Tuesday, October 16, 2012

Alahai....dia datang lagi....

Aku ni sejak dah keluar dari kumpulan marhaban kampung ni, memang la dah jarang jumpa orang dah...hari hari jumpa orang kat fb jer...kadang2 bila berjumpa masa majlis kawin atau jumpa tengah jalan..maka rancak lah berbualbual kejap...selalu nya ayat yang keluar...Zah..lama tak nampak...Zah.,ko sihat ker...Zah..aku ingat ko dah pindah...ko duduk mana sekarang....dah berapa cucu ko sekarang...
Dan ayat klise...Amboi Zah...bulat nya ko Zah....
Hmm..dah lali dah..gelak je laa walau pun hati ku berdarah darah..hehhhee

PA macam tu lah gak...balik kerja memang tertonggok depan pc ni laa..kalau balik awal..sempat lah pergi berjemaah kat masjid..kalau tak..berjemaah ngan kami je laa..Dia ni walau pun jarang bergaul rapat ngan orang sekampung, tapi bila di panggil berewang,dia tetap pergi..itu je la masa yang ada nak ambik tau hal jiran lain dan kariah.

Macam baru baru ni kecoh nama kampung kami masuk TV dan paper..pasal budak yang curik Porche tu laa...Dalam paper memang sah lah jalan masuk ke taman ni...tapi kami sendiri tak tau siapa budak nya..anak siapa..orang sini ker atau penyewa...bila di tanya kat jiran2..semua tak tau...hmmmm

Apa yang aku nak tulis kat sini ialah..ada sorang penduduk kat sini..kita panggil tompel je laa..
dia ni seingat aku..orang kampung tak berapa gemar dengan dia ni...mulut pun tahan gak..
dah berumur..tapi tu lah..kalau baik ngan orang..selalu berakhir ngan bergaduh...bila aku korek2 sikit hal dia ni..semua nya cakap..susah kalau baik sangat ngan dia ni...lama lama dia jerat nya kita..
Antara faham dah tak....aku biar kan je laa macam tu, lagipun, bukan nya kami rapat dengan dia dan famili dia pun...

Dulu dia ni rajin ke masjid..sebelum masuk waktu solat, boleh nampak dia berjalan ke masjid berhampiran...rupa rupa dia ni siak kat situ...kadang2 berbaju biasa lama lama berjubah lah pulak...elok laa..dulu arwah anak aku selalu mengadu kat aku..Pakcik tompel ni mak...dah lah susah..selalu mintak2 duit kat orang tapi perangai suka beli nombor ekor ni dah jadi tabiat kat dia...menang arwah tak suka sangat ngan dia ni...pernah arwah di halau dari rumah nya di sebeb kan arwah marah kan anak lelaki nya yang suka mencarut dan memaki kawan2 lain..

Aku malas nak campur pasal hal budak2...tapi lama lama aku dapat tau yang anak dia tu dah berhenti sekolah..malas nak belajar lah..dan arwah pulak yang di tuduh nya mengajar anak nya jadik begitu...Entah laa..anak aku tu belajar sampai tamat sekolah..apa hal nya nak tuduh2 orang lain ni....

Masa pemilihan ajk masjid yang lalu, si tompel ni langsung tak terpilih jadi siak...so dia protes lah...habis semua orang dia buruk2 kan..so sapa nak layan dia lagi..

Masaalah nya....

kenapa sekarang ni dia kerap mencari PA...alahai lemas laa...
Kadang2 tak da apa yang nak di bual kan..tapi selagi tak di hulur kan duit kat dia..dia tak kan pulang!
PA ni kekadang bagi lah duit merah, kekadang duit hijau...macam tu lah jadi nya...kalau ada orang bagi salam jer..anak anak semua dah tau...Abah..kawan baik abah dah datang...adoii apa lagi yang dia nak ni...

pernah dia datang masa time maghrib,minta tolong bawak kan cucu nya ke hospital sebab demam..
aku tanya...mana mak bapak budak ni...kerja kata nya..
Tak kan anak sakit pun kerja..tanggung jawap dia lah bawak anak ni ke hospital!
Kadang datang mencari PA..ajis mana...tidor..kata ku..
alaaa...boleh kejut kan dia kejap..nak suruh dia bawakkan basikal saya ni ha dengan van..dah rosak...

Terkejut aku..sampai macam tu sekali dia ni...aku cakap terus terang jer..sori lah bang..suami saya baru tidur..cari lah orang lain..

Banyak lagi perangai dia yang aku tak berkenan..dengan aku memang aku tak layan pun..tapi suami aku ni jenis baik sangat...ala zah..saya kesian saja...biar laa..selagi saya boleh buat dan tolong..saya tolong laa..

Tapi bang..memang betul la cakap orang kampung..dia ni jenis suka ambil kesempatan atas kebaikan orang...nak pergi kenduri rumah sedar dia pun mintak awak tolong..dah tu minyak pun awak yang kena isi..melampau laa..

Zah..saya tak kisah pun..saya tau dia mengguna kan saya...dan saya tau setakat mana yang perlu saya bantu...

Aku tak tau lah ilmu apa yang PA  ni amal kan..sabar sabar sabar...

Yang aku ni dah naik muak dengan perangai si tompel ni...
Ya Allah..sabar kan hati ku ni....



Wednesday, October 10, 2012

Bahang Adam Mukhriz & Ain Hawani



Drama Adam dan Hawa sedang meletop2 sekarang...Aku ni pun tak terkecuali..walau dah baca novelnya berkali2 dan dah meleleh air mata dan hidung kerana menjiwai novel tu, tapi bila di layar perak kan, airmata ni tetap gugur...aduhai...drama nya seiras novel nya..so dah tau la apa babak2 selepas tu..

Sabtu ni Ayu akan menjalani pembedahan sebelah payudara nya...Aku akan kesana menemani nya..sayu terasa hati ni ..entah laa..macam separuh jiwa aku terbang bersama nya.. Semuga kawan2 mendoakan yang terbaik buat adik saya ni ya...

Persiapan kawin adik lelaki ku sedang rancak..Surat jemputan telah di buat oleh Nadhirah...jemput pun tak ramai..Saudara mara sebelah arwah mak, sebelah abah dan sebelah Makcik..dan juga besan besan...Masa nikah nya, mungkin aku tak ada bersama sebab dia nikah sebelah malam..maybe orang lelaki sajayang pergi...Sabtunya ada acara bersanding di sana..masa tu kami pergi laa..Pastu kena balik cepat sebab Ahad nya pula,majlis menyambut menantu di  rumah BC..

So hari raya haji ni, aku berkampung di rumah abah laa..Rasa nya dah lama aku tak bermalam kat rumah abah...

Kepada sesiapa yang tak da channel mustika ni..(melampau astro ni)..ok tengok online kat sini ya...siaran tertangguh laa....lagi sedap tgk kat online sebab tak da iklan...

http://www.dailymotion.com/video/xu6evf_ahawa-25_shortfilms





Wednesday, October 3, 2012

Oktober datang lagi....

Ye..bulan oktober atau bulan sepuluh datang lagi..

apa istimewa nya bulan ni..

Tak da pun melain kan pada 19 dan 20 hb tu birthday makcik dan abah...

Tapi...pada tahun ni, perasaan risau mengganggu aku..

Kenapa ya..

Kerana satu satu nya adik perempuan ku telah di sah kan ada kanser payudara. full stop!

Selepas raya hari tu, dia rasa sakit bila membuat kerja rumah...dan dia rasa kan ada ketulan yang bergerak gerak di payudara nya. Lantas dia pergi membuat pemeriksaan di klinik panel nya dan doktor menyuruh dia ke Hosp Selayang untuk pemeriksaan lanjut.

Aku cakap usah risau, maybe kelenjar atau sist kot...

Pada hari tersebut, dia pergi sorang saja ke hospital..dengan harapan apabila selesai dia terus ke pejabat dengan teksi. Mengikut cakap makcik,biopsi dan mamogram tu tak seteruk mana...

Apa yang terjadi lain sekali...selesai mamogram doktor cakap tak nampak sangat rupa nya, tapi bila buat biopsi..walau pun telah di bius, sakit nya tuhan yang tahu..susah betul nak ambil sampel tisu di payudara dia sebab benjolan tu bergerak gerak...Adik ku menangis kesakitan dan setelah 4 kali percubaan,baru selesai.

Lepas dua minggu, dia datang dengan anak nya untuk mengambil keputusan. Memang sah dia ada kanser.
Walau sekuat mana dia dalam kehidupan nya,berita ni bagai kan meroboh kan tembok besi dalam hati nya..airmata nya bagai kan empangan pecah bila keputusan di keluar kan oleh doktor..berpelukan lah dia dan anak nya...I wish I was there too...

Doktor telah set kan tarikh pembedahan...dia minta tunda sebeb dia perlu mengatur semua jadual kerja nya di pejabat..So Sabtu depan, dia akan menjalani pembedahan ...

Entah laa..keluarga sebelah arwah mak atau abah tak ada sapa sapa yang dapat penyakit ni...baru baru ni mak tiri kami yang kena..tapi kami tiada langsung pertalian darah dengan dia..

Penyakit datang secepat kilat dan pergi bagaikan siput bergerak...
Bersabar lah dengan dugaan yang datang...

Aku ada di samping mu...begitu juga yang lain...
We love you very much....





Tuesday, October 2, 2012

Makcik Blogger/Facebook 2012 meet @ Puteri's Kamaliah Place..

Saya tiba agak lewat..dah lah tu berlengang kangkung saja..Tak sempat nak masak apa apa sebab kebetulan ada adik ipar di rumah dan pagi ahad dapat panggilan talipon  berita kematian saudara yang di KL..



sorry,gambar pun tak clear...

Dan saya teruja bila jumpa kak ida http://www.koleksi1001resepi.com/..akhir nya berjumpa gak dengan dia ni...tak sangka pulak dia kawan kak Nas..

Dalam tergesa gesa tu,baru saya terperasan yang saya memakai kasut lain sebelah..aduii....

Antara kawan baru yang jumpa ialah faten dari Penang..Anak mami yang cantik berhidung mancung ni memang keletah..hahhaaa
banyak cerita hot dapat kami dengar..adoii..kalau pompuan bertemu ,memang terasa gegar kat kondo kak puteri petang tuuuuu.....

Kak Puteri kelihatan kurang sihat hari tu..kesian dia..maaf kak..saya pun tak dapat tolong kak,cuma saya tolong makan saja...

Terima kasih semua...seronok berjumpa dan bersenda wlau pun baru berjumpa...
Che Non ..awak slim sangat tau....

p/s kak ida
sorry lambat update blog ni..saya sibuk sangat sebab anak saya dapat infection di perut nya..bawak gi hospital besar..lama sangat menunggu..bila nombor kita naik,diorang suruh datang esok hari pulak..betul2 buang masa...lepas tu kami ke PMC..terus kena tahan wad...so berulang 2 lah saya ke sana..Penat sangat tau....

Ok..saya nak keluar ni...Bye.....

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails