Monday, October 17, 2011

Hilang arah di Putrajaya......

Ahad...

Selepas makan tengahri di rumah, aku mendapat panggilan dari adik ipar bertanya kan kedatangan kami ke rumah nya ...Aku jawap datang tapi berdua saja sebab anak anak malas nak ikut  ..Ada ujian akhir tahun kata mereka dan mereka nak ulang kaji...Yelah tu....

Kami ambil keputusan untuk mengikut jalan Klang Banting saja, masuk Dengkil ...Jalan pun cantik dan tak sesak sangat..lagi pun melalui jalan kampung ni mata kita sejuk..selain dari kehijauan kiri kanan, ada banyak gerai2 menjual hasil kampung di bahu jalan. Aku sempat membeli ubi kayu 2 kilo tu!

Masaalah nya,kami tak pernah ikut jalan ni kalau nak ke Putrajaya ni..selalu nya terus sampai ke Nilai atau KLIA...nasib baik adik ipar ku bagi panduan...Nanti nampak Masjid F1 tu akak terus je.ada balai Bomba dan akak terus jer...Nanti akak nampak ada Flyover tapi akak masuk kiri..ada tulis MEX expressway..terus jer..nanti akak nampak apartment kami kat Percint 5..sebelah PICC...begitu teliti dia memberi arah dan senang di fahami....Terus terang kami kata kan..ni first time kami lalu jalan ni...so mata dok melilau mencari arah...

Bila masa nak pulang...kami rasa konfiden betul...hari dah beransur petang dan hajat nak bersolat  maghrib  di masjid yang ada masa kami balik nanti...

PA cakap tak mau ikut Highway , ikut jalan tadi..jalan biasa saja...

Masaalah nya kami tak nampak papan tanda arah ke KLIA....yang ada cuma KL-PICC saja...kalau ikut jalan ni susah nak patah balik..jauh nak buat pusingan..
Aku cadang kan supaya terus masuk Highway saja...hari pun dah gelap...tapi PA tetap nak ikut jalan kampung...maka kami main terus jer ..tapi yang pelik nya...kami asyik nampak bangunan yang sama saja...apartment adik aku, PICC dan bangunan kerajaan lain..eh apa hal ni..berpusing pusing nampak bende yang sama je...

Akhir nya, setelah aku membaca beberapa ayat suci dan doa, akhir nya aku nampak tanda arah ke KLIA dan Dengkil...
Kami ikut saja tanda arah tersebut.
Aku rasa tak pernah lalu tempat ni tadi tapi aku diam saja...

PA mencari masjid untuk solat..aku duduk dalam kereta sebab masa kat toilet tadi baru aku perasan aku uzur...
Setelah selesai, PA tanya aku, jom pekena teh ya..
Bang, saya tak sedap hati selagi tak nampak jalan yang biasa kita lalu....kat Teluk Panglima Garang saja kita minum ye...

Ye...kami melalui jalan yang lain pulak...dan aku rasa kami dah masuk pekan dengkil!..Aku nampak kapal korek Selangor Dreaging di tepi jalan!...Bang..ni kapal korek yang abah saya selalu pergi dulu...apasal sampai sini pulak ni....



Hari dah semakin gelap...dari sebelum maghrib..kini dah masuk isyak..kami masih belum sampai rumah!...
(kalau ikut highway, dah lama sampai agak nya)

Lama lama aku baru perasan kami berada di kawasan Limbohan Dagang!..nampak jalan masuk ke kampung arwah Dalilah..baru aku lega....
Kita kat mana ni Zah..tanya PA...
ok..kita dah ikut jalan yang betul ni bang....
jalan terus jer...

Sampai rumah pukul 9 malam...

Adventure betul pengalaman tadi..

Tu lah Bang..we are not like 20 years ago..young and always kicking..

Now..mata pun dah rabun...badan pun dah tak larat dah...gps dalam kepala awak pun dah kabur dah...

lenkali beli Papago saja laaaa...

5 comments:

  1. Kakcik dan suami juga pernah 'berpusing2' mencari jalan keluar di Putrajaya..hehehe...

    Ezza, 23/10 ni jemputlah datang ke pertemuan blogger di rumah kakcik, ya. :)

    ReplyDelete
  2. kak Ezza...aina pernah tersesat bila nak kelaur dari putrajaya. berkali2 pusing kat tempat yang sama...masa tu dalam jam 12 malam dgn anak2 dan mak...

    last skali berhenti kat petronas isi minyak, basuh muka dan rehat sekejap. tanya org arah jalan dan berdesub keluar dari putrajaya. padahal itu bukanlah kali pertama memandu ke putrajaya...

    ReplyDelete
  3. sibbb minyak kereta tak habis tengah jalan......

    ReplyDelete
  4. Laaa

    Saya ingat saya jer jadik sesat barat kat PJ ni...
    kadang2 rasa macam ada bende yang main kan kita..tapi malas nak layan bende macam ni...fikir positif jer...

    Kak Chik...bagi alamat kak chik..kalau ada drebar, noleh lah saya datang...

    ReplyDelete
  5. kita isteri selalu macam tu zah, kita nak ikut jalan yg kita dah pasti supaya tak tersesat mana2. tapi si suami pulak insist nak cuba jalan tu lah jalan ni lah... pastu entah kemana2 sampainya, bila dah sesat dia buat derrkk aja kerana dah tau salah, takut kena leter panjang lebar..lol

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails