Tuesday, September 20, 2011

M-U-L-U-T

Mulut ada lah anugerah tuhan yang berharga...




kalau tak da mulut macam mana nak makan, senyum..
Cuba bayang kan kalau tak mulut kat wajah kita ni..
buruk,  kan!!!

Kata orang yang sedang bercinta...
Manis nya senyuman mu...

Alahai..apa sal mulut orang tu muncung jer
Bergaduh ngan bini dia kot!

Si minah tu..
mulut dia bau longkang...
ni ayat pompuan mulut jahat laa..

Kita ni mesti nak cantik kan bibir..
beli lah gincu jenama Avon,Simplysity,clarins  lah..maybeline lah..
sanggup keluar duit supaya nampak manis dan cantik...
tapi balik rumah mengadap suami macam mayat rupa bibir ..
langsung tak bercalit walau pun lip balm...(macam aku laa)

Tapi..kadang kadang
kita alpa pada tutur kata yang keluar dari mulut kita ni..
cakap sesuka hati tanpa ambik tau perasaan orang lain..
cakap tak kira tempat
tak kira peringkat umur dengan sapa kita bercakap...

lepas tu
ada lah feedback nya..
pihak satu lagi menjawap membetul kan keadaan..
kita ni kekadang tak boleh terima kritikan
maka...
terjadi lah
tuduh menuduh..
melepas kan geram..
tutur kata jadik kasar
dan keluar lah ayat ayat yang tak sepatut nya keluar...

maka...
terputus lah silaturrahim
hati pedih,terluka dan
akhir nya menyesal....

Dari itu..
Jaga lah mulut kita
bukan saja perlu di cuci dengan colgate dan berkomor2
pertuturan juga kena di jaga..
hormati lah perasaan orang lain..
apa lagi dengan ibu bapa, mak dan pak mentua..

Dan

Dengan pasangan kita yang sah...

The New Daiso Outlet in Klang ...versi tengok tengok saja...








jalan jalan selalu nya berakhir di sini....(wajib)

Kena check beg duit dulu..cukup ke kepala rimau yang di bawak ni...

Sila abai kan mata ku yang mengecil tu...meraba baca menu sebab tak bawak spek...

Monday, September 19, 2011

Makan lagi....

Sabtu lepas aku ke KL sebab Alin pangil makan makan kat rumah dia...
 Bukan kami saja malah dia  jemput atuk dan nenek sekali, keluarga makcik Ayu dia(adik aku la),
abang dia suami isteri, maksu dan busu dia dan sepupu sepapat dia...

Gusar jugak hati ni, dia nak masak apa ni....jangan dia masak mee atau spegetti sudah lah kang mau kebulur atuk nenek nya semua...hahahaha..

Rupa rupa nya dia masak gulai ayam dengan kentang...sambal tumis ikan bilis dengan petai(tang ni aku kena beger sikit rasa nya) dan kobis goreng...hahahaha
ikan goreng ada tapi sambal belacan ilek! dah penat kata nya...hahahaa
Firdaus pulak rajin menolong dan dia dengan jaya nya buat agar agar merah!
Kursus dengan cik ayu malam tadi mak...kata nya..

Kira pas lah makanan dia walau pun sambal tumis si Ekin yang buat...hahaha
Ekin tu adik sepupu nya dan anak susuan aku ler...

Sebelah petang, aku mengajak PA ke Putrajaya pulak..
Ke rumah adik aku Ejab dan isteri nya Suria ..

Berpindah rumah dari rumah orang tua ku ke rumah sendiri walau pun apartment kerajaan.

Adik Ipar ku tu bertugas di Kementerian Pengajian Tinggi PJ..

Sungguh aku tak sangka permandangan PJ waktu malam sungguh indah...
Dengan lampu berwarna warni...permandangan nya jauh berbeza dari siang nya...

Kuarters adik ipar ku itu baru lagi, masih tak ramai orang lagi yang masuk..
Walau pun duduk di apartment dan bukan nya rumah setingkat kalau mengikut gred nya , adik aku tak kisah...duduk berdua saja..Lagi senang kalau keluarga Perlis nak datang melawat dan ziarah..tak payah tinggal di hotel setiap kali turun ke KL ni kata nya...

Bertuah betul kakitangan kerajaan sekarang ni...

Apartment yang di sedia kan memang klas!

yang baju hitam tu adik ipar aku laa...Suriawati


pandangan dari pintu masuk


yang ni Ejab, adik bongsu aku ...masa kecik dulu tidur dengan aku tau...sekarang dah   tak mau dah...



bilik tidur tetamu....


tempat mencuci dan sidai..luas gak ni..ni apa hal lak kau mop ni melintang ni....


yang terang tu PICC...sebelah jer..


pandangan dari tingkap ...

aku cakap, ni tempat sesuai nak lepak lepas hujung minggu...duduk di tingkat atas, angin menderu masuk....

Kami pulang ke Klang setelah kenyang makan Dominos Pizza -hantar sampai ke depan pintu!

Nanti kita datang lagi membawa makanan siap  di masak ya......hehehehe

Wednesday, September 14, 2011

Kenangan musim peperiksaan...

Demam UPSR sedang berjalan..

Anak anak semua nya cool saja..

dalam berita  ada budak menangis bila di peluk guru nya semasa nak masuk dewan...

Kenapa ya...ada yang muka pucat lesi macam buat salah jer

ada yang gelak gelak macam tak kisah apa yang bakal di tempuhi nya...

Cuba perhati kan mak mak mereka...

Aku rasa  mak mak ni 10 kali nervous dari anak anak mereka...

betul tu..dalam blog pun macam macam luahan perasaan mereka ni...hahaha

berbanding bapa bapa yang lebih santai, mak2 lebih 'merasa'...hahhaa

Dulu masa aku kecik dulu, mak selalu mintak air jampi penerang hati kat ustaz2..minum ni agar terang hati kata nya...

Tapi aku selalu tanya balik kat mak..kalau minum air jampi ni mak, tak payah baca buku lah ya..gerenti pas pekse ke...

ko tau lah apa mak aku cakap....suka hati ko lah Zah...nak minum ko minum lah...tak tak percaya jangan minum...hahhhaa

Aku yang dah 7 kali anak menghadapi UPSR ni dah lali dengan semua ini..

Aku tak da lah nak hantar tuisyen macam selalu orang lain buat..cuma kat sekolah jer ...

PA mau anak anak kami melalui semua ini dengan tenang saja...tak usah paksa paksa sangat supaya mengadap buku saja..

PA juga menghalang aku berharap sangat...

Tapi kan, kita kan mak..sedikit sebanyak mesti kita nak yang terbaik buat mereka...

Tapi Alhamdulillah..anak anak aku bukan nya genius sangat tapi ok lah...keputusan pun ok lah...tak der flying colours ...

Pelajaran semasa menengah pun berada di tahap ok...

Malah Apis, Alin Zira Mira Hani semua nya berada dalam kelas sains ...

Cuma arwah Hakim saja yang kurang sikit dalam pelajaran...

ada sekali dia cakap dengan abah nya selepas selesai UPSR..dia kata cincai boncai jer Bah....

ye lah...keputusan pun cincai boncai laa...

Tahun depan, Hani akan menghadapi SPM, Mimi dengan PMR dan Yaya dengan UPSR...

Aku cakap engan anak anak aku..sendiri mau ingat ya...kalau ada cita cita tinggi, kena capai dengan cara apa sekali pun..peperiksaan kamu bukan macam perlumbaan 100 meter yang cuma sorang jer pemenang nya,,,
Peperiksaan kamu semua boleh menang...

Dan jangan lupa solat dan berdoa dengan tuhan...

Yaya dah terang terang cakap..kalau dapat 5A sekali pun, dia tak mau masuk asrama...

Yelah ....ok lah...suka hati kamu laa...

Monday, September 12, 2011

Makan makan and kawin ....

Sabtu lepas aku ke parit Mahang..adik PA ajak makan rumah dia..selain kami ada famili abang PA pun ada...
Perjalanan nya jauh....perut dah lapar dan lapar..

Bah, jauh lagi ker...

Lagi setengah jam....

Memang lah kalau ke sini kalau tak dapat nasi tak berbaloi ...hahahaha

Dalam pukul 4 ptg, kami pulang dan menuju ke Shah Alam..

Ke rumah Apis kerana dia membuat makan makan atau open house ...


Keluarga tuan rumah pun ikut sekali...kami mengikut jalan pintas ke Shah Alam melalui Bukit Cerakah dan Puncak Alam...

Banyak rumah rumah cantik sedang di bina..

Dalam perjalanan, banyak lembu lembu berkeliaran di jalan...

Bahaya sungguh apabila dengan tiba tiba lembu2 itu cuba melintas jalan....

Mana lah tuan lembu lembu ni...

Masa ni terdapat kesesakan jalan raya yang teruk..sana sini jem...

Agak nya semua nya keluar beraya dan banyak open house kot!

sampai rumah apis, dah ramai tetamu...

Hmm budak2 apa lagi..terus terkam la....

Makan lagi...macam macam ada! Tapi perut ku tak mampu makan banyak banyak...cuma nasi impit berkuah kacang dengan daging....itu jer...

Selesai semua, kami pulang sekejap ke rumah untuk mandi dan solat margrib dan keluar lagi..

kali ni ke rumah adik PA lagi yang tinggal di USJ...malas nak pergi sini sebab rumah nya di tingkat 5 dan takda lift...

So bila sampai ke atas, ibarat putus nyawa gamak nya!

Malam nya, aku tidur dengan nyenyak sekali akibat keletihan dan kekenyangan....

Ahad nya...

Keluar lagi..kali ni ke Sementa Klang....

Ada malis kawin...

sedap makan di situ sebab lauk kampung....ada tempoyak pucuk ubi,ikan kurau di potong kecil2 dan goreng bersama bawang dan cili api yang di hihis dua...ada jering dan ulam ulaman, sambal belacan dan seperti biasa ada nasi beriani dan lauk2 nya...

Selepas tu kami pulang dan kali ni nak ke Subang Jaya pulak sebab ada rakan Blogger mengawin kan anak nya...kali ni Zira yang ambil alih tugas sebab PA ada kerja lain....

Selamat Pengantin Baru Nawwar dan suami..semuga kekal hingga akhir hayat...
gambar kecil di atas Kak Teh dan kak Ollie...


gambar dari Yani...mintak halal ya Yani...
Gembira sungguh dapat jumpa geng makcik blogger..dah lama tak jumpa...

Masa sampai. pihak caterer dan berkemas nak pulang..tak kisah lah...yang penting dapat hadir kan diri dan dapat jumpa kawan kawan lain....

Yang dari London dan Seremban pun ada...

To kak Puteri, lepas ni sapa pulak...?

Thursday, September 8, 2011

Ahli baru ke?

Masa Alin dan suami nya balik malam raya, dia bawa pulang kucing kucing dia sekali...

Sekor ni Jantan kot.kata nya tuan lama nya dah'kasi'kan dia...

nama nya Meo...aku panggil Mok sebab badan nya yang montel...



Sekor lagi ni betina..bulu putih bersih,punya ekor panjang dan berbulu kembang...Nama nya Kiki..baru 6 bulan dan belum lagi di'kasi'kan..


Punya lah bersopan santun..boleh di lihat dari cara dia duduk dan baring..Kelas you....

lagak nya seperti 'Dutchess' dalam kartun Disney Aristocat ..

memang pandai tuan lama dia train dia..Kedua kucing langsung tidak mengeluar kan suara..aku pun pelik!

Si Puteh tak lak marah bila dia nampak 2 ekor kucing ni...perkara pertama dia buat ialah..cium bontot meo dan Kiki...Hissh!..Pengotor betul si Puteh ni...



Meo tak suka di belai dan di dukung...aku tak tau kenapa...mula mula datang agak sombong..

selalu duduk jauh jauh dan suka memandang keluar melalui cermin sliding door..

entah apa dia pandang, aku pun tak tau..

Kiki pulak agak malu malu tapi akhir nya minta di belai....



Pada Raya ke empat lepas, ramai famili adik beradik dan orang tua aku datang beraya...

Aku dah siap pesan supaya kedua ekor kucing ni di kurung dalam sangkar....

Tapi budak budak ni engkar....kesian kata nya...

Meo dapat peluang keluar pintu dan dia pun hilang....
Bila perasan dia tak ada..bertempiaran semua nya termasuk anak anak buah aku mencari nya...
Rupa rupa nya dia dah berada di blok belakang perumahan ni...dia termangu2 mencari jalan balik..
Bila budak2 ni cuba menangkap nya, dia lari pulang....
Emm pandai pulak dia cari rumah...hahahaa



Agak nya sebab ketakutan, dia masuk bilik belakang dan menyorok...Puas di cari setiap ruang..tak jumpa...
Padan muka..marah aku dan abah nya..dah cakap tadi ..kurung kurung..semua degil...

Tapi bila petang, bila pintu bilik di buka, dia ada depan pintu ...hahhaha



Kucing2 ni aktif waktu malam..

Malam pertama, aku tak lena tidur sebab aku dengar macam macam bunyik...kelentung kelentang..bunyi macam orang nak bukak pintu depan..PA melompat dari katil bila aku kejut kan awal subuh sebab aku seperti dengar orang nak masuk rumah...
Rupa rupa nya kucing2 ni bersilat dalam rumah..
Aku dan PA hampir tersungkur di ruang tamu sebab ada kerusi makan jatuh melintang jalan....
Bunga bunga hiasa semua nya jatuh...tisu bersepah sepah di satu ruang...mengucap panjang aku...

Alin dan suami nya masa tu balik rumah keluarga suami nya dan terus ke Muar, kampung menantu aku tu..



So Jenuh lah adik adik nya mengurus kan segala makan makan kucing bertuah ni...Yang tak larat masa nak cuci najis nya..masing2 termuntah walau pun ada pasir nya....

Dah dekat 2 minggu dah..kini aku lihat kesopanan Kiki dah berkurangan...tidur nya dah terkangkang macam kucing biasa..duduk nya dah tak macam dulu lagi...
Dan dah bising bising,,,Bila nampak puteh, lagak nya macam kucing patah tengkok dan patah pinggang...
Anak anak aku cakap Kiki ni sakit kot!




Tapi aku tau apa sebab nya...Dia dah nak berlaki....dari suara nya aku dah syak dah....

Tiap kali Puteh balik..dia mesti ada dekat...buat aksi patah liuk nya...gatal sungguh!

PA cakap ngan aku di satu pagi...Seronok nya jadik Puteh!...Hahahahhaaha

Aku dah tak sanggup lagi menjaga kucing 2 ekor ni....

Anak anak yang lain  pun sama...Penat lah mak...Suruh Alin ambik balik..





Wednesday, September 7, 2011

Basikal Pink...

Yaya dapat basikal baru...



Basikal lama dia asyik rosak saja....

So dia cakap kat abah dia...tak payah repair lah abah..

Nanti macam mana Yaya nak balik sekolah?..tanya abah dia..pergi nanti boleh lah abah hantar..

Beli baru jer abah...Yaya nak basikal yang besar sikit...

Terkedu abah dia  mendengar nya....

So petang senin lepas, abah nya talipon masa dia on the way balik dari opis..

Siap cepat...bawak Yaya sekali pergi beli basikal....

Kat kedai cina ni..sejak zaman apis kecik sampai lah ke Yaya...rupa dia macam tu gak...

masih lagi kedai papan..tapi basikal dia banyak...

pancit jer..tukar tiub ke..memang ke sini lah...

Cina tu tanya PA..apa pasal sudah lama tak mari kedai dia..

PA cakap..buat apa mau mari..saya punya anak sudah pakai kereta laa...

Gelak cina tu...sekarang sapa mau beli basikal?

Ini budak..anak last ...kasi pilih mana satu mau....

Abah nya pilih basikal biru..tapi Yaya  nak yang Pink...

Nego harga...akhir nya setuju....

basikal naik Van...

Senyum sampai ke telinga....

Malam tadi dia datang bagi semua duit raya dia...

kesian abah keluar duit banyak...kata nya ...


alahai anak abah!

Monday, September 5, 2011

Alfatihah...

Salam kemeriahan syawal...dalam limpahan makanan dan juadah yang sedap sedap..kita di Malaysia bumi bertuah ni tidur dalam kekenyangan....walau pun puas berpekik melolong mengata kan barang mahal sana sini, tapi tradisi makan makan dan menjamu tetamu, saudara jauh dan dekat waima saudara sesama Islam tetap di ada kan..
Ini lah keberkatan rezeki kita...sikit sama sama di cuit, banyak sama sama di rasa...

Tapi ada manusia di dunia sebelah sana  yang kebuluran,...yang sedang nazak kelaparan...

Aku tak faham mengapa pemerintah di sana membiar kan rakyat mereka menjadi begitu...berpuluh tahun merayu simpati dari negara lain memohon bantuan makanan. Tak da kah rakyat mereka yang cerdik pandai yang rela memberi idea bagaimana hendak mengecil kan peratusan kelaparan dan kebuluran di sana?

Ada kah lelaki di sana lebih suka memegang AK47 dan M16 saja dari berusaha ke arah memaju kan diri dan keluarga sendiri...

Sebenar nya..aku sedih bila mendengar berita kematian wartawan Bernama Allayarham Noramfaizul.
Dia kesana dengan tujuan yang sangat murni...sanggup meninggal kan ibu bapa, isteri dan anak anak demi tugas suci nya.
Dia bukan di tembak oleh penembak curi or gerila gerila pemberontak Somalian..tapi oleh anggota AU sendiri.

Sungguh tak berperikemaknusian langsung orang macam ni..

Ini bukan kali pertama rakyat kita mati di tembak di sana...

Sahabat baik PA..Allayarham Rashid Musa pun mati di tembak oleh 4 orang  pengawal peribadi nya sendiri semasa dalam perjalanan nya  ke masjid di sana. .

Memang rakyat sana langsung tak boleh di percayai....

Aku rasa kan seperti kebuluran di sana tak ubah seperti di buat buat saja...

Perlu kah kita mengahntar misi kesana...nak bantu orang tapi keselamatan sendiri di hujung rifle mereka sendiri...

Entah lah...
aku menulis dari kaca mata aku sendiri, sebagai seorang isteri dan ibu....


Alfatihah buat yang pergi...

Selamat Hari Raya  Maaf zahir batin




iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails