Friday, March 22, 2013

Do"s and Dont.....

Ok..tak habis lagi kisah kat Mekah Madinah ni..bukan nya apa..diam tak diam dah sebulan kami pulang dari sana...rasa macam semalam jer balik...

Nak kongsi lah doa doa ringkas ngan kamu semua...

Ada banyak buku tentang umrah ni..saya ada beli dalam 3 buku..satu dari syarikat Travel ni...amboiii..panjang sangat doa doa dan bacaan yang di baca masa tawaf dan Saei ni...macam mana nak ingat semua ni dalam maa singkat?

Tiba tiba abah letak kan satu buku yang dia pakai sejak mula mula dia pergi haji dulu...dan dia tetap pakai buku yang sama bila dia melaku kan umrah (dah banyak kali) dan haji sekali lagi bersama makcik...

Ko baca ni...senang..pergi fotostet dan kecik kan size dia..boleh sangkut kat leher masa tawaf dan saei nanti..abah pakai ni jer...ringkas dan praktikal...

Kalau ada sapa sapa nak..bagi tau saya ya..boleh saya buat kan...:)

Satu lagi masaalah nak ke tandas ni.apa lagi kalu kat masjidil haram ni toilet nya jauh...kadang2 dalam mencari tandas ni, tempat solat kita dah di ambil orang...itu lah masaalah nya..kalau terbatal wuduk, senang jer..kalau ada botol sray kecik tu,boleh lah ambik wuduk kat situ jer...buat sekali jer...ni kalau nak terkucil...adoii..

Dalam buku umrah travel agency ni..ada doa nya..siap dia ajar macam mana nak laku kan..

Tapi pesan makcik aku lagi senang...

Lepas ambik wuduk kat hotel..ko ngadap kiblat dan berdoa dengan yakin..

Ya Allah..kau selamat kan lah wuduk ku hingga selesai urusan ku in..Aminn

Yer..memang betul..Alhamdulillah..selama di sana, aku tidaka ada masaalah terkucil ni....

Dan lagi..masa ambik wuduk tu, berniat lah kita bertakliq dengan 4 imam kerana Allah Taala..senang nk tawaf semua ...

Kalau boleh..kita tulis lah apa yang nak kita doa dan minta pada Allah depan Kaabah..list kan satu satu..apa lagi kalau bawak pesanan orang....bukan nya..kadang2 sampai terlupa ...terkial2 nak ingat...

Shopping

Entah lah...sebenar nya dari rumah lagi aku dah cakap yang kita ke sana hanya nak beribadat saja...tak da lah nak shopping2 bagai...boleh di kata kan semua barang di sana cap made in china...kecuali Kurma..
Di Mekah aku tak da beli apa apa pun..entah lah...perasaan nak membeli tu tak ada langsung...balik hotel dah penat..yang nampak bantal jer..banyak orang kerumun2 orang hitam berniaga depan hotel...cakap elayu lagi tu...10 riyal 10 riyal..dia menjerit sambil menayang2 kan selendang,jubah lelaki dan perempuan...Tak da aku nak beli pun...pertama nya ,.tak size..satu lagi tak menarik hati pun..

Di Madinah pun sama..barang2 dia pun sama...yang pertama aku beli ialah selipar sebab hilang masa sembahyang di masjid Nabi/..Ya....selipar aku hilang 2 kali..satu di Makkah dan sekali di Madinah...tapi hati tak la rasa marah..anggap sedekah jer laa..

Kalau ada sedara mara atau jiran dan kawan yang nak ke Tanah suci....kirim2 kan lah untuk kita bersedekah di sana..samada bersekah buat pelajar2 tahfiz disana supaya mereka boleh beli kitab untuk mereka belajar atau beli Quran untuk di wakaf kan di masjidil Haram atau Nabawi...pahala berterusan untuk kita tu....apa apa terserah pada niat masing masing...
Atau kalau nak sedekah pun,beri lah pada pekerja2 dalam masjid ni..banyak orang bangla,Indonesia dan arab sendiri..Gaji mereka kecil saja..mereka buat kerja bersungguh2 membersih masjid tanpa bersungut.
Jangan bari pada peminta sedekah yang banyak di luar masjid..kang jadi masaalah pulak..mereka ni suka menarik narik baju minta lagi...susah kita...

Satu lagi...apa saja makanan yang di hidang kan...makan saja...aku pelik tengok PA yang asik makan sedap jer sejak dari kapal terbang lagi...sampai makanan aku yang tak habis pun dia ambik...
Di Mekah bila hari2 di hidang kan bende yang sama jer aku mula komplen kat PA..bang..saya tak ada selera lah...

Jus Mangga ni lah yang baut aku semput kot...subuh,tengahari dan malam dok beli ni..mahal tau..5 riyal..


Makan je laa..jangan nak pilih2..nanti lapar...kat luar tu pun sama jer lauk nya...
Memang selera aku patah masa kat sana....apa lagi biladah mula batuk2 dan semput...

lunch atau dinner..dah lupa dah...


Tapi bila kat Madinah...makanan nya melaut...sampai tak reti nak makan apa!..masaalah gak ni..hahhaha
!,,tapi memang selera aku tiada...Allah marah kat aku ker..aku berkata dalam hati...cepat2 aku mintak ampun dan solat taubat...Alhamdulillah..

Alhamdulillah..balik dari sana,aku tak masaalah jet leg bagai...badan pun sihat dan boleh terbang semula ke Sabah...kaki pun ok....

Kalau boleh..masa nak solat..cuba cari tempat yang tak da orang kita....bukan nya apa..kadang2 mereka ni terlalu ramah..nak berborak2 saja..nak mengaji pun susah..tak di layan takut kecik hati...Nak berdoa pun susah sebeb mereka ni faham apa yang kita doa kan..pastu bagi komen...Terjadi kat aku ni..Aku berdoa agar Allah sembuh kan kesakitan yang aku alami di kaki kanan ku ini..sambil aku mengurut2 kaki aku...tiba tiba orang sebelah bagi komen...hahhahaha....
Duduk dengan mak mak arab atau dari negara mana pun..aku ni asyik kena cium jer..agak nya size kami sama kot!
Ada Pak Arab bagi aku aiskrim masa menunggu adik2 aku turun...entah apa dia cakap aku pun tak tau...tapi  aku tak makan pun sebab aku batuk..aku kasi jer kat budak bellboy ...

Aiskrim Makkah


Ini pandangan saya lah...kalau ada yang tak setuju..maaf kan saya...









Wednesday, March 20, 2013

Subhanallah Alhamdulillah AllahuAkbar

Salam...

Apa yang saya tulis ni ada lah pengalaman saya sendiri....
bukan cerita dari mulut ke mulut..

Subhanallah....Alhamdulillah..AllahuAkbar...

1. Masa baru tiba ke Mekah..darah haid masih keluar walau pun sedikit... Bila menjelang subuh aku bangun dan bila chek semula..bila tiada aku mandi wajib dan solat tanpa berlengah..Dalam hati aku berdoa..Ya Allah..henti kan lah haid ku...aku ingin bersolat dalam masjidil haram....
Dalam perjalanan ke masjid untuk solat zohor..tak putus2 aku berdoa ..Ya Allah..henti kan haid ku.....berkali2 aku berdoa..
Alhamdulillah..haid ku berhenti dan dapat lah aku bersolat dan bertawaf dengan senang hati tanpa was was..

Tapi masaalah nya sekarang ni..bulan ni Haid ku tak datang lagi....risau menunggu....tanda2 nak datang haid ada..tapi bila di periksa..Ilek!...

2. Semasa dalam masjid..aku kehausan dan teringin nak minum air zam zam yang banyak di letak kan di situ..masaalah nya susah nak bangun dan ramai orang bersolat sunat...Aku diam jer..dalam hati berkata sedap betul kalau dapat minum air ni..sabar lah kejap...tapi bila aku angkat kepala..aku lihat ada wanita arab di depan ku menghulur kan air zam zam...Tergamam aku....Allah dengar keinginan ku....Alhamdulillah..

3. Semasa aku dan Ayu sedang tawaf sunat..orang begitu ramai sekali..bersesak2 apa lagi di penjuru Hajaral Aswad ,Multazam , Maqam Ibrahim dan Hijir Ismail..susah nak melangkah ....Aku dalam keadaan berjaga jaga sebab takut bahu beralih di langgar orang  ...bukan nya apa....aku lihat ramai jemaah dari negara lain..cara bertawaf nya lain..boleh beralih bahu mereka ..ada yang dah selesai(agak) nya main redah jer melawan arus...

Tapi mata ku terpaku melihat sesuatu...di sebelah aku...insan cacat merangkak rangkak melaku kan tawaf.. ..bukan merangkak sebenar nya tapi meniarap macam berenang...Tergamam aku..di sekeliling nya..takda sapa sapa melanggarnya..Subhanallah...Alhamdulillah..AllahuAkbar..dalam hati...

4. Dalam hidup ku...aku tak pernah bersolat Jumaat..Tapi di Mekah aku dapat laku kan..Di sebab kan orang terlalu ramai dan masjid dah penuh...kami sembahyang dia Dataran saja..Kami tercari2 tempat yang redup sikit..kerana masa tu keadaan panas dan terik...Bila masuk waktu,aku lihat lautan manusia bukan saja dalam masjid,di dataran malah semua jalan jalan penuh dengan manusia...Aku perasan langit mula redup di seluruh kawasan hingga ke jalan raya...masing2 solat dalam keadaan redup dan nyaman...Seperti para  Malaikat memayungi kawasan solat  Subhanallah, Alhamdulillah AllahuAkbar... selesai saja solat..langit cerah dan panas semula...

5. Aku solat memakai bangku sebab susah nak sujud kerana masaalah lutut dan keadaan pinggang yang sakit kalau duduk lama lama atas lantai..Susah nak dapat bangku wakaf,jadi aku suruh PA membeli kan untuk aku bangku...Dia bukan nya beli satu tapi 2..di tanya kenapa beli 2..kata nya kalau Ayu nak pakai senang...
Maka setiap kali solat,aku membawa bangku ini ke masjid...nasib baik selalu baik sebab Kak Teh selalu offer nak bawak bangku ni..maybe dia tengok aku terhegeh2 mambawa bangku ni...kesian agak nya..
Rupa nya bawak bangku ni pun banyak masaalah...asyik2 nak di rampas orang jer bila aku tak memakai nya..Kalau orang arab..aku faham laa..puas lah aku cakap ayan dan itik..yang aku pakai bangku ni waktu solat jer..puas jugak aku di cium oleh mak mak arab ni tanda minta maaf...tapi aku sedih sangat dengan  orang dari negara kita sendiri..bangsa kita sendiri...sedang aku membaca Quran,tiba2 aku terasa bangku aku di rentap orang..atas bangku tu ada beg dan Quran wakaf...bila aku pegang bangku ni..wanita berwajah bengis tu berkata..Awak ambik bangku ni dari sana ya..(tempat dia duduk)..Aku jawab...Tak..ini bangku saya beli sendiri..saya angkut dari hotel..
Eh tadi saya letak bangku ni kat sana..tiba2 dah hilang...awak ambik ker..
Aku pandang wajah nya...Aku jawap dengan tenang...itu saya tak tau..bangku ni saya beli sendiri..
Dia berlalu pergi tapi aku tau dia tak puas hati..aku dapat lihat bagaimana dia menjeling pada aku bila dia berborak dengan kawan dia...

Kak..ko jangan marah kak..ini dalam masjid..kata Ayu..
Aku tak marah..aku cuma pertahan kan hak aku..kalau lah dia cakap baik baik..aku bagi saja..memang aku nak wakaf kan bangku ni bila kita nak ke Madinah nanti..

So..selepas peritiwa tu..aku malas nak bawak bangku ni...aku sembahyang duduk saja..biarlah sakit sikit tapi hati aku tenang...Aku cuba melupa kan peristiwa tu...aku banyak kan doa minta agar Allah tenang2 kan hati ku dan minta allah maaf kan hamba Allah tu...Ini ujian untuk ku...Allah nak duga kesabaran ku agak nya...Alhamdulillah...

6. Dobi..
MasyaAllah..Mahal nya mendobi kat sini...2 kali hantar pakaian ke dobi,charge nya 500 riyal...hahahah padan muka aku...PA berkali2 check bill dobi tu...Bang sini Mekah bukan Klang...Kat Klang main kilo...sini kira helai...Adeiiii

Apa apa pun..aku bersyukur kerana dapat pergi ke sini...menjejakkan kaki di Tanah Haram...melihat Kaabah, dan ziarah Rasulullah...
Semuga aku dapat ke sini untuk melaku kan Haji pulak..Doa kan kami ya...

Tuesday, March 19, 2013

Monyet belanda,KK dan Selamat Tinggal Sabah...






Hari terakhir di Kundasang...

Pukul 830 pagi kami dah turun bawak beg beg pakaian..

Pak Lah membawa kami ke Nabalu Park..

Cuaca sungguh baik..apa lagi..bergambar lah lagi....


Selepas budak2 selesai bergambar, kami pun menerus kan perjalanan ke KK..Banyak sekali road block..

Kalau ikut iternarry,kami hanya ronda2 sekitar KK saja..tapi di sebab kan pada awal kami tiba hari tu,kami dah ronda2..so kami ambik keputusan untuk melihat monyet belanda atau cakap omputih nya Proboscis Monkey




gambar ni pinjam kat pakcik google ya...





Tapi sebelum kami kesana, kena checkin apartment yang di tempah di tengah2 bandar KK..letak beg dan mandi manda dan solat pastu turun ke bawah kerana sebelum pergi kami nak makan tengahari dulu di restoren orang Melaka ..OK lah..janji kenyang.



ada banyak pengusaha bot pelancung macam ni..Bot kami berbumbung di atas..ala ala macam bot sg Missisippi tu...
Malang nya..hari tu monyet tu semua tak mo keluar..penat agak nya dok melihat pelancong Jepun yang beria ia nak melihat...macam beruk pun ada gak....
layan je gambar gambar ni yaa..yang pakai tudung purple ni dari dalam bas dok mabuk mabuk naik kete..kali ni mabuk naik bot..asik wek wek wek..jer...



Qaid pun mabuk naik bot la maktok..kepala pening sampai muntah...kesian Qaid..asik meragam jer

lepas bulan June ni..payah lah apis nak ikut kami sebab lepas ni Qaid dah jadi abang tau...











Walau pun pihak bot dah sedia kan makan malam dalam bot..tapi perjalanan jauh dari Beuafort ke KK terlalu jauh dan membuat kami lapar semula...So..Pak Lah  mencari kan tempat makan di tgh2 bandar KK ni..Tak sah ke Sabah kalau tak pekena Seafood...Kerapu merah,ketam udang dan sotong menggamit gamit...Dek sebab lapar...lupa nak ambik gambar..lagi pu n masing2 dah penat....sampai rumah..yang nampak cuma mandi,solat dan tidur.......



 ...tahun depan susah lah nak berkumpul dan bercuti2..sebab Nadirah akan bersalin pada akhir June








Budak ni cakap  dia tak suka naik kapal terbang..Boring sangat!!!!







Sampai KLIA..ambik teksi airport..1 van dan satu Limo..

Kopak lagi duit ambo RM300 lebih..Adeiiii...

....

Kalau ada sapa sapa nak ke sabah ikut cara kami ni...hubungi lah Pak Lah ni....

Baju kelabu ni Pak Lah...Baju merah cikgu Ismail...cikgu Ismail ni Pensyarah Matrik di Labuan...semua nya akan Pak Lah urus kan dari penginapan hingga ke nak beli cenderahati atau Tshirt di pasar Filipina dan pasar karaf..sebut nya nama dia dan gerenti dapat harga istimewa...Betul bukan tipu....

No hp Pak Lah...0168104991
Ok....selepas ni nak ke Johor pulak...bukan nya apa..anak buah kawin daaa...

Friday, March 15, 2013

Mooooo ,Kinabalu Park dan Sayonara Kundasang...



Ladang Lembu .....terletak di tanah tinggi .....perjalanan di sini sangat mencabar...nak masuk kawasan ladang ni kena bayar fees jugak tau...


Subhanallah...sangat nyaman,indah alam ciptaan Tuhan....
 Melihat gunung Kinabalu tersergam depan mata ,membuat kan aku tergamam dan berkali kali aku bersyukur...Selama ini aku hanya mendengar dan melihat di TV majalah dan akhbar tentang tak terlintas langsung dalam kepala satu hari aku akan melihat sendiri di depan mata...

Tak jemu memandang,bagai kan berhantu....mata tak putus putus memandang kesana...terasa indah sekali perasaan ini melihat ciptaan Ilahi yang menjadi kebanggaan rakyat Malaysia..Cuma aku tak mampu menawan nya...

Hani..sekarang tengah berdebar2 sebab result SPM keluar minggu depan...

Lembu2 ini sedang menunggu giliran untuk pam kan susu nya...Tapi kena mandi dulu ya cik moo..Sekor lembu jantan berharga RM14,000...

tak habis habis berposing budak budak ni...

Ni baru kt depan...jalan kecik tu menuju ke ladang lembu....

Cantik kan rama rama ni...sebenar nya kami jumpa kat Poring Hotsprings tadi...tertinggal lak gambar ni...
Kinabalu Park...

Masa sampai sini..hari dah lewat..dalam jam 5 petang..suhu pun dah menurun...terketar2 nak membersih kan diri masa kat toilet..air nya mak oiii..sejukkkkkk bangat


Tadi masa kat Ranau,kami jumpa klinik..so bawak lah bapak Qaid ni untuk rawatan tonsil dan demam..doktor yang merawat tu tanya..awak orang Lahat Datu ker?..kalau dari sana kami tak boleh rawat awak ,kena panggil polis..ada arahan...mak oi...saya orang Selangor..datang cuti cuti kat sini...tengok lah ic tu...saya ni sakit tekak jer bukan nya kena tembak pun.....pandai kojawab ya...ni dah baik laa..dah berasap mulut tu....

anak anak kami....

dah mula lah perangai budak budak ni....

Qaid dan mummy dia dalam van..Qaid tengah tido...

emmmm...dah mula lah ,,,
bapak dia pun sama melompat!..Hafiz tu dah baik sangat la tu..dah bukak baju...





Firdaus...lompat laaa...


Mira..pelik lak tengok cara dia lompat..macam itik jer


Alin..nak jugak lompat!


Our Jeneral...Pak Aziz

My six petals of roses...

My Boys...plus our cheperon..


One of our tour guide ,Cikgu Mail sedang menerang kan perjalanan mendaki kinabalu..Acah jer laa..diaorang ni tak naik pun..selepas ni kami pulang semula ke homestay...Malam ni nak buat BBQ..so kena singgah kedai di Pekan Kundasang..

kat kedai ni semua nya ada..dari kepak ayam,sausage..daging lembu,kambing..semua nya ada...membeli barang2 nak bbq ni saja terbang 200.00





tukang bakar..Daus,Ezrie dan Shafik..ada sorang lagi anak buah tak kelihatan..si taufiq..

Qaid ni baru belajar berjalan..masih lesen L lagi....
Malam terakhir kat kundasang.....

Esok nya ke KK pulak....


iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails