lagu

Monday, June 8, 2015

Aku dan anak anak....

Aku menjadi seorang isteri pada usia 20 tahun 5 hari.
Dari rumah mak abah..menyewa bilik,rumah sewa yang tiada berletrik dan berair,pindah menyewa  ke rumah lain yang lebih sempurna..dan akhir nya membuat keputusan tetap untuk pindah dan bermukim di tempat baru pada  aku. Rumah pembelian suami dan hanya ini saja harta yang kami ada.
Tak..aku tak bersungut tapi aku bersyukur sangat2 kerana akhir nya kami punya rumah sendiri setelah punya anak 4 yang lahir di Hospital Bersalin Kuala Lumpur.

Dan di rumah ini..lahir lagi 4 orang anak..2 lelaki dan 6 perempuan.

Dengan gaji yang ada, kami membesar kan anak dengan seada nya...Aku tidak berkerja..hari2 yang ku lalui sama saja..bangun pagi..siap kan pakaian suami..buat kan sarapan dia dan dia terus ke tempat kerja di Kuala Lumpur. Seawal 5 pagi dah keluar rumah dan senja baru nampak muka.

Anak2 masa tu belum bersekolah...apa yang ku maask..itu lah yang diaorang makan. Tak pernah bersungut walau pun berlauk kan telor goreng saja.

Aku pernah berkata pada suami yang aku mau semua anak anak ku belajar hingga ke peringkat yang lebih tinggi dari aku dan abah nya. Aku tak mau mereka belajar setakat habis tingkatan 5 dan terkial kial mencari kerja dan mendapat gaji minimum saja.
Kita kena berkorban  sikit demi masa depan anak anak..
Alhamdulillah..anak anak ku bukan lah jenis liar dan suka keluar rumah tak tentu pasal. Memang selalu ada di rumah..bermain bersama...belajar bersama..bergaduh bersama..
Ya,,memang keadaan rumah aku kadang2 macam kapal karam..
Kemas di depan dapur bersepah..kemas di bilik..luar berserak..aduh memang penat beranak ramai. Memang huru hara....

Kadang2 malu kalau ada orang datang rumah...aku ni jenis garang ..abah nya penyabar..tapi selalu nya rumah ni bunyi terpekik dengan suara aku lerr...

Kemudian..sorang dah tamat SPM..selepas tu dia sambung belajar di Shah Alam...keluar dari rumah nya untuk 3 tahun..bertambah lah sakit kepala abah nya mengira baki duit...
Kemuadian adik nya..tapi sorang ni tak minat belajar..minat muzik..beli kan guitar kapok dan dia bermain lah dengan kawan2 nya sekitar rumah..Anak yang ini usia tak panjang..dalam usia 22 tahun..dia pulang ke pangkuan Allah setelah mengadu sakit dada..Alfatihah buat dia..
Seterus nya anak anak perempuan ku meninggal kan sarang..seorang demi seorang..(anak anak aku rapat2 usia nya)
Dan rumah makin sunyi...

Dan baru2 ini..anak yang ke 7 pulak mengikut jejak kakak2 dan abang nya....

Bertambah lah sunyi ....tinggal yang bongsu..dia ni pendiam..maka sunyi lagi lah mak nya...bunyi bising hanya dari TV....

Anak anak pun dah berkahwin dah punya keluarga sendiri...Mereka hanya pulang bila ada kelapangan di hujung minggu...Aku dah abah nya hanya mendoa kan mereka agar pandai menjaga keluarga masing masing..
Walau pun dah besar panjang anak anak ni, di mata kita mereka tetap baby di mata dan hati kita...

Ingat lah..apa yang kita ada hari ini ada lah dari air mata dan kesukaran di masa lalu. Yang baik jadi kan tauladan, yang buruk jadi kan sempadan...
Kami tidak ada harta emas permata untuk kalian warisi..hanya lah pelajaran dunia akhirat saja yang kami beri kan seada nya....

Hormati lah orang tua..

Adik2 hormati lah abang mu..

Si Abang juga perlu menghormati adik adik..

Kalau lah mak pergi dulu..jengok2 lah abah mu..

Kalau abah pergi dulu...ambil tahu pasal mak...                                                      




iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails