Monday, June 24, 2013

Homesick!

Seminggu berlalu...Hani telah memula kan kelas macam biasa..walau pun semesta pertama hanya bermula pada bulan September kela...

Sekarang hanya belajar 3 subjek saja..dan aktiviti aktiviti luar...

Hari hari call...video call whatsapp lah,skype laa dan jugak weechat..banyak betul teknoloji sekarang ni..yang jauh jadi dekat....

Tapi lama lama aku dengar nada nya berlainan...bosan lah...dan macam macam....kalau belajar kat Shah Alam kan senang....

Tapi sabtu lepas, semasa abah nya buat video call lepas maghrib...maka pecah lah tempayan airmata nya....

Hani nak balik Bah....Aduhai....macam mana ni..rindu kat rumah....

Homesick!

Yang gelabah ada lah abah nya!

Macam macam pelan tindakan yang dia nak buat..Hani kena di bawa balik kejap ni..kena cuti lah..bla bla....

Okay..aku diam jer..

Bila aku cakap ngan Hani...aku tenteram kan dia....kenapa ni...ari tu ko nangis2 sebab tak dapat tawaran,

Dah dapat kenapa nak balik pulak...sabar lah...ari tu kata nak belajar luar negeri lah.....jangan macam ni..orang lain tu lagi jauh rumah dia..tinggal kan mak bapak sebab nak belajar..jangan lah macam ni...semua orang ada tanggung jawap Hani..abah ada kerja..kakak2 pun sama...nanti sebelum puasa ni kami datang lah jenguk kamu.....jangan lah buat abah kamu kelam kabut...
Hani rindu kat rumah..isak nya...

Yelah ...tapi kan hari2 kita bervideo chat...dulu tak da teknoloji macam ni tau..belajar kat england atau USA..hantar surat pun 2 minggu baru sampai..talipon pun tak da kat rumah...mak pun rindu kat Hani tapi Hani kena lah sabar dan kuat kan semangat sikit...cuba banding kan diri dengan kawan yang lebih susah..yang nak call mak dia pun tak dapat...

Tu lah..macam mana lah anak tak nangis..aku lihat abah dia ni terlebih2 pulak...macam macam plan dia dah rancang dengan anak anak lain..aduii...macamni susah lah anak dia ni nak berdikari...bukan nya aku tak da perasaan, tapi fikir lah ..ada kah kita akan jadi macamni selama dia belajar macam ni...asyik terkejar2 nak kesana...lagi pun..ogos ni dia kan cuti sebulan.....

Relaks relaks...tapi jangan sedut napas ya..jerubu siang malam...hahaha

OK..minggu ni mak dan abah tak boleh turun jumpaka mu tau..minggu selepas tu saja boleh....so tunggu jer ..jangan nangis nangis lagi ...


anak abah!



Monday, June 17, 2013

Semuga berjaya Hani....

Memang benar firman Allah dalam Al Quran..Kun Fayakun..

Hani tidak terpilih untuk ke matrikatau mana mana U dalam pilihan UPU nya...

Kesian nya...terperanjat aku dan abah nya..SPM nya bagus ,segala usaha telah di curah kan pada pelajaran nya..aku nampak semua itu...solat tak pernah tinggal sejak dari sekolah rendah lagi..Dia punya cita cita yang tinggi..selalu aku dengar dia berborak dengan abah dia tentang apa yang mau pada masa depan nya...Dan selalu aku tegur..jangan lah terlalu yakin,terlalu berharap..kalau tak dapat..takut kamu yang tak dapat terima kenyataan nya...

Memang benar...dia terlalu emosinal bila keputusan UPU  di keluar kan..Menangis bengkak bengkak mata...macam dah berputus harap...

Aku cakap bersabar lah..cuba buat rayuan...mungkin ada hikmah nya...Hanya Allah yang tahu..berdoa pada Nya..mintak pada Nya..Rayu lah dengan Nya...

Bila kami sedang mula hendak mula biznes menjual pakaian ni, dia offer diri untuk jaga kedai...aku sangat bangga..mak tak payah pergi...nanti mak penat..kata nya..tak pa Hani...kita sama sama nanti jaga kedai...kalau dah dapat pembantu, baru mak duduk rumah saja...

Pakaian , baju2 boleh di kata kan siap 80%...masing2 bekerja..so selalu kami terpaksa buat kerja ni bila cuti saja..tiap2 minggu semua kena balik..mana yang kurang..kita tambah..tapi tu lah....setiap hujung minggu,ada saja yang menghalang...ada kenduri kawin lah..anak sedara nak bertunang lah...adoii...sampai ke saat akhir pun ada saja majlis kena hadir..nak cam mana...anak anak sedara ,mana mungkin kita nak kita ketepi kan...
Sebab dia bersedih..aku ajak Hafiz pergi beli henfon baru untuk nya sebagai hadiah SPM nya..

tengok tu,kemain lebor senyum dia tu...



Sabtu lepas,memang kami semua akan ke Ipoh..Anak buah PA akan berkawin...dah book homestay dan yang kerjahari sabtu pun dah ambik cuti.



.cuma Hafiz tak dapat hadir sebab Isteri nya sedang menunggu hari unruk melahir kan anak yang ke 2...

Khamis lepas,PA ajak aku pergi lunch bersama...dalam perjalanan ke tempat makan,hp PA berdering...'apa..ok...alhamdulillah...bila...'
Apa  bende nya...bang...aku kehairanan bila tengok PA senyum jer..
Hani call..dia dapat masuk U,,,kat Batu Pahat...
Alhamdulillah...

Bila masuk nya..
kata nya Ahad ni...
Ha...aik..macam mana plan kita nak ke Ipoh ni...

Aku cadang kan PA cuti pada Jumaat...kita pergi tengok masa nikah je lah bang..petang tu kita balik..sebab sabtu,kita kena bertolak awal ke Batu Pahat pulak...hari ahad nak pendaftaraan..

Ok lah..yang kawin tetap kawin..peluang untuk Hani ni bekan datang hari hari...

Maka bertukar lah agenda kami minggu sudah...malam tu gak cari homestay...dan buat payment...malam tu gak pergi barang2 keperluan untuk di bawa ke sana untuk Hani....

Maka..malam tu aku terdengar esak tangis dari bilik belakang..Yaya dan Mimi menangis kerana Hani akan pergi jauh...si kakak yang 3 orang tu pun sama...
Aku ni cool saja...kenapa nak nangis nangis..dia pergi belajar,bukan nya pergi nak berperang...dalam Malaysia jer pun...apa lah korang ni...

4 orang anak anak ku belajar di Shah Alam dan paling jauh pun ke Berjuntai Bistari...

Yng ni terus jauh ke selatan..jauh sampai sakit punggung tau...
rasa nya 4 jam dalam kereta...
exit tol Ayer Hitam
rupa nya u ni terletak di Parit Raja..besor sungguh...
Formely known as Kuitto..
sekarang dah naik taraf Uni..


,sebelum masuk homestay,kami terus pi Batu Pahat..cari beriani gam Matshah..

Hmmmm...ok ok lah.....tak reti nak kata sedap sebab aku pernah makan yang sedap lagi...
sebab lapor..lupa nak ambik gambar...

Selepas selesai urusan pendaftaraan,kami hantar dia ke kolej kediaman..

aku tak larat nak panjat bilik nya..terletak di tingkat 3 tu...
so adik beradiklah yang menolong angkut semua barang...naik putus pinggang abah nya memikul kotak air mineral..hehehe...saat bersalam dengan dia..sebak hati nak meninggal kan dia sensorang kat sana...
aku rasa macam dia tu kecik lagi jer...
aku peluk dan aku cium dia ..jaga diri baik baik ya...jangan lupa solat..

dia peluk abah nya..aku tau abah dia sebak...
Mimi yaya Mira dan Zira dah macam tempayan pecah dah..mau banjir u ni kot!



Bye..mak balik dulu ya....

sebak hati lihat dia...

sedap lontong kat warung tepi jalan parit jawa ni..dan ada lempeng kelapa  panas panas tau..sarapan pagi ahad..

asal lalu seremban jer..mesti jem!
Aku ni payah nak nangis,tapi dalam kete aku sebak sangat.......


Terima kasih Allah kerana mendengar rayuan ku...




Sunday, June 9, 2013

BISNES PERTAMA KAMI...








Ini ada lah sebahagian dari baju baju pasang untuk jualan pada Ramadhan nanti....
Ya..aku menjual baju baju kurung moden,baju pahang dan,baju kurung trdisional,baju melayu beserta tudung tudung fesyen terkini dan aksesori2 nya di Shah Alam nanti...

Percubaan pertama kali buat kami sekeluarga dalam bidang ini...Semuga Allah permudah kan segala urusan kami sekeluarga.

Bisnes bersama anak anak menantu. Masing2 ada peranan sendiri...

Klalau ada sapa sapa berminat,boleh juga di beli melalui online atau ruaang Facebook saya...taip saja Rohaizah Abas.atau email saya di jiwalara82@gmail.com

Harga dan size kan di papar kan minggu depan..masih lalam proses tagging....

Sekian Terima kasih......
Rohaizah Abas..

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails