Wednesday, April 24, 2013

Gossip.....


Satu hari dalam kereta....

Mak ,mak...Kawan Yaya kan ari tu nangis nangis...

Kenapa ....

Dia cakap mak dia nak kawin lagi.....dia tak suka ..bapak dia pun baru 4 bulan  meninggal ....

Biar lah mak dia kawin...mak dia muda lagi,cantik..lagi pun bapak dia dah lama sakit...
susah nak jaga anak anak zaman sekarang ni sorang sorang...

Kawan Yaya cakap mak dia gatal sangat nak kawin...

Kenapa cakap macam tu....tak baik cakap mak dia camtu..patut nya dia kesian kan mak dia...

Yaya,kalau mak meninggal nanti,yaya kena bagi abah kawin jugak tau..

Tetiba aku dengar banyak suara...

TAK BOLEH!!

Sori lah bang...tak dapek den nak nolong dah ni.....

Monday, April 22, 2013

Semua nya ado....

Sabtu lepas 20/4/13 ialah hari jadi Ikhmal..anak buah aku yang kat BC tu..dah 12 tahun usia nya tapi di sebab kan dia anak istimewa,perangai nya macam budak2 7 tahun lagi..namun atas kegigihan dan kesungguhan ibu nya, dia dah pandai membaca menulis dengan lancar..cakap omputih pun kira ok laa..yang mendengar ni antara faham tak faham je laa...

Seminggu sebelum tarikh tu, dia dah sound kat semua kakak sepupu sepapat nya pasal tarikh tu...masing masing cakap..Mal..tengah bulan laa...mana ada duit..tunggu gaji je la ya...ok ok kata nya..

Tapi dengan PA yang dia panggil Pakngah,dia sms saje...siap cakap hadiah apa yang dia nak...Pak Angah...boleh tak hadiah kan saya kasut footsal untuk hari jadi saya...
Pakngah dia cakap ,boleh..tapi kena datang rumah laaa...

Mak nya cakap dia datang bawak kek hari jadi ..so aku fikir dengan cuaca yang panas berdekang ni, aku buat kan mee hoon sop ..

Di sebab kan sesuatu sebab,mereka tak dapat datang ke Klang,semua nya ada kat Putrajaya rumah adik bongsu aku kerana sebelum tu mereka ke majlis kawin di sana...penat lah kak..abah pun dah naik pening ni...ko je lah datang sini...

Amboi mak...lepas asar nanti baru aku gerak ya....
Maka berangkut lah segala sop,meehun dan pergagat2 nya....

Sampai sana,masing2 dah tak sabar nak makan....eii lapo ker?...
Hmm ,dah meleleh air liur ni dengar makngah masak meehun sop...kata anak buah ..
Ha!..makan  makan....
Gambar tak dapat di siar kan kerana masih ada dalam kamera canon tu lagi....

Ahad nya ,semua anak anak dan cucu ada kat rumah...

maka menu makanan yang jadi pilihan ialah nasi tomato,ayam masak merah,dalca sayur dan udang dan popedom.....

snap dari hp saya la tu...




tuan besar sedang kesedapan hisap susu sambil tengok upin ipin....maktok pun dah naik hapal kartun ni Qaid oii..



Friday, April 19, 2013

Yaya dan Ikan.....

Mak nya : Yaya...tolong keluar kan ikan kembung  dalam peti ais tu.....

Yaya      : Yelah....

Tapi aku tengok dia leka tengok pc....tak gerak gerak...

Mak nya :..YAYA!!,,tak buat lagi ker..?

Yaya    :..Ok ok..nak buat la nii....

Selepas tu dia salam aku dan pergi sekolah...

Mak nya yang sedang sakit kepala ni..bangun ke dapur..nak masak simple konon konon nya...nak buat sambal ikan kembong...

Bila tengok atas kabinet,,,aduhai.....gosok dada mak nya....


Yaya oh Yaya..

Ini bukan ikan Kembung...

Kepala ikan ni mak tak ada mood nak masak pun laaaa....

Kepala mak nya bertambah Feninggggg...berdenyut denyut Yaya oiii

Akhir nya aku masak telor lah saja ya...dan sambal sardin semalam yang dah aku repair sikit..semalam Hani yang tumis ...lain macam jer rasa nya kata abah nya...hehehe

I

Thursday, April 18, 2013

Bas punya cerita...

Aku geram betul dengan driver bas sekolah India ni laa.....

Dah tau jalan depan rumah ni kecik, ada kereta di park di hadapan rumah...malah jiran2 lain pun sama...dia ni asik nak jalan jugak ikut jalan ni...

Dok hon hon..memekak kan telinga..siap suruh budak sekolah yang ada dalam bas tu panggil tuan rumah suruh alih kan kete..

Sekali dua ok laa....ni hari hari...masing masing dah buat tak tau jer...

Bukan ini jer jalan yang ada pun..ada banyak lagi jalan yang dia boleh lalu..

Atau pun,tak payah lah ko nak hantar budak2 sampai depan rumah ..set kan lah satu tempat berkumpul..

anak anak aku Yaya dan Mimi..naik bas sekolah lain..bas tak masuk dalam pun..cuma di turun kan tepi jalan dan mereka pun balik jalan kaki ...ok lah tu...

Ni bas yang di kendali kan oleh kaum India..yang naik semua nya anak anak orang india..banyak cantik muka..nak hantar sampai depan rumah tu..amboiii...

Semalam aku dah tak tahan dah.....

Dok memekak suruh orang alih kan kereta..walhal kita park depan rumah atas simen kita tu..kereta cina depan rumah tu pun park depan rumah dia..ada sebijik lagi kereta tu..park sebelah sana...

Bas sekolah ni besar macam bas persiaran tu....dok hon hon hon masa tengahari semalam...

Alin dah nak keluar nak alih kan kereta dia...aku cakap jangan...peduli kan dia..jalan lain ada...

naik muka dah india ni..

Pastu ada budak sekolah panggil kami kat pagar...

Aku apa lagi...

Apa nak..kata ku...kakak(?)..boleh alih kereta..

Pasal apa nak alih kereta...itu bas tak boleh ikut bas lain kaaa....

budak tu dah biru muka dah..

suruh itu orang jangan lalu sini lagi..sini banyak kereta...

Tapi drebar ni degil betul..

Apa lagi..makcik ni pun bengang laa...pok pek pok pek aku menjerit!

Masa aku dan alin nak keluar hantar Yaya pergi sekolah..aku turun kan tingkap....

aku pandang muka drebar tu dan aku tunjuk ni....

...................

....................

....................

......................

.........................

.......................

........................




penumbok!       gambar ni aku googlr laa


Ambik ko....

Pinnnnnnnnnnn

Amboi..dia menjawap tuuuu..

aku pun tunjuk lagiiii...

Masa ni Yaya dah serkup muka dia dengan tudung sekolah dia dah...hahhaha

Bla Lin cerita kat adik2 dia....diaorang gelak guling guling sakit perut!

Mak.mak.....

Aku pun gelak sampai keluar air mata....Adoiiii

Tengahari tadi,aku nampak bas tu lalu lagi....kalau dia hon hon lagi..mai aku baling ngan batu kot!



Tuesday, April 16, 2013

Mak mertua ku

Mak mertua ku tudung purple (sebelah kiri) tudung coklat itu besan ipoh dia

Mak mertua saya berusia 75 tahun. 
Pagi semalam dia berseorangan di  rumah kerana pak mentua ajak along mengeteh. 


Sekitar jam 11 pagi,ada sorang pompuan bertudung labuh datang ke rumah konon nak banci undi. 
Mungkin ada sorang dua yang jujur,tapi kebanyakan nya ambik kesempatan saja....


Pompuan tu tiba2 men spray mata mak mentua saya dgn ridset dan cuba merompak gelang emas dan rantai yang sdg di pakai nya.

Mak saya meronta2 dan menjerit minta tolong. Merasa diri nya dalam bahaya,perompak tersebut melari kan diri.
dan mak kesakitan menahan kepedihan mata ...mujur lah dia tidak jatuh tersembam kerana mak pun dah tak berapa kuat berjalan ...

Mengikut kata mak...perompak tersebut dah 3 kali datang rumah..pertama kali masa mak menyapu sampah di depan rumah..kata nya nak tumpang buang air...
Biasa lah orang melayu kita ni baik hati...di pelawa masuk ke dalam rumah..
masa tu pak mertua saya ada di rumah..
Borak punya borak,sampai kan mak bagi tau berapa orang ada di rumah, anak balik pukul berapa...habis semua dia cerita..

Kali kedua dia datang,sabtu lepas..
Mak tiada di rumah sebab along ajak ke rumah dia untuk makan tengahari..Abah tak mau ikut tapi dia keluar ke kedai tanpa mengunci pintu depan...selalu nya selak tingkap bukak dari dalam saja...Pernah di tegur tapi benda dah jadi kebiasaan..susah nak tegur..

Bila adik ipar yang bujang tu balik dari kerja...dia lihat pompuan ni keluar dari rumah ..Terkejut jugak sebab tak da siapa dalam rumah ketika tu..Bila adik iapr jerit,dia kata dia cari makcik..kurang ajar betul laa..ko sapa nak masuk rumah orang sesuka hati bila tuan rumah tak da...

Bila adik ipar cuba kejar dia ikut jalan yang dia lalu..hah!..dah hilang..ni mesti dah ada orang tunggu dengan motor atau kereta..sekejap je hilang...
Semalam along dah buat laporan polis dan bawak mak pergi klinik sebab mata mak merah...pedih kata nya..

Trauma betul mak...bila dia cerita dengan kami,menjerit2 dia maki hamun orang tu....tak pa..dia melepas kan marah dia tu..

Pengajaran nya...pada saya ni la dan semua di luar sana..


Suri rumah macam saya ni jangan lah terlalu ramah dan mudah kesian dgn org yg tidak di kenali. Jangan buka pintu dan pelawa org masuk rumah begitu saja. Bukan semua orang yang baik2. Ada yang dah perhati kan kita keluar masuk sebelum memula kan modus operandi nya.
Pasti kan Pintu depan selalu berkunci...jangan buka pintu bila dengar orang bagi salam..tengok dulu kat tingkap atau cermin pintu...kalau tak kenal...jangan keluar...

Orang yang suka pintu rumah orang untuk menjual barang ni jangan lah di layan...cakap tak mau saja dari tingkap atau toksah layan langsung...mereka ni pandai..nak jual barang cakap kemain manis pastu nak masuk rumah.Apa lagi bila dia tau tak da orang lan alam rumah...



Dalam Islam pun ada cakap,kalau suami tak da rumah,jangan bagi orang lain masuk rumah...walau pun ipar lelaki....bukan nya apa..kurang manis kan...

Friday, April 12, 2013

Pompuan sama pompuan....apa ke hal nya....

Semasa kami di PD minggu lepas, kami ke pool..teman kan anak anak dan abah nya mandi..aku tak mandi sama kerana uzur..ketawa riang anak anak dengan abah nya main main dan mandi...kolam ketika itu agak ramai gak...






Tiba tiba aku terlihat satu pasangan ni..berpegang pegang dan masa mandi pun berpeluk2 dari belakang...terbeliak mata memandang aksi mereka...bukan nya lelaki dengan perempuan tapi Pompuan dengan pompuan...yang kena peluk tu berwajah ayu,lembut..yang memeluk tu rambut pendek lagak macam lelaki...Masyaallah...dalam hati aku berkata..ini masaalah besar ni..macam ada yang tak kena jer...

Menurut anak anak ku yang tiba awal dari aku...dari tadi mereka melihat perkara jelik depan mata....pasangan ni langsung tak hirau kan orang lain...
bermanja manja dalam kolam..geli nya....nak muntah hijau tengok diorang tu...
sangat sedih sebab budak budak ni orang melayu.orang islam..

Mana pergi nya rasa malu dan berdosa pada tuhan...
Mana pergi nya keimanan mereka...
Tidak kah mereka membaca kisah nabi luth...
tak takut kah mereka dengan balasan dari Allah...
Tak terpandang ke wajah ibu ayah mereka kalau mereka tau perkara sebegini....

Aku cuma boleh doa kan agar mereka ni berubah..
bertaubat lah pada Allah...
ubah lah cara hidup nak.....
kembali lah pada agama....
Sebelum Allah turun kan bala...
kepada kita semua..

Thursday, April 11, 2013

Terjebak ker!!

Semalam aku kesaorangan kat rumah...Hani kat BC..yang lain sekolah dan kerja..mimi yang selalu nya balik tengahari..ada koko kat sekolah..balik petang kata nya..
 Waktu terluang aku tengok tv...lepas satu ke satu rancangan masak aku tengok..hehehe

Tak boleh jadi lah..aku kena masak tengahari ni..Yaya dok komplen jer kenapa mak tak masak..jemu dah makan lauk kedai...amboii..anak dara ni dah pandai komplen dah..

Yang ada dalam peti ais cuma lebihan ayam masa buat rendang ahad lepas...bahagian dada ada banyak..so aku buat ayam masak merah saja....sayur pulak ada timun..potong2 dan kunyah jer laaaa..hehhee

Tetiba aku dengar bunyi kereta parking kat depan...tot tet bunyi kereta di kunci..sapa lak ni...
Hmm alahai....Alin balik....
Mak...mak dah masak ker....
Dah..ko tak kerja ker...
Cuti jab..balik ni nak pinjam kamera abah..esok nak gi outstation ...

Ambik laa...jaga baik baik...
Lepas makan dan solat,aku tanya dia..ko ada masa tak..
mak nak gi mana..
jom laa..jalan jalan cuci mata.....pergi JJ pun ok...

So anak beranak ni pun cuci cuci mata lah kat JJ ni..cari baju PA..tak da yang berkenan..tengok cadar amboi mak...mahal nya..

Ni yang menyampah gi JJ ni..aku bersungut kat Alin...
kenapa....
sebab mahal...nak beli pun tak mampu...
Alin gelak jer..
Jalan jalan jap...jumpa kedai Body Shop....
mak dah lama nampak kedai ni tapi segan nakmasuk..
kenapa..
sebab tak tau nak beli apa...hahaha
try cium bau sabun mandi..tak berkenan pun...minyak wangi pun tak gemar bau dia..apa aku nak beli ni..
memag tak beli apa pun...Alin pulak yang beli perfume spray..entah apa apa bau ,aku tak faham...kata nya sedap,wangi...entah laa..not my taste kata ku..hahaha..

Alamak..Kedai Tomei laa..jom masuk..
alahai mak..mak nak cari apa kat kedai emas ni..
alaa..masuk dan terai terai jer laa....
Hmmm..try gelang tangan...satu pun tak muat..yelah...tangan besar badang...tak da size pun...gelak cina tomei ni...kalau mau..kena tempah maa...hek eleh...tak yah lerr..

Sebelah nya kedai barangan Clark....
Tengok kat cermin ada sandal menawan hati...jom lah terai...apa lagi kedai tu tengah main kan lagu feberet I masa kini..Kehilangan-Firman

Masa adik salesgirls tu bawak kasut untuk sesi terai menerai...alamak!..sedap nya kaki bila pakai Clark ni..jauh sangat beza nya dengan Scholl ni...memang rasi sangat...you olls tau lah kan..kaki kita ni special sikit..susah nak cari size dan yang berkenan di hati...terai sampai dua kasut...best sangat rasa kaki....aduhai....entah macam mana lah aku ni terus setuju nak beli sampai dua pasang!..Ambik ko...
Seronok sangat rasa hati masa sign debit card aku ni...

Mak..mak beli ker sandal tu...alin terpinga pinga bila dia tiba dari kedai Padini...
Mak mahal tu....tadi mak cakap cadar kat JJ tu mahal sangat..kasut ni lagi mahal la mak...

Hissh sadap you....bukan hari2 mak beli kasut laa...

Masaalah nya..macamana nak cakap ngan PA ni....you know lah my abang ni tak suka bende bende mahal ni..
Nasib baik masa balik dia belum balik dari opis...terus simpan beg kasut ni terus masak lemari..
Mudahan2 dia tak jumpa la sampai time raya nanti....
Tapi malam tadi aku nampak lemari ni macam kena selongkar jer...Aik..beg kasut ni pun dah kelihatan....

Sapa punya kerja ni....Ada kah.........
Tapi dia tak tanya apa apa pun...suspen betol laa....

let me put my fingers cross!


Buku ini sampai  pagi semalam..Terima kasih kepada Emy... rakan FB kerana berusaha untuk fotostet kan keseluruhan buku dia dan buat binding sekali...Semuga Allah saja yang dapat membalas nya...




Ok...Dah tengahari ni...nak masak ni.....

p/s...dah terkantoi...PA dah tau rupa nya masa dia cari kain pelikat dalam lemari..
tapi cara dia approach sangat lah kelas.....mengaku jer laa....

Thursday, April 4, 2013

Jalan jalan cari pasal...hehehe

Seminggu tak ke sini..bukan nya apa...ni tengan makan pil kolestrol...badan rasa panas dan banyak peluh keluar..so malas lah nak bertunggu tangga selalu depan PC ni...

Alhamdulillah...'kawan baik'saya dah datang pagi tadi..legaaaa sangat saya....ingat kan dah pencen ke....hehehe
tapi dia datang dengan sakit kepala dan sakit perut....letih laa...

Dua minggu lepas kami ke Johor...tak dapat nak tunjuk gambar sebab bila dah transfer gambar  kan ke pc ni..file tak boleh bukak...cuba banyak kali..lama lama dah malas....simpan balik kamera dalam lemari...lantak laa..



Sabtu ni bawak mak dan pak mertua gi PD..kesian gak dengar kata kata mak yang dia teringin benor nak tengok laut....anak anak lain pergi bercuti tak da nak bawak dia kata nya...udah tu macam mana mak...bila di ajak..cakap malas laa...penat laa....Saleh nak makan camner...tu yang buat masing masing buat donno jer...ok kali ni mak abah kena ikut sekali...kami dah book kan apartment 3 bilik..nanti budak boleh bawak kan mak jalan kat pantai ya...saya ni camner nak bawak mak jalan jalan...kaki kita sakit ni mak.....Abah tu biar PA yang layan gi minum dan makan kat kedai.....
Seronok dengar dia setuju,,,,,agak nya dah lama benor dia teringin nak kesana...dengar kabar dah siap beg isi baju....hahaha



Nampak nya..bagasi kami sejak balik umrah hari tu masih tak bersimpan simpan lagi...ada je arah nak berjalan...minggu depan ke KL lagi sebab yang kawin kat Johor tu kali ni buat kat sini pulak...

tapak kaki aku ni dah terasa sakit...asik urut dengan Mustajap jer ni...adoiii



iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails