Monday, October 10, 2011

Mayat balik!!

Hari Ahad lepas, kami tak kemana mana pun..

lagi pun ada jemputan kawin di lorong berdekatan...

Majlis yang simple tapi meriah..

ada live band lagi..tapi masa aku datang senyap sunyi jer...

Balik dari sana, aku terus bersilat kat dapur...

Menantu pompuan aku teringin nak makan rendang kupang...

Yelah..dah jadi mak buyung..semua nya sedap di mata..

aku pun macam tu jugak dulu..

Lepas masak rendang kupang, aku pun terus masak mee kari..

hari ni tak dak nasi tau..aku cakap ngan anak anak...

Tapi masa tengahari tadi, Zira dah buat nasik goreng..ok lah tu..

tak da sapa yang komplen pun..

Sedang aku berehat rehat lepas masak..tetiba terdengar bunyik salam...

Laaa...keluarga adik ipar ku dari Jeram datang...

Aku dan biras ni agak rapat laa..

Kalau dia datang selalu nya tidur baring kat rumah ni..

dan selalu kami mengupdate kan cerita cerita selama mana kami tak jumpa...

hahaha..selalu nya sampai ke pagi cerita dari kami tak habis...

Salah satu cerita dia agak menyeram kan lah jugak..

Biras ku ini seorang guru tadika Kemas di luar bandar...

dia ni begitu di segani oleh masyarakat kampung...

Begitu lah keadaan nya sebagai seorang guru..

Satu hari , terdengar ada satu kematian di kariah berdekatan..

Selesai mengajar, dia pun menziarah keluarga tersebut..

Salah seorang dari kawan nya kematian ibu yang sudah tua...

Sedang Bilal dan kariah wanita sedang memandi kan jenazah..tiba tiba mata mayat tersebut terbuka luas...

Tapi Bilal tersebut tenang menghadapi keadaan tersebut..

Dia terus berkata...Midah, Dunia kamu dan kami sekarang tak sama...

Kau terus kan perjalanan kami ke sana ya..jangan kau peduli kan apa yang terjadi pada kami semua..lalu dia menutup kan mata si mati tersebut sambil membaca doa doa tertentu..tertutup rapat mata si mati..

Selesai mandi, si mati di kapan kan...

Tiba tiba ..

mata dia terbuka kembali..

masing2 buat tak tau dan menerus kan kerja mengapan..

selesai semua..dengan tiba2 si mati itu duduk!!

Apa lagi ..bertempiaran lari semua yang ada kat situ termasuk biras ku itu..

Terus balik rumah....

Keesokan hari nya, ada antara mak mak murid  datang bercerita pada biras ku ini...

Selepas di kebumi kan..semua pulang ke rumah kata nya..

Tapi pada waktu malam..ada yang nampak si mati pulang ke rumah..dia tak masuk ke dalam cuma berpusing2 keliling rumah saja..

Semua anak anak jadi takut...

Dengar kabar..lama lama si mati kelihatan tidur dalam bilik nya..

Oh dasyat nya....

Tapi ...kata biras ku ini..

si mati ada 10 orang anak...

Tapi semua nya tidak mempunyai ilmu agama yang sepatut nya...

Semua nya harap kan orang lain membantu..

So..macam mana sekarang...dah selesai ke masaalah tu..

Entah lah kak..saya pun tak tau...

Agak nya si mati ada membela hantu raya ke ...

Wallahuwaklam lah kak....

Mon..takut lah akak nak datang rumah kamu malam malam...

seram laaa....

4 comments:

  1. Seram betul Zah..membuat kita lebih insaf dan bertambah ingat pada Allah SWT.

    ReplyDelete
  2. Ezza,
    Seram .Baru tertengok kat Star Movie..Paranormal Activities.Mau takut duduk sorang sorang.

    ReplyDelete
  3. hmmmmm...
    seram sungguh cerita biras kak ezza tu...
    insaf juga jadinya..

    ReplyDelete
  4. Puan,

    Seram nya. Saya setuju dengan Mamasita - ada pengajaran dan kita boleh ambil iktibar.

    Rafiah

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails