Monday, September 24, 2012

Kisah anak anak...

Bila baru kahwin dulu, baru tersedar dari mimpi mimpi indah masa tengah hot hot dulu..

Baru tau kena bayar sewa rumah..api air kena bayar,makanan kena beli dan masak sendiri...akhir nya bila time gaji,udah ler gaji pun seciput,tingggal tinggal beberapa keping saja sampai cukup bulan...Ini tak masuk lagi duit nak beli syampoo,sabun mandi dan ubat gigi semua..

Lama lama baru lah aku pandai mengurus kan duit..apa yang suami beri bila hujung bulan...kena pandai estimate sampai cukup...susah tau..apa lagi bila orang tua PA talipon minta bantuan..boleh gaduh jugak tu..

Bila dah ada anak,lagi lah seriau..masa tu aku dah tak kerja dah..kena kawal ketat pembelanjaan..nasib baiklaa dulu mana ada diaper lagi..semua nya pakai lampin Johnson..pakai dan basuh sidai...beli 2 dozen ,itu jer laa yang di pakai..kalau nak berjalan, pakai kan sekali seluar getah tu...dan ada jugak jenis plastik nipis tu..bila di fikir fikir kan..kesian anak anak kecil..ada masa nya sampai lencun! Minum susu pun masa tu susu S26..beli 3 tin besar untuk sebulan..

Bila anak dah ramai...kami semakin berkira...apa yang kami penting kan ialah pelajaran anak anak dan makanan seharian nya. Perabot dalam rumah ada lah yang paling minimal..kadang kadang tak ada. Kalau dah patah tu, alamat tak berbeli langsung atau makan tahun baru berganti. Kadang kadang malu gak bila ada sedara mara menegur keadaan rumah..tapi nak buat macam mana..mereka boleh melihat tapi kami yang menanggung nya...buat pekak telinga dan ada masa nya aku menangis menahan malu.

Bende bende macam ni mengajar aku erti hidup. Aku cukup bersyukur dapat suami yang tak pernah berkira pasal keadaan rumah yang ada kala bersepah, seorang ayah yang tak reti menengking anak anak apalagi memukul..yang sanggup mengangkut anak anak ke sana sini demi keselamatan mereka dan sering menasihat kan aku supaya bersabar dengan kehidupan yang ada.

Anak anak tau ada saja apa yang dia mintak..mak..cikgu nak duit itu..nak duit ini..
kasut koyak laa, baju kotor laa..
mak..ubat gigi dah habis laa

Aku membebel ni bukan nya apa...
Aku terdengar si kakak memarahi adik adik nya sebab syampoo cepat habis...
Korang ni kan, cuba ko semua jimat sikit pakai syampoo ni..pagi petang siang malam mandi kenapa mesti bersyampoo jer...ko ingat murah ke rege dia...

Aku dan abah nya berpandangan...Hmm..baru beli syampoo dah bising macam tu..
Dulu aku membeli dua botol syampoo yang besar tu setiap bulan...tau pakai jer..bila dah habis ,asyik memekak jer suruh beli baru...
Macam mana la agak nya kalau di suruh beli beras dan ikan..mau rasa nya dia suruh kami jimat2 makan kot....


Monday, September 17, 2012

Zati Iwani Bertunang...

Abang PA yang kedua, Angah baru saja pencen Polis Hutan...Anak sulung nya,Muzaffar Shah mengikut jejak langkah nya sebagai seorang Polis berpangkat Inspektor di melaka. Telah bertunang dan insyaallah akan bernikah pada awal December ini.

Sabtu lepas, anak perempuan tunggal nya, Wani, pulak bertunang. So kami ramai ramai ke Ipoh untuk merai kan nya.

Kami berada di sana tak lama..cuma semalam saja, tapi adik2 PA yang lain pulang pada hari Isnin.

PA di apit oleh  kedua abang abang nya...Angah dan Along...


Baru bertunang tapi cukup meriah....












Sebelah malam nya ,kami ramai ramai ke bandar Ipoh untuk jalan jalan yang akhir nya ke Gerbang.
Ala ala uptown laa...berpeluh peluh aku berjalan ...


beli cermin mata jer..





Akhir nya kami beli ini saja..hahaha







Tak tentu arah kami mencari jalan pulang..berpusing pusing jumpa disco dan kelab malam saja...
Banyak betul tempat hiburan kat Ipoh ni....

Friday, September 14, 2012

Itu Ini....

Dah lama tak menulis entry baru,bukan nya apa..agak sibuk betul la bulan ni..selain dari raya,open house,bercuti dan macam macam perkara berlaku...Setiap hujung minggu ada saja acara nya...sampai kan anak anak semua nya mengeluh..mak..kami ni nak periksa mak...boleh tak kalau tak ikut....

Selepas balik dari Gambang, PA tanya..boleh tak buat makan makan untuk department dia..
Ok la bang...Selasa ok laa..

Di sebab kan buat pada working days, maka aku sorang sorang lah kat dapur....nasib baik hari sebelum nya aku dan membeli barang barang yang nak di masak...

Di sebab kan bende yang nak di masak umpama kacang jer bagi aku ni..aku mula merebus nasi impit jam 1130 pg selasa tu...tumis kuah kacang..sambil mengupas bawang kecik, bawang putih,cili kering...halia lengkuas dan serai untuk merendang ayam. Nasib baik aku dah cuci semua ayam ayam malam sebelum nya. Selesai nasi impit masak kira2 dua jam lepas tu..maka I pun mula merendang ayam...
Sambil sambil tu, I teringat nak buat speggetti untuk anak anak staff yang masih kecik tu...I buat sos sendiri jer dulu..tak da nya nak beli yang botol2 tu...renih kan pelan pelan sampai pekat sikit...beres..
Masa ni dah terasa dah sakit pinggang...diam je laa..

Teringat lak lunch untuk anak2 yang sekolah belum masak lagi ni...buat sambal ikan tenggiri jer la ya...

Aku ni dah tak larat nak berdiri lama lama kat dapor..apa kerja pun aku akan duduk atas kerusi...rasa nya lepas ni nak cari kosi yang beroda laa..boleh berdesup desup dengan senang kat dapor ni..hehehe

Aku buat jugak kari daging lembu bersayur...goreng popudum..masa ni mula lah hati rasa macam tak cukup jer spegetti ni..call Zira suruh singgah Mydin beli dua bungkus lagi.


Bila anak anak balik dari sekolah,lepas makan diaorang ni sama sama mengemas rumah dan mengemop semua...By 6,  aku pun mula memasak nasi minyak... lepas tu aku dah surrender...semua dah siap di masak...suruh zira urus kan speggetti dan platting semua...aku mandi dan masa ni dah terasa berat betul badan aku ni..rupa rupa nya kaki dah bengkak!...masuk bilik tidur dan aku baring sekejap untuk hilang kan penat..Baru lah aku terasa sakit2 badan semua..

Namun majlis berjalan lancar dan makanan semua nya habis..Speggetti tu bukan nya budak2 yang makan tapi mak bapak dia yng telan..kak..sedap laa spegeeti ni..rendang ni sedap betul...akak boleh berniaga ni kak....Aku senyum jer..kalau nak makan, cakap jer..akak boleh buat kan...dah tua tua ni dah tak larat nak meniaga  ni...nak buat yang lain jer...


Kueh2 ni saya order saja,Popiah basah,Donut dan karipap

Nasi Minyak 
Apek 2 orang ni lah sibuk suruh masak rendang ayam dan kuah kacang...saya mau makan serupa hari raya pertama ..


Dia ni pakar masak nasi Beriani sedap...



masa ni aku dah menguap dah...hahaha





Esuk hari nya aku demam...hahahha sebenar nya berjangkit ngan anak anak sebelum ni...

Ok lah...Kalau ada umur panjang dan kesempatan, kita ulang  lagi tahun depan....

Wednesday, September 5, 2012

Cuti cuti merdeka....

Cuti hari Kemerdekaan yang lalu kami anak beranak bersantai bersama sama,kecuali Alin dan suami nya yang tak dapat bersama kerana ada urusan lain.

Kali ini kami ke Bukit Gambang Resort Kuantan Pahang.

Perjalanan bermula selepas solat Jumaat dan menghantar kucing kucing ke rumah penjaga ....

Aku dan PA menaiki uncle ford bersama ration untuk 3 hari...

Anak anak yang lain menaiki kereta bersama kakak kakak nya.

Apis dan isteri dan anak nya bertolak awal ke sana dari Shah Alam kerana Nadhirah ada tugas di Gambang..sekejap jer kata nya..

Oh ya..Penginapan kali ni di taja oleh Nadhirah yang kebetulan bertugas di ibu pejabat Gambang Resort di Serdang.

Turut serta dalam percutian kali ni ada lah tunang Mira, Ezrei dan kawan Zira, Shafiq dan anak buah ku , anak istemewa Ikhmal Jamil...

Memang seronok betul cuti2 ni...Apartment kami  Arabia , mengadap kolam renang yang membiru baru saja siap..sangat cantik dan puas hati. Dan hanya kami saya penginap nya ...hahahha

Kami tiba hampir senja. Selesai memunggah barang, masing2 mencari pinggan ,,lapar kata nya.

Sejak pagi aku masak..sambal tumis udang petai,ayam goreng kunyit dan kari daging serta sawi tumis kicap...

Selesai Maghrib, kami keluar ke Mini Funfare yang terletak di bangunan lobby..wah ada pedati berkuda ala ala cerita Cinderella...

Masing masing nak naik crazy bus..sebab nampak comel jer bas nya...aku nadhirah serta cucu tak naik pun...seram aku nengok...

Bila mula bas bergerak, aku dapat dengar suara anak anak ku menjerit...makoii..kemain nya kuat!!

Bas comel ni bergerak ke atas dan kebawah boleh buat sakit kepala dan senak.....

Yang naik nya satu hal, yang melihat pun naik seriau!





Lepas tu mereka naik ni...

Entah apa nama nya..kekdah nya macam masuk dalam mesen basuh muatan depan jer...eeiii...



Bila keluar, masing masing mengeluh pening dan mual...

Tapi masih tak serik lagi tu...

Menonong jer naik bende ni pulak....


Nampak macam ok jer tapi yang ni lah paling seriau....

Bila selesai...ada yang muntah terbeliak..termasuk lah PA..

Hmm..ingat kan terer sangat bang oii...

Kesudahan nya...

Semua balik awal..telan panadol dan ada yang sambung muntah kat apartment....

Esok nya...

bangun awal..breakfast kat cafe..dan mula masuk water theme park...



Selepas selesai mandi manda, kami bercadang nak dinner  seafood di Tj Lumpur Kuantan...


 Kedai ni kami pilih sebab banyak entry pasal ikan bakar di internet. yang di tambah petai. Tapi service nya lembab dan lala yang tak fresh membuat kami semua sakit perut hingga berangkut ke hospital pada tengah malam ...

sepatut nya video ni di bawah sana..salah letak dan tak boleh di undo....

Selesai lah cuti hujung minggu kami.Lepas ni 3 orang anak anak ku akan menghadapi peperiksaan besar. Yaya akan menghadapi UPSR minggu depan, Mimi pula dengan PMR nya dan Hani dengan SPM nya...
Kepada kawan kawan yang ada anak macam saya ni....sokong lah mereka walau apa pun keputusan nya....Anak anak sekelian,selamat maju jaya...Banyak kan doa dan solat hajat...

Monday, September 3, 2012

Mual!!!

Aku ingin menulis pasal bende ni...harap jangan ada yang ada salah sangka ya...

Hati rasa sengal dan mual bila baca dan lihat karenah anak anak muda sekarang..

Bukan nya bebal atau kurang didikan tapi perangai keterlaluan selalu di tunjuk kan...

Mana pergi nya perasaan malu,mana pergi nya adab sopan budak2 sekarang ni...

Bila buat sesuatu,tak pernah fikir pasal maruah sendiri, maruah ibu bapa..bangsa dan agama yang di junjung...

Aku merapu ni pasal bende ni laa

Apa perasaan budak ni kalau gambar mak bapak dia sendiri  ada orang lain buat begini....

Semua orang punya pendirian dan pendapat masing masing...tapi pendapat dan pendirian itu perlu di salur kan ke tempat yang betul..

Bukan nya macam ni..Ini nama nya kurang ajar,melampau dan menjijik kan.
Sudah hilang rasa hormat menghormati pada pemimpin sendiri.
Sudah hilang kesopanan dan tata susila ..memalu kan!

Sangat memalu kan pada bangsa kita apa lagi budak yang tak tau malu ni anak melayu kita!
Kalau dia ni anak aku, rasa nya dah teruk aku dan abah  kerja kan...

Dan aku rasa ibu bapa nya akan terkena bahang malu perbuatan anak sendiri.
Ada kah ini yang kita mau pada anak anak muda kita...
begini kah watak bakal pemimpin kita masa akan datang?

Anak anak selepas merdeka ini dah tak mau baca sejarah....tak reti membelek surat kabar dan tak suka menonton berita...tak mau berfikir langsung..
Itu sebab nya mereka ni tak ada perasaan..kering hati pada apa yang menimpa pada negara negara lain..seperti rakyat Palestin,rakyat Roghinya,rakyat Syria dan negara negara yang telah di jajah oleh Yahudi lain...


Ini pada aku rakyat yang tak sedar diri dan tak tau di untung...lucut jer kewarganegaraan dia atau haram kan dia dari masuk negara kita..
Aku pun pernah muda dulu..tapi zaman muda ku tak pernah ku sia sia kan dengan cara begini...
Memang dulu banyak bende yang kita tak setuju yang kita bantah, tapi perkara itu di selesai kan dengan cara berhemah...

Wahai anak anak ku semua...
Cuba lah hayati apa erti nya kebebasan....
Tak salah kalau tak sependapat...tapi ini tak bermakna kita boleh memaki hamun dan berperangai macam haiwan...
bila sampai masa nya...buat lah apa yang patut..
Negara kita kan negara demokrasi...Anda lah penentu nya...
Tapi sebelum tu..
Sudah ke anda mendaftar??

Jangan cakap tak serupa bikin ya....

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails