Monday, June 25, 2012

Asli dan Asal....

Ada masa nya aku suka ajak PA minum petang di luar...

Apa lagi dah jumpa kedai yang ada macam macam hidangan melayu...

Kalau nak minum petang, ada berjenis jenis bubur/pengat di meja buffet..self service kata pelayan tu..

Petang tu aku order soto....dalam cuaca begini  teringin nak hirup sup soto yang panas panas...



PA yang menelek menu berjam jam..akhir nya memilih set ubi kayu rebus bersama kelapa parut dan ikan masin. Sambal tumis juga sedia kan..



Sambil menunggu soto aku sampai..aku pun sama sama makan ubi ni..empuk sangat...ambik sikit kelapa dan ikan masin dan makan..sedap ....tiba tiba.....aku terasa ada sesuatu yang melekat kat tekak ni...
Rupa nya aku tercekik tulang ikan masin...

Pelik lah saya ni..macam mana boleh tercekik tulang ikan yang dah di goreng garing2 ni...pot pet pot pet mulut orang tua ni...

Mujur lah dah beberapa kali berdehem dehem dan batuk..tulang tu keluar...hilang mood nak makan!!!

Sambil  melayan perasaan masing masing, aku lihat ada sekumpulan lelaki bertshirt biru masuk..Salah sorang dari nya omputih lelaki berbadan besar...aku dengar suara dia jer yang bercakap.....maybe dia ni boss diantara lelaki2 ni yang terdiri dari malayu dan cina.

Omputih ni sedaya upaya bercakap dalam bahasa Melayu...walau pun ada nada nada indonesia tapi kesungguhan dia bercakap aku hormati.

Yang pelik nya ...lelaki cina yang aku rasa ketua diantara lelaki tempatan ni berbahasa Inggeris
Omputih tu cakap melayu tapi the Malaysian cakap omputih..

Sampai ke tahap omputih ni bertanya pada lelaki cina ni...

Saya mau tanya...Price ni makna nya Harga ka?...

Dan lelaki cina ni bertanya pada lelaki melayu yang lain..Is it correct..Price is Harga in BM???

Well...aku nak jer masuk campur..nak bertanya pada lelaki cina ni..

Hello bro...dulu sekolah mana aar..tarak sekolah kaa...


Boleh nyanyi lagu Negara ku kaa?

Tapi bila lihat wajah PA yang dah berkerut 1000 ..maka aku tersenyap dengan sendiri nya...

tak baik tau lawan suami kan kan kan...hehehehe

Thursday, June 21, 2012

Tenang kan jiwa....

Salam

Hati ku terusik lagi..

Kesabaran ku di uji lagi..bila mendengar luahan anak ku terhadap sesaorang...

Sesaorang yang aku kenal sangat ....

Tapi tak da sapa yang tahu kerana aku tak suka mengadu,pendam kan saja dan cuba memaaf kan...

Tapi ada masa nya aku memberontak....tapi dalam bilik air jer laa..bukak shower dan di situ lah aku akan menangis..

Bila kepala tengah serabut...mula lah ubat gigi ku sangka kan pencuci muka...

Shampoo jadik sabun badan...

Dan bila malam...aku dengar ni....





Sejuk dan tenang jiwa ku....

Kepada yang membuat hati ku terluka...ada pesanan dari aku ..macam lah dia baca blog aku ni


Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras dari batu. Tetapi kata-kata yang kasar akan mengasarkan hati yang selembut sutera.

Tegurlah dengan tutur kata yang lembut,walau tidak banyak,sedikit pasti berbekas dalam hati. Jangan tegur dengan mengherdik,walau tidak nampak pasti ada dendam terselit. Tarik rambut dalam tepung,tepung tidak berselerak... rambut tidak putus.

Wednesday, June 20, 2012

Emas

Terus terang cakap, aku ni bukan jenis suka pakai barang kemas...
Nak beli jauh sekali apa lagi nak melaram laram...
Bukan nya tak pernah beli,tapi entah laa..bukan sejiwa kot...
Aku rimas bila memakai nya..pergerakan ku kasar..dan sering terlupa...




Dulu memang aku ada semua nya...tapi bila susah..bende tu asyik keluar masuk pajak gadai saja..
Bila time bonus, ambik balik...bila keadaan meruncing , masuk balik...
begitu lah keadaan nya, keluar masuk keluar masuk dan akhir nya tak keluar keluar lagi dah

Pernah aku di tanya oleh anak anak perempuan ku kenapa mereka ni tak macam sepupu yang lain,yang  bergayut kat leher,kat telinga kat leher kat tangan dan kaki...

Aku terus terang cakap, mak dan abah tak mampu nak sedia kan semua tu..
Yang kami mampu hanya lah beri pelajaran setinggi mana yang kamu nak...kalau kamu dah bekerja dan punya duit sendiri, beli lah untuk diri sendiri..mak dah tua,,,mak tak perlu kan semua tu.

Tetapi, aku lihat mereka pun tak kisah kalau tak ada pun..macam aku gak..kata nya rimas...simpan duit dalam ASB lagi baik kata mereka...

Tak kisah lah apa orang lain dan sedara mara nak cakap pasal aku ni yang kelihatan togel jer bila ke majlis kenduri kendara...Aku buat tak dengar jer..mata pun buat tak nampak bila mereka ni menayang kan harta berkilau kilau depan ku..

Kalau itu membuat mereka bahagia..elok lah tapi jangan memandang sinis pada mereka yang tiada...
Sebab kebahagian bukan nya terletak pada banyak dan tebal mana gelang rantai kamu semua..

Tapi...
Ada kala nya mereka ni macam pokok krismas pun ada...hehehe


 

Bukan niat nak mengecil kan hati atau menghina ya..
Ini pendangan makcik ni yaa...

Friday, June 15, 2012

Semalam di klinik kerajaan......


Sewaktu menunggu giliran no aku di panggil, aku termenung sorang sorang di kerusi yang sedia kan. Tekak terasa haus dan perut pun dah bergelodak...Sat lagi ni, mesti gas gastrik akan naik ke kepala...Aduhai..lama nya no ni nak keluar..jam sudah menunjuk kan pukul 10 pagi.


Di hadapan ku ada 2 orang wanita sedang berbual bual..Dari percakapan nya, salah sorang dari nya baru keluar dari wad hospital besar kerana Demam Denggi. Dia kena mendapat kan rawatan susulan setiap hari di klinik ini..hari hari kena check darah kata nya...Dia bekerja di Damansara dan tinggal di taman berhampiran dengan tempat aku.
Yang lagi sorang demam dan selsema..dah 3 hari kata nya...Dan dia seorang guru di sebuah sekolah terkenal di Klang ini.

Tiba tiba aku berada di kelompok mereka..hhahaha.,,,Aku dapat agak karektor mereka ni...Yang sorang ni seorang balu...but yet so humble...cakap pun berlapik..nampak tertib orangnya..

Yang si cikgu ni rasa nya ada sikap 'up' sikit...terus terang dia kata kan yang di guru berijazah dan ada master...kawin lambat kata nya..

Aku terus terang mengata kan yang aku ni belajar sampai habis menengah saja. Lepas tu kerja..Dalam usia 20 tahun aku dah kawin...dan punya anak 8..

Cepat nya you kawin..kata si cikgu tadi..
Time saya dulu dulu, usia begini dah layak kawin..apa lagi kalau dah bekerja...
Sekarang lain ...kalau anak nak kawin usia begini, kita payah nak melepas kan sebab kita rasa kecik sangat lagi..ujar ku..

Anak perempuan  I nanti cakap..dia nak buat Master walau pun dah kawin dan dapat anak..Si cikgu ni memberitahu kami...I cakap..pergi lah..anak biar mama jaga...kata cikgu ni..

Oh..macam tu ker...kata si balu ni...anak saya lelaki..sorang dah habis belajar..sorang lagi belum habis lagi...

Pada saya lah cikgu...aku dah mula bukak mulut ni ...anak anak kalau belum kawin..kalau nak sambung belajar sampai peringkat mana sekali pun...pergi lah..

Tapi kalau dah kawin dan dah ada anak  anak...baik fikir fikir kan yang mana satu lebih penting..career atau masa depan anak anak. dan keluarga...usah di beban kan orang tua lagi..biar lah mak bapak berehat dan tenang...ini pendapat saya laa...kalau dah ada degree tu...sepatut nya kita kena banyak bersyukur...sebagai seorang isteri dan ibu,,tugas mendidik anak dari kecik hingga besar ada lah tugas berat...kadang kadang masa di pejabat tu telah mengambil banyak masa kita dari sepatut nya..belum lagi kalau pergi outstation dalam dan luar negara...

Oh...awak tak belajar tinggi so awak boleh lah cakap macam ni...sinis saja cakap cikgu ni

Sesaorang tu tak perlu belajar tinggi kalau nak bagi pendapat cikgu...saya bercakap melalui pengamatan saya...saya pun ada adik beradik  dan kawan kawan yang sebegini ...

Oh ..nombor saya dah naik tu...Assalamualaikum semua....Maaf lah..nama pun tak tanya...

Dalam bilik doktor..
Hasil scanning lepas, makcik tak ada kencing manis, tapi hari ni darah ada naik..kolestrol tinggi..7.5..
Saya tak bagi ubat untuk makcik cuma pil kolestrol saja ya...Lagi 2 bulan kita jumpa semula dan makcik kena  kurus kan badan, buat senaman dan kurang kan makanan bergoreng...Boleh kan makcik...

Err Doktor..boleh tak saya ambik pil kurus kan badan...

Makcik!!!!

Ok ok...saya akan cuba...tapi tolong bagi saya ubat gastrik sekali ya..menunggu nombor ni naik sampai naik migrane makcik ni...
 Ok ...jangan lupa pesanan saya makcik....





Monday, June 11, 2012

RM10.00 saja....

Sabtu lepas, kami suami isteri ke kolej komuniti klang...http://kkklang1malaysia.blogspot.com/

bukan nak enrol kan anak, tapi kami berkursus/belajar basic microsoft excell.

Selama ni tengok jer anak anak buat kerja kat excell ni, mintak ajar diaorang cakap tak payah la mak..kita orang boleh buat kan...bukan nya mak nak kerja pun...kejam betul budak2 ni...


Tapi bila terbaca website Kolej Komuniti yang mereka sentiasa ada kan kursus kursus pendek sebegini..maka I pun mendaftar sama..bukan saja belajar Excell ni malah kursus menjahit, buat kek dan fotografi pun ada...

Bila dapat sms dari mereka mengata kan kursus tersebut akan di ada kan pada hujung minggu, maka I pun ajak lah PA pergi membayar yuran nya..cuma RM10.00 saja...dari jam 8 pagi hingga 5 petang...PA pun turut ikut serta...

Kebanyakan peserta semua nya warga warga emas macam kami ni laa... Ada juga yang tak tau macam mana nak on kan pc....Tenaga pengajar nya Cikgu Zaliah begitu sabar mengajar kami ni yang agak lembab tapi kemain cerewet dan banyak songeh macam I laaa..hahhaaaa..berkali kali dia ulang ajar...

Cikgu Zailah Solomon yang sabar...


Ada 6 amali yang di sedia kan...dari membuat surat ,carta,kira kira hingga membuat slip gaji...

Makcik ni tengah blur...Bang. ni macam mana ni....

Mula mula dia ajar buat line...


Kami semua berpuas hati dengan kursus ni...Minggu depan ada kursus Powerpoint pulak...

Mana nak dapat belajar murah macam ni...bilik pun ber aircond...


Cikgu mengajar kat depan, PA dok  update blog dia...

PA ni asyik hilang jer dari meja dia..sekejap dia mengajar orang sebelah yang asyik  tak faham jer,sekejap  hilang   ke toilet...melepas kan gian la tuuu

Program Latihan 1 Malaysia....


Dapat sijil peyertaan ....kena frame ni...

Sunday, June 3, 2012

Broga again....







Kalau di tanya kenapa suka pada hutan dan alam..saya jawap mudah saja..sebab mesra alam dan murah kos nya..nak pergi jauh jauh mana ter-duit..anak ramai nak menempel so ini saja yang termampu..

Sebenar nya, aku punya suami yang paling suka pada sederhana..nak bersama anak anak tak perlu pergi jauh jauh....
Dulu masa anak kecil kecil, kami punya deretan khemah..yang tinggi, yang besar dan cakap saja...sangat sesuai berkhemah tepi laut,dalam hutan atau pergi  mandi air terjun...
Siap dengan alatan memasak seada nya..

Aktiviti ni terhenti sebentar di sebab kan anak anak masih belajar banyak duit di perlu kan dan masa PA yang terhad..komitmen terhadap kerja dia pun sekian berat..

Sekarang ni ada lah lega sikit bila anak anak dah mula bekerja..Alhamdulillah...tak seberat macam dulu..
Sekarang ni boleh lah kalau nak membeli gincu yang mahal sikit..beg yang selesa sikit...dah tak jadi masaalah..kalau nak pergi facial pun anak yang akan membawa dan membayar nya...to tell you the truth..ini lah kali pertama saya berfacial...dah naik jeragat muka ni ...

Sabtu lepas, kami sekeluarga tak termasuk apis pergi lagi ke Broga..
Kali ini atas permintaan adik ipar ku Nora yang teringin nak ke sana..

Kami keluar awal dari rumah seawal 430 pagi...langsung tak tidur malam aku ni takut terbabas..

Tiba di simpang masuk ke Broga jam 545 pagi..call alin..kata nya dia dah sampai kajang..

Call adik Ipar ku Nora..kak..kami kat tol Sg Besi ni...

Mak oii..baru sampai tol Sg Besi!!!

Kak..Broga ni kat mana...aku dengar suara adik ku Hj Rozman bertanya...

Aku dah garuk kepala...Kajang..pastu ke semenyih ikut jalan lama...
Ko drive laju lah sikit...tak kan nak panjat  bukit waktu matahari dah naik......Panas tau!

Bila dia sampai..jam dah hampiri 7 pagi..buat acara stretcing dan terus naik...ramai betul orang kali ni...

Tapi yang naik tu..diaorang laa termasuk maid adik aku....aku ,Rozman dan Alin tak naik pun...hahahahhaa













Hani dan my menantu Firdaus...

Nora dan anak bongsu nya Farid...
Farid: Ibu ...tak da kipas dan aircond ke kat sini?
Payah nak jawap laaa..hehehe



Jumpak lak orang kampong kat sini/...




Yaya dan Fatihah

BFF cum cousin...asyik berborak saja

Mimi dan Taufik..sepupu







Big applause to me kerana berjaya turun dari Alphard saja...hehheeh


Alamak!..Bibik manaaaa.....





Mira dan Ezrie..minggu lepas keluarga Ezrie datang merisik...So Dec ni jajni di ikat laa



tadi masa naik...bibik tak larat dah..so Nora suruh duduk situ sampai mereka turun...
TAPI
mereka ikut jalan lain masa turun..terlupa kan bibik yang setia menunggu sambil bercangkung di bawah pokok...

Akhir nya Bibik di jumpai oleh Fikri dan Taufik yang terpaksa memanjat bukit semula mencari Bibik..yang masih mencangkung kat spot yang sama gak..hahhaha

Selesai semua..kami ke Sg Tekala..Mandiiiii









Perancangan selepas ni...TAMAN ALAM KUALA SELANGOR

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails