Tuesday, January 10, 2012

Aku orang Minang

Dulu kalau balik kampung di Sg Serai,Kuang Selangor aku selalu terpinga pinga bila mendengar nenek datuk dan adik berdik mak berborak.

Pelik dan memang tak berapa faham...tapi nenek dan mak kalau bercakap dengan kami dia berbahasa melayu biasa. Bahasa agak kasar sikit....kadang kadang aku tergelak bila mendengar bicara mereka...

Mak orang Minang..arwah atuk berasal dari.seberang...tapi bukan Medan...rasa nya daerah Batang Kapas.

Yang aku ingat arwah atuk seorang yang tinggi dan berbadan sasa...hitam orang nya.

Berkahwin dengan nenek dalam usia agak tua..tak tau kenapa dan aku pun tak pernah bertanya.

Yang aku ingat dia suka senyum dan seratus peratus berbahasa minang tulen...

Arwah mak pun tak pernah bercakap minang di rumah...tapi abah selalu mengajuk2 mak bila nenek datang menziarah kami semua...sebab mak akan berbual lama dengan nenek dalam bahasa minang nya...

Bahasa yang di guna kan jauh berbeza dari orang nogori....

Sebagai contoh....

Wa'ang nak paie mano....

Den dah litak ni....

jangan bamain atas kasur tu....

manggatar waang iko

dan entah apa lagi..hehehee

waang ado duit kacik tak...

Nenek sebelah abah pun rasa minang gak..tapi lebih ke minang gombak...

lain sikit bunyi nya...

Rasa nya lepas ni aku nak cuba tanya kakak  mak , Maklong yang dah tua ni....asal usul nenek dan atuk....

Tapi ada masaalah jugak sebab Maklong ni dah hilang semua gigi...memang kena dengar betul betul butir butir perkataan yang dia cakap....

Rasa nya rugi betul tak mempelajari bahasa bahasa begini...

Aku masih ingat lagi anak saudara arwah atuk yang masih hidup tinggal di Sg Pusu Gombak...dia mengata kan kami masih punya saudara mara di seberang..dekat Bukit Tinggi ker... dari Batang Kapas dan tanah arwah atuk masih ada lagi...
Anak anak nya masih berhubung dengan saudara mara di sana..
Mengikut kaata nya jangan sesekali nak menuntut hak tanah kat sana..kang tak dapat balik lah kita ke Malaysia ni...Tinggal arwah jer...

Dah dengar macam tu sapa yang berani nak tanya dah..pergi pun tak mau....

Yang paling aku suka..rendang daging orang minang tersangat lah sedap..seperti mana arwah mak aku selalu buat bila dia masih hidup dulu..lengkap santan cili dan awas awas nya...
Aku sendiri tak dapat belajar sangat masak rendang daging dengan mak...
Bila di tanya..sekilo daging..3 biji kelapa..tu jer yang aku tau..
berapa banyak bawang kecil,serai dan kerisik tak sempat tanya ....
Memang sangat rugi..

Orang minang tak buat rendang ayam...
Selalu nya masak rendang daging di di campur sekali dengan paru,limpa dan hati...
Tapi tu lah...
kebanyakan orang kita ni pasti ada penyakit kencing manis,kolestrol tinggi dan darah tinggi!
Apa tak nya..pokok kelapa pun berderet kat belakang rumah...

Aku masih ingat lagi arwah nenek menyuruh aku menumbuk sambal..

Ambiek sagamgam cili api tu..kauu potong bawang basar tu...tumbuuk hinngo pacah...campuur kan ikan bilih sagamgam...tumbuuk laie......parah kan limau ijau kat siko....sampai menunjuk kan mangkuk kecil kat aku...

Dalam bahasa senang nya dia mengajar aku buat sambal gesek..tapi dalam bahasa nenek sambal ni kami panggil sambal ketuk!

Bila cerita kan anak anak pasal keturunan minang ni...mereka gelak jer..
tak payah lah mak...kita ni orang Malaysia jer...

Tu yang putus semangat nak mencari asal usul ni.....

14 comments:

  1. Datuk kakcik (bapa kepada bapa kakcik) berasal dari Bukit Tinggi, Sumatera. Kakcik masih ada sepupu (hasil perkahwinan arwah atok dengan wanita sana sebelum berhijrah ke Malaysia) di sana. Sepupu kakcik itu pernah datang ke sini dan terpegun dengan 'kekayaan' orang di sini sehinggakan tujuannya datang adalah untuk 'menuntut harta'!

    ReplyDelete
  2. Salam Ezza
    Sedapnya bunyi resipi rendang Minang..buatlaah..sure bolehnya.
    Google and bedal jer..agak2lah apa arwah mak you letak..menjadinya!:)

    ReplyDelete
  3. Salam perkenalan Kak Ezza,

    Saya pun keturunan Minang. Arwah moyang atuk saya dari Batang Kapas. Ni pertama kali saya dengar orang Minang yang asal dari Batang Kapas. Selalu Padang atau Bukit Tinggi.

    Kata arwah ayah saya, keluarga arwah moyang atuk kaya raya banyak kereta lembu.. Masa tu kat sana kalau ada kereta lembu kira kaya. Sebab tu kalau kedekut masa kecik2 mesti kena sound " alah, seposen macam kereta lembu". heh heh

    Katanya arwah moyang saya dtg merantau Malaysia sebab merajuk semua harta ditinggalkan ke sedara-mara perempuan.

    Arwah ayah saya pun tinggi, sasa dan hitam. Sama macam arwah tok sedara saya. Sampai ada yg nickname Tambhi. Agaknya orang Batang Kapas ni hitam2 kot?

    Kebanyakan sedara mara saya semua saya pun di Setapak, Kg. Puah dan Gombak Batu 6 ke atas.

    Saya tak reti cakap Minang tapi boleh faham sebab masa kecik2 tu seronok dengar mak ayah berborak bahasa Minang dgn sedara mara. Walaupun fasih berbahasa Inggeris dan Melayu tapi bila jumpa sedara mara mesti cakap Minang jugak..

    Hmm kenangan.. Sekarang ni semua sedara mara dah tak de satu persatu. Jadi jarang dah dengar orang cakap Minang. Anak2 pun horror kalau cakap ada asal usul Minang sebab bagi mereka orang Malaysia.

    Minta maaflah celoteh terlalu panjang kat ruangan akak ni..

    AA

    ReplyDelete
  4. Kebanyakan orang Malaysia ni berdarah Indonesia tetapi jgnlah jadi macam perangai depa pulak. Aina Aceh + Bugis.

    ReplyDelete
  5. Saalam Anon..

    Anak saudara arwah atuk saya nama nya Hjh Gadis..dulu dia menetap di Gombak batu 6 tu..ada ranting Pas kat situ..tapi sekarang mereka dah buat rumah besar kat Sg Pusu tu..Entah entah kita ni bersaudara tak?

    ReplyDelete
  6. Ezza,
    Mudah aje balik 'kampung' sekarang. Feri ada dari Melaka ke Dumai/Pekan Baru/ Bengkalis. Jom!

    ReplyDelete
  7. Kak Ezza,

    Oh saya kenal rasanya.

    Hjh Gadis (kami panggil Gadih) yg athletic tu, the only child? Rumah dia dulu kat Langat kan? Dulu ada burung kakaktua..Suka layan.. Arwah ayah dia Hj Yusof? Mak dia tak ingat...Hjh Limah ke? Arwah Kak Enchom kat Batu 6(kakak Hj Yusof) tu yang "bela" arwah ayah saya masa kecik. Sebab tu arwah ayah saya rapat dgn orang2 Gombak Bt 6..terutama pakcik Yusop dgn kak Enchom

    Arwah ayah saya cerita ayah pada Hj Yusof (tak ingat nama) orang yang terkaya di Gombak satu masa dulu. Sampai paip (rokok) pun salut emas! Tak tau betul ke tak..

    Seronok imbas cerita dulu2..

    Nama arwah ayah saya Azman. Tapi sampai kat tangan orang Minang terus jadi Joman, Jaman :-)Arwah atuk dan nenek saya guru pelawat dgn guru sekolah. Cikgu Mohamad Ariff dgn Cikgu Esah dari Setapak

    Dah jadi jejak kasih lah pulak, kalau betul orangnya...hee hee..Kalau silap orang mintak maaf banyak2 ye Kak Ezzah..

    ReplyDelete
  8. Bukit Tinggi, nice place.
    Tanah subur, betik dia macam buah nangka/cempedak kat sini, besarnya.

    Makanan Minang asli, banyak di JB. Saya suka - All fresh chilli, no lada kering.

    ReplyDelete
  9. Dear Anon

    rasa nya betul la tu...Hj Yusuf tu abang kepada datok saya..Said..

    Sepupu saya kat Kuang tu yang bagitau...tapi tang lain tu tak berapa pasti sebab kena tanya Maklong dan Makusu saya..

    Datuk saya kawin dengan arwah nenek nama nya Hjh Halijah..anak anak nya 5 orang..Yg sulung nama nya Saribanun,mohd karim,pastu arwah mak saya Sariamin,Malek dan Zaleha yang di panggil adek oleh kebanyakan orang.

    Kalau ada FB..add saya ya..Rohaizah Abas..atau YM saya kat az_iz82@yahoo.com

    kecil nya dunia ni..

    ReplyDelete
  10. kak chik..
    ni yang payah ni nak tuntut2 harta kita ni...padahal harta dia kat sana pun tak boleh tercuit!

    Kak Uda..
    rahsia kesedapan rendang orang minang ni kak ialah SABAR...jenuh kak oi nak masak rendang daging ni...nak tunggu daging nya empuk dulu..santan nya kena banyak dan awas asas nya kena tepat....

    Jun Aina...
    betul tu...tapi bukan semua nya macam tu..macam orang kita gak..ada yang meroyan gak..hahahha

    Alang...
    Jom Alang..kita cari suku sakat kita..

    Ummie..
    saya tak pernah kesana lagi..angan angan ada..masa dan duit nya tak pernah cukup cukup...

    ReplyDelete
  11. chiss!! ni yg saya marah nih! apasallah tak tuntut ilmu wat rendang tuh! rendang paling sadap didunia ni tau!! rendang daging/kerbau potong besar2...rempah dia tu paling istimewa...rugi ar tak amik tau....ala..

    dulu maid saya pun org Minang...sesekali saya kasi chance dia masak style kampung dia lah... pheww..seminggu cangkung dalam jamban! pedas weiii sampai pedih! siyes! sampai doktor pun pelik, cili apa dia dah tarok dlm masakan dia..tp dia selamba gila...makan relax jer...tp sedap...sampai skrg masih masak cara dia sesekali, tp cili kasi kurangla...

    bahasa dia yg masih diingat :

    katapi ketek - ketepi sikit
    waang - korang
    pewok - periuk
    kerang (sebutan bukan e tanda tau)
    bacarai - bercerai

    mmg beza sikti ngan loghat N9, kan?

    tu jer ler nak citer hehe...

    ReplyDelete
  12. Salam perkenalan Puan Ezza,

    Aku budak Minang. Nak juga bercerita. Manalah tahu kalau-kalau ada kaitan sbb saya kurang tahu tentang asal usul. Aruah ayah tak pernah bercerita tentang asal-usulnya. Saya dpt tahu pun dari Pak Long saya. Ayah berasal dari Kuang Selangor. Klu dilihat di Surat beranak, beliau lahir di Kampung Batu 16, Kuang, Selangor. Atuk bernama Abdullah Bin Hj. Gurdin dan nenek bernama Saliha binti Baginda Kaya. Nenek org Minang dari Paya Kumbuh. Saya pernah ke Kuang sekali sewaktu aruah ayah ada dan pada masa tu ada to su dan nek su. Mungkin ada sedara mara lagi kat sana tapi saya tak kenal. Buat masa ni saya selalu naik komuter kat Kuang. Tapi tak tahu dan mengenali sedara mara kat sana. Cuba-cubalah selidik klu masih ada org tua-tua yang mengenali. E-mail saya daud_azizah@yahoo.com

    ReplyDelete
  13. Salam Ezza,

    Saya pun keturunan Minang gak....parents dua2 berasal dari Bukittinggi....dorang merantau ke Malaysia tahun 1967....so, I ngan kakak lahir di KL...area Kg Baru....my parents penah bukak gerai Nasi Padang tahun 70an dulu....masa tuh I kecik lagi...kalau tak silap umo masa tuh 4-5 tahun kot...masuk djh 1, gerai tutup terus....mak sambung karier jadi tukang masak sebab itu memang speciality dia....sampai I dapat tawaran gi US, baru arwah mak berenti terus jadi tukang masak...ditakdirkan arwah mak meninggal kanser pangkal rahim akhir tahun 2007...alhamdulillah, kelebihan arwah mak tentang memasak turun kat saya....padahal selama mak hidup saya jarang masak kat dapur...sumer arwah mak yang buat...segala lauk pauk, kuih2, sumer dia yang buat....saya tolong makan jer...haha! tapi bila arwah mak dah takder, baru terhegeh2 nak masak cara arwah mak....alhamdulillah, sedikit demi sedikit dapat jugak recall balik resepi dia....tapi tak sumer boleh recall....yang boleh catch up cuma dendeng/terung/telur/tahu/kentang/belut goreng balado, rendang minang, ayam tanak naruih, sayur kobis goreng belacan, daging goreng belacan, sambal lado bauwok, machoarai...mcm2 laa...now tgh belajar nak masak gulai tunjang ngan ayam pop...:-)
    Sejak lahir memang tak penah jejak kampung arwah mak kat Bukittinggi....bukan tak nak pegi sana....cuma blom ada kesempatan lagi...kalau ada peluang, sah2 la nak serbu Nasi Kapau kat sana....memang best!
    Kalau sebut pasal bahasa Minang pure nie, arwah mak biasa cakap Minang kat rumah...tak kisah la kalau dia tengah marah ke, bergurau ke...mesti keluar cakap Minang punye...kalau gi baralek atau kenduri kat umah sedara-mara, memang sah2 la keluar bahasa Minang...I nie boleh faham apa org Minang cakap tapi I nie malu nak cakap Minang balik...sebab lidah dah biasa cakap bahasa Melayu....kalau setakat ajuk2 sket boleh laa...penah sekali masa kat kolej dulu, I try introduce bahasa Minang kat American lecturer ajar kelas Linguistic...dia kata orait jer walaupun bahasa Minang tuh dia tak penah dengar...hehe!

    ReplyDelete
  14. Salam perkenalan Kak Ezza,

    Saya tertarik nak ikuti blog akak coz terdapat byk cerita2 menarik dlm blog akak ni. Tang orang Minang ni saya teringat beberapa tahun lepas RTM 2 ada siarkan drama bersiri 'Aku Budak Minang' yg amat menarik bagi saya sehinggakan saya tak lepaskan nonton setiap episod.
    Tanun 2005, saya & family ada melancong ke Padang & Bukittinggi. Saya amat tertarik dgn makanan Minang terutama Daging Dendeng & Rendang Batakok yg smarvelous terutama di restoren Pak Datuk di Padang Panjang. Selama 3 malam di Bukittinggi & 1 malam di Padang, setiap kali nak makan malam selama di Bukittinggi saya akan minta Pak Supir bawa kami makan di restoren Pak Datuk. Insyallah bulan May ni saya & family akan bercuti lagi ke sana coz rindu nak mengulangi kenangan terindah semasa kat sana.

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails