Saturday, August 27, 2011

Balik kampung Raya....

Adik aku Ejab dan isteri nya balik Perlis...

Ayu sekeluarga balik kampung suami nya Jamil di Kg Ribu Kuala Kangsar

Man dan keluarga balik Melaka...

Kami sekeluarga mengucap kan  selamat mengharungi Jem yang panjang dan banyak2 bersabar nya....

Abang Lan dan keluarga beraya di Sentul saja...

Aku sekeluarga...

raya kat rumah sendiri dulu...

pastu raya kat rumah mentua then baru balik BC.....

Sedara mara pun semua duduk dekat dekat jer..

so 1 hari raya dah habis round...

Hari seterus nya...

duduk jer kat rumah sambil kunyah kacang...

Mak...apa pasal kita tak balik johor ke...Perak ker...

Kawan Yaya semua nya ada kampung...semua cakap balik kampung sana sini...

Yaya jer tak da kampung...balik KL jer....

Hmmm...Yaya yaya...dah jodoh mak kawin dengan orang Selangor jer...

ok apa..tak payah jauh jauh balik kampung...

Tak best lah mak....

2 hari raya dah duduk rumah jer....nak pergi rumah kawan  pun semua dah balik kampung...

Malas nak menjawap nya...bila kamu  besar nanti..baru lah ko faham agak nya.....

Sempena Syawal yang bakal menjelma ini..

Aku mengucap kan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin...



Berhati hati di jalan raya...

Biar lambat asal kan selamat...

Jangan main mercun dan meriam tau....!!




Tuesday, August 23, 2011

Rumah baru....


Semalam PA pi jenguk rumah baru kami....

Meh ler ikut sekali....

Ok dah sampai...tak jauh dari rumah sekarang...

Hmmm dua tingkat tu...



parking terus ke dapur...best!

ruang lepak kat atas...


ruang tamu...


master bedroom..besor weii dari sekarang ni..

Yaya tak sabar nak pindah dah ni....

pemandangan dari tingkap bilik...


ruang ni tak tau nak letak apa lagi....

Rumah Idaman...

tangga ke atas...

Bila kita nak pindah ni Abah...tanya budak budak ni..

Hmmm..tunggu lah ..sabar....

Tunggu sampai bila...

Sampai abah dapat kumpul RM1.6 juta ...hehehehe

Berangan je lah........

Ini rumah Banglo contoh laa....


Friday, August 19, 2011

mahal nya...

Semalam aku masak nasi ayam..(sori ye, tak da gambar..lupa nak ambik...)

Masa kat kedai, terlupa pulak nak beli kicap..

.tak teringat langsung yang kicap dah habis...

yelah..kat rumah ni tak da peminat kicap tegar pun..tak da pun tak pa..

So call zira suruh dia singgah kedai runcit beli kicap masa dia nak balik nanti dari opis nanti..

Masa dia sampai rumah..dia tanya aku..

Mak..berapa harga sebotol kecik kicap ni mak...

Entah lah...dalam$3.00 lebih kot..selalu mak beli kat pasar raya main ambik jer..tak pernah tgk harga dia pun...

Mahal lah mak....kicap kipas udang ni harga nya $5.80 kat kedai tadi...

Amboi..mahal nya..betul ker...

mak tengok kat label dia ni...

image from mr google

Emm patut lah sekarang ni kalau membeli barang dapor beratus2 kena bayar....
bende macam ni pun mahal dah....

Isnin lepas kami dapat berita yang anak sepupu PA coma di Hospital Selayang..

So malam tu lepas marghrib, kami ke sana untuk menziarahi dia bersama along dan Kak N dan bapa mertua ku.

Walau pun ICU boleh masuk bila bila masa saja, namun bila nak masik ke bilik itu, cuma 2 orang saja boleh masuk... Aku masuk dengan kak N...

Fiza masih bergantung dengan oksigen dan masih belum sedar kan diri..dia rebah di hospital ketika ingin mendapat kan rawatan khamis lepas..
Kata nya paru paru berkuman dan dia juga mempunyai sejarah diabetes yang kronik sejak kecil.
Aku hanya dapat berdoa agar dia kembali sedar dan sihat semula. Dia mempunyai seorang anak yang baru berusia 7 tahun.

Kebetulan bapa Fiza yang juga sepupu kepada PA ada sama, dia mengajak kami semua kerumah Fiza di Taman Templer. Sepupu PA ni sampai dari Kedah selepas mendapat berita Jumaat lepas.

Anak lelaki nya serta isteri dan anak anak nya baru tiba dari Arab Saudi petang Isnin  tadi...

Rumah Fiza yang terletak di Taman Templer ini di kelilingi oleh bukit dan kehijauan...sejuk mata memandang..
tidak berapa jauh dari tempat mandi manda tu..

Aku tanya suami Fiza..berapa harga rumah dia ni...
dalam rm200 ribu lebih mak teh...

Mahal ya...

Tapi hati kecil ku rasa pemaju ni melampau sangat meletak harga..

sebab apa..bila masuk ke dalam rumah..ruang tamu dan dining cuma sekangkang kera saja...cuma bilik kat atas 3 buah...kat bawah pulak ada bilik kecil sesuai untuk maid...jubin di ruang tamu dan dining cuma yang biasa biasa saja...
Rasa nya kalau ada anak 3 atau 4 orang ni tak muat rasa nya..

Pada aku lah..tak berbaloi harga rumah macam ni...

Keselamatan...Hmmm..pandangan pertama aku bila sampai di sini...tertumpu pada pintu masuk rumah ni..

ada kesan kena pecah masuk dan grill yang telah di potong....

Tahun lepas masa balik kampong untuk raya, orang indon masuk...dia angkut laptop dan sedikit barang2 dalam rumah ni...

So tahun ni macam mana...

Nak buat macam mana Makteh...tawakal saja lah...jangan simpan duit atau barang berharga dalam rumah sudah lah...

Kesian aku...dah lah pemaju macam perompak kolar putih, rumah dia pun kena pecah rompak!





Thursday, August 18, 2011

Salam 18 Ramadan...

Salam 18 Ramadan

Tidak banyak yang di laku kan pada bulan puasa ni..

Hari2 routine nya sama saje..tengahri ke kedai bersama PA atau zira..

Hani dah semakin pulih dari chicken pox nya..kesian gak aku tengok dia menangis sebab sakit kata nya...

Petang pulak masak dengan keadaan panas...sebab matahari sebelah petang akan jatuh pada barat dan dapur aku mengadap barat...borpoluh den ni arr macam lopeh mandi bila habis masak!

Aku dah jarang berfb....Hmm ,,dah surut kegilaan aku ni berfb kot..hahahha

Dah siap ke baju kurung kamu semua?..aku punya masih di kedai...dekat raya nanti baru ambik..

Baju anak anak semua di tanggung oleh anak anak yang telah berkerja..kasut baru di tanggung oleh Apis...hmm makin besar anak anak..makin mahal harga kasut...

Minggu lepas, bagai nak patah pinggang aku ni berjalan dari satu kedai ke satu kedai kat JJ Bkt Tinggi ni..
kerana mencari kasut Yaya....aku tak tau lah kasut macam mana yang dia nak..dah pandai memilih sangat budak kecik ni!!!
Dan tak satu pun dia berkenan..
lepas ni kena ke Klang lah nampak nya or Sogo kata kakak nya..
Sorry ya...mak dan abah allergic tempat tu time2 bulan posa ni..
temperature abah kamu boleh naik sekelip mata nanti...
Tugas Alin melayan adik bongsu nya ini...

Oh..aku ada langsir yang nak di jahit...
Bye for now...

Layan je gambar2 makanan kat bawah ni ya....hahahaha

ni bukan kat masjid tau..ni kat rumah I....


masa ni semua anak menantu ada sama termasuk  keluarga adik ipar yang datang berbuka sama sama..

Rendang Udang

Sambal ikan keli...

Ayam goreng berempah..

Kari sayur berudang..


Yang ni feberet PA..Pecal Jawa...


Ni feberet I laa

Yang ni..Murtabak..hari hari kena ada...

Nasi beriani  


Ni penyedap tekak lepas terawikh...minum kat kedai mamak

Lawatan ke Pasar Ramadan....kuih dah mahal dan kecik pulak!

I lah ni..beli kaswi tu..


Ni kat PR Andalas...aku booking karipap panas untuk moreh kat masjid..

Karipap Panas!


Ni Yaya...dia nak kuih udang tu ..mahal weii..seketul $1.00..dia nak 2..

Sunday, August 14, 2011

kisah masyarakat....

Membaca blog kak Pah yang terbaru ni,
teringat cerita adik ku yang tinggal di Sg Buluh.

Dia bercerita yang satu awal pagi..dalam pukul 3 am,
Polis telah menahan sebuah kereta yang mencuriga kan di BRP...
Di dalam nya terdapat 5 remaja lelaki  berusia 17-23 tahun.
Bila pemeriksaan di buat,
terdapat 4 bilah parang panjang dan sebilah kapak di bonet kereta

Remaja2 tersebut terus di tahan di balai polis berdekatan.
Memang kawasan tersebuat sering berlaku pecah rumah mengguna kan parang panjang dan kapak.
Memecah masuk ke rumah orang sekuka hati ala Gangster dan tiada perasaan takut dan peri kemanusian terhadap orang lain...Kalau melawan terus saja di  slash mangsa tersebut.

Keesokan hari  adik aku  datangi oleh sepasang suami isteri ..
Meminta jasa baik adik aku yang mengenali ramai 'yang berhormat'  agar dapat campur tangan bagi melepas anak anak mereka yang di tahan dalam lokap malam tadi.

Oh..anak anak encik ke...tanya adik ku itu...

Yelaa..mereka tu budak budak...apa nak jadi kalau mereka masuk penjara nanti..
susah laaa...

Adik aku terkedu mendengar kata kata ayah nya...

Lama adik aku berfikir ..

Encik...Pernah tak terfikir perasaan orang yang kena slash tu...
macam mana takut nya mereka bila tiba tiba anak anak abang menyerbu masuk ke dalam rumah mereka sendiri..
Lari masuk bilik utama...mereka pecah kan pintu bilik dengan kapak!
Cuba melawan tapi mereka tetak dengan parang panjang...hampir putus..
tau tak encik kesakitan yang mereka tanggung..
Ibu mereka di hentak dengan ulu parang hingga bengkak bahagian mata kerana mereka ingain kan gelang tangan nya..

Mereka tu Encik..ada lah jiran jiran saya di kawasan ni..

Pernah tak abang terfikir keadaan mereka sekarang ni...

Dan Encik senang kata mereka tu budak budak..

Encik tak sedar ke di mana anak anak encik tiap tiap malam...

kenapa jam 3 pagi masih ada di luar rumah lagi..

Encik tak pernah tanya ke apa mereka buat selama ni....

Kedua suami isteri tersebut senyap tanpa kata...

Di wajah mereka terbayang perasaan malu yang besar.

Tanpa berlengah lagi, mereka berdua berlalu pergi...

Dengar cerita, mereka langsung tak menjenguk anak anak mereka di lokap polis...
dan tak tau lah apa yang terjadi selepas tu...

Sekarang ni...jangan di sangka orang asing saja yang berani buat kerja macam ni...
anak anak melayu kita dah mula berperangai macam syaitan...langsung tak ada belas kasihan terhadap mangsa.
Baik yang meragut atau pun  mencuri...

Mana pergi nya perasaan kasih sayang sesama insan ...



Saturday, August 13, 2011

sabtu-13 ogos 2011

Hah ! lega sikit bila dah  balik rumah.....
Apa tak nya, masa keluar tadi cuaca panas membara bara...

Dah lah ekon van tak ada..adoii..bercinta betul bila kat trafik light tadi...

Sampai pasaraya tadi, satu hal lagi..
sesak dengan kereta mencari paking..
semua nya kalau boleh nak paking depan hidung saja...
tak peduli langsung pasal hal orang lain..
maka....bising lah dngan bunyik hon..
sumpah seranah dalam hati...eissh..jangan cakap laa...

MasyaAllah! Ramai nya orang dalam pasaraya ni...
sampai troli pun kehabisan!
Bila mengadap bahagian ikan dan poultry ni..
aku jadi bingung...
nak masak apa hari ni ya...
semalam dah ayam...
ikan pulak...mahal nya...tenggiri,jenahak
RM35.90 sekilo..
mana mampu!

Daging lembu...akeras dan banyak urat..lama nak mengerja kan dia ni...nak rebus lagi...
Ikan kembung,cencaru sardin semua..budak2 tak nak makan..usik pun tak mahu...
tak da selera kata nya...

Akhir nya aku ambil keputusan..
beli ayam jugak..
nak buat korma dengan kentang jer

beli terung pendek..nak buat sambal

beli tomato..nak buat air asam tomato..

dan jugak...
ikan gelama masin..buat penyedap tekak kami berdua ni..

Kueh..beli jer laa..

Nampak PA sedang memilih buah mata kucing....
berebut2 dengan orang lain....

Selesai bayar...tolak troli keluar..

Bang..mana van awak?
sana tu...kena jalan sikit..saya letak depan kilang tu...

MAk oiii..habih keluar peluh berjalan dalam panas...rasa nak pitam!

Balik rumah...terus ON kan ekon...

Theres no place like home....







Thursday, August 11, 2011

Datang lagi....

Nampak nya....


bersambung lagi kisah demam campak ni...



Aduii......penat nyaa....

kali ni Hani pulak..

baru jer ambik dia dari sekolah...

cikgu suruh balik...

balik tadi dia menangis..

ya..budak umur 16 tahun ni menangis..hehehe

bukan sebab demam dia..

tapi sebab semalam dia di pilih bersama kawan kawan yang lain

untuk menyertai persembahan untuk Hari Kemerdekaan bulan depan di KL..

sebulan berlatih kata nya...sehari mereka bayar RM10.00 kata nya...

tapi ..

nak buat macam mana yer...

Ms Chicken Pox menggamit dulu...

Tak pa lah Hani..

kalau ada rezeki...tak kan kemana...

Dan aku dapat rasa kan..

pagi raya Syawal akan datang...

kami tak kemana mana...

sebab rasa nya...giliran Yaya selepas ni...

Hmmmmmm.....

Wednesday, August 10, 2011

Hari ke sepuluh Puasa....

hari ni dah hari ke sepuluh puasa...

Hari ni rasa nya nak masak ayam masak cili api berkentang,


goreng pucuk manis,cencaru sumbat(kalau rajin-kalau tak goreng jer) dan mudah mudahan rajin lah sikit hari ni sebab tadi dah beli kulit popiah,minced chicken,shitake mushroom dan carrot...nak buat Popiah goreng laa...tgk kat blog Kak Ida...sedap sangat rasa nya...

Tengah malam tadi, aku terima satu sms....tak kuasa nak menengok pun sebab nak tido dah...
Dalam hati,entah sapa lah yang main main ni...kawan budak2 ni ker...
Kalau penting, sudah tentu orang di sana call saja kan..
so I just ignore saja..

Pagi tadi lepas hantar Yaya sekolah, teringat pasal sms tu..

Rupa rupa reminder dari TM...suruh bayar tunggakan bil  dalam masa 24 jam kalau tak dia nak suspend line aku ni ...

Amboi!!..Mula lah darah aku naik berdesup ke atas....

Nak tau berapa tunggakan nya...RM0.50 sen..!!..ada ke patut ...

Tangan aku dah dail no 100..lepas satu dia dera kita tekan no 1..lepas tu kemain panjang ceramah dia pasal line TM ni..pastu suruh tekan lagi no 2....bla bla bla...aleh aleh dia cakap..maaf,bahagian bil kami mula beroperasi dari pukul 8 pagi - 5 ptg!
Mak eh!!!!!

Geram betul...sabo ko zah oii...aku dengar suara pari2 putih kat sebelah telinga kanan ni,,hahahaha

Ok ..aku jadik orang beriman kejap...capai tasbih..dok zikir zikir pepagi ni....



Tepat pukul 8.05 , tanduk kat kepala aku dah keluar balik...aku dail ....lepas tekan no 1..pastu no 2 dah bla bla bla...akhir nya aku dapat lah cakap ngan cik adik manis kat hujung talian..

hello..saya Ro******..
no talipon 033166****...
malam tadi saya dapat sms dari TM...dia srh bayar 50 sen lagi kalau tak kamu nak suspen line saya...
Apa ke hal kamu nak buat macam ni...
dah bertahun saya pakai TM ni tak da masaalah sekarang pulak banyak songeh...

Puan..sekarang undang undang baru..kalau ada tunggakan kami akan potong..

Undang undang kepala otak kamu..
ko tengok ada berapa ribu tunggakan aku yang kamu nak potong ni...

Kenapa kamu suka sangat buat undang2 time rakyat nak beraya...

Teruk sangat ke TM sampai nak sangat duit ni..bulan lain senyap jer...

Apa CEO kamu yang gaji beratus ribu tu kebulur duit ker?

Puan..Ini hanya reminder saja...

Aik!..sekarang pulak ada reminder melalui sms...dulu tak da pulak....

Menyusah kan rakyat jer kamu semua ni...

Dah..aku putus kan line...

lama lama, terpikir gak..kesian budak  tu..
pepagi lagi dah kena smash!

Sambung  zikir balik laa.....





Tuesday, August 9, 2011

Masterchef Vs Hell's Kitchen..

semalam tak sempat menonton  finale Masterchef Australia2 sebab menghantar Mira balik kolej dia..

Abah dia pun kena kensel solat tarawikh di masjid malam tadi..dia kata nak buat kat rumah jer..tapi bila sampai rumah..masing2 terus tidor..hehehe..

Suka sangat tonton masterchef ni...dulu aku kemain sokong Alvin dan Marion ni...biar mereka berdua ni masuk final..tapi masing kecundang sebelum melangkah ke final..tak da rezeki tu..

Anak kelahiran Malaysia..Hmmm biasa lah..migrate ke negara orang ..

Marion-mak dia orang Thai..



Peserta yang masuk ni semua nya berkerjaya ...tapi minat masak mengatasi semua nya...memang berbakat semua tu..

Masa finale, Adam dan Callum dapat masuk...

Callum dan Adam


Satu perkara yang aku perhati kan, semua nya jenis humble..terutama nya nya Adam..

Host yang bertiga pun sama..Sangat berkeyakinan dan mesra dengan peserta..ada kala nya aku tersenyum bila mendengar coleteh mereka ni.dan juga sangat bersopan..

Gary,Goerge dan Matt


Adam dah jadi juara MC2 tahun 2010 lalu..

ler baru perasan tahun lepas punya cerita rupa nya.....

Tapi bila melihat Hell Kitchen tu...alahai..naik loya betul bila tengok Chef Ramsey tu asyik dok mencarut carut kat dapor....betul betul Hell betul...

Tengok tu...ada lambang setan tu...


Pada aku ni..depan makanan ni jangan lah keluar kan kata kata kesat dan kotor ni...agak nya orang di Amerika ni memang macam tu kot...apa yang keluar dari mulut mereka semua nya carut marut dan dah jadi budaya mereka ni..Eii..tu yang malas nak tengok  cerita ni..

Agak nya macam mana perangai dia kat rumah ni...

 Ni tengah tunggu bila Masterchef Malaysia akan di siar kan...

Friday, August 5, 2011

Kad raya..

minggu lepas...

aku terima sekeping kad melaui pos...

Hmmm..kad raya ke...

awal nya orang hantar kad raya ni...

memang dah lama tak dapat kad raya...

bila buka...ohh salah tekaan ku..

rupa nya kad jemputan kawin..

dari sorang blogger yang amat ku hormati..

anak nya nak kawin..tahniah kak..bulan syawal dapat menantu ya...

Cakap pasal kad raya ni..

View Image

terasa rindu sangat pada zaman dulu dulu..

bila dapat kad raya....terasa seronok betul...

si pengirim siap tulis...

pecah kaca pecah gelas..

lepas baca,harap balas...

macam lipas kudung lah kita membeli kad raya ni...

balas cepat cepat...

dulu kad ni harga nya paling murah pun 20 sen..atau pun 15 sen...

kalau besar sikit...mungkin harga nya 50 sen kot..

itu pun kira dah mahal sangat dah...

tapi..dulu masa ramadan..abah selalu beli seberkas kad raya ni...

kita lah tolong dia tulis kan nama penerima nya...

selalu nya kawan2 dari merata tempat...

dari Indonesia dan Singapore pun ada..sebab  dulu abah kerap ke sana sebab kerja..

kalau ada lebih..aku lah yang punya..hahhaha

tapi kan, sebenar nya abah memang beli banyak..untuk anak anak nya sekali la

Dan yang paling best sekali..

bila dapat kad raya melaui pos...

rasa bangga betul masa tu...

Kini ..semua main sms dan email saja..

paling senang..tulis kat Facebook saja

walau pun mudah tapi hilang seri raya ni...

memang aku rindu kan kehadiran kad kad raya ni..

jom lah kita hantar kad raya tahun ni...

kita hidup kan kembali pengalaman zaman kecik2 dulu...

hahahahha...

Thursday, August 4, 2011

Puasa ke 4..

Hari ni dah ke 4 ramadan...

Jadual aku berubah terus...

tiada lagi berFB...berhenti kejap kot!

Blog pun sekadar membaca...

Ada langsir yang nak di jahit..

dan banyak lagi lah yang perlu aku dulu kan..

Ini pun sempat gak masuk kan gambar berbuka tadi...

Juadah biasa jer..nothing special pun...

nak makan kuih..beli jer sikit kat PR..

kalau semua nak buat..kesian kat orang berniaga tu..tak da sapa lak nak beli...

cuma..kami lebih suka bersederhana saja..



Sup kentang bercendawan..

sambal ikan pari...
Tapi kan..

sejak puasa ni..

rasa nya minum air sejuk ada sikit lebih laaa..

banyak minum.

.kurang pulak makan...heheheeh

Oh ya...

aku dah mula makan pil kolestrol dan minyak ikan...

berat woo...sudah lebih sangat....

kah kah kah...

Bye for now...




Tuesday, August 2, 2011

Yaya ...again...

Malam tadi .....

Yaya ...

yes mom...

baca niat posa sebelum tido...

orait mom...

senyap kejap....

pastu aku dengar dia kata..

yahooo!!!!

lagi 29 hari nak RAYA...

mom tepuk dahi laa!!!

Monday, August 1, 2011

Salam Ramadan ..hari yang pertama...

---

---

--
---

Sorry friends...

minggu chicken pox lah....

Selamat berpuasa kepada semua blogsphere friends ..

masak apa hari ni ya....

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails