Monday, May 30, 2011

Masih kah kau ingat.....

Sekitar 80an

Dalam perjalanan ke CH,

aku bersama Zu dan geng yang lain serta seniors bergumbira dalam bas.

Ada juga boys from Maxwell ikut serta dalam rombongan ke CH..pakwe2 seniors tu..

Macam macam perangai...walau pun ada yang jelik..tapi masing masing teruja nak ke sini.

Tiba tiba , aku ternampak sesuatu di ujung mata....ada si tua bongkok di luar bas...merenung  tajam ke arah ku

meremang bulu roma ku....tapi ku diam kan diri..

Sampai di tempat penginapan,

masing masing keluar merayap meneroka tempat

ada juga yang hendak berehat saja..maklum lah..perjalanan naik ke atas ni memening kan kepala..

ada yang muntah terbelahak....

semasa pintu bilik ku buka...aku seperti nampak kelibat orang tua bongkok tu..

berderau darah ku melihat nya..

bila di tanya kan pada yang lain....dia cakap..mana ada..tak nampak pun apa apa..

Selepas berehat, ada yang bersembang2 ada jugak yang menari....

masa tu zaman Saturday Night Fever....



maka kemana mana saja mesti dengar lagu tu...

aku malas nak join..aku tidur...lena betul..

sehingga lah aku di kejut kan seniors supaya berpindah bilik...

Aku yang masih mamai....bertanya..nape nak pindah..dah ok dah ni....

Eiiii..bangun lah..cepat sikit....jerit nya..

bila biji mata dah terang...kakak senior cakap dia rasa semacam saja..ada bende dalam bilik ni...

Apa...cuba ko tengok dalam almari...

aku pun pergi menengok...eh! darah sapa ni...

tak tau laa..yang pelik nya darah ini bermula dari atas bantal...

Kejut kan Zu,,tenyata lah dia ni tidur mati...tadi merayap rayap sampai maghrib baru balik...

Berpindah ke bilik lain pun sama gak..kelihatan titis darah di almari...dan kelibat orang tua bongkok makin kerap nampak...

Masing2 ketakutan...

Ada yang mula membaca fatihah...Ada yang membaca Yassin...

Tapi bila dah ketakutan...satu apa pun tak boleh baca,,,,,,

Tiba tiba...seorang kakak senior menjerit jerit...

pergi pergi...jangan dekat jangan dekat..sambil menjerit jerit....

apa lagi..bertambah kalut lah keadaan..aku dah mula ketakutan....

aku cuba membaca ayat ayat lazim...

budak budak lelaki pun sampai...cuba memberi pertolongan...

ada yang cuba memegang kakak senior tu...aduh...dia sungguh kuat!

Mari ramai2 baca yassin...maka kami pun semua mula membaca...

Kakak senior tu pun menjerit2,,panas panas...mata nya merah menyala...merenung dengan tajam...

Ada sorang budak ni membawa bawang putih...cuba membantu secara batin sebab ayah nya seorang bomoh...

tapi dia juga tumbang....

Kuat betul setan ni...

Aku yang terkumat kamit membaca tiba tiba merasa kan sesuatu.....

bila ku angkat muka ....aku lihat ada lima mata memandang ke arah ku....

nak terkeluar bijik mata mereka memandang ku....

aku dah panik..takut...semua nya ada...

kenapa diaorang ni....apasal pandang aku.....

rupa rupa mereka pun dah kena rasuk...

Selamat kan aku Ya Allah.....

Akhir nya seorang daripada kami dapat lari meminta pertolongan dari orang kampung berhampiran...

dan terdengar suara orang mengaji dari masjid berdekatan...sayup betul suasana masa tu..

rasa hening dan shahdu...

aku dapat rasa ketenangan nya...

dan bila azan subuh kedengaran...

Pulih lah segala kekalutan...

kakak dan kami yang ketakutan tadi mula sedar...

Penat dan mengantuk sangat..

tapi tak sorang dari kami mau tidur semula...

Tak sabar menanti siang sebab kami mengambil keputusan

untuk pulang....

Ini lah akibat nya cuba nak tipu mak dan bapa...

kata ada perkemahan pandu puteri....

tapi pergi tempat lain....

Masa singgah minum pagi di gerai berhampiran..

makcik kedai bertanya kan apa yang terjadi...

bila di beritau apa yang terjadi..dia bertanya..

kamu duduk di rumah tumpangan yang itu ker..

Aahh yer makcik...

Kalau yang tu, memang dari dulu ada kejadian macam ni bila ada orang sewa...

rumah tu BERHANTU...

nak terjonjol biji mata kami mendengar nya...

patut lah sewa nya murah makcik....

Dalam bas ...

aku bermenung ..teringat kan cerita malam tadi..

Bila bas melepasi tanah Rata...

Aku terpadang kelibat si bongkok tu lagi...

memandang aku...

Cepat cepat aku tutup mata..tutup telinga...

Apa lagi dia nak ni.......

p/s

aku disini bukan bermaksud Aku tau...

ni kisah BFF aku...

cuba teka..antara ramai ramai ni sapa yang cer cer kan?


aku cuma  menterjemah kan nya dalam tulisan....

Saturday, May 28, 2011

Udang masak Tempoyak....

still in the making.....


Hari sabtu memang aku tak masak pun...

Dah di istiharkan hari cuti untuk aku....hahhaah

semua beli saja..selalu nya nasik ayam Pak Nan lah...

Tapi hari ni aku rasa aku nak masak..

sebab malam pasar malam haritu, ada orang jual udang kertas...fresh dari laut..

Naik parkinson tangan aku masa nak membayar harga udang ni...

PA tanya...nak masak apa udang ni....

entah lah bang, belum ada idea lagi...payah payah kita goreng kunyit saja...

Tapi masa berjalan balik ke kereta, nampak pulak orang tengah jual durian...siap ada tempoyak sekali..

So aku beli lah ..3 bungkus RM5.00..

maka aku cakap..kita masak tempoyak lah udang ni..

PA lagi lah setuju, sebab memang dia suka sangat lauk ni...

Saya masak hari sabtu ni lah bang...

Eh kan awak tak masak hari sabtu...

ala..kalau saya nak masak, sapa lah nak marah pulak..kan...

So...siap lah sudah lauk hari ni...


dah siap....

Thursday, May 26, 2011

Mekap

image from mr google



Masa aku kecik2 dulu, semua cerita tv dalam hitam putih saja...so pasal nak bersolek2 ni aku tak da lah aku heran sangat...

Tapi bila mak usu aku kawin, baru lah aku tau apa dia gincu, bedak penkek , celak bagai...

teruja sangat bila nampak bibir merah...

tapi mak aku mana ada bende bende ni semua....

yang dia ada bedak batu...bedak cuticura saja

oh ya! celak mekah pun ada....hahaha

Satu hari , aku mengumbah kotak kain dan alatan menjahit mak...

mak ni pandai buat bunga kertas, bunga hantaran kawin dan dia juga pandai menjahit...

dia paling pantang kalau ada anak anak dia mengacau barang dia...

tapi jiwa nurani kanak kanak kan...semua bende dia nak tau...termasuk aku ni laaa...

aku lihat dalam kotak tu ada banyak kertas kertas creape..macam macam kaler laa..



aku tau mak selalu buat bunga kertas dengan kertas tu...

kertas tu bila kena air..warna  warna nya akan turun..

so satu hari aku dapat idea...hahhaa

bila mak tak ada rumah..aku kun mula kan eksperimen...

ku tonyoh2 kan kertas creape tu yang basah tu kat bibir....hahaha

wah...merah menyala .....aku pun kemain lah suka!

malah aku pun bersama sama adik2  pun melaku kan nya...yang lelaki nya pun sama...

maka merah lah bibir masing..bukan saja merah..malah hijau dan kuning pun ada....

masaalah nya timbul bila nak cuci warna ni..dah dengar suara mak dah ni....

maka belari lah anak anak ni ke bilik air...cuci bersih bersih dengan sabun cap kapak tu....

Tiba tiba...aku dengar suara yang paling aku takuti.....

Izahhhhh....sapa main barang mak ni.......

nak tuduh sapa aar....

entah tak tau...

mana korang ni...cepat datang siniiiiii

aku sebagai kakak, dengan berat hati terpaksa mengadap....

apa kena merah merah ni....tercengang dia memandang aku...

aku diam...datang pulak adik aku Man dan Ayu....

Mengucap panjang mak.......

Lepas tu....ko tau lah apa jadi pada kami kan....

kena tali pinggang lah seliang dua..

sapa tak marah...bukan saja bibir yang merah..baju,tikar getah,almari cermin semua nya berkaler kaler...

lebih malang lagi..cadar dan sarung bantal pun kena.......

Itu cerita lama lah..

tapi sekarang ni lain lak...

lipstik , bedak aku semua nya jadi bahan eksperimen anak anak aku...

habis di punggah nya beg aku...masing2 ada projek dalam bilik...

Kadang2 aku keluar rumah cuma pakai bedak johnson saja...

semua nya lesap dari beg...kadang2 tu dah patah semua nya...

minyak wangi...ermmmm

kata nya hadiah untuk aku masa hari ibu...

tapi, dia orang gak yang pakai....

Tapi aku tak de lah marah kat anak anak bila rupa mereka jadi macam pelakon cina opera tu...

sebab aku tau naluri nak mencuba oleh budak2 ni...

yang aku marah...

habis tuala mandi jadi merah sebab mengesat lipstik ni.....

susah nak cuci Yang oiiiii






Kan mak dah cakap...macam cina opera jer ropa nya!!!

Tuesday, May 24, 2011

She's 11 today

Hari ni dia berusia 11 tahun....

Tiada kek atau hadiah....

cuma birthday wishes dari aku dan kakak kakak nya...

kesian pulak aku....

Abah nya pulang lewat sangat...ada kerja di Serdang kata nya..

Kakak nya pun pulang lewat..overtime kata nya....

Pulang dari sekolah, dia menunjuk kan hadiah dari kawan baik nya,Zafirah...

Tadi dia tanya aku...

Mak..tak der kek ker?

Aku pun terkedu...

Lepas tu aku dengar dia menangis perlahan lahan...

Hmmm....

Sayang anak mak...esuk kita gi JJ ya...

Suruh abah balik cepat ya....



Happy birthday Yaya...

Semuga hidup mu sentiasa di berkati Allah henddak nya...

Siput Sedut aka Sucking snailss.....

Ahad


Tertunai jugak hajat nak makan siput sedut...

Balik dari kedai..PA pun siap lah tung tang tung tang  kat dapur..

Memang kerja dia lah memotong hujung siput ni...

habis semua siput dia ketuk...2 kilo tu...

Bila anak dia lalu...dia pun cakap...

kalau abah tak da nanti, rasa nya tak masuk lah siput kat rumah ni....

semua nya mengelat nak ketuk...geli kata nya bila tenguk siput ni merayap2..

Tapi bila dah siap masak...laju jer nyot nyot!!!

sorry guys...ambik gambar pun bila dah siap nyot nyot....hahahhaa

lepas tu baru rasa tebal jer bibir ni..pedas laaa

yang ni dah selesai di nyot nyot.....

yang ni pinggan I ler...

Friday, May 20, 2011

Bertemu kawan lama....

Date :!7 May 2011..

Vanue:  Crystal Crown  Hotel Sri Delima KL

Time  : 12.00 noon..eishhh mana ada...lambat start!

Aku dan Yasmin tiba dalam pukul 12.00 tghari..

Keluar dari pintu lift..aku nampak wajah yang begitu familiar dengan aku....

Selamat datang kak Zah....

Eh!..apa ko buat kat sini, Azimah...

Saya comittee kak Zah..saya pun ex SMP kan....

laa aku lupa  laa..hahaha..

This women happened to be my cousin and her hubby is PAs ex colleague


My friend..Yasmin

Sedang bersembang di lobby..tak kenal pun...

refreshing..air manis dan sedikit kueh mueh...


ex 85---yang beg putih tu ada Spa kat  setiawangsa...yang tudung hitam tu..aku rasa aku kenal..tapi dia sikit  pun tak tegur aku...rumah mak dia sebelah rumah mak aku kat BC..childhood friend!

Dah masuk dewan.....
masing masing sibuk tengok gambar lama...

Haa...Lunch sudah di hidang kan...

Mimi..comitee majlis jugak...see rambut dia..tema nya Retro kan...

satu meja dengan aku...sebenar nya meja kami ada lah meja untuk SENIORSSSSSS

Geng aku laa...biru tu Rodzie..Pink tu Suraya...masing2 dah mengembang..

Starter----Chicken soup wt NO bread(komplen la tu)

Bukak jer tudung..terserlah lah harta karun....


Seniors...1975-79
tolak aku laa sebab aku belajar setahun saja kat sana...





Asyik gambar orang jer....hahahahahasesekali kena gak enterframe!


Laa aku lupa ambik gambar cikgu laa...tapi aku kagum dengan cikgu cikgu ni..biar pun dah pencen dan  dah  oldiest
masih boleh lagi bergerak sana sini...Tabik Spring semua...

We are having a great  time together...bertemu kawan lama...bergelak sakan macam budak budak..mak oii kemain rih suasana dalam dewan...

Thanks to FACEBOOK!

P/s..
Kalau dah pompuan tu...pompuan jugak..punya lah bising tahap gaban dewan pada petang tu...
Kalau panjang umur...tahun depan pasti kita bertemu kembali...

Thursday, May 19, 2011

Ayam Negro

Sebenar nya dah lama masak ni.......





Dengar nama nya pun dah semacam...teringat lak awang hitam yang kena belasah tu...


Resepi di ambil dari kakida dari koleksi 1001 resepi

Senang jer buat dia..dan sedap sangat...macam kat kedai nasi kandar tu...

Resepi ni kena pakai banyak bawang kecik...so kena siap kan tisu banyak2 ya...

Ayam seekor- potong kecik2 dan goreng sekejap..

bawang kecil dalam 1/2 kilo...potong dan hiris nipis..

bawang besar -2 biji..sama ..hiris nipis..

Kicap kipas cap udang or Bilal...pakai banyak tau..

cili mesin..suka hati nak taruk banyak mana..(ikut pedas..)

bawang bawang tu di goreng hingga perang..buat macam bawang goreng , jangan lah sampai hitam..

lepas tu di blender dengan air dan sedikit minyak goreng tadi..jadi kan paste.

Tumis cili mesin hingga garing..masuk kan pes bawang goreng tadi..kacau rata..

kalau pekat sangat..bubuh sikit air..

masuk kan ayam..taruk kicap..

apa yang saya buat, bila dah taruk kicap ni..saya dah tak bubuh garam or gula lagi..ikut suka hati kamu lah..jangan ikut saya...

biar kan sehingga kering dan pekat.




boleh juga di tukar ke Daging..rebus dulu biar empuk dan masuk kan sekali air daging tu...

kalau pakai daging fresh batang pinang..tak yah rebus..


......................................................................................................................................................

Cinta orang tua

Aku nak cakap pasal ni kejap..

pasal cinta,setia dan kasihan..

Aku ni banyak dengar cerita cerita kasih beralih arah ni..tak kira lah lelaki ke perempuan ni...

malah ada kawan kawan rapat yang sama mengalami masaalah ini...

Aku cuma mendengar dan beri pendapat aku saja..aku bukan nya pandai sangat pun..apa yang keluar dari mulut aku pun semua nya dari hati ikhlas...

And, Im not pointing this matter to any blogger friends ya...ini kisah sekitar aku jer..kalau sama, maybe kebetulan...

Perkahwinan memerlu kan pergorbanan..aku tau tu..tapi setelah berpuluh tahun melayari lautan ganas tak bertepi, akhir nya nampak jugak lah daratan..boleh lah kita sama sama berehat melepas kan penat..( ini kata kiasan lah yaa...)

Tapi bila dah senang...ada mata yang beralih pandang..ada hati yang beralih arah...yang tinggal pada kita cuma kesian...hina betul rasa hati....

Bila kita dah lelah, muka dah tua..rambut dan putih,aksi tak selincah dulu...mula lah di buat perbandingan...
antara isteri dan buah hati....mula lah memandang cermin muka..aku ni masih gagah lagi...mampu zahir dan batin...
kadang kadang mereka ni terlupa untuk memandang cermin yang lebih panjang..takut untuk melihat bentuk fizikal yang dah boroi...rambut pun dah boleh di kira dengan jari...ubat berbotol botol kena telan..

Agak nya lah, perasaan muda menjelma kembali bila dapat buah hati baru...kata nya jatuh cinta kali ke dua..

You jangan bimbang...walau pun I kawin lagi, I tetap sayang kan you.....

BULLSHIT laaa..

boleh ke sesaorang tu sayang 2 orang sekali serentak...

ko peluk2 orang tu,ko ada ingat yang tua ke?



ko makan sedap sedap, aku ko terfikir apa yang tua makan atau tidak...

semua nya penipu jer..fikir diri sendiri saja....

Balik rumah yang tua , bontot macam cacing kepanasan...cakap pun susah..henfon asyik berdering saja..

jawap telipon pun sorok sorok...

Lemas lah keadaan macam ni....

lama lama jarang balik...

kalau balik pun, duit kita pulak dia mintak..ada ke patut!

Akhir nya...bercerai di waktu tua.....

Kesian kan....

Wow...takut aku dengar cerita macam ni....

Aku pun tak mau masa tua aku nanti, aku akan makan hati....menyimpan marah..

bila sampai masa nya, cuma kematian saja memisah kan kita..

Bang...kalau saya mati dulu, awak kawin lain tak?

Ishh..berapa kali nak tanya daa....

Zah..kalau saya mati dulu , awak kawin lain tak???

Depends la..kalau dia kaya raya, billionaire ke ok kot...

merasa lah saya pi obersea ke shopping tanpa sempadan ke

rumah dengan maid yang banyak ke...

Hmmm.....

Over lah tu!!!

Wednesday, May 18, 2011

Kereta ku, kereta mu juga...

Orang sekarang kemain untung...nak beli kereta mak bapak ada tolong beli kan...ada tu masih belajar kat kolej pun mak bapak dah sua kan kereta...senang nak pergi balik ....

Pihak bank pun bermurah hati memberi loan sampai 100 peratus...cuma keluar sikit jer untuk processing fee..

Tapi teruk lah nak membayar nya sampai 9 tahun...hahahaha..ko pakai lah sampai jadi besi buruk.

Waktu kami dulu..aduh! beli kereta macam beli barang mewah...mahal harga nya walau pun masa tu dah jadi keperluan. Ye lah..anak dah berderet deret, tak kan nak angkut naik bas...Sapa pulak yang nak menumpang kan kami yang punya anak ramai ni..sendiri kena ingat laa..

Bila dah ada anak 4..baru lah di beri ruaag untuk membeli kereta second hand!..Tahun 1989 agak nya...

Masa tu kereta Proton saga jadi kegilaan..bende baru kan..kemain ramai yang tukar kereta nasional ni..aku pandang jer..ye lah..PA sorang jer kerja..tak mampu nak bayar ansuran bulanan bank masa tu..

So bila duit sikit, dia membeli kereta Datsun 180k..kereta recond.....Besar kereta nya...Kata PA..ini antara kereta idaman dia dulu...bayaran bulanan tak mahal..cuma rm230.00 sebulan. Masa kami balik BC..abah cakap kenapa tak beli Proton? terkedu PA...ini jer yang kami mampu ...aku bersuara...

His Favourite car..



Di sebelah keluarga pun sama gak pertanyaan nya...tapi di sebab kan kami saja yang pakai kereta masa tu ..masing2 dapat lah merasa memakai kereta ni..

Kereta Datsun ni sangat laju, selesa dan tak banyak kerenah. Selalu jugak kami keluar bersiar siar sampai ke Perak..Melaka..kegunaan minyak memang banyak laa sebab enjin dia 1.8L...tapi kami rasa sangat seronok...

Lama jugak kami pakai kereta ni...

Selepas ni..kami beri kan kereta Datsun ni kepada abang PA yang bertugas sebagai Polis di Ipoh selepas kami membeli proton ..Percuma saja dia mendapat nya walau pun kereta ni masih elok  

Selepas tu, keadaan ekonomi kami pun bertambah baik sikit, tahun 1997, kami menukar ke Iswara..

not PA s favourite car...



Aku perasan, PA membayar sejumlah wang sebagai DP     ...padahal kereta second hand ....Masa tu Proton Saga tersangat lah popular..nak beli yang baru jer kena tunggu sampai 6 bulan...so nak cepat..beli jer secondhand..
Masa PA bawak bersiar siar, aku rasa pelik..kenapa kereta ni masa koner jer rasa terbuai buai...sakit badan rasa nya...rupa rupa nya, enjin kecik..1.3 saja...patut lah rasa ringan..hmmm..macam tu ker???

masa ni anak dah ramai..rasa nya dah 7 orang....ada yang kena tinggal kalau kami keluar..kalau nak balik BC..ada yang kena naik bas atau komuter...hahaha sapa lagi kalau bukan apis dan akim...suka betul diaorang tu masa nak naik komuter...

Bincang punya bincang....akhir nya kami terpaksa tukar kereta lagi...masa tu dah 8 orang...awal tahun 2001, kami tukar kepada kereta idaman PA...Ford Spectron 1.8 Limited Edition...




MY uncle Ford-His dream come tru...




Kadang2 semua anak perempuan aku dalam kereta ni...bising dengar suara mereka berborak, bergurau dan kadang2 bergaduh...hahhaa

Ada masa nya sakit jugak nak bayar bulan bulan...tapi berbaloi...dengan van ni merata tempat kami dah pergi bersama anak anak..kami round utara ke pantai timur melaui Grik...ke perlis..penang... Cameron Highland, Genting.Mersing ....cuma yang tak sampai ialah kat JB...sampai lah sekarang ni...

Van ni sampai sekarang masih lagi PA pakai..Dia sayang sangat dengan uncle ford ni. Pernah jugak aku suruh dia jual beli kereta saja...tapi dia tak mau...Enjin dah tukar, karat2 semua dah buang..kalau nak  jalan jauh senang ..angkut jer budak2 ni..tak payah pakai banyak banyak kereta...tak kisah lah ekon tak da...lagi pun, saya dah tua..tak lama  lagi nak pencen..kalau beli kereta baru, sapa nak bayar  ansuran kereta baru...

Aku pun ada dream car kalau dah tua nanti..mana larat nak panjat Van ni ..nak tau kereta camner???

_
-
-
-\
-


Rasa rasa nya boleh muat ke????

Monday, May 16, 2011

Mr Romeo

Nak bela Mr Romeo  ni, macam membela sorang anak...




Banyak ragam nya....

Maklum lah ...

Dah Otai..

Kalau dia balik jer...dari jauh kita dah dengar suara nya.....

Nak makan la tu...

Amboi..ko merayau satu kampung, tak kan jumpa makanan Teh oiii...

Makan memilih pulak tu...

Nak ikan..nak ayam...

dan yang paling tak tahan..makan nak berteman!...

kalau tak ,bising suara nya..

meow sana meow sini...



Dulu fresh punya tak nak..nak yang dah masak...

sekarang semua nya dia tibai...pantang nampak..dia pasti ambik..

Hari2 keluar cari bini...Mr Romeo lah kata kan...

Kadang2 balik..muka telinga semua berdarah...

ada jugak dia balik dengan badan penuh air longkang...

terjerit jerit minta di bersih kan...

Maka...si Hani Mimi dan :Yaya lah yang akan buat semua kerja membersih..







sebab mereka lah tuan nya...bila di panggil masuk bilik..dia ikut..

suruh tidur sebelah..dia tidur...siap berkipas lagi...

Senang nya ko ni Puteh...makan , tidur, kawin..

Ni..

Anak sapa ni dalam kotak ni...




Hmmm, tak yah chek DNA pun..

dah tau sapa punya anak!

Angelina...hensom tak abang Put ni...



Tamak mata

Pagi ahad..

Isteri  ;     bang, karang kita pergi pasar, kita cari siput sedut ya..lama tak makan...kali ni tak mo taruk batang       keladi laa...kita tukar pucuk ubi pulak,,,

gambar ihsan pak google




Suami...:  eh sedap tu..ok...sat lagi kita pergi..saya nak update blog..

si isteri pun terus lah menonton tv...entah apa apa cerita nya...

tiba tiba....

Bang...dah dekat pukul 10 dah ni...dah habis siput kat pasar niiii

laaa, nape tak cakap .....jom lah pergi kejap...

maka..keluar lah dua laki bini ni ke pasar dalam cuaca panas ni..pusing2 tak ada yang besar..ada lah yang kecik kecik...malas nak ambik...

so..kita tukar menu je laa...kata si isteri ni...

nampak ikan pari...terus beli..

nak masak apa  pari ni...tanya si suami.

asam pedas laa..macam tak biasa pulak....perli si isteri...

beli ayam...buat goreng saja..sawi ada dalam peti ais...

jom la balik...

tiba tiba si isteri nampak pulak ada gerai menjual kuih muih dan air tebu...

bang, berhenti kejap..saya lapar lah..nak beli kueh dan air tebu tu..

melenggang si isteri ke gerai ...nampak kuih keria, beli 3

nampak kuih lapis beli satu...kuih talam 1 seri muka 1..

nampak pulak karipap yang baru di goreng..panas panas lagi..beli 3 biji..

air tebu ...(tak nak beli 1,,nanti cepat habis....)beli dua gelas plastik..semua nya harga 5 ringgit.

maka mengunyah lah dua laki bini ni dalam van uncle ford nya...

nak ke mana ni...

econsave...jawap ku laju...

apa lagi nak beli...

kertas balut hadiah..esuk hari guru..yaya nak bagi hadiah kat cikgu dia...

selesai membeli..maka kami pun pulang laa...makan kueh lagi...

bang..awak habis kan karipap ni..saya dah tak larat laa..banyak minum air ni..

lepas..tu..bang..kueh seri muka ni ada lagi..kita makan setengah sorang ya...

aku lihat laki aku ni terkulat2 makan......hahahahha

bang...sambil menunjuk kan kueh keria pulak...

ada lagi ker.....

satu jer lagi bang...awak habis kan ya....

tu lah..lain kali ..fikir lah dulu sebelum beli...ni tak..sedap tunjuk jer..

saya pulak jadi mangsa...

naik kembung perut saya nak menghabis kan nya...

laaa..bang..awak ni makan banyak ke sikit badan awak macam tu jer....

hehehehehe



Saturday, May 14, 2011

Cerita Sireh

Salam semua..

Pernah makan sireh?





Aku pernah..untuk tujuan perubatan laa..pastu, rasa nya tak kan ku cuba lagi..

Dulu......

masa tu anak ku demam panas...teruk sampai kurus...dah pergi klinik banyak kali dan macam macam ubat dah makan..baik nya sekejap dan demam balik...oh penat nya masa tu...

So bila balik rumah mak..mak suruh aku ke rumah bidan Mah ..suruh dia tengok tengok kan..mana tau..'tertegur' kata nya..ko asyik melalak siang malam..entah budak ni ternampak apa apa ke...bising betul mak masa tu...

Aku pun akur lah..yelah..klinik semua dah pergi, apasal tak baik baik lagi...so aku ajak PA pergi sekali...

jangan pergi melenggang pulak,jerit mak...

kang singgah kedai depan tu..beli kan ibu kunyit,sireh dalam 2 ringgit dan kapur makan..nanti selesai smua...jangan lupa bagi pengeras barang 25 sen...

Aku yang anatara percaya atau tidak...ikut jer kemahuan mak..anak ku dokong dan terus ke kedai..dah siap beli segalanya, aku pun pergi lah ke rumah bidan Mah...nasib baik dia ada rumah..

Bila salam di sambut, aku pun cakap lah apa yang di hajat...

Alahai, anak ko ni nak besar...memang lah selalu demam...biasa lah tu, kata nya sambil mengusap2 kepala anak ku ...

Ada bawak ibu kunyit dan kapor..dia bertanya..

ada...aku menyua kan beg plastik yang aku bawa tadi....

dia pun mula memotong kunyit dan melambung lambung kan ke udara,,,mulut nya terkumat kamit ..entah apa di baca nya..

bila kunyit tu jatuh ke lantai, ku lihat dia menggeleng2 kan kepala...dia buat sekali lagi...

Ko ada pergi mana ni....teruk anak ko ni..

kenapa...aku tanya kehairanan....

ada bende mengacau nya....

Ha..bende apa pulak..kata PA...

bende halus laa..dia kan suka budak budak...

Dia pun mula mengeluar kan sireh..di  ambil nya 3 helai saja...

di  colek nya kapur..rasa nya banyak gak...

lepas tu dia melipat kan daun sireh tu

ko ambik ni..nanti balik nanti..ko kunyah daun ni dan sembur kan budak ni...selawat dulu....

buat 3 kali.....

itu jer...

aah...dah pergi balik cepat...ni dah nak maghrib dah ni...

aku pun bagi lah duit pengeras, dan sedikit saguhati...

Bila sampai rumah..bila lepas isyak, aku pun mula kan misi menyembur ni...

aku bawak anak ku ke bilik air...dan aku mula mengunyah sirih...mula mula aku rasa payau..pedas..dan tiba tiba panas....aku rasa kan segenap mulut ku pedih dan panas...rasa nak buang saja tapi aku tekat..ke sembur ke arah anak ku....sampai habis....lepas tu ..aku aku dah tak tahan....ku buka paip air dan aku cepat2 mencuci mulut...kenapa aku rasa sakit sangat ni.....lidah dan bahagian dalam mulut semua nya luka luka...
aku menangis menahan sakit!

Kebetulan mak tak da rumah..dia pergi kenduri di rumah nenek sebelah abah....PA pun ikut sama...

menangis lah aku sorang sorang..anak yang sakit tu pulak elok pulak main sorang sorang depan TV...

Bila mak balik, aku pun mengadu kat dia tentang kesakitan yang aku alami ni..

mana lagi sireh tu....

dah habis orang kunyah tadi...kapur dia banyak....

masyaallah...yang ko pi makan semua buat apa.....orang buat untuk 3 hari....

.kapur tu colek sikit sikit jer..

yang ko pergi makan semua buat apa..terbakar lah mulut tu...

mana lah orang tau.....mak tak cakap pun...

laaa..kenapa tak tanya betul2 tadi....ngok betul la ko ni..dah jadi mak pun bodoh lagi....

dah lah  aku sakit....kena marah lagi....

Malam tu

aku pulak ke klinik...

3 hari aku tak dapat makan...

3 hari jugak tak bercakap...

Yang sakit dah baik, yang sihat pulak cari penyakit!

Tuesday, May 10, 2011

Lompat Tikam....

Mak...buat kan adek kuih lompat tikam ya...

nanti adek beli kan barang barang dia....

Adek ni panggilan di rumah bagi anak ku yang kelima..Mira..

Kenapa panggil adek..

sebab dulu ingat kan dia yang bongsu..yelah..yang lain tu jarak nya setahun satu....

bila time dia ni..lama jarak nya dengan yang anak keenam...so ingat dah tak da lagi lah..
\
tup tup...ada 3 lagi adik lain yang keluar..hahhaa

sebab kan dah terbiasa panggil adek...sampai lah kehari ni lekat panggilan tu..

Adik2 nya yang lain pun panggil dia adek....

Cuba lah panggil Mira ke..haram tak berjawap..

So tengahari tadi masa menjemput Tuan Puteri Yaya balik dari sekolah(basikal yaya pancit),

dia pun pergi membeli barang2 nya..

bukan nya banyak pun...

tepung beras.....

Santan kotak.....

kapur makan....

Daun Pandan...

dan pewarna makanan Hijau...

gula merah dan gula kabung...nak buat air gula

.Bila aku dah kat dapur..baru aku perasan..

dia tak beli pewarna hijau, tapi beli esen pandan...

dan yang aku angin...

Daun pandan...dia beli daun kunyit...!

SABOR JE AKU......

dah berumur 20 tahun dah kau ni dek oiii...

so dengan muka masam..dia pergi tukar kat kedai..

padan muka!!!

Dengan kadar panas yang melampau....

peluh dari atas hingga ke bawah..

maka siap lah kueh lompat tikam ni....

sepatut nya jadik macam ni...image dari en google

Tapi yang putih nya terlembik sikit....PA cakap macam telur setengah masak jer...



Tapi ..sedap jugak...habis di makan oleh anak anak, mak budak dan bapak budak..
Erkk..puas hati....


Air gula ada lebih ni..so esuk nak buat kueh lompang...bahan2 dah ada...



Monday, May 9, 2011

My Mak


My mak ni pandai menjahit..dulu lagi lah...menyulam bagai...cadar dan alas meja semua dia sulam sendiri..samaada pakai mesin jahit ni atau pun tangan...

Baju baju dia semua dia jahit jugak..dia tak pernah ke tailor..Kebaya , baju kurung ker atau baju tong ke..semua dia buat sendiri...





Ini Aku dan mak masa dia buat kan kenduri cukur jambul anak sulung ku..Apis laa


dia kemain suka  dengan nama Abd Hafiz...senang nak sebut kata nya..
Masa arwah nenek aku hidup lagi..sempat jugak dia melihat apis dan akim..

Banyak kenangan indah, manis masam bersama emak..
tapi 
kini aku dah jadi emak..baru ku tahu bagaimana perasaan emak masa kami muda muda dulu..

dan tak lama lagi
aku nak jadi nenek dah...
macam mana lah aku waktu tu ya...

mesti macam mak gak..bila cucu cucu nya memanggil dia nenek mok...
sungguh tak sedap betul bunyik nya...

Ok..sekarang kena start fikir..nak panggil wan nenek atau maktok..
ermmmmmm..........



Friday, May 6, 2011

Tenang.....

Salam semua

Astro di rumah aku di potong sementara kerana aku tak menjelas kan bayaran nya dari bulan lepas..

Masa aku membayar bil bil lain hari tu, aku kekurangan wang hendak membuat bayaran ..malas nak ke bank semula untuk mengeluar kan wang..dalam hati tak pa..esok2 pun boleh bayar....sudah nya sampai ke hari ni aku masih belum bayar, hehehe

Bukan nya tak ada duit, tapi sejak TV di rumah jadi senyap, aku dapat rasa kan ketenangan yang total...rumah jadik senyap sunyi pada siang dan malam...Dah lama aku tak rasa tenang sebegini...dan aku suka keadaan begini. Selalu nya suasana hiruk pikuk..bercakap pun kuat dan yang paling aku tak suka ialah tidur lewat! Ya..anak anak aku memang tidur lewat..paling awal tidur pukul 12 malam!

Anak anak yang sekolah tidak pula merungut bila TV senyap...masing2 membuat kerja rumah selepas makan malam...dan selepas jam 10, lampu pun dah padam..tidur semua nya...
Jadi aku kira biar lah keadaan begini berterusan, lagi pun peperiksaan pertengahan tahun bakal menjelma..dalam 2 minggu lagi...lepas tu baru pi bayar bil...hahahhaa

Aku pun dalam berkira kira hendak menukar talian streamyx ni ke Unify.Aku dengar banyak kebaikan dengan mengguna kan talian Unify..dan ia termasuk sekali dengan rangkaian televisyen percuma . So aku cuma bayar untuk satu perkhidmatan saja! Bagus gak ni...Tapi kena tunggu gak dulu sebab di kawasan ni belum dapat lagi siaran nya...sabar sabar...

Hujung minggu ni, banyak pulak orang kawin. Dan juga ahad ni ada lah Hari Ibu.
Kepada semua di sana yang bergelar ibu, aku mengucap kan Selamat Hari Ibu..
Dan pada yang masih ada ibu, luang kan masa kalian bersama ibu anda walau sesibuk mana anda sekarang ni

.

Tuesday, May 3, 2011

Bau sedap....

Lokasi    : di dalam sebuah bilik tidur

Pelakon:  : sepasang suami isteri 

Waktu     : Selepas jam 10

Si isteri baru lepas mandi setelah balik dari makan makan di luar bersama suami nya.

Suami  :  Ishh..bau apa ni...

Isteri    : Oh tadi baru beli shower cream Lux laa,..sedap bau nya...cuba awak cium bau tangan saya ni....

Suami  : kenapa..macam bau asam pedas ke?

Isteri    : apa lak bau tu...cium lah tangan saya ni...

Suami   : Emm..bau apa ni...

Isteri     : Bau Lavender laaa..bau ni mententeram kan perasaan bang...tenang jer..

Suami    : Bukan ke bau DUIT yang paling mententeram kan perasaan..kalau duit banyak, awak nak berapa       
               ekar ladang Lavender saya boleh beli kan....

Isteri:     sambil menarik selimut...payah lah cakap ngan awak ni...tak romantik langsung..saya nak tidur laa...

Suami  : Laa saya belum habis cakap ni...baru saya teringat..macam bau sabun mop lantai yang awak selalu pakai laa.....

Isteri   : Lantak ko laa..malas nak layan....(dalam hati jer)






Sunday, May 1, 2011

Kuda Kepang..

Hari ni  aku ada 2 majlis kawin yang perlu di hadiri..
satu di taman yang aku diami ni..tema nya pink dan purple..pelamin pink..
adik beradik pengantin semua nya pakai baju pink,bapak pengantin pun pakai baju melayu pink!..
sampai bunga ros di meja pun warna pink!

Khemah nya 13 buah..mak oi panjang nya dan orang tua pengantin cuma duduk menanti tetamu di hujung khemah..
cuba bayang kan aku dan PA yang datang dari hujung sebelah sini..terpaksa berjalan hingga ke hujung sebelah sana untuk salam kaut...
gah betul majlis ni  tapi tetamu yang datang tak ramai memenuhi khemah...
dan makanan nya hmmm..biasa biasa saja..
sah lah mengumpat ni...aku yang datang awal dapat juga mendengar alunan marhaban dan nasyid dari kumpulan nasyid yang aku sertai dulu ..hambar saja..
.lagu nya tak berubah ubah...

Kemudian aku ke Sg Buluh kerana sepupu PA membuat kenduri menyambut menanti..
Abang dan kakak ipar PA pun sama menumpang...Pak mentua dan mak mentua dalam kereta lain..begitu juga adik ipar aku dan anak abang PA semua nya mengikut dari belakang.

Sampai sana kedengaran kompang sedang berbunyi..elok sangat lah tu..
sambil makan, kami di sapa oleh sau dara mara PA yang lain...
Ramai juga yang datang...

Setelah selesai acara bersanding...ada pengumuman yang tarian kuda kepang akan di adakan.
Rupa rupa nya budak budak kompang tadi yang akan menari..
Mereka ni ada alatan muzik tradisional sendiri..yang aku kenal cuma gong ,


Aku tak pernah melihat secara langsung tarian ini..PA cakap dia pernah melihat nya semasa di Singapura dulu.

Aku yang berbekal kan kamera henfon ni..berdiri di depan..nak ambik gambar lah konon nya..
Bila mereka sedang menari..biasa saja..mengikut irama gong tu laa..
lama lama aku bosan...dalam cuaca panas dan aku sudah berpeluh dari kepala hingga ke kaki...menitik2 peluh keluar...

aku cakap ngan PA..panas lah bang..saya nak duduk sana...
bila irama menjadi laju..aku lihat ada seorang penari ni semacam saja...urat urat tangan nya semua dah keluar dan dia seperti orang khayal saja...ada dua orang pemuda kelihatan melibas libas kan tali cemati..entah apa dia libas, aku pun tak tau..
Penari tadi di tenteram kan oleh salah sorang anggota kuda kepang tu...
Bila acara selesai..lega hati aku...
entah apa apa tah..aku tak faham apa bende yang mereka tari kan...

Aku pun bersembang dengan sepupu PA..tiba tiba muzik kuda kepang tadi di main kan semula...kali ni ramai pulak yang menari...
PA mengajak ke depan...

Aku perhati kan ramai yang berkeadaan khayal..mata terpejam rapat dan tarian mereka tak menentu!
Tiba tiba salah seorang penari itu menjerit dan membuang kuda kepang ..dia pulak macam kuda liar  lagak nya..membongkok tapi di terkam oleh salah sorang anggota kumpulan tersebut...
Sorang lagi tiba tiba macam kuda liar...tiba tiba belari ke arah tembok bukit...
Apa hal ni...keadaan cemas...ramai  lagi dah menggelupur...aku naik takut...
aku pergi jauh dari situ.

Muzik masih lagi berjalan..tapi aku dah tak boleh terima tarian sebegini...banyak unsur syirik..yang malang nya..ramai anak anak melayu yang menyertai nya...

Aku ada berbual dengan orang di situ...aku cakap..tak boleh lah bende macam ni di biar kan...mana tanggung jawap kita ni...
mereka cakap ini tarian tradisional.

apa pulak..kena ikut ke cara begini.. Kita ni orang Islam...tak kan nak di biar kan anak anak melayu  kita lemas dama tarian yang berunsur memuja syaitan ni...Tak boleh ni...

Tapi..Siapa lah yang nak dengar keluhan makcik ni....

Aku mohon pada kerajaan  kalau mereka boleh mengharam kan poco poco,yoga...sepatut nya Tarian kuda kepang ni dah lama di haram kan juga...

Baik aku tengok orang main layang layang....

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails