Thursday, May 27, 2010

CUTI CUTI


Salam cuti cuti dari Klang.





bersiaran kembali pada Isnin

Wednesday, May 26, 2010

Dari tanah kita datang, kepada tanah kita kembali

Salam semua...




Petang semalam, kira kira jam 6.30 ptg, seorang lagi kawan ku di panggil pulang oleh pencipta nya. Kak Ros, kawan serta jiran dekat yang sering menumpang menyidai kain di ampaian ku pergi setelah 3 bulan di pembaringan.


Masa dia pergi, aku sedang menikmati Char Kue Teow di Pendamar Indah 1. Aku tidak di beritau oleh keluarga nya  semasa di nazak walau pun rumah dia dan aku cuma 5 langkah saja di belakang. Aku maaf kan sebab di rumah pun cuma ada pembantu rumah , suami nya serta Ipar duai nya saja... anak anak di berkerja masa dia sedang nazak. 


Malah Kak Liya, jiran sebelah rumah pun tidak tau apa apa . Kak Liya pulak sedang sibuk berkemas sebab dalam masa 3 minggu lagi dia akan menerima menantu. Tiba tiba saja dia lihat ada khemah sedang di pasang depan rumah dan dia menyangka kan keluarga kak Ros nak buat kenduri....Begini lah hidup dalam kejiranan sekarang...anak anak tak berapa kenal dengan jiran jiran yang lain....


Kak Ros mula sakit setelah ibu nya meninggal dunia pada tahun lepas . Sakit2 badan kata nya...Lepas tu aku cuma nampak dia sesekali saja bila dia menyidai kain di belakang rumah atau dia sedang berada di dapur. Anak anak nya seramai 3 orang semua nya perempuan telah pun berumah tangga. Dia menjaga cucu cucu nya bila semua anak nya bekerja. 


Kak Ras punya adik perempuan yang ramai. Mereka ni suka berkumpul di rumah nya dan selalu masak bersama sama. Keadaan selalu riuh rendah dengan gelak ketawa mereka apa lagi ipar duai nya satu kepala. Aku suka sangat keadaan sebegitu...Mesra sangat....


Aku selalu kata kan pada anak anak ku yang satu hari nanti kamu akan jadi macam makcik Ros ni...berkumpul, makan makan,,riuh rendah jadik nya....


Sepanjang aku berkawan dengan kak ros, aku langsung tak ada masaalah dengan dia. Orang nya baik dan selalu senyum. Kadang kadang dia mengahantar buah rambutan bila musim buah di kampung nya atau apa saja . Adik beradik dia sertaipar duai dia semua mesra nga aku ni...Ialah..makcik gemuk kata nya...hahahha


Tiba tiba pada suatu pagi kak Liya datang ke rumah ku dan bertanya..Zah, ko dah pergi tengok Kak Ros ke...


Aku tanya kenapa pulak. kak...


Ko tak tau ke dia sakit....tak lalu makan...makan je dia muntah...


lah kak..saya tak tau pun...


Ni dia ada kat PMC..rasa nya nak balik la tu sebab doktor tak dapat kesan apa penyakit dia...
Doktor PMC duruh dia berurusan ngan Hospital TAR.


Seminggu lepas tu, aku pergi ke rumah dia...menantu dia ada sedang memandi kan anak...Mak kamu dah balik ke...


belum Cik..dia kat HTAR...tapi rasa nya dia tak sanggup duduk sana dah...hari2 doktor ambik darah tapi tak dapat kesan apa sakit dia..


Mak dah tak tahan sebab sekarang ni doktor dok seluk peranakan dia saja.. nak ambil tisu dan nak kaji...


mak dah tak tahan dah..dia dah sain borang untuk balik saja...


oooo....


Lepas tu aku bagai terlupa kat dia. Seharian sibuk ke sana sini dengan urusan anak anak, langsung tak jenguk dia. Lagi pun rumah dia penuh dengan saudara mara...


Sehingga lah semalam ketika aku sedang menonton AFC selepas solat maghrib, Mimi berlari masuk kerumah dan memanggil aku...Mak..makcik Ros meninggal...mak tak pergi ziarah ke..kengkawan mak ada kat depan tu....


Ha!!!...Ya Allah ...


Ku capai tudung dan terus ke sana...Kak Ros di pembaringan dan jasad nya di tutup dengan kain batik lepas....


Aku sedih, aku menyesal kerana selama dia sakit, aku tak melawat dia..aku sibuk dengan dunia ku...anak anak dan segala nya hingga terlupa kan dia....


Semasa membaca kan Yassin, air mata kesalan  ku mengalir dengan deras nya...




Maaf kan aku Kak Ros..aku bukan lah jiran dan kawan  yang baik....aku terlupa kan kamu yang sedang sakit...Maaf kan aku....


Pagi tadi aku kesana lagi..membaca kan Yassin dan Al fatehah..air mata bagai kan ampangan yang pecah...


Aku dengar kain kapan di koyak koyak kan..


Aku lihat dia di mandi kan...


Di kafan kan...


di sembahyang kan...


Di iringi ke tanah perkuburan....


di kebumi kan dan di talkin kan...


Tamat lah riwayat seorang hamb Allah di muka bumi ini...


Berpindah dia ke alam yang lebih kekal...


Selamat tinggal Kak Ros...Selamat lah kamu di sana...


Ya Allah, ampuni lah segala dosa dosa nya, terima lah segala amalan dan kebaikan nya...
tempat kan dia di samping orang orang yang beriman....


Cuaca mendung dan hujan panas mengiringi perjalanan terakhir kamu...


Al Fatehah....






Monday, May 24, 2010

My Yaya...



Salam semua


Hari ini Umi Nur Hidayah Bte Abd Aziz @ Yaya berusia 10 tahun....



kek ni dah jadi huru hara sebab terbalik dalam kereta masa buat break emergency....

Sekarang ni dia dah tau apa makna hari jadi..so tak boleh kelentong dia or buat buat lupa tau....

Rasa  nya dah sebulan dia dok remind mak dia serta kakak kakak dan abang dia pasal birthday dia...




Dia tak  suka di surprised kan ..pinta nya....

Dia nak kek yang cantik dan nugget or drummet saja...

dia tak perlu kan ramai jemputam..cukup lah kalau semua keluarga dia ada.....

Hadiah...




Dia bisik kan kat aku..dia cuma nak sebuah PAM BASIKAL.....

sebab dah 3 bulan basikal dia pancit ..tak sapa yang peduli dan ambik tahu pun..

laaaa..sedih pulak aku ni...

OK..malam ni along kerja...so dia tak ada lah..tapi tunang along akan beli kan kek...

Alang(Alin) akan pulang ke sini semata mata nak rai kan hari jadi adik bongsu nya...balik sekejap tau!!!

Yaya sekarang dah tak macam dulu..pendiam..

bila usia meningkat perubahan dia pun terserlah...

pandai berkawan...dan yang paling ketara sekali..

mulut kan kadang2 laser jugak...

Bila aku nak keluar..selalu nya aku akan ajak dia sekali...

tapi dia tak mau ikut serta...

suka memerap kat rumah bersama kakak kakak nya...



suka mendengar cerita kakak2 nya...
suka bergurau sende dengan mereka..
kadang2 terjerit3 bila di sakat..


bila merajuk....
baru tau cari mak atau abah....minta di pujuk!!!

Bila kami keluar malam..pasti ada pesanan sms dari dia...Nak Milo ais....

kalau terlupa beli...akan terdengar lah ayat ni..mak ni tak sayang kan anak...amboi!!!

Tapi..Yaya ni..anak manja abah dia...apa dia mintak..pasti  dapat!!! 

Anak lain cakap ..Abah tak adil laa...

Abah cakap...dia paling kecik..memang abah dulu kan dia...dulu kamu macam ni gak...


Apa apa pun..memang dia kesanyangan kami semua...dulu arwah Hakim suka mendokong dia..pergi dan balik sekolah dia akan jemput dan hantar..sebelum pulang, pasti Hakim akan round satu kampung dulu bawak jalan jalan...tapi..

bila di tanya pasal Hakim..

Yaya kata..

dia dah lupa...tak ingat dah....

Hmmmmm..tak pa lah...


Selamat hari Jadi Yaya...
 We love you so much!!!!


Thursday, May 20, 2010

Bag Kawan Mimi

dah lama budak ni nak, tapi di sebab kan kemalasan aku tahap gaban, asyik kena tangguh jer....ok kali ni dah siap...hahahha sori aarrrr

Suara dinihari....


Salam semua...

Dalam pukul 3 pagi, aku terjaga dari tidur....gelap gelita keliling ku ini....

Aku sedang keuzuran, so rasa tak selesa lah...perlu ke tandas ..nak bersih kan diri...

Dalam usia seperti aku ni...faham faham laa...
haid ku banyak dan ini buat aku sangat tak selesa..apa lagi dengan sakit perut pun melanda ..macam zaman anak dara dulu.....

Sedang aku aku berurusan....
tiba tiba aku terdengar sesuatu......
aku dengar lagi....

aku dengar orang ketawa....
bukan...
sebenar nya aku dengar suara ..
......

......

.......

Mengilaiiii...

Terasa segala bulus naik...

tapi kerja ku belum selesai...

Lantas aku pekak kan telinga...

keras kan badan....

selesai segala urusan....

Aku berbaring semula...

Aku cuit PA...(dia ni memang pantang di cuit apa lagi malam malam..hihihi)

Nape..kata nya...

saya dengar suara hantu ....

Hah....semalam pun saya dengar jugak laaa....lepas bunyi anjing menyalak....kata PA

Awak ni...buat saya takut pulak...

Eh..kan awak tanya tadi....

Aku lantas tarik selimut....

tapi sampai ke pagi tak dapat tidur....




Tuesday, May 18, 2010

Juadah ringan sebelum ke SA








Semua juadah di atas adalah pemberian adik beradik dan ada yang saya order...

Semua nya sedap sedap dan saya dan PA berterima kasih kepada semua yang menjaya kan majlis kecil ini dari mula hingga akhir.

Terima kasih banyak banyak...

Sunday, May 16, 2010

The Blues datang ke SA.

















Salam semua..

15 May 2010..

Kami datang ke SA untuk menyampai kan hajat anak kami..hendak menyunting bunga idaman hati.
Kami datang dengan 11 buah kenderaan....hahaha itu baru adik beradik saja tau....selepas upacara meminang semua, kami di jamu dengan makanan yang sedap sedap....Terima kasih pada En Dollah dan Pn Serina...Tahun depan kami datang lagi....






Ini lah budak yang membuat semua hantaran dan menghiris bunga rampai...Dia tak kasi saya buat pun sebab kata dia citarasa saya macam orang tua...Pandai ko kutuk mak dah tua ya!!! Terima kasih banyak banyak kat internet ni sebab banyak jimat kan duit pi hantar kat orang...sekali tekan semua ada.....Oh! lupa lah..ada lagi sorang minah ni yang tolong sama...

Tuesday, May 11, 2010

Drama minggu ini...




Aku berura ura nak renovate bahagian dapor dalam masa 3 tahun ni....dan nak buat 2 tingkat..atas tu buat bilik besar dan tambah bilik air sekali...semua tu tempat anak anak pompuan ni laaa...

Tak kan kita duduk sini sampai bila bila ....tak best laa..kata Alin....

Dah tu nak duduk kat mana lagi....ok apa tinggal kat sini..masjid dekat..sekolah dekat..masyarakat pun ok....

Mak tengok lah...sekarang ni kita dah ada 4 bijik kereta..asyik tumpang letak kat rumah jiran sebelah jer..cuba mak bayang kan kalau semua anak mak dah ada kereta....marah orang mak...kereta bertabur2 ni....

Dah tu ko orang beli kan rumah besar untuk mak nanti....tapi mak tak mau jadi menumpang rumah anak pulak...mak nak jadi bos kat rumah ni..ko orang semua kena dengar cakap mak walau pun kamu yang bayar duit rumah......

Susah lah mak...kami yang beli kami lah jadik bos...hehehe

Kalau macam tu...baik mak duduk sini..lagi senang..ko orang pun balik sekali sekali jer kalau dah kawin nanti...rumah ni dah tak da orang ...mak ngan abah jer tinggal berdua....

Lagi pun , tempat kekal tu haa kat sana tu...

tanah yang panjang 6 kaki tu.......

Apa lah mak ni....macam tu pulak....!!!!!!




Sunday, May 9, 2010

HARI IBU....



Salam Semua

Selamat hari ibu kepada semua ..

Tengah malam tadi anak anak telah mengirim kan sms pada aku...Happy mothers day...dan panjang lagi ucapan nya...cakap omputih pulak tu...

Aku belum lagi mengucap kan Selamat hari ibu pada mak tiri aku...nanti lah..Tengahari nanti aku nak melawat dia di BC....tapi pada arwah mak..dah ku kirim kan Alfatihah pada subuh tadi.....

Pada Mak mertua ku..susah nak cakap...tahun lepas bila di ucap kan dia akan bertanya...apa benda nya tu....nak buat apa dan macam macam dia tanya...so tahun ni aku diam saja lah...suruh Aziz belanja dia makan Beriani kat JM beryani ok la tu....itu pun kalau dia nak..kalau tak..bagi duit je laaa...

Masa aku menulis entry ni...anak anak belum bangun lagi....masih diambang mimpi mimpi..tak pa sat lagi aku padam kan suis kipas dan on kan lampu...menjelanak lah dia bangun...kepanasan...hahahahahaaa

Ya..cuaca sekarang bertambah kalut....walau pun hujan turun dengan lebat siap dengan ribut dan petir...tapi kita masih terasa panas..berpeluh peluh melawan haba ....kenapa ya....
Sekarang ni, aku terpaksa memakai deodaran ketiak dan badan semata mata nak keluar sebab badan terlalu cepat mengeluar kan peluh dan badan melekit dan berbau....sendiri pun tak than weiii!!!! rambut pun di syampoo hari hari...peluh banyak meleleh dari atas kepala....

Persiapan anak bertunang...
hampir 80% siap...

Gambar hantaran nanti akan di upload kan..selepas acara bertunang minggu depan....

Aku juga telah menempah Carrot cake



dan Chocolate Devils



dari Yani KG
..semata mata nak menjamu saudara mara aku yang terliur melihat carrot cake Yani tempoh hari....

Jumpa lagi di entry akan datang...

Salammmmm







Saturday, May 8, 2010

HAPPY MOTHERS DAY



NST - 2010/05/05
By Sushmita Diana, 15, Petaling Jaya and Kelly Low Jia Li, 15, Kuala Lumpur

MOTHER’S Day, Muttertag, La Festa della Mamma, Mothering Sunday, Fëte des Meres, DÌa de las Madres. Mother’s Day goes by different names, but the love for the celebration is equally the same.

Long ago, holidays were given to all employees so they could go visit their mothers. Soon the tradition of flowers, cards and gifts and dining out started. The earliest record about a Mother's Day celebration was found in Greece. The Greeks celebrated a festival in the name of Cybele, who is believed to be Mother of all Gods. Later, the culture expanded when the Romans conquered the country. Records state that the Romans celebrated Mother’s Day in the month of March.

Mother’s Day was established in the US in 1914. Anna Jarvis was said to be the founder of Mother's Day, though never a mother herself. It all started with the prayer from her mother, Ann Maria Reeves Jarvis, which says “I hope that someone, sometime, will find a memorial mother's day commemorating her for the matchless service she renders to humanity in every field of life. She is entitled to it.”

Anna never forgot this prayer. After her mother died, Anna was determined to honour her mother and her wish that someday, someone would pay a tribute to all mothers.

Two years after her mother's death in 1905, Anna began an aggressive campaign to establish a National Mother’s Day in the US. The very next year, Mother’s Day was celebrated in the city of Philadelphia.

Anna and her supporters wrote letters to people in high authority to tell them of the need to have a Mother’s Day. Other than that, Anna, being good at public speaking, used her talent to promote her cause.

At first the response wasn’t good. Then, John Wanamaker, a merchant and philanthropist, lent his support. It was a breakthrough for Anna.

People also started wearing red and white carnations as a tribute to their mothers, a tradition started by Anna. White carnations represent the purity of a mother’s heart and are also worn to honour a deceased mother. Red carnations are to honour a living mother.

By 1911, Mother’s Day was celebrated in almost every state of the Union. In 1914, President Woodrow Wilson officially declared the second Sunday of May a national holiday, in honour of Mother’s Day.

Although Anna devoted her life to establishing Mother’s Day, she was disappointed that it had become commercialised and even regretted her action. She and her sister, Ellsinore, spent whatever they inherited from their family to campaign against the holiday.

Anna never married and never had any children. On Nov 24, 1948, she died at the age of 84 in West Chester, Pennsylvania. She was buried beside her mother in the West Laurel Hill Cemetery, Philadelphia.

The meaning of this special day highlights the uniqueness in all mothers that can never be replaced. Whichever country we are from, we must always honour our mothers whether with gifts or flowers. Every mother knows it’s the thought that counts. Their love and care fills the air we breathe. She makes us who we are today — a better man or woman. For one day, every mother is the queen of the day.

HAPPY MOTHER’S DAY TO ALL MOTHERS!

Monday, May 3, 2010

Itu ini

Salam semua...


Nampak nya aku dah jarang ber blog...banyak sangat nak di fikir kan....

Masuk bulan lima ni, aku bertambah ligat laa...kepala dok berfikir fikir apa nak buat...ya bulan May dan june bakal melihat RM keluar saja...Adoiiii..

Kereta Viva need a new insurance.. Van Amerika kami dah pulih...Injin baru telah di masuk kan..karat karat yang ada semua dah licin di kerja kan...Depan yang kemik tu akibat terlanggar lembu dan rata semula....Tinggal nak repair aircond dan buat seat baru....and he need a new insurance too!!!...dan anak anak sibuk menyuruh abah nya masuk kan radio baru....

Bang ..tak kan nak biar kan van ni macam berpanau jer...tak cantik laaa

nanti lah..one by one...

Tengah bulan ni anak sulung ku bertunang...tak jemput sapa sapa pun..kecik saja..cuma family dan jiran rapat saja saja yang menghantar....

Hujung bulan May pulak..time kami pi makan angin....kemana...balik nanti boleh tau ya...

Bulan June...lagi panjang langkah kami....dan sure letih giler...

Ok lah..tak leh lama lama kat sini...barang hantaran baru nak di gubah...first time buat..so banyak refer kat buku dan majalah lah.....itu pun memanjang je tak cukup...asyik terkejar ke kedai membeli itu ini.....

Byeeeee




iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails