sebab selalu nya selepas asar..dada nya berdebar2 dan sakit...

bukan nya tak pernah ke hospital or klinik..

tapi keadaan nya macam tu jugak...

aku cakap ngan abah....jangan lah banyak buat kerja..rehat rehat laa...

abah aku ni kemain lah rajin kat rumah....boleh di kata kan semua kerja rumah dia suka buat kecuali masak...

apa lagi dah pencen ni...dia suka pada bersih dan kemas...kain kain akan di mesin nya termasuk lah kain anak beranak adik perempuan aku...anak aku Alin pun tak terlepas dari mata nya.....lepas tu dia suka menyidai kain.. pastu lipat kain...part yang dia suka sangat ialah menggosok ...malah kain baju Alin pun dia pasti gosok...

Rumah kami hari2 dia mop...tingkap dan bilik tidur semua nya habuk sifar!

kalau dia ke halaman rumah, pagi2 dia dah menyiram bunga...potong dahan dahan pokok mangga dan...yang paling tak tahan tu...kalau dia nampak kereta Alin kotor.....terus lah dia mencuci nya...
Terjerit2 lah makcik aku memanggil Alin...Lin...tengk ni Lin..ada bangla cuci kereta ko.....hahahaha

Bukan nya tak pernah di tegah,...tapi itu lah kehidupan nya..sentiasa bergerak...

Isnin ni..adik ku Rozman akan membawa nya ke Hospital Puswari..buat checkup lagi...

Dia kata kos sana mahal...

Alah bah...tahu lah Man tu nak bayar..kan dia anak abah....

Abah tak suka ubat dia...mengantuk kalau makan....

yelah..ubat tu buat abah berehat....

Semalam aku masak kari ikan kembung dan sambai tauchu udang dan peria...

kemain laju dia makan....

aku tau dia menanti aku datang...

dia suka aku masak..tapi apa kan daya ku bah,,

aku juga punya keluarga sendiri yang nak di urus kan....

Balik dari tarawikh, dia makan lagi...

dan buat kan kami teh tarik yang amat sedap di dunia...

Ya ..di mata ku abah nampak uzur..wajah nya cengkung...

Masa kau nak pulang malam tadi....aku lihat dia mengemas dapur dan membasuh pinggan di singki...

bah..dah la tu...pergi lah tido....

Macam mana nak tido....ko orang balik tak kemas dapur ni....makan tak basuh pinggan ..

Gulp!....aku hilang kata kata....

Abah....dari dulu sampai sekarang tetap begitu...


Wednesday, August 18, 2010

Masin...

Berbuka semalam aku buat nasi goreng kampung,






goreng kepak ayam dengan kunyit.....




telur asin..



buat sup cendawan tiram....









dan beli air soya.....


Masa berbuka...masing2 ambil portion masing masing...


lepas tu slow je makan....

pasai apa lambat nak kunyah ni....


emm..patut laaa......

nasi goreng TERmasin...

makan pulak dengan telur asin...

ayam goeng pun TERmasin gak....

Hmmmmm tapi

habis gak....

.
.
.

Tuesday, August 17, 2010

Yaya lagi......

Salam ramadhan

Sejak puasa ni, aku akan ke pasaraya untuk membeli ikan sayur dalam pukul 2 petang...

dah semesti nya si budak kecik ni ikut sekali...




Mak....jom lah pergi Giant atau Tesco ke...ni hari2  asik ke Econsave saja....boring laaa.....

amboi amboi..ko ingat kita ni nak gi jenjalan ker....mak beli ikan saja laa...malas nak pergi jauh jauh tu.....sini pun ok laa..dekat saja..

Dulu kalau ikut aku ni..jarang nak minta itu ini..diam saja..sekarang ni dah cerdik..ada saja barang yang dia nak...terus ambik dan masuk kan ke dalam troley....

Di sebab kan bulan posa ni, dia hanya ambik minuman seperti susu atau jus buah2an saja...nafsu saja tu...kadang2 dia lupa nak minum pun....

Minggu ni dia menghapal doa qunut...dia nak sembahyang subuh....kata nya..

Pagi tadi selepas  bersiap untuk ke sekolah, aku lihat dia solat subuh dalam bilik....

Sayu betul aku sebagai seorang ibu melihat anak solat 5 waktu tanpa di suruh..menitik air mata ku....

Ku panjat kan kesyukuran pada Allah ..Alhamdulillah....

Semasa di pasaraya , dia bertanya kan soalan cepumas untuk aku....

Mak,,kenapa mak pangil nenek BC tu makcik?

Sebab dia mak tiri mak laa..bukan mak betul...

Mak betul mak mana....

dah meninggal lama dah...

Panggil je la nenek tu mak...buat apa panggil makcik..kan senang....

Ishh ko ni membebel macam nenek laa...

Dalam hati aku tau..dia masih belum mengerti lagi..

Ye ke atau aku yang  masih kelu .....

Friday, August 13, 2010

Kenangan di bulan puasa......

Hari ni dah masuk hari ke tiga kita berpuasa....

Dalam kepala aku dah tau nak masak apa...

Yaya nak Daging masak kicap,

Mira dah talipon dari UITM, hari dia balik..
mak masak laa Masak lemak pucuk paku dengan udang!

Kemain pandai budak budak ni mereka lauk masa bulan puasa ni...

Rasa nya aku tambah saja dengan goreng ikan masin, sambal belacan dan timun saja..

Ni lauk PA laa...dia tak reti makan dengan lauk macam macam...

Bila nak time bukak puasa ni..

aku sedih ...

dulu , semua kerusi penuh dengan anak anak ...

semua menunggu azan maghrib bagai kan harimau lapar....

mulut aku pun pot pet sana sini dengan perangai anak ni...

ada yang dah menyenduk nasik dan lauk pauk nya..

.ada yang berebut kan tumbler air yang besar...

ada yang belum apa apa lagi...dah tumpah kan air...

ada yang nak air soya,

nak air tebu lah...

dan ada jugak yang nak nescafe panas...

macam kedai pulak....

yang mereka tak komplen ialah tang apa yang aku masak..

semua nya mereka bedal...semua nya sedap....

apa lagi kalau aku masak lauk ayam...hmmm

aku senyum sendirian..

kini...

meja makan semakin kurang orang nya...

sorang di KL, sorang di Shah Alam sorang ni Puncak Perdana...

dan sorang lagi dah pergi...tak  kan kembali lagi....

Dan aku sebagai seorang ibu.....

masih merindui saat saat berbuka puasa seperti dulu....

walau pun tak kaya..

Aku sangat bahagia...melihat anak anak semua di meja ...

atau di atas tikar makan.....

Monday, August 9, 2010

Sekadar hiburan saja....

Aku tak tau lah jenis manusia ni...langsung tak tau malu...ade ke sidai spender kat pagar macam ni...



lihat reaksi lelaki yang dalam bulatan ni..hahaha..takut dan panik...takut kena bola tu...

Yang ni wajah wajah yang menaiki roller coaster...macam macam rupa ada...


spender dari zaman dulu hingga masa kini...makin maju makin sikit pakai kain...hehehehe




Cleaning week...

Salam

Minggu yang tak kemana mana pun....sibuk berkemas bilik stor dan dan sinki bocor lagi..waduh!! time macam ni sinki buat hal...

Sebenar nya aku tak buat apa pun, aku menjahit saja....PA dan anak anak dara nya yang berkemas...Aku malas nak join sekali sebab kalau PA dah masuk campur..bukan kaki tangan saja yang berkerja malah mulut dia pun sama...Yang ni lah yang sering buat aku bergaduh ni....so nak elak kan masam masam muka dan bertegang urat...aku terus kan aktiviti menjahit saja....

Bilik stor ni dulu bilik anak bujang aku...kecil aja...di sebab kan Hakim dah tak ada dan Hafiz sering menghabis kan masa dia depan TV saja..bilik ni bertukar lah menjadi stor...macam macam ada kat dalam....sampai kan nak bukak pintu bilik pun susah..karpet,mesin jahit lama..pinggang mangkuk, periuk...almari dapur..dan pakaian lama semua nya ada...hingga kan nak mencari gelas atau pinggan menjadi masaalah besar...di tambah pulak dengan saluran air hujan yang bocor menjadi kan bilik ini jadi tak terurus....

Bila PA memula kan tugas nya..bilik ini di dulu kan..aku rasa habis semua barang di buang nya...segala periuk periuk kemek..khemah khemah lama..barangan plastik yang aku simpan sekian lama semua nya jadi mangsa plastik beg. Aku rasa mau dekat 4 kali van amerika aku berulang alik ke tempat membuang sampah...sekarang..bilik ini dah clear...bersih dan hati pun senang....

Lepas tu masaalah kabinet pulak...di sebab kan pintu kabinet jenis sliding..susah sangat nak bukak..PA telah membuka semua pintu pintu ini...tak payah pakai kata nya...lipas banyak...aku diam saja..malas nak bersuara...Sinki yang tersumbat..dia repair sendiri..ajak aku ke hardware stor..ntah apa yang dia cakap..beli barang barang semua termasuk asid yang boleh membuang lemak di ssesiku lubang sinki....keletak keletuk dia membuat kerja..akhir nya berjaya! Dah clear semua nya...dan boleh di guna kan..

Pinggan mangkuk dan alatan masak yang aku kumpul kan yang masih dalam keadaan baik, PA dan anak anak mencuci semula...
Sekarang bilik stor dan kabinet semua dah selesai..tinggal satu almari saja yang belum di buka nya...tak pa lah...yang ni aku buat sendiri lah....

Hasil nya....

Aku hairan kenapa lah switch utama letrik asyik trip saja...aku syak teko air panas buat hal..rosak kot....
3 kali trip semalam di ikuti dengan bunya letupan sikit...aku dan PA tertanya tanya ...apa bende bunyi ni....pergi kedapur..tak ada apa apa pun....hingga lah Yaya ke dapur untk mengambil minuman..bunyi itu kedengaran kembali di ikuti dengan trip sekali lagi..Yaya menjerit minta tolong...aku tanya kenapa....peti ais ni ....ada macam api keluar dari bawah ni.....Yaya takut.......
PA pun segera menarik peti ais dan bila di periksa, baru lah nampak wayar nya ada kesan di gigit tikus..banyak tu...agak nya masa dapur di cuci...air telah terkena wayar2 tersebut....mujur lah tak da sapa sapa yang cedera atau terkena kejutan elekrik....

Tadi aku dah panggil kedai membaiki peti ais ni...adoiiii...jangan lah motor dia buat hal....kalau tak..kena beli baru lah nampak nya!!!!

Dan PA...mengeluh sakit pinggang dan kaki....nak mc lah......kata nya....

Dan aku...
sedang mengira berapa duit yang akan keluar membaiki saluran air hujan dan kos merepair peti ais...
Aduiii!!!!!!

Thursday, August 5, 2010

Aktiviti orang malas...

Aktiviti semalam....
Di sebab kan dah lama tak menjahit...aku jadi lupa....jenuh bukak sana sini...aiyoo makcik ni..senang punya kerja pun boleh lupa.....






Hari ni masak sambal paru..permintaan Mimi...di sebab kan PA tak suka paru ni(sebab mengingat kan dia pada uri masa bersalin dulu) kena lah masak lauk lain jugak....



Apa u all masak hari ni......??

Wednesday, August 4, 2010

Kekasih gelap?

Salam


Semalam aku dengar  Suria  fm di  kereta...ada cerita sapa ada" kekasih gelap..". sapa ada kekasih gelap ni sila lah buat call...kekasih gelap ni bukan laa kekasih dia caler hitam...macam ekstra laa...

Yang banyak buat kol ni orang pompuan la pulak...dah terbalik la pulak...macam macam lah alasan diaorang bagi but for me lah...

Walau apa pun kekasih or suami kita...terima lah seada nya.....

Bukan kah jodoh pertemuan itu urusan tuhan..
kalau ada terkurang sana sini bawak berbincang lah...

Kita ni manusia yang waras...di beri kan akal fikiran..
so guna kan dengan sebaik nya..

Kepada Suria Fm tu..apa lagi bos nya ungku Imran tu..
nasihat lah anak buah mu..

bawak bawak lah tajuk yang baik untuk di bahas kan...
jangan lah di jaja cerita cerita yang mengarut dan boleh membawa anak anak zaman sekarang  hanyut dalam maksiat!!


Monday, August 2, 2010

Dear Hani

Salam ....

Bermula hari ini ad ujian Trial PMR...

Tahun ni Hani di tingkatan 3

so dia antara murid yang menduduki ujian ini dan ujian sebenar nya bulan Oktober nanti...

Aku lihat dia bersikap positif...bersungguh sungguh mau berjaya...alhamdulillah

Tidak seperti 2 tahun lepas ..dia banyak membuang masa dan bergaul dengan budak2 yang punya masaalah...

Sentiasa nak bebas..tapi aku kongkong dia...dia memberontak...

Guru kelas sangat prihatin..cikgu cakap dia murid yang pintar tapi berkawan dengan budak2 yang banyak masaalah....Guru tersebut sering menalipon aku memberitahu perkembangan dia..atau ingin tahu kenapa dia tak datang sekolah...syukur pada tuhan..dia tak pernah ponteng sekolah..kalau tak datang, dia demam atau pun bangan lambat...

Tahun ini dia di masuk kan ke kelas pertama..3A...dalam kelas ni ramai budak cina dan ulat buku...

Dia cakap budak kelas ni boring betul laa..cakap pun bila perlu saja...aku senyum dalam hati

lama kelamaan, sikap dia berubah...rajin belajar dan mentelaah dan sering menyuruh aku membeli buku rujukan....

Dia lemah sedikit dalam bahasa Inggeris dan aku masuk kan dia ke kelas tuisyen yang terbaik di sini di mana peratusan budak cina dan india ramai...Alhamdulillah..banyak perubahan dan dia dah pandai berbual dengan mereka di sana...

Dan yang paling aku gembira sekali, dia dah memakai tudung kalau keluar rumah...bersolat bila tiba waktu nya...Aku bersyukur sangat pada tuhan......


dia cakap ngan abah dia kalau dia dapat 8 A , dia nak hadiah macam ni...hahhaahah mahal nya hadiah ko ni....


Aku tahu apa yang dia mahu kan....dan aku nasihat kan..berusaha lah dengan gigih dan yakin...buat lah untuk diri mu sendiri...dan jangan lupa berdoa pada tuhan apa yang kamu hajati...inshaAllah kalau kamu ikhlas mau berjaya...Allah akan perkenan kan... Mak dan abah akan selalu berdoa untuk kamu.tapi kamu jangan terlalu berharap ya....Berusaha lah lagi...

Ingat apa saja keputusan nya nanti..mak dan abah sangat sayang kan kamu....



iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails