Friday, August 21, 2015

Syukur..

Usia dah hampir 53 tahun..
Rambut putih pun dah banyak dari hitam..
Penyakit pun dah banyak..
Makan ubat ubat dan supplement lagi banyak dari makan nasi
Jalan dah tak laju..
mata pun dah kurang nampak..
itu tanda nya apa ya..

So kena beringat ingat..
kena selalu peka
solat di awal waktu
banyak kan membaca quran dari membaca hal hal dunia
amalan kena di perbanyakan..
kalau ada rezeki lebih..
jangan lupa berzakat..
dan
bersedekah lah..
seikhlas hati
berbuat baik sesama manusia
berbakti pada ibu dan bapa...
Dan sentiasa 
Syukur dengan apa yang kita ada..

Pada selasa lepas..
seorang lagi cucu lahir ke dunia...
Alhamdulillah semua nya selamat..

Ahlan Wasah Lan Ya Muazd..



buah hati mama dan papa nya...


Monday, June 8, 2015

Aku dan anak anak....

Aku menjadi seorang isteri pada usia 20 tahun 5 hari.
Dari rumah mak abah..menyewa bilik,rumah sewa yang tiada berletrik dan berair,pindah menyewa  ke rumah lain yang lebih sempurna..dan akhir nya membuat keputusan tetap untuk pindah dan bermukim di tempat baru pada  aku. Rumah pembelian suami dan hanya ini saja harta yang kami ada.
Tak..aku tak bersungut tapi aku bersyukur sangat2 kerana akhir nya kami punya rumah sendiri setelah punya anak 4 yang lahir di Hospital Bersalin Kuala Lumpur.

Dan di rumah ini..lahir lagi 4 orang anak..2 lelaki dan 6 perempuan.

Dengan gaji yang ada, kami membesar kan anak dengan seada nya...Aku tidak berkerja..hari2 yang ku lalui sama saja..bangun pagi..siap kan pakaian suami..buat kan sarapan dia dan dia terus ke tempat kerja di Kuala Lumpur. Seawal 5 pagi dah keluar rumah dan senja baru nampak muka.

Anak2 masa tu belum bersekolah...apa yang ku maask..itu lah yang diaorang makan. Tak pernah bersungut walau pun berlauk kan telor goreng saja.

Aku pernah berkata pada suami yang aku mau semua anak anak ku belajar hingga ke peringkat yang lebih tinggi dari aku dan abah nya. Aku tak mau mereka belajar setakat habis tingkatan 5 dan terkial kial mencari kerja dan mendapat gaji minimum saja.
Kita kena berkorban  sikit demi masa depan anak anak..
Alhamdulillah..anak anak ku bukan lah jenis liar dan suka keluar rumah tak tentu pasal. Memang selalu ada di rumah..bermain bersama...belajar bersama..bergaduh bersama..
Ya,,memang keadaan rumah aku kadang2 macam kapal karam..
Kemas di depan dapur bersepah..kemas di bilik..luar berserak..aduh memang penat beranak ramai. Memang huru hara....

Kadang2 malu kalau ada orang datang rumah...aku ni jenis garang ..abah nya penyabar..tapi selalu nya rumah ni bunyi terpekik dengan suara aku lerr...

Kemudian..sorang dah tamat SPM..selepas tu dia sambung belajar di Shah Alam...keluar dari rumah nya untuk 3 tahun..bertambah lah sakit kepala abah nya mengira baki duit...
Kemuadian adik nya..tapi sorang ni tak minat belajar..minat muzik..beli kan guitar kapok dan dia bermain lah dengan kawan2 nya sekitar rumah..Anak yang ini usia tak panjang..dalam usia 22 tahun..dia pulang ke pangkuan Allah setelah mengadu sakit dada..Alfatihah buat dia..
Seterus nya anak anak perempuan ku meninggal kan sarang..seorang demi seorang..(anak anak aku rapat2 usia nya)
Dan rumah makin sunyi...

Dan baru2 ini..anak yang ke 7 pulak mengikut jejak kakak2 dan abang nya....

Bertambah lah sunyi ....tinggal yang bongsu..dia ni pendiam..maka sunyi lagi lah mak nya...bunyi bising hanya dari TV....

Anak anak pun dah berkahwin dah punya keluarga sendiri...Mereka hanya pulang bila ada kelapangan di hujung minggu...Aku dah abah nya hanya mendoa kan mereka agar pandai menjaga keluarga masing masing..
Walau pun dah besar panjang anak anak ni, di mata kita mereka tetap baby di mata dan hati kita...

Ingat lah..apa yang kita ada hari ini ada lah dari air mata dan kesukaran di masa lalu. Yang baik jadi kan tauladan, yang buruk jadi kan sempadan...
Kami tidak ada harta emas permata untuk kalian warisi..hanya lah pelajaran dunia akhirat saja yang kami beri kan seada nya....

Hormati lah orang tua..

Adik2 hormati lah abang mu..

Si Abang juga perlu menghormati adik adik..

Kalau lah mak pergi dulu..jengok2 lah abah mu..

Kalau abah pergi dulu...ambil tahu pasal mak...                                                      




Monday, May 11, 2015

TEH TARIK DAN DURIAN

Teh tarik session ni kan..kalau berdua je mana seronok..kena cari kaki mengete gak...so bila ketagih dah datang..kami call along(abang PA) dan isteri nya untuk join sekali..

Kalau dulu..tempat nya di Pelita..Mr Mamak..sekarang dah bertukar..De Naina Tesco Klang.why? tempat lama sesak dengan orang muda yang suka hisap shisha..lemas laa makcik pakcik ni..

Malam tu ada yang order roti telor..tosei laa..aku makan roti canai kosong dengan kari ikan....kari ikan kat kedai ni terbaik sangat...air nya biaa lah teh tarik kurang manis...

Sedang kami makan dan borak borak..datang lah seorang tua..cina rasa ku..memberi sekeping kertas yang bertulis..
Along ambil dan baca..
"tolong kasi wang..saya lapar"
saya tak boleh cakap..

Hmm...Long..kata ku bagi singgit je la long...rasa nya dia ni dah selalu buat kerja ni...tengok muka dia takde lah macam pengemis pun...macam baru lepas mandi jer..

Along jenis tak sampai hati..dia bagi 2 ringgit...ok lah..
Tiba2 dia mintak lagi...dia menunjuk kat rokok pulak,,nak sebatang..
Amboi..makan pun susah..mau hisap jugak kaa...
Aku dah mula bersuara..
muka dia selamba jer...pergi ke meja lain...

Along geleng kepala..
tu lah..tak bagi kesian..dah bagi nak macam2...

Semalam..
Aku pergi mencari durian..cucu kami dah lama mintak durian kat atuk nya...dulu mintak time 12 malam..atok dah nak tido..
semalam Qaid ada..atok nampak gerai yang jual durian ..ajak nenek sekali pergi...tapi nenek tak keluar kereta pun..pandang dari jauh je...

aku lihat atuk belek2 durian satu persatu...dia ambik sebijik dan suruh penjual buka..penjual takek kat tepi jer..suruh atuk pegang dan cuit..ok kata atuk..atuk ambik 3 biji..penjual tu buat  macam tadi gak..
Dah nak bayar..tiba tiba atuk suruh penjual kopek semua..nanti sampai rumah senang nak makan..
aku lihat penjual terdiam..ketuk2 durian dengan parang kontot dia..bila dia nak kopek..memang nampak susah sangat..bila dah terbukak...durian yang ada keras macam belum masak...
Maka terbukak lah rahsia si penjual...aku lihat atuk bising sekali mulut nya...ko tau kan durian ni tak elok..engkau masih nak jual lagi....dah lah ko jual mahal..orang beli dan rasa tertipu...sumpah seranah kat ko kalau nasib tak baik mau ko ni lempar dengan kulit durian!!
Nak berniaga tu buat lah baik baik...haram duit ko dapat dengan cara begini...Atuk lempar kan buah durian tu...
So Atuk beli durian lain....

Sampai rumah...anak2 bertanya..mana durian nya mak...tu kat abah ko..2 biji Rm130.00...
Mahal nya...
Tak pa..cucu nak makan atuk beli kan jugak...







Thursday, May 7, 2015

Emak dalam hati ku.....

Assalamualaikum....


Panggilan mak ibu amma  sekarang dah bertukar..mama mummy ummi...dan sebagai nya
tak kisah lah apa panggilan sekali pun...pada aku mak tetap nama keramat.

Mak dah meninggal dunia 20 tahun dulu..seusia dengan anak ku yang ke 6, Hani..

Mak pengidap kencing manis,jantung dan sebelum meninggal dia di diagnosis kan hati nya bertambah kecut atau mati...

Pada aku..mak seorang yang garang..amat garang...
tak pandai menunjuk kan kasih sayang secara nyata. 
Setiap kata kata nya ialah arahan. Tak ikut ada lah akibat nya.
Mengikut cerita nya ..masa kecil nya susah..bangun pagi kena mengadap pokok getah.
Dia tak ke sekolah. Buta huruf rumi tapi pandai baca jawi.
Bab duit dan mengira, dia cukup cekap...

Mak seorang yang suka berdikari, amat berjimat cermat tentang belanja seharian dan pandai menyimpan duit. Tak kira lah kat pejabat pos ke atau di celah2 tilam ke..dalam tin susu Lactogen ker..

Dia amat pandai memasak dan pandai membuat kuih.
Dengan kepandaian nya itu, dia rajin menjual kuih muih . Kuih nya sedap dan selalu habis.
Dia memang suka berniaga.
Dan dia pun suka pada duit.

Abah aku seorang yang rajin dan taat pada majikan.
dari pengutip getah di proses di kilang British yang terkenal suatu masa dulu hingga lah ke jawatan terakhir nya sebagai mandor kilang. Selalu outstation dan selalu pulang dengan gaji dan elaun yang banyak. Dan abah bukan nya lokek dengan duit. Semua gaji nya akak di serah kan pada mak kerana keadaan dia yang selalu tiada di rumah. Semua urusan rumah tangga di serah kan pada mak.

Aku rasa mak rajin berniaga kerana mengisi masa lapang nya bila abah tak ada. Kesunyian nya di isi dengan berniaga.

Mak selalu ke pasar borong dan kadang2 ke pasar Selayang. Pergi pasar seawal pagi dan pulang pukul 9 pagi. Basikal nya sarat dengan berbagai jenis sayuran dan ikan dan barang untuk berniaga.
Aku rasa kalau basikal tu boleh bercakap....memang menjerit2 lah basikal tu.

Kami tak punya motosikal mau pun kereta. 
Hidup kami tak susah dan takde lah senang sangat pun. Average jer. Tapi mak tak pernah putus duit.
Aku selalu nampak adek adek nya sering meminjam duit dari nya. 

Mak jugak pandai menjahit baju kurung dan membuat bunga bunga hiasan. Dia belajar dari kelas Kemas di kampung kami. Dia memang terang hati. Hobi nya menanam pokok bunga..memang keliling rumah kami penuh dengan pokok puding,bunga ros,dan macam macam lagi.

Semasa aku pindah ke Klang..setiap pagi dia akan talipon aku...mengadu hal anak anak yang lain...marah kan aku kenapa lambat angkat talipon..tanya aku masak apa..tanya bila nak datang rumah dia...

Aku banyak kali juga berkecil hati dengan dia...mak seorang yang out spoken..cakap depan2 tak kira depan sapa pun. Aku selalu beranggapan mak tak sayang kan aku. Double standard dan suka mengongkong kebebasan aku. 

Tapi bila  dia mula sakit sakit....baru aku tau hati mak..
dia memang tak pandai menunjuk kan kasih sayang pada aku..mungkin tak mau jadi manja dan tak pandai berdikari. Mungkin dia mau mengajar aku erti kehidupan jauh dari mata nya.

Masa mak meninggal..aku langsung tak mengeluar kan air mata...bila tengok dia dalam koma dan segala organ2 dalaman mula pecah..aku berdoa agar Allah mengambil dia dengan baik...Pulang lah mak...pulang lah pada pencipta mu...Kami akan mendoa kan mak selalu.

Setelah pulang ke rumah sendiri...tatkala malam..baru lah aku terasa kehilangan....tiada lagi mak yang nak bertanya kabar aku, tiada lagi deringan talipon pagi pagi...takde lagi sapa sapa nak marah marah kan dan pinjam kan aku duit bila aku keputusan wang.

Aku dah takde sapa yang boleh ku panggil emak. 
Ibu mertua tak sama dngan mak sendiri. Perasaan tu lain.

Walau pun abah dah berkawin lain dan adek2 aku memanggil nya mak, hanya aku saja yang masih panggil makcik.

Tak tergamak aku nak memanggil dia emak walau pun dia baik pada aku dan aku sayang pada dia.
Maybe one day...and i dont know when...

Sekarang aku dah menjadi seorang emak dan mak mertua. Dah jadi nenek kepada 4 cucu dan akan bertambah bilangan nya...
Harapan aku agar anak anak semua bahagia di dunia dan akhirat. Didik lah anak anak kamu agar menjadi hamba yang taat,anak yang taat pada perintah Allah dan kamu semua.

Selamat Hari Ibu kepada semua para pembaca  blog ini. 



My Mak..Allahyarhamah Hjh Sariamin Bte Said





Sama tak muka kami....






Wednesday, May 6, 2015

Langkah pertama ....

Di kala aku menaip coretan ini..kepala ku ada sikit weng...gastrik kot sb malam tadi aku skip dinner..ok..tadi dek sebab melangut depan tv menyaksi kan pertabalan Sultan Perak aku terlupa yang aku sepatut masak makanan tengahari kerana PA balik makan.
So bila.melihat jam sudah menghampiri 12 tengahari...cepat cepat aku dial no hp dia...
Bang..awak balik makan tak..?
Balik laaa...
Saya tak masak tau...tolong beli sop tulang kat warung Tok Janggut ya .

Ceh pandai nya bini dia ni....hahaha
Bunyik wassap di hp memekak2...
Wassap dari anak2 ku...
Anak alin tak boleh keluar wad lagi...
Nadi menangis bila mummy dia nak pergi kerja..siap bagi video lagi...
Yaya yang masih tak sihat sebab muntah2 sabtu lepas masih tak ke sekolah lagi..badan masih lemah..leka menonton Avengers..
Mimi....
Baru dapat keputusan ke UITM..
Melompat2 gembira sehingga abah dia yang terlelap di sofa tiba tiba melompat...apahal apahal...bila di beritahu mimi dapat masuk uitm...owhh...abah ingat ko jatuh...kesian aku tgk PA..nampak benar penat ...

Ok ..nampak nya percubaan menulis berjaya setakat ini.
Selepas ni banyak lagi aku nak tulis...dah penuh dalam kad memori otak aku ni...

Ok...kan aku dah cakap..makcik ni merapu2 jer....

Monday, May 4, 2015

Cuti panjang

Cuti yang panjang ni kami tak kemana...banyak majlis kawin yang perlu di hadiri. Akhir nya aku cuma pergi mana yang terlarat saja. Almaklum lah...keaadaan keaihatan ku yang tidak.mengizin kan kesana

Monday, February 9, 2015

Sg Lembing Kuantan....





 Dari tol Kuantan..ambik kanan...Sg Lembing hanya 40km saja dari Kuantan. Jalan raya nya ok tapi banyak kesan banjir ..ada juga jalan yang mendap..

Sebuah perkampungan yang aman dan tenteram..kehijauan dan berbukit bukau,,

Ada kawasan kampung melayu..ada pekan kaum cina..bangunan nya historical betul..ada kawasan orang asli juga..

 Kami ke sini dulu semetara nak check in bilik..bekas lombong arang tu dan bijeh besi..Rupa nya lombong ini ada lah yang terpanjang di dunia!!!



Tiket nak masuk..RM15.00 untuk dewasa. tiket ni siap ada insuran tau...

Nak masuk sini kena naik keretapi pelombong...ingat kan jauh sangat lah dia nak bawak...rupa nya 80 meter saja...selebih nya kena jalan kaki...






Tapi aku  larat jalan setakat 200 meter jer..pastu aku patah balik..hehehe


sepatut nya aku kena jalan kaki balik hingga tempat mula2 tadi..tapi aku  tumpang naik ketapi tu balik..hehheeh..Yaya pun sama..



Ambik gambar dengan abang batu ni kejap...


iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails