Tuesday, October 18, 2011

Nak buat apa lepas pencen...

Selepas usia 55 tahun, dah dapat duit kwsp...

langsai kan hutang yang ada, repair sikit rumah yang ada...

bini lak nak macam macam..yelah...masa muda mintak semua tak dapat kan..

 Tapi Banyak yang terlupa...untuk menzakat kan dulu wang kwsp tu...

sayang sangat tenguk duit pergi macam tu jer.

Bila ada baki dapat  lah pergi Haji atau Umrah..

so berapa baki yang tinggal dalam bank?

ada lah RM9.90 sen...

Ini lah delima yang di lalui oleh golongan pekerja yang bergaji kecil...

yang tinggal di kawasan yang padat, seperti kawasan aku tinggal ni..

wang di kwsp tak banyak mana, tapi kehendak yang nak di penuhi teramat lah banyak...

ada sesetengah tu, cuma dapat tak lebih dari 100k...

dalam masa 5 bulan...semua nya habis...

so , macam mana nak hidup pada bulan bulan seterus nya....

mula menebal kan muka mintak ngan anak anak...adik beradik..

kalau anak yang tahu tanggung jawab tak pa laa...

tiap bulan ada duit masuk..walau pun tak banyak..

tapi kalau ada anak yang makan minum nya kita masih lagi menyuap nya..

parah lah hidup....

Jawapan nya..kena kerja semula..

kerja yang paling popular..JAGA kilang....

kerja shift pulak tu....

tersengguk sengguk menahan mata...

anak kat rumah..kemain sedap tidur...

kesian ....

lain pulak hal nya kalau tiba tiba sifat kegatalan muncul...

carik bini baru ker...selalu nya wanita Indon laa..

sekejap je lah duit bertukar tangan.pada hal dengan isteri tua nya kemain kedekut....

lepas tu...duit dah lesap..bini muda dok mengamuk mintak duit lagi...

tenaga pun dah tak sekuat mana...

badan sakit sana sini...

baru teringat anak bini tua...

adoii....

cari penyakit.....tanggung lah sendiri....



-to be contd.....

7 comments:

  1. kak ezza...ayat cari wanita indon tu menakutkan. Suami aina dalam cuti sekarang bakal pencen awal tahun hadapan harap2 benda2 macam tu dijauhkan dari kelaurga aina...

    pencen pun suami aina masih hendak bekerja tp keinginan utk sambung sehingga 60 tahun dah tak ada. nak carik kerja lain pulak...

    ReplyDelete
  2. Kakcik selalu ingtakan suami, janganlah sibuk mewar2kan berapa wang kwsp yang bakal didapati, kerana terlalu banyak yang hendak diuruskan - takut nanti, tersilap hitung, lain jadinya.

    ReplyDelete
  3. nak cari bini Indon tak perlu umur pencen...

    yang umor baru masuk 30an , pun dah ramai dapat bini Indon .....



    kesian bini tua





    pandai pandai lah melabur ..

    ReplyDelete
  4. Sy berazam pd diri sendiri kwsp akaun 1 hanya utk persaraan sahaja tak mau guna pakai utk hal lain...sebab itu semasa muda dan bekerja ni sy usahakan jugak dapatkan apa yg sy mahu termasuk setelkan htg rumah dan beli apa yg di hajati serta menabung utk menunaikan haji supaya hari tua nanti sy tak terkilan sgt dan tak terguna duit pencen utk hari tua nanti.

    ReplyDelete
  5. Ezza
    Hati kita dubdabdubdab baca entry awak kali nih..

    ReplyDelete
  6. Ezza,
    Kita dah pencen.Tapi kena pi kerja balik kerana nak cukupkan keperluan anak anak dan tolong suami.
    Once a provider,sussah nak jadi receiver.Berkorban selagi masih ada tenaga walau lutut dah goyang goyang.Nasib badannnnn....

    ReplyDelete
  7. Salam ziarah sekali lagi... Orang yang ada kwsp, merasa macam tak cukup... ma langsung tak merasa sebab tak kerja makan gaji... huhu... Bijaksanalah menguruskan kewangan yer...!

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails