Wednesday, June 30, 2010

Kisah Kucing...

Ini Puteh...Umur dia dah 5 tahun...
Otai kat jalan Damar 10 ni....
Pantang ada kucing jantan lain lalu...siap lah kena serang!!
Itu lah sebab nya banyak parut luka kat muka dan badan dia...
Bila dah sakit..cari aku gak..
Aku tak da lah nak bawak klinik ke apa..
curah jer minyak gamat...
Yang dia ni pulak..
macam dah kenal benar bau minyak gamat ni...
bila aku tunjuk kan botol..lintang pukang larik..
Jenuh lah si Hani, Mimi atau Yaya mengejar nya,,,,



Ini bini baru dia...mula mula anak dia lepas tu bila dah besar sikit hmmm
menggatal sangat dengan si Puteh ni...Baru beranak sekali ..kat dalam tempat surat aku ...sampai tercampak anak dia jatuh ke bawah....kan bangang tu tapi...
nama pun binatang!!!

anak dia 4 ekor...comel2 belaka...ni gambar mimi nak bagi minum kat baby kucing ni...sebab mak dia entah hilang ke mana...menggiau2 kucing2 ni kelaparan....ingat kan orang jer tinggal kan anak dia merata2..binatang pun sama...

Yang ni macam Puteh tapi ekor panjang macam mak dia...hehehe

Di sebab mak dia buat donno jer kat anak dia..so anak anak aku lah yang jadi mak angkat...aku lah yang kena keluar belanja beli makanan baby kucing ni....tapi kucing ni asik hilang jer sekor demi sekor...





Dah cakap supaya kurung kan anak kucing ni..takut terpijak atau jatuh longkang..tapi masing2 degil...Yaya kata kesian dia kena kurung....biar lah bebas,,,
masaalah nya aku geli laa...
dia suka berak kat atas lap kaki lah..kat kasut abah dia laa..so aku warning..kalau tak kurung,,,mak buang kat Wasiffa!

Tapi budak budak kan...lepas sehari dua dia buat laa...lepas tu...lupa memanjang....
dari 4 ekor..tinggal 3..
bila dah besar sikit..tinggal 2 plk...
pastu semalam tinggal sekor..
Malang nya ..
pagi tadi..sewaktu Zira nak reverse kereta sebab nak hantar Yaya pergi sekolah...
tergelek anak kucing ni...mati terkangkang lah dia....
Mimi meraung...Yaya kata Zira Pembunuh!
apa pulak salah aku....ko yang tak tak reti kurung kucing...ko  pun sama berdosa..kata Zira....

Bila Hani balik tengahri tadi..berita buruk ni di sampai kan kat dia...

Tapi dia lega pulak!!!
sebab bukan Puteh yang mati...
Ye lah..itu buah hati dia...


Masa entri ni di tulis...mereka baru saja habis menanam anak kucing tu....aku tanya kat yaya..ada ko baca kan talkin kat kucing tu....

Hah!!!!

Aku dan kakak nya gelak ....


Tuisyen

Salam semua

Sekarang ni kalau borak dengan kawan kawan....kalau bab anak semua nya kata anak anak bertuisyen...

Kalau pagi bersekolah kebangsaan, petang sekolah agama, malam pulak pasti tuisyen sana sini...

semua nak anak berjaya dalam pelajaran..dari anak sekolah rendah apalagi sekolah menengah.

Beratus ribu bayar wang tuisyen..hari sabtu ahad pulak ada yang hantar anak ke kelas piano dan ahad plk ke kelas karate.tea kwan do...

Sebenar nya aku kesian dengan kepadatan masa anak anak zaman sekarang. Langsung tiada masa untuk bermain,beramah mesraa dengan jiran dan sebagai nya.

Masa aku kecil dulu, memang tiasa bab pasal tuisyen ni... apa yang di ajar di sekolah tu lah yang menjadi asas kami. Balik sekolah, kami di ajar membantu ibu bapa membuat kerja rumah. Sebelah petang , mak bapak kami membenar kan kami keluar bermain dengan kawan kawan kampung yang lain..yang perempuan dengan geng perempuan, yang lelaki nya selalu nya bermain permainan yang agak kasar seperti nermain bola , sepak takraw dan lain lain. Kadang kadang bermain badminton dan galah panjang...sambil bermain di wajib kan membawa adik adik yang kecil supaya mereka pun dapat bermain sama.

Waktu maghrib pulak, selepas solat bersama mak abah...kami di ajar mengaji pulak...Lepas tu makan malam dan mengulang kaji pelajaran. Itu lah rutin kehidupan ..jadual akan bertukar bila ada tetamu  datang atau pun balik kampung waktu cuti....

Sekarang ni , cuma Hani saja yang bertuisyen sebab dia lemah dalam bahasa Inggeris. Pelajaran maths, science dan BI..semua dalam BI , kan,,,apa lagi dia akan mengambil ujian PMR hujung tahun ni...so kami izin kan. Dulu abang kakak nya cuma belajar kelas tambahan di sekolah saja. OK jer...
Tapi aku nampak peningkatan pada Hani...alhamdulillah....

Masa aku pulang dari pasaraya malam semalam, kami membincang kan hal tuisyen pada anak anak..kami cadang nak hantar Yaya tahun depan. sebab masa tu dia dah darjah lima..

Yaya ..nanti masuk kelas tuisyen ya....
belajar pandai pandai tau....nanti dapat masuk sekolah asrama yang baik...

Yaya tak mau jadi pandai.....kata nya...

Elok lah jadi pandai....kata mak nya...

Yaya tak mau jadi pandai...

kenapa...

sebab Yaya tak mau masuk asrama lah!!!

Laaaaaa.........

Thursday, June 24, 2010

Pelupa

Salam semua...

Sejak kebelakangan ini ku perasan kan sesuatu...aku mudah lupa...susah nak ingat ....

Ini tanda tanda dah tua laa aku tau...

Masa adik aku kawin kat BC hari tu, aku di tegur oleh sesaorang...

Zah,,kenal tak....

Aku pandang wajah dia atas bawah, cuba mencari apa apa yang boleh di ingat....

Ala..dulu akak menyewa rumah mek ni...kita kan berjiran....

akak ada anak pompuan 2 orang tu...ingat tak...

Puas lah ku kerah otak...sapa lah orang ni.....

Laa kak..saya dah lupa lah kak...sapa lah yaa....

Tak ko tak ingat...kita kan selalu sembang bila akak baru balik kerja dulu....sambil basuh pinggan mangkuk ..ko melayan anak anak ko dulu....

Ya Allah...kenapa lah aku langsung tak ingat ni....

Kak..bagi saya masa untuk ingat balik kak...kepala saya buntu ni...sori ya kak...

Aku lihat wajah dia berubah,,tapi nak buat camner.....memang aku tak ingat....

Aku layan dia makan..lepas tu aku sibuk ke hal lain pulak...

Bila aku ke depan...aku nampak dia lagi..dah bersalam ngan abah...Adik ku Ayu siap peluk peluk lagi....

Tiba tiba...TENG!!!!!

Laaa..akak ni yang kerja kat Motorolla tu kan....Mintak maaf lah kak...saya perasan masa akak senyum tadi....saya baru ingat......

Laa ko kak..tak kan ko dah lupa...

memang aku dah lupa laa..dah lama sangat aku tak jumpa dia ni...

Maka berpeluk2 lah kami...bagai baru jumpa padahal dia dah nak balik dah....

Bila selesai..baru aku teringat..eh aku lupa nak tanya nama dia siapa ha......

Apa lah ko ni kak!!

Wayar dah short ker....

Salah penerangan...lain jadi nya- kisah benar

Ni kisah makusu aku yang telah pencen dari KEMAS.

Dia seorang guru juga penyelia  Pemaju Masyarakat kawasan  Ulu Selangor

Aku kagum melihat kepetahan dia bercakap. Non stop...Dia boleh bercakap pasal politik semasa, pasal remaja,pasal agama juga hal semasa. . Boleh berbual dengan anak remaja walau pun dia di panggil nenek.

Kalau aku menalipon dia..pasti perbualan aku berlarutan hingga habis credit. Kalau aku pakai hp PA, gerenti kena sindir lah ..Zah! bill tu kompeni yang bayar!!!!

Sebagai orang lama, dia banyak pengalaman dalam hidup. Tugas nya sebagai jentera kerajaan sering di arah ke desa desa dan kampung untuk menberi penerangan kepada penduduk tentang apa yang ingin kerajaan sampai kan. Maka banyak lah cerita cerita lucu semasa sesi penerangan tersebut.

 Tapi apa yang masih dia ingat dan sukar nak di lupa kan ialah bila mana pejabat kesihatan ingin memperkenal kan" Kondom" sebagai alat perancang keluarga buat lelaki dan suami suami.,

Pada masa tu, ada sebuah keluarga cina yang agak susah, hidup menoreh getah dan punya anak ramai dan masih kecil. Suami tersebut datang ke dewan orang ramai untuk mendengar penerangan bagaimana nak guna kan...apa kah kesan kesan yang akan timbul dari penggunaan nya...

Makusu menerang kan secara kiasan sebab malu hendak menbicara kan hal hal yang agak sulit ni....Perasaan malu sangat tebal apa lagi yang datang semua nya lelaki.  Tapi kerja kena buat jugak...maka penerangan yang halus  telah di pakai...

Begini kata nya
" Tuan tuan semua...cara nak pakai macam ni....bila itu sudah naik(sambil menaik kan jari telunjuk ke atas) encik semua kasi sarung ini benda lah....nanti tarak dapat anak .....
Yang lain semua mendengar dengan tekun sambil menangguk2 kan kepala.....
OOO macam itu kaa..tanya apek tersebut..manyak senang laaa...

Di akhir sesi, masing2 di bekal kan dengan bungkusan kondom ni....masing2 pulang dengan wajah riang.

Selang beberapa bulan kemudian, Mak usu dan guru2 yang lain datang semula ke kampung tersebut untuk mendapat input hasil sesi penerangan tersebut.

Datang seorng apek cina ..di tangan nya ada beberapa bungkus kondom yang masih belum di pakai.

Cikgu...ini barang tarak guna laa....

kenapa apek..
.
gua pakai  ini barang, tapi bini gua mengandong jugak!..sambil menunjuk isteri nya di sebelah nya..
macam mana apek pakai...
serupa cikgu tunjuk laaa....

makusu kehairanan....nak tanya lebih lanjut malu pulak...

lantas makusu tanya lah bini cina ni...

Ah soh...macamana dia pakai asoh...banyak orang pakai juga , semua kata elok..tarak mengandong!

Serupa cikgu cakap laaa...bila sulah naik..dia sarung laaa..

dia sarung dekat mana...

dekat  jari laaa.......

Adoiiii.....bertepuk dahi makusu dan kawan kawan nya...

bukan situ Ah soh..itu dia punya bawah laaa...

taruk jari apa bikin......

Lurus bendul punya apek ni...

Pengajaran nya....

kalau nak cakap...cakap biar terang...

ini lah padah nya kalau cakap berlapik lapik...

akibat nya..lain di ajar, lain di buat nya...

Kisah ni berlaku dalam tahun 70an...

Kisah benar ni..bukan main main...

Aku dan makcik berguling2 ketawa bila selesai makusu bercerita....








Wednesday, June 23, 2010

Tukar

Salam...

Maaf lah ya...kita tukar title lagi...rasa nya kali ni confirm tak tukar lagi... Selama ini aku tercari cari title yang sesuai yang kena pada jiwa ini..tu lah sebab dok tukar tukar ni...

Hmm ..klau PA tau, mesti panjang kena bebel ni....

Jumpa lagi................









Sunday, June 20, 2010

Kawin di BC---part 1

Setelah seminggu majlis nikah dan sanding di buat oleh pihak perempuan  di Kangar Perlis, tiba lah masa nya pihak kami pula yang mengada kan majlis menyambut menantu / adik Ipar..

Khamis malam aku dan anak anak  semua berkampung di rumah abah di BC...

Esok nya selepas solat jumaat, kami mengada kan doa selamat dan tahlil...

Let the pictures do the talking



Wednesday, June 16, 2010

Rumput Yaya


Semasa dalam perjalanan dari Kedah ke Perlis....

ada sorang budak kecik tanya abah dia......


Bah,,kenapa kat sini orang tanam rumput!!!!!


@@@@@@@@@@@@@@@@

mana rumput..tanya abah dia kehairanan....

tu.........






Aku  rasa nak gelak pun ada tapi di sebab wajah nya yang serius bertanya tu..aku tahan kan saja....

ni bukan nya rumput....ini bendang padi...sawah padi...nanti jadi beras yang kita makan tu....

ooooooo

melopong mulut dia...hahaha.......


Monday, June 14, 2010

Adik ku dah kawin,,,Yeh!!!

















Penat..seronok, sedih dan sayu....


Itu lah perasaan aku dan mungkin semua adik beradik  makcik dan abah...


Penat sebab perjalanan yang sejauh lebih dari 400km ....balik pun sama..so travel pergi dan balik sejauh 900km...


Seronok sebab semua adik beradik kecuali (adik yang ke 5) mak usu sebelah arwah mak,adik makcik dan anak anak buah(cuma 3 saja tak dapat hadir atas sebab kerja) ada bersama sama memeriah kan acara...


Sedih dan sayu bila melihat adik bongsu kami menjadi seorang suami pada usia 30 tahun...


Selamat Pengantin Baru Mohd Rajab dan Suriawati Fadzil.




Wednesday, June 9, 2010

Demam Bola datang lagi...



Ya Puan puan...Jumaat ni segala aktiviti malam kena di jadual kan semula...

channel tv pun tak boleh tukar tukar...

sebaik nya, mari lah sama sama kita meriah kan rumah kita ni dengan sorakan..wooo...refree bodoh...dan macam macam lagi...

Jangan lupa buat kopi , teh atau air oren..buat lah cekodok sikit atau letak je tin biskut kat depan tv tu....

Hmmm, nasib baik la 4 tahun sekali, ya bang!

Jom lah kita tengok Allayarham Mokhtar Dahari mewakili Malaysia lawan Arsenal...






Saya akan bersiaran kembali pada Isnin atau selasa depan...
Doa kan saya selamat pergi dan kembali ya..
Ke perlis saja...adik bongsu kawin..hehehe

Monday, June 7, 2010

When Yaya speak English....


Yaya ni sebelum ni seorang yang sangat pendiam...

Ini yang sering merisau kan mak nya...

Tanya sepatah..jawap nya sepatah..
kalau tanya banyak, jawapan nya tetap satu....

atau pun jawapan tetap nya...Yaya tak tau....

Kalau balik BC, tiba tiba dia jadi bisu lah...

kalau nenek atau atuk dia bertanya,

dia akan bersuara perlahan atau mengguna kan isyarat kepala saja...



Kalau ada tetamu datang ke runah, dia juga akan jadi begitu juga...

Sudah nak dengar suara emas nya..nenek selalu cakap...

But lately...

aku perasan sesuatu...

sejak kakak2  nya balik bercuti...

 dia pun berubah...


Mula mula aku tak perasan..

tapi masa dalam perjalan ke Tioman hari tu,...aku dengar suara dia saja yang memekak...

yang lain cuma menggelak kan dia saja....

Tapi masa pulang dari menziarah Dalilah aka Raden Galoh tempoh hari...

dia bercakap omputih!!!



Yaya you want to go funfare or not...


.Yes yes..I want want...


use your money laa..you got 30 ringgit kan...


Dont want use my money laaa..I want to keep..when I grow up..I want to buy rumah banglo...


Not enough laa..how can 30 ringgit buy banglo...


when I grow up...i work laa..then I can buy...

masa ni kakak2 nya dah berguling tergelak....


so how to go funfare if you dont use yr money...


can ask from mak laa..


aku menyampuk...I dont have money..I dont have any job..abah only give me ikan money everyday...
you have to ask from abah laa...

susah laa...abah alway no mood..


but she loves you very much..sure he can give laa..just ask laa..

abah no money ...he said he had to pay water, letrik..internet. astro..so where got money...


i dont want to go laa.. watch TV more better...

You so kudukut la Yaya...

I heart like laa...

????????

apa heart like tu yaya...

makna nya..SUKA HATI YAYA la..

ooooooo
masa ni rasa nak terkencing aku gelak...
ada perkataan baru rupa nya...

Thursday, June 3, 2010

Komen makcik.....




Penat ke Tioman dah hilang..







Baju baju semua aku hantar dobi saja..


malas nak memikir pasal nak basuh dan sidai ..lepas tu nak melipat kain...


mau menangis mesin basuh aku ni...


Okay, aku nak buat post mortem perjalanan kali ni....


ni ikut pandangan aku laa...


pandangan dari kaca mata seorang makcik yang takda iijazah pun...


pada aku ni Pulau Tioman ni..ada lah Pulau yang sangat cantik...


kebiruan air dan kejernihan air nya tiada tandingan...malah di jeti nya pun kita akan nampak ikan berenang2 dan nampak coral yang hidup..


tak da sesiapa pun yang berani nak tangkap atau nak bawa pulang...





Alam sekitar nya bersih sekali...Flora dan fauna nya hidup seiring...


Pantai nya yang bersih..langsung tak ada sampah kecuali daun2 kering ..


tak da pinggan polistrin or botol air mineral bertaburan...



Kenapa ya..


sebab penghuni di sini amat menjaga pantai nya...


selepas apa apa acara pun, mereka ni mencari mana mana sampah yang di buang sesuka hati oleh manusia dari tanah besar ni....


Aku ada memerhati kan warung  tempat kami makan kami..kemana air basuhan mereka di hala kan...aku pun hilang punca,,,tak nampak kat mana dan semesti nya bukan ke laut...kita boleh mandi kat mana saja kita berada...





Sebab


sepanjamg pantai nya bersih....





Aku rasa lah, kalau nak cari ketengan dan lari dari tekanan  di kota,


sini lah tempat nya...no TV, no radio n no surat khabar....


Banyak kapal layar berlabuh sepanjang pantai....mat mat saleh besrsidai bagai kan sotong kering...





kalau nasib baik..dapat lah tgk apa yang di kata kan topless, braless..heheheheh..




anak anak dah orang muda..mengangga melihat permandangan begitu...


tak lupa jugak suami suami kita ni....HEP!!!


chalet kami berhampirang dengan Marine Park..aku tak pergi pun..sebab nak sampai ke sana kena panjat tangga yang tinggi..kena jalan sikit dalam hutan tapi kata PA dan anak anak...


tempat tu cantik, terpelihara dan ikan ikan nya begitu ramah dengan manusia..hahaha..kena bawak roti ler...





Apa apa pun, aku nak komen pasal feri jer..


masa pergi ok saja..muatan tak boleh lebih..


Ada video menunjuk kan bagaimana nak pakai life jacket..


tapi tak sorang pun pakai atau di suruh pakai...


maybe masa kecemasan saja kot...


Tapi masa balik...


walau pun pihak marine datang check...
time ni semua nya cukup laa


tapi bila mereka dah pergi..


feri yang kami naiki berpusing ke jeti lain untuk mengambil penumpang lagi...


tambah 180 orang lagi...


Takut aku di buat nya...mulut ku tak henti henti berdoa supaya selamat...


Hati tenang bila nampak tanah besar..apa lagi nampak jeti Tg Gemuk..


Syukur..aku dah sampai dengan selamat....


Tetapi....


Bila sampai ke van. kami mengeluh....


TAYAR PANCIT LAA!!!!









Minggu depan..nak ke Perlis  pulak.....
Kak Pah..nanti pinjam bibik boleh tak...mintak urut satu badan..hehehe

Wednesday, June 2, 2010

Beautiful moments




entah apa lah yang menggelikan hati budak Hani ni....


ni masa nak balik..aku dah tak larat nak jalan ke jeti tu, so tuan punya chalet tu suruh naik motor ikan ni...sebenar nya ni motor angkut beg pelancung ke chalet dia...








cantik kan....pokok mangga ni kemain banyak buah mangga dia..rasa nya jenis elephant trunk tu...tapi malam malam..kelawar datang cari makanan kat pokok pelam ni..besar2 kelawar ni....pandai pulak makan mangga tu...





Ni dia team yang menjaya kan family day kami..tiap tiap tahun sama je muka muka yang ambil bahagian....sebab apa...semua nya BUJANG LAGI DAAA>>>>
PA dengan team building nya ibarat bapa dan anak anak saja....











iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails