Thursday, December 20, 2012

Senang nya dalam hati.....

 Senang jadi dia ni..makan , minum dan main....

Tak yah fikir nak kerja ke apa ker...cukup ke duit nak beli ikan dan ayam...

Bila lapar...dia bising....

Bila kenyang...dia belari sana sini....bergurau sesama sendiri...

Bila penat,,,berpeluk peluk dia tidor....

Sape dia ni....

Hmmmmm.....


sapa lagi...
-
-
-
-
Olie dan Miyo


Gaya tido dalam hujan lebat...Sejuk la tu....

Friday, December 14, 2012

Bila mesin basuh rosak.......


Huru hara betul bila dia rosak...

bertimbun pakaian kat bakul..

Pulak sekarang ni musim hujan...aduhai....

Dah panggil orang nak repair...kata nya computer nya rosak....

congak2 mau sampai 500 lebih...macamana?mau lepair kaa..

Hah!..tak pa tokey...kalau itu macam saya beli baru saja laa...

So..kat rumah ni dah ada giliran untuk basuh pakai tangan...

Nasib baik laa mesin ni boleh spin kering....

kalau tak...lagi teruk laa..

Tapi...arahan adakala nya di langgar..

masing2 buat dunno jer....

terjerit jerit mak nya cakap...baju sendiri..basuh sendiri laaa

ada saja jawapan nya...nanti orang basuh laa...mak jangan jerit jerit...

kadang kadang kakak nya dah tak tahan..di angkut nya bakul kain kotor tu ke dobi...

bila time nak ambik balik..meraung laaa...apa tak nya...sampai RM74.00!!!

Mak...bila mak beli mesin basuh baru ni...susah laa macam ni...

Mak nya selamba jer jawap...dulu dulu mak basuh pakai tangan je..lagi la ...pulak..dulu mana ada sabun Daia..Fab ker...Dynamo ke..
Pakai sabun cap kapak atau sabun kaler hijau jer...beria2 la menyabun baru keluar buih...pastu kena berus, sental semua....hidup gak mak ni..ko orang ni..pakai mesin basuh canggih pun tak reti nak basuh hari hari....padan muka....

Mak..itu zaman dulu....zaman dinasor lalu depan rumah..ini dah zaman lain...

Beli la mak...

Tunggu tahun depan je laa

Kenapa lak tahun depan...lama nya..

kalau nak cepat,beli sendiri ...

Kalau tak..tunggu abah ko dapat bonus....

heheheehh...........







Wednesday, December 12, 2012

Asam Pedas dan Pengantin Baru

Masa di Melaka minggu lepas, kami memilih homestay untuk penginapan. Terletak di Bukit Katil,suasana kampung mengelilingi kami..Aman rasa nya tinggal di sana walau pun semalam saja.
Pak Man Homestay ni di jaga dengan baik sekali..Bersih dan tuan tanah nya ramah.


Bersebelahan dengan Sekolah Rendah Dato Demang Husin, tempat makan usah lah risau. Di seberang jalan nya ada kedai makanan Arab...sebelah kiri nya ada kedai asam pedas Hjh Rahmah yang sentiasa penuh dengan pelanggan. Bukan saja menjual beraneka asam pedas dan masakan kampong yang lain, malah ada berbagai jenis kueh mueh yang panas panas di jual sama. Malah ada juga menjual air tebu fresh .....







 Kami ke Melaka kena anak buah PA bernikah dan bersanding di Bukit Bruang..


Mudzaffar Shah Bin Zulkefli..bagai kan Sultan Melaka.....


Arah ke rumah Pengantin Perempuan

Selamat Pengantin Baru ,semuga bahagia hingga ke syurga..Aminnn




Jumpa lagi Di Ipoh ....









Monday, December 10, 2012

KONVO dan 30 tahun....

Salam,

Semalam saya ke majlis konvokesyen Mira@Adek di UITM shah Alam..

Amboi mak...lama nya dalam dewan tu..sakit pinggang semua...

dan yang paling teruk..perut kami kelaparan semua nya...

Saya tertarik dengan ucapan Pro Chancellor nya mengenai sejarah permulaan UITM..bermula dengan Mida...

Begitu pahit getir orang orang dulu nak menubuh kan Mida ni..so para pelajar wajib berterima kasih pada mereka mereka yang bersusah payah menubuh kan Mida dan lepas tu ITM dan sekarang dah jadi UITM..Bila dah berjaya,jangan lupa untuk memandang ke bawah dan membantu yang lain....

Dan yang paling banyak bersungut...sapa lagi kalau tak PA....orang lain memandang ke depan,dia pandang ke bawah...Hmm tidur laaa...





Kemain ramai budak budak ni memegng bunga ,siap ada anak patung teddy bear sekali.
Ada pelajar lelaki pun sama dapat bunga dan teddy bear..PA hairan..budak lelaki pun nak berbunga ker?....tak cukup ker dengan scroll yang dia pegang tu..kan itu itu lebih macho!

Sebenar nya ...aku tak der beli kan jambangan bunga untuk Mira..dia pun tak mau..dari pengalaman kakak kakak dan abang nya...semuanya membazir..dan mahal pulak...buang duit je mak...
Hmm..dah dia tak nak..mak nya apa lagi...Alhamdulillah..

Sebenar nya gambar2 di atas ni semua nya dari album kengkawan Mira..gambar yang PA ambik semua nya hilang masa dia nak transfer dari hp ke pc....sayang betul...

Oh ya...pada hari yang sama....5 Dec 2012 tu adalah ulang tahun ke 30 perkahwinan kami...
Tak da acara istimewa pun....dah penat bila sampai rumah....

Monday, December 3, 2012

1 Dec 2012

Alhamdulillah...

Usia ku dah bertambah lagi...dah masuk era Gold...5 series laa
Semakin banyak angka umur kita ni menanda kan semakin singkat masa kita di dunia ni...

Tak kisah lah...yang penting sihat luar dan dalam..

Dah terpahat dalam hati, tak mau fikir yang negatif..tak mau fikir cerita cerita lama yang menyakit kan..sentiasa memaaf kan orang lain,sentiasa bersangka baik dan jangan sombong dan riak dan selalu bersyukur pada Allah...
Hmm..kekadang terbabas jugak..yelah kan,kita ni manusia...yang sentiasa di goda syaitannnnirrajim..

Anak anak tanya..mak nak hadiah apa......nak henpon baru ker..nak kek ker...alahai...
tak nak semua tu..

Tapi kalau ko orang ada duit..tolong penuh kan buku bank mak tu..boleh tak?...heheheheh

Sebenar nya pada tarikh 1 December tu, kami membuat majlis bertunang anak ku yang ke 5,yang kami panggil adek..

Masih muda lagi..baru lepas belajar di UITM..baru berkerja ...tapi dah di pinang orang..

Majlis berlangsung sebelah malam,dalam hujan cats n dog...

Adik beradik ku yang di KL semua ya terkandas di lebuh raya...jem teruk sangat...

Keluar rumah jam 2.30 ptg, sampai sini jam 5 .30 ptg...

Yang paling aku dan PA risau..caterer yang kami tempah pun terkadas di jalan raya...
Dan lori mereka pun rosak...aduii..mencabar sungguh..nasib baik lah lori mereka masih boleh bergerak walau pun cuma dengan kelajuan  60kmj saja...

Pihak sebelah bertolak dari rumah mereka jam 6 petang..bersolat di masjid berdekatan...Alhamdulillah...pihak caterer pun tiba lima minit sebelum majlis...

Rupa rupa nya,jalan sesak di sebab kan Persidangan Umno dan ribuan manusia ke Stadium Bukit jalil menyaksi kan Piala Suzuki..Malaysia dengan Indonesia...

Hissh..kecoh betul!!













Hmmm..tak dapat nak masuk kan gambar lgi..dah penuh storage....apa daa blogspot ni...


Wednesday, November 28, 2012

Puasa Nazar......

Semalam ,Yaya puasa..

Dah niat puasa kalau dapat lebih dari 1A...kata nya...

Alhamdulillah...





Nanti petang masa berbuka  nak makan apa......aku tanya..

Makan apa yang mak dah masak laaa..

Nak air apa...soya bean ke...aku tanya lagi...

Tak yah..air teh o pun ok.....

Sejuk hati aku dengar dia cakap macam tu..

memang dia ni tak suka minta minta...

apa yang ada itu lah dia makan...

Tapi....

aku dengar sok sek sok sek kat dalam bilik...

apa lah yaya ni...mintak la keyepsi ke...pizza ke...

suruh lah mak beli air cool blog ke..

Wooit!

Sapa yang puasa ni....memandai mandai jer tekak ko orang ni ya...

hihihihi............


Tuesday, November 20, 2012

UPSR....

Dah dapat result nya ....

3A 2B...ok laa..

si empunya diri relaks jer...

Yaya mimpi dapat macam ni laa...

Alhamdulillah...




Friday, November 16, 2012

Pergi lah....

Pagi jumaat kami dikejut kan satu panggilan talipon..

Anak sepupu PA meninggal dunia malam tadi...

Innalillahirajiun...

Masih muda,baru berusia 31 tahun. Pernah hamil anak kembar tapi nyawa anak kembar lelaki nya tak panjang..meninggal semasa di lahir kan..kasihan sungguh..kemudian aku mendengar dia sudah bergelar janda ...tak tau apa sebab..mungkin tiada jodoh ..

Sebelum raya puasa lepas, aku mendengar berita yang dia pengsan semasa beraya di Muar.

Rupa rupa nya dia mengalami komplikasi buah pinggang dan perlu mendapat rawatan berpanjangan..namun dia masih boleh buat tak tau pasal penyakit nya..enggan membuat rawatan dan enggan mendengar nasihat orang tua nya.

Keluar masuk hospital dah jadi perkara biasa bagi nya..

Akhir sekali aku dengar dia dalam icu...koma dan berselirat wayar di tubuh nya..Leher nya di tebuk untuk memasuk kan tiub supaya dialilis di buat..itu lah ikhtiar terakhir .....namun Allah menyanyangi nya...pergi dalam  keadaan koma...

Aku tahu anak anak nya menunggu dia di sana...menghulur kan tangan untuk ibu nya..

Aku melihat ayah dan ibu nya menangis semasa jenazah di kapan kan...

Aku dah melalui detik detik ini..dan aku tau bagaimana pilu nya perasaan mereka..

Pergi lah..Redha laa..semua nya hak milik Allah...

Air mata ku mengalir bila aku sedekah kan Yassin untuk nya....




Wednesday, November 14, 2012

Salam Maal Hijrah 1434...

Assalamualaikum ...

Sudah 1434 tahun hijrah diperkenalkan... 

Terima kasih Saidina Umar Al-Khatab yg telah menerima pandangan utk mengkaji dan melaksanakan kaledar tahun Islam yg bermula dari peristiwa bersejarah Nabi Muhammad SAW yg menerima perintah Allah SWT utk berhijrah ke Madinah

Terima kasih pada Saidina Abu Bakar Assiddik yg berkorban hartabenda & keluarga menerima perintah Allah SWT utk mengiringi baginda Rasulullah SAW dalam kembara hijrah yg penuh muslihat...

Terima kasih pd Saidina Ali sbg pemuda gagah berani yg rela & redho atas perintah Allah SWT menggadaikan nyawanya menggantikan Rasulullah ditempat tidur padahal telah diketahui rancangan manusia2 nas yg ingin membunuh Muhammad 

Terima kasih jua pada Asmah (anak gadis Abu Bakar) atas peranannya menjayakan hijrah Rasulullah dan ayahnya...

Terima kasih pd 612 atau 613 muslimin wallahualam!) yg turut berhijrah mengikuti perintah dan arahan Rasulullah utk berhijrah...
meninggalkan keluarga&sanak saudara yg masih kafir & hartabenda termasuk ternakan2, rumah dll...

HIJRAH ITU PENGORBANAN...

HIJRAH ITU PERJUANGAN....

Salam Maal Hijrah 1434 
Semoga kita dapat menghijrahkan diri kita dari menjadi manusia yg digelar Allah 'nas' kpd gelaran 'insan'...

Terima kasih ...


Monday, November 12, 2012

Bersabar lah...

Aku sedang menonton TV bila aku dengar ada deringan hp ku tapi sekejap jer.

Bila di amati, tertera nama adik ipar ku di screen missed call...
Apasal pulak ni..selalu nya adik aku Ayu yang call..

Aku pun segera menalipon dia balik...

Salam..tadi ko call ker..

Aahh..pelan jer suara dia..ada nada nada serak..

Nape Mil(Jamil)....


Photo: My sister Ayu and hubby,Jamil...

Ayu ada talipon akak tak hari ni.....

Err..hari ni tak da..tapi semalam akak ada call dia,tanya pasal kesihatan dia...lama gak kami borak...

Nape....

Err..err...suara dia dah berubah...macam sebak..

Apahal ni.....

Pagi tadi kami ke Hosp Selayang..ambil result MRI dan scan hari tu..

So...aku dah tak sabar,..tak da pulak dia sebut pasal nak jumpa doktor masa kamiborak semalam...

Kak....Cancer dia dah naik ke paru paru....aku dengar dia menangis...

Dah tahap 4 kak...

What!!..are you serius or joking....aku dah bengang dah ni..

Betul kak...Ayu menangis nangis depan doktor tadi kak....

Ko biar betul Mil..hari tu doktor cakap cuma kat Payudara jer..sikit jer..

Betul kak...akak call la ayu....

Senyap.....dada aku dah berombak ombak....kepala dah pening...

Aku off kan hp..aku dail PA...

Bang...Jamil call nangis nangis tadi Bang..

Kenapa...

Ayu bang,..cancer dia dah merebak ke paru paru..masa ni air mata ku merembes keluar..

Awak call lah Jamil ya...

Aku senyap....beristifar dan ambik nafas panjang panjang....

Salam..Abah..Ayu ada tak...

Ada..ko nak cakap ngan Ayu ke..aku dengar suara abah sebak..

Aah...

Maka, aku dengar apa juga tangisan dan rintihan Ayu...

Aku dengar keluhan dia....apa yang dia fikir kan..apa yang bakal terjadi..

Ayu....ko dengar sini..

Hidup mati semua nya ketentuan Allah..

Bukan nya ko sorang jer dapat penyakit ni....anak anak kecik pun sama kena..

Ko pandang lah anak anak ko tu...kau kena kuat...kena sabar dengan ujian ini..

Kita kan adik beradik..jangan lah ko ingat ko sorang jer rasa sakit..kami semua turut meresai nya...Ko tau apa perasaan abah dan makcik?...Aku pasti mereka telah berdoa agar penyakit kau tu berpindah ke dia...biar dia yang kena sebab dia dah tua...
Akak tau...fikiran ko bercelaru sekarang ni...Jangan banyak fikir dik...bawak berzikir dan berdoa laa...aku tau...Allah akan permudah kan perjalanan hidup kamu...

Tiba tiba aku dengar isak tangis di sekeliling ku....rupa rupa anak anak ku mendengar semua butir butir percakapan ku...Bagi mereka, Cik Ayu nya bagai mak kedua mereka...

Dan ..aku masuk bilik..tutup pintu dan aku menangis ....Ya allah..kuat kan lah aku...aku tak mau menangis depan dia nanti.....


Wednesday, November 7, 2012

Alhamdulillah..Mamat dah kawin!

Ni adik ku yang ke 5...



Nama nya Muhammad Roze(di baca rozi)..kami semua panggil dia Mamat..

Umur nya dah meningkat..tapi lambat dapat jodoh....

gelfren kemain lah ramai...adik angkat tak terbilang laaa..tapi satu pun tak lekat..
Mana nak lekat..semua tu baik sebab nak mengena jer...

Dalam henpon dia semua nama pompuan...naik menyampah aku tengok....

Dia ni tak lah hensom sangat..hehehe wajah dia memang nampak garang..eissh garang jugak sebab kucing pun takut ngan dia..hehehe

Dulu kemain memilih nak cari isteri..nak secantik Siti Nurhaliza laa,macam Sofea Jane laa..
 Aku selalu naik angin dengan dia ni...selalu aku marah..eh mat..cuba ko cermin muka ko tu..hensom tak?...lagi satu..poket tu penuh tak...kena sedar diri mat..aweks ko tu semua main kan ko jer mat...nak duit jer...bukan nya suka kat ko pun...

Mula lah muka nya masam...kadang kadang dia balik ke rumah sewa nya dalam diam diam jer..marah lah tu..

Ada kala nya bila dia nampak kelibat uncle ford kami....dia akan patah balik rumah dia...teruk kan....

Bila usia dia menginjak 40....kami adik beradik semua dah risau..apa lagi bila dia kena buat operation kat HKL ari tu, tak da sapa yang meneman kan dia..tapi aku tau dia tak kisah pun sebab kat wad tu.. semua misi misi muda belaka....

Puas lah kami mencari mana mana perempuan yang sebaya dia...susah betul laa..bila dia suka..pompuan tu tak mau..bila pompuan tu nak,dia lak tak berkenan...

Satu hari ,dia ada bagi tau yang dia berkenan dengan seorang wanita dari Tanjung Karang..berusia 38 tahun dan dan punya 3 orang anak..Ibu tunggal laaa...

Makcik dah abah suka sangat..bagi restu dan kami pun terima dia seada nya..Dah itu yang dia nak..kita turut kan saje...

Bermula dengan merisik selepas raya puasa lepas...bincang punya bincang kami sepakat nak menyatu kan mereka secepat mungkin..apa lagi nak ditunggu tunggu lagi Mat..ko pun dah berumur..
Nikah nya pada Raya haji lepas selepas Isyak...siang tak boleh kata Juru nikah tu sebab dia nak sembelih lembu korban , kata nya...

Mula nya kami semua amat bimbang...

Takut tak lepas masa akad nikah ni sebab Mamat ni banyak kekurangannya..dia gagap..

Hanim dan Ejab menolong pakai kan samping...










Qaid pun ada tengok Tok Mamat Nikah...


Tapi alhamdulillah..semua nya berjalan lancar...tapi sebenar nya berpeluh gak kami yang kat belakang dia ni...

Keesokan nya kami di rai kan oleh pihak pengantin perempuan dalam majlis kecil tapi meriah di Tanjung Karang..siap bersanding lagi..

Kami pula buat majlis menyambut menantu pada keesokan nya ..Ahad...28 Okt 2012..


Mamat dan Nazimah....semuga kamu bersama masa senang dan susah..bersepakat lah dalam urusan rumah tangga dan kalau ada masaalah kami ada untuk mendengar...



Lauk pauk dari SaHa Catering..marvelous! dan aku tak sempat nak makan pun..

pelamin ni ada orang yang baik hati sponsor..termasuk baju pengantin..

Hani

Hanim

Adik ipar bongsu..Suria..


Mimi..


Ekin....


Orang Penting dalam majlis ni..Fund provider...Adik ku Hj Rozman dan Isteri nya Hjh Nora Zaharah...


Saya,Adik bongsu Ejab dan Adik Ipar..Nora Zaharah...


PA..besar gak tanggungjawap dia ni...


Bulan December ni..ada satu lagi 'perkara besar'yang nak di langsung kan...kali ni kat mana ya??


Tuesday, October 16, 2012

Alahai....dia datang lagi....

Aku ni sejak dah keluar dari kumpulan marhaban kampung ni, memang la dah jarang jumpa orang dah...hari hari jumpa orang kat fb jer...kadang2 bila berjumpa masa majlis kawin atau jumpa tengah jalan..maka rancak lah berbualbual kejap...selalu nya ayat yang keluar...Zah..lama tak nampak...Zah.,ko sihat ker...Zah..aku ingat ko dah pindah...ko duduk mana sekarang....dah berapa cucu ko sekarang...
Dan ayat klise...Amboi Zah...bulat nya ko Zah....
Hmm..dah lali dah..gelak je laa walau pun hati ku berdarah darah..hehhhee

PA macam tu lah gak...balik kerja memang tertonggok depan pc ni laa..kalau balik awal..sempat lah pergi berjemaah kat masjid..kalau tak..berjemaah ngan kami je laa..Dia ni walau pun jarang bergaul rapat ngan orang sekampung, tapi bila di panggil berewang,dia tetap pergi..itu je la masa yang ada nak ambik tau hal jiran lain dan kariah.

Macam baru baru ni kecoh nama kampung kami masuk TV dan paper..pasal budak yang curik Porche tu laa...Dalam paper memang sah lah jalan masuk ke taman ni...tapi kami sendiri tak tau siapa budak nya..anak siapa..orang sini ker atau penyewa...bila di tanya kat jiran2..semua tak tau...hmmmm

Apa yang aku nak tulis kat sini ialah..ada sorang penduduk kat sini..kita panggil tompel je laa..
dia ni seingat aku..orang kampung tak berapa gemar dengan dia ni...mulut pun tahan gak..
dah berumur..tapi tu lah..kalau baik ngan orang..selalu berakhir ngan bergaduh...bila aku korek2 sikit hal dia ni..semua nya cakap..susah kalau baik sangat ngan dia ni...lama lama dia jerat nya kita..
Antara faham dah tak....aku biar kan je laa macam tu, lagipun, bukan nya kami rapat dengan dia dan famili dia pun...

Dulu dia ni rajin ke masjid..sebelum masuk waktu solat, boleh nampak dia berjalan ke masjid berhampiran...rupa rupa dia ni siak kat situ...kadang2 berbaju biasa lama lama berjubah lah pulak...elok laa..dulu arwah anak aku selalu mengadu kat aku..Pakcik tompel ni mak...dah lah susah..selalu mintak2 duit kat orang tapi perangai suka beli nombor ekor ni dah jadi tabiat kat dia...menang arwah tak suka sangat ngan dia ni...pernah arwah di halau dari rumah nya di sebeb kan arwah marah kan anak lelaki nya yang suka mencarut dan memaki kawan2 lain..

Aku malas nak campur pasal hal budak2...tapi lama lama aku dapat tau yang anak dia tu dah berhenti sekolah..malas nak belajar lah..dan arwah pulak yang di tuduh nya mengajar anak nya jadik begitu...Entah laa..anak aku tu belajar sampai tamat sekolah..apa hal nya nak tuduh2 orang lain ni....

Masa pemilihan ajk masjid yang lalu, si tompel ni langsung tak terpilih jadi siak...so dia protes lah...habis semua orang dia buruk2 kan..so sapa nak layan dia lagi..

Masaalah nya....

kenapa sekarang ni dia kerap mencari PA...alahai lemas laa...
Kadang2 tak da apa yang nak di bual kan..tapi selagi tak di hulur kan duit kat dia..dia tak kan pulang!
PA ni kekadang bagi lah duit merah, kekadang duit hijau...macam tu lah jadi nya...kalau ada orang bagi salam jer..anak anak semua dah tau...Abah..kawan baik abah dah datang...adoii apa lagi yang dia nak ni...

pernah dia datang masa time maghrib,minta tolong bawak kan cucu nya ke hospital sebab demam..
aku tanya...mana mak bapak budak ni...kerja kata nya..
Tak kan anak sakit pun kerja..tanggung jawap dia lah bawak anak ni ke hospital!
Kadang datang mencari PA..ajis mana...tidor..kata ku..
alaaa...boleh kejut kan dia kejap..nak suruh dia bawakkan basikal saya ni ha dengan van..dah rosak...

Terkejut aku..sampai macam tu sekali dia ni...aku cakap terus terang jer..sori lah bang..suami saya baru tidur..cari lah orang lain..

Banyak lagi perangai dia yang aku tak berkenan..dengan aku memang aku tak layan pun..tapi suami aku ni jenis baik sangat...ala zah..saya kesian saja...biar laa..selagi saya boleh buat dan tolong..saya tolong laa..

Tapi bang..memang betul la cakap orang kampung..dia ni jenis suka ambil kesempatan atas kebaikan orang...nak pergi kenduri rumah sedar dia pun mintak awak tolong..dah tu minyak pun awak yang kena isi..melampau laa..

Zah..saya tak kisah pun..saya tau dia mengguna kan saya...dan saya tau setakat mana yang perlu saya bantu...

Aku tak tau lah ilmu apa yang PA  ni amal kan..sabar sabar sabar...

Yang aku ni dah naik muak dengan perangai si tompel ni...
Ya Allah..sabar kan hati ku ni....



Wednesday, October 10, 2012

Bahang Adam Mukhriz & Ain Hawani



Drama Adam dan Hawa sedang meletop2 sekarang...Aku ni pun tak terkecuali..walau dah baca novelnya berkali2 dan dah meleleh air mata dan hidung kerana menjiwai novel tu, tapi bila di layar perak kan, airmata ni tetap gugur...aduhai...drama nya seiras novel nya..so dah tau la apa babak2 selepas tu..

Sabtu ni Ayu akan menjalani pembedahan sebelah payudara nya...Aku akan kesana menemani nya..sayu terasa hati ni ..entah laa..macam separuh jiwa aku terbang bersama nya.. Semuga kawan2 mendoakan yang terbaik buat adik saya ni ya...

Persiapan kawin adik lelaki ku sedang rancak..Surat jemputan telah di buat oleh Nadhirah...jemput pun tak ramai..Saudara mara sebelah arwah mak, sebelah abah dan sebelah Makcik..dan juga besan besan...Masa nikah nya, mungkin aku tak ada bersama sebab dia nikah sebelah malam..maybe orang lelaki sajayang pergi...Sabtunya ada acara bersanding di sana..masa tu kami pergi laa..Pastu kena balik cepat sebab Ahad nya pula,majlis menyambut menantu di  rumah BC..

So hari raya haji ni, aku berkampung di rumah abah laa..Rasa nya dah lama aku tak bermalam kat rumah abah...

Kepada sesiapa yang tak da channel mustika ni..(melampau astro ni)..ok tengok online kat sini ya...siaran tertangguh laa....lagi sedap tgk kat online sebab tak da iklan...

http://www.dailymotion.com/video/xu6evf_ahawa-25_shortfilms





Wednesday, October 3, 2012

Oktober datang lagi....

Ye..bulan oktober atau bulan sepuluh datang lagi..

apa istimewa nya bulan ni..

Tak da pun melain kan pada 19 dan 20 hb tu birthday makcik dan abah...

Tapi...pada tahun ni, perasaan risau mengganggu aku..

Kenapa ya..

Kerana satu satu nya adik perempuan ku telah di sah kan ada kanser payudara. full stop!

Selepas raya hari tu, dia rasa sakit bila membuat kerja rumah...dan dia rasa kan ada ketulan yang bergerak gerak di payudara nya. Lantas dia pergi membuat pemeriksaan di klinik panel nya dan doktor menyuruh dia ke Hosp Selayang untuk pemeriksaan lanjut.

Aku cakap usah risau, maybe kelenjar atau sist kot...

Pada hari tersebut, dia pergi sorang saja ke hospital..dengan harapan apabila selesai dia terus ke pejabat dengan teksi. Mengikut cakap makcik,biopsi dan mamogram tu tak seteruk mana...

Apa yang terjadi lain sekali...selesai mamogram doktor cakap tak nampak sangat rupa nya, tapi bila buat biopsi..walau pun telah di bius, sakit nya tuhan yang tahu..susah betul nak ambil sampel tisu di payudara dia sebab benjolan tu bergerak gerak...Adik ku menangis kesakitan dan setelah 4 kali percubaan,baru selesai.

Lepas dua minggu, dia datang dengan anak nya untuk mengambil keputusan. Memang sah dia ada kanser.
Walau sekuat mana dia dalam kehidupan nya,berita ni bagai kan meroboh kan tembok besi dalam hati nya..airmata nya bagai kan empangan pecah bila keputusan di keluar kan oleh doktor..berpelukan lah dia dan anak nya...I wish I was there too...

Doktor telah set kan tarikh pembedahan...dia minta tunda sebeb dia perlu mengatur semua jadual kerja nya di pejabat..So Sabtu depan, dia akan menjalani pembedahan ...

Entah laa..keluarga sebelah arwah mak atau abah tak ada sapa sapa yang dapat penyakit ni...baru baru ni mak tiri kami yang kena..tapi kami tiada langsung pertalian darah dengan dia..

Penyakit datang secepat kilat dan pergi bagaikan siput bergerak...
Bersabar lah dengan dugaan yang datang...

Aku ada di samping mu...begitu juga yang lain...
We love you very much....





iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails