Friday, May 23, 2014

Pergi tak kan kembali....

Sempena hari ibu pada ahad 11 May lepas...adik ipar ku Azman dan isteri nya menjemput kami suami isteri makan tenghari bersama mereka pengasuh anak mereka juga tetamu kehormat kami..sapa lagi kalau bukan  ibu mertua ku..Puan Zainab Pilus.

Sedap makan tengahari kat Nyonya Kitchen..

 

Terima kasih Azman (tshirt merah) dan Zura(tudung putih)

Masa menghantar pulang mak mertua ku..aku lihat pak mertua ku sudah siap berkemeja...Jis..bawak abah pergi hospital..sesak napas abah ni..sambil batuk2..

Sebelum ni, dia telah pun di bawa ke klinik berdekatan untuk rawatan...tapi abah ni jenis suka ke hospital.lagi pun dia pesara kerajaan..kami ni malas nak ke sana sebab ramai sangat orang menunggu giliran.
Sekejap Bah..nanti Aziz hantar Izah balik dulu..nanti Azizi datang balik..sambil menalipon abang sulung nya..ajak pergi sama sama..

Lama aku menunggu di rumah...bila PA pulang aku tanya kan keadaan abah...Dia terus masuk ke zon merah...dah buat xray tadi..paru paru nya bocor ...
Paru2 nya semakin mengecil dan menghimpit jantung nya..Doktor dah buat satu tebukan di dada nya untuk mengeluar kan angin...
Aku beristifar banyak banyak...teruk nya bang...so camner skarang ni..ada dalam wad kecemasan...
saya dah call semua  adik beradik dah...

Malam itu kami ke wad kecemasan..bila dapat kesempatan masuk ke dalam..aku lihat wajah cengkung abah...tubuh nya hanya tinggal tulang dan kulit..berat badan nya cuma 25 kg saja..
Aku lihat dia keletihan..Abah..tidur lah...jangan bercakap2 nanti napas abah semput..Bah..dalam hati sebut Allah Allah Allah ya Bah..
Dia menangguk2 kan kepala...Ajis mana??
nanti Izah panggil ya Bah....

Sebak dada melihat dia...

Keluar dari bilik,aku mendapat kan PA..bang..abah nak jumpa..

Menjelang malam abah di tempat kan ke dalam wad 8A...

Keesukan hari nya..adek beradik berbincang pasal wad yang abah di tempat..sempit..banyak orang dan panas...Mereka nak pindah kan abah ke wad kelas 1...dia layak untuk masuk wad 1..

Tapi menurut Staff Nurse di sana..wad kelas 1 sekarang ni di khas kan untuk pesakit Denggi...so kena duduk jugak kat kelas ni...memang daif betul hospital Klang  ni...pesakit ramai..katil tak cukup..kipas nya bergerak pelan saja..aku rasa hospital Taiping lebih baik kualiti nya....
Abah mengadu kepanasan..so kami membeli kan kipas kecil untuk nya..makan tak lalu...dia hanya nak minum teh tarik saja...Misi cakap tak boleh!
Lalu aku beli kan susu enecal untuk dia mengalas perut.
Bergilir2 lah anak anak menjaga abah..waktu siang nya..along yang jaga...petang pula anak anak lain yang jaga..malam Salleh pulak..Pada cuti hari vesak..ramai sedara mara yang datang..tempat menjadi panas dan sesak....
Rabu..
Keadaan abah tak berubah....ingatan dia jadik celaru...bila nampak kami datang ..dia tanya..Jis..ko dah makan ubat 2 bijik tu..doktor suruh makan...Bah..ajis tak sakit..buat apa ajis nak makan...abah yang sakit abah lah makan...lama dia pandang PA..lama2 dia cakap..aah laa..abah lah makan..

Menurut along..dia mengadu badan dia panas...tapi bila di ambil suhu badan..dia tidak demam..along mengambil tuala basah dan mengelap badan abah...
ada ketika nya dia bertanya kan beg duit nya..Rashid..ko keluar kan duit dalam beg tu...bagi kat orang yang buat kerja ni (doktor dan nurse).. tercengang along...tak boleh bah..diaorang ni kerja..tak boleh ambik duit pesakit...ada masa nya dia bertanya..sapa orang ni...sambil menunjuk kat doktor yang bertugas....

Petang Khamis aku berkesempatan ziarah abah. Bila PA bertanya kan keadaan abah pada doktor yang bertugas...doktor memberitahu yang keadaan abah semakin menurun...dia boleh collapse bila bila masa ..so doktor perlu kan tanda tangan waris untuk membenar kan pemakaian mesin hayat bila terjadi...PA akur...Masa tu..aku dah tak keruan ...sebak sngat..bila PA brief adik2 nya..ada yang tak keruan..Aku cakap..kita kena redha dengan apa saja ketentuan Nya..kita kena bersedia...

Tengah malam tu..abang PA dari Ipoh datang..dia suami isteri menjaga abah hingga pagi...

Khamis..

Suara abah dah ke dalam..susah nak faham apa yang dia cakap...

Aku bisik kan kat telinga dia..Abah..sebut dalam hati..Allah Allah Allah..jangan lupa ya Bah...

Selepas maghrib,kami ke rumah mak..ramai ada kat sana..PA sudah menerang kan pada adik2 yang lain keadaan abah..Di sebab kan Salleh ada di wad menjaga abah..kami pulang ke rumah pada tengah malam ...Baru nak naik atas katil..ada panggilan talipon masuk..abah dah lain macam ni...ok ok..Ateh(panggilan untuk PA) datang..kami pun bersiap bagai kan kilat... tiba tiba..masuk satu lagi panggilan..Ateh..abah dah tak ada..baru jer ni... 

Innalillahi wainnalillahirojiuun...
Ada 3 orang anak lelaki bersama nya masa saat terakhir...Abah pergi dengan tenang sekali...
Syukur 
Alhamdulillah..abah pergi di awal pagi Jumaat bersamaan 16 May...sambutan hari guru..dan dia juga seorang  bekas Guru...
Dia pergi dalam usia nya 83 tahun. Meninggal kan seorang isteri dan 9 orang anak.

Semoga abah bahagia dan tenang di sana...Ya Allah...kau lapang kan kubur nya..dan letak kan dia di kalangan orang2 yang beriman.. ampuni lah segala dosa dosa nya Ya Allah...dan terima lah segala amalan nya...


Alfatihah buat Abah..Cikgu Othman Bin Mokhtar




4 keturunan...Atuk,anak,cucu dan cicit...








Thursday, May 8, 2014

Dari Barat ke Timur..

Cuti hari pekerja aku dan PA keluar awal pagi selepas memasak sekuali sos spageti untuk anak anak yang tak mau ikut. Mereka berpakat2 untuk ke zoo negara dan mandi manda di Sg Kemensah.

Keluar berdua saja..Beg baju tak muat di letak kan dalam belakang bonet..so letak di seat belakang saja. Sebenar nya kami naik Viva saja..memang lah kecik..tapi di sebab kan kos petrol nya murah  dan kami baru saja hantar kedai untuk ganti menganti kan yang mana patut so ini ada lah pilihan terbaik...
 Memula kan perjalan dengan doa naik kenderaan, kami bertolak terus ke utara...sebelum tu bersarapan di Petron Hicom ..tambah kan Touch n Go..selepas tu terus kami membelah angin..Sepanjang perjalanan..kemain ramai anak anak muda merempit...berkonvoi ramai entah kemana lah mereka tuju...Aku terlelap dari Sg Buluh dan cuma tersedar bila PA masuk RnR Tapah untuk ke toilet...Selepas Ipoh..Kuala Kangsar..dari Kuala Kangsar..kami masuk jalan ke Gerik...Cantik sungguh permandangan kat sini..gunang ganang,kehijauan ,,kabus,,Ahh..memang cantik negara ku



Perjalanan yang jauh tak teras di sebab kehijauan di kiri kanan jalan. Masa melalui pekan Gerik..ku lihat nya besar dan sibuk sekali..
Mendaki gerik ke Tasik Banding dan Royal Belum...membuat kan PA tak tentu arah..mata asik melihat kiri dan kanan permandangan hingga di hon oleh lori di belakang!

Tiba tiba aku rasa macam jem saja..panjang beratur...rupa rupa nya ada konvoi kereta antik Volkswagen kat depan...bila dapat memotong, baru lah lega sikit...Bang..sampai ke kereta Volkswagen ni ke distinasi nya..macam tak larat jer...Entah laa...pandai lah tukang bawak kete ni...





Kami singgah sekejap Royal Belum Resort untuk makan tengahari dan solat..Alhamdulillah...
Perjalanan di terus kan..ada banyak papantanda..Awas Gajah Melintas...Awas haiwan liar melintas..gerun jugak hati ini...

Udah kelamkabut tudung makcik ni...haram tak sedor..hihihi

ada terowong ke Jeli Kelantan
dari Jeli..kami terus ke Bukit Bunga..namun aku tak singgah pun...dalam hati malas nak membeli beli dah..cuma nak tengok tempat orang saja...hehehe..anak anak patung berbagai rupa sama jer rupa nya kalau aku ke Ayer Hitam Johor..so apa nak di beli kan..

Ada singboard ke Rantau Panjang..kami pun masuk..Hajat PA nak menyebang sg Golok..tapi banyak sangat halanagan nya..aku singgah di kedai kedai di situ..mula lah aku membeli!..kain batik..alas tilam baby, kukus.. tong nasi panas...hehehe..terperanjat PA melihat aku menjinjing barang...

Bang...apa kata kita carik otel jer bang..badan dah melekit dan penant sangant ni..hari pun dah gelap...

Kita nak duduk hotel mana ni..mana mana lah..asal selesa..hmm..ada renassance...chek kat agoda...mahal ler..pusing pusing jumpa Hotel Perdana..sini pun ok lah bang..

Setelah membuat bayaran..kami pun berehat lah sekejap..



Sampai bilik masing2 membuka wassap..anak anak mengantar gambar mereka menziarahi datuk dan nenek di Batu Caves...






Kami tidur dengan lena sebaik kepala dapat bantal... ...tak gerak2 hg ke subuh..Penat sangat lah tu...

Esok nya kami bersarapan awal dan checkout awal..Aku jumpak Ustaz Amin tv Alhijrah dengan rakan rakan nya..ramah orang nya..
Tengah makan..PA berbisik..tu Azhar Idrus ker..aku tercari2 dan memang ya dia ...tinggi orang nya.. dia duduk bersarapan maka ramai lah mak mak dan bini2 orang nak bergambar dengan nya...Hmmm....

Agenda seterus nya ke Tumpat...dekat saja dari KB....

Stesen keretapi Tumpat Kelantan

 Pantai Sri Tujuh










Wanita2 ni mencari siput "Tijoh"..entah lah..aku pun tak tau macamana rupa nya..mesti sedap kot...
Selepas ni kami ke Pengkalan Kubor...apa yang ada di sana .....

Aku dengar cerita kalau nak membeli barang elok di Pengkalan kubor..entah laa..aku tak berapa berminat nak memborong..cuasca begitu panas...PA mengajak aku ke Seberang...Ke Takbai Naratiwat..Thailand..naik bot cuma seriyal..tapi kena cop paspot dulu...









Kami tak lama di sini..tak tau nak kemana...orang tak ramai sebab hari Jumaat tak ramai berniaga pun..tapu bahang panas meruap ruap..aku bagai kan mandi dengan peluh..



Hahaha..cuba tenguk makcik tu dah sakit pinggang!

Perjalanan di terus kan..PA mengambil keputusan untuk mengikut jalan pantai..Dengan bantuan papan tanda dan Waze...kami menikmati pemandangan indah sepanjang costal area pantai timur...

Sampai Bachok..PA berhenti sekejap untuk solat Jumaat..Aku dengar khutbah jumaat nya bukan untuk merapat kan ummah islam di negara ini tapi memperlekeh kah apa saja kerajaan telah dan bakal buat...Begitu lah....begini lah..berkhutbah pun dengan suara terjerit2..

Selesai solat, kami menerus kan perjalanan kami..perut pun dah lapar..di sebeb kan hari jumaat, kebanyakan kedai dan warung makan tutup. Akhir nya aku nampak satu resort yang cantik..Surada Resort...ada restoren di situ dan kami pun makan dengan deruan air laut menghempas pantai...



 tak mahal makan kat sini...rm 45.00 saja..






Tok Bali....aku tak ada nama ni...cantik kawasan nya..




Kami terus kan perjalanan hg ke Kuala Terengganu....

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails