Friday, May 31, 2013

ENON.....

Salam jumaat...

Dah lama tak menjenguk kat sini...sibuk sangat ker aku ni..kerja tidak tapi nak buat camner..apa apa saja hal, anak anak suruh mak dia ni ikut sekali...nak gi meeting pun suruh ikut..mak duduk jer dalam kete...sekejap je...

Nak pergi cari tudung pun bawak mak dia sekali..pada hal aku ni bukan reti pun nak pilih belek lama lama mana yang cantik...pada aku ni  yang berkenan,itu jer lah aku beli..malas nak berejam jam dalam kedai....nak tempah baju pun bawak mak sekali..ala amak..makcik jahit baju tu kenal mak...orang segan laa....begitu juga ngan abah nya..Zah..jom lunch dengan saya hari ni...sampai kan tokey kedai pun ingat aku ni berkerja..hehehe..

Aku nak cerita sikit pasal sepupu PA ..dia baru saja sebulan meninggal dunia...akibat kanser....eh..Enon tu ada kanser ker...tak pernah nampak dia keluar masuk hospital pun...semua sedara mara cakap macam tu...heran gak sebab selama ni dia ok jer...cuba kadang kadang dia selalu mengadu sakit lutut..itu jer..

Suami Enon,abang Ayob juga sepupu PA(kawin sepupu ler dema ni) pun tak tau yang isteri nya ada kanser...Bang ..tak kan abang tak tau Kak Enon kanser payudara...
Tak tau pun..ok jer...tak da bisul ke apa apa pun....cuma sebelah payudara dia ni agak kehitaman sikit dan keras...itu jer...

Punca nya dia sakit sebab demam yang tak hilang..dan dia rasa badan dia panas ..tak larat jalan..mujur lah adik PA datang melawat...Eh kak..nape ko ni nampak teruk sangat ni...aku demam kata nya...kak..ko dah pergi hospital ker...ala...demam biasa biasa jer..aku dah suruh abang Ayob beli ubat kat klinik...Masa tu memang dia tak larat sangat dan uzur betul dia..kak..teruk ko ni..jom pergi hospital ya,..tak pa lah...demam urat jer ni..

Adik PA tak puas hati...semasa pulang dia call Abang Ayob yang sedang menolong orang berkempen politik..
Bang..bawak lah Enon pergi hospital...dah teruk sangat nampak nya ni...Dah abang ajak..kakk kamu tak mau...nak buat camner...
Eh bang,,ko kena bawak bang...mana tau denggi ker...jangan main main bang....
Yelah yelah..esok aku bawak...

Tiba tiba aku dapat panggilan dari Maimon,biras ku..
Kak..kami ni otw ke Hosp Sg Buluh ni..Enon dah tenat....
Eh..tenat..kenapa..
Kanser tahap 4 kak...Ya Rabbi!

Mengikut cerita adik ipar ku, Enon di bawa ke hosp Tjg Karang keesokan hari nya. Kena panggil ambulan tu sebab dia dah lemah sangat. Sampai di sana, doktor ambil sampel darah ..bila keputusan keluar, doktor cakap yang dia tak ada denggi dan doktor akan hantar terus ke Hosp Sg Buluh..Semasa Enon di angkat dari katil ke stretcher ,tulang kaki nya patah tiba tiba....Di Sg Buluh, mereka dapat kesan sel kanser telah merebak ke seluruh badan dan organ juga tulang2 nya.
Doktor juga telah membedah sedikit payudara yang hitan tu,rupa rupa nya di dalamnya penuh dengan nanah ....Allahuakbar!

Aku dan PA melawat nya keesokan hari ...Aku suruh PA ambil cuti half day...Sampai di sana,dia dah nazak...adik beradik dia, serta anak anak dan suami ada di sisi katil...Aku lihat dia pergi dengan tenang di sisi suami nya yang tak putus putus membisik kan Lailahailallah..
Sebak hati ku...tak dapat menahan sedih...Enon yang aku kenal sejak aku mula kawin dengan PA..orang nya baik dan suka jenaka..Dia dan suami nya serta PA ada lah kawan baik sejak kecil lagi...Setiap kali raya atau kenduri kendara pasti dia ada...

Alfatihah buat Enon atau nama sebenar nya...sape ye..aku dah lupa....
Dah tentu,abang Ayob pasti kesunyian ...





Sunday, May 19, 2013

BANGUN LAH!!!

Piliharaya13 dah selesai..

Bendera bendera ada yang dah di turun kan..walau pun masih ada lagi yang masih berkibar...

Keputusan pilihanraya dah di ketahui.....

Adat lah...,menang kalah adat bertanding....

banyak kata pilihan raya kali ni banyak perkauman...penipuan..ntah sapa yang menipu an tertipu aku pun tak tau...

so , fikir fikir kan lah ya...

Dalam masa 5 tahun akan datang,di mana kita  dan anak cucu agak nya...

Tapi kan, aku rimas lah ...

dalam fb tak habis habis orang berkempen lagi...

panas panas ...

Dalam realiti pun masih ada lagi perhimpunan tak puas hati..

Sudah sudah lah...

Masa berkempen dah tamat..

Sekarang masa untuk menerus kan hidup...

Dalam hati aku bermohon ..supaya orang orang kita bersatu lah..

Walau kita berlainan pandangan,

Tapi demi bangsa dan Agama...

Bersatu lah....

Bersatu lah.....

Bersatu lah..

Cuba tengok orang lain tu...

Mereka kecil tapi..

mereka BERSATU...

dan mereka Menang....

KITA NI BESAR

TAPI BERPECAH BELAH HANYA KERANA FAHAMAN KEDUNIAN  BERBEZA,

KITA JADI KECIK...KECIK KECIK..

DAN RELA DI PIJAK....

BANGUN LAH DAN BUKA LAH MATA SEKELIAN...

bERSATU LAH DEMI MASA DEPAN ANAK ANAK CUCU KITA...

AGAMA ISLAM KITA JUNJUNG,

MELAYU KITA SANJUNG

NEGARA MALAYSIA KITA PAYUNG...


sekian terima kasih..



SILA SILA MAKAN......






Wednesday, May 15, 2013

4H 3M di Indon...ok la tu....





Bertolak dari rumah jam 5 pagi...sampai KLIA terus solat subuh sambil tunggu adik ipar dan anak dara nya sampai..Aku pun pergi dengan anak  no 4..Zira...
Flight pukul 8 pagi...perjalanan 1jam 45 minit lebih kurang...

Tujuan ke sana ada lah untuk jenjalan jer..memandang kan banyak sangat cerita dari sedara mara dan kengkawan yang pernah pergi berkali2 kesana..berdetik gak jiwa raga ni nak kesana...

Kami naik pesawat Garuda Airlines..ok sangat dan pagi tu penumpang nya tak ramai..so lepas je kapal terbang naik ke udara maka kami masing masing bertukar seat...satu row untuk kami sengsorang jer...boleh baring baring..hahahhaaha....

Kami mendarat di Soekarno Hatta airport dan terus ke Bandung...bermalam dua hari di sana dan semalam di Jakarta..Tapi di Jakarta,kami tak sempat nak ronda ronda sebab Zira dan Nora keracunan makanan...sempat jenguk mangga dua saja sebab nak withdrawal duit...


Nampak Bangla dan Nepal nak balik kampung lepas mengundi ari tu...hehehe

Datin Rohaizah dan Datin Nora menunggu Garuda ...

Tu dia Garuda kami tengah angkut barang masuk perut!


Macam macam ragam orang mintak sedekah kat Bandung ni....

Makan tengahari di hari pertama..Restoren Sederhana Nasi Padang..

Alamak!..dah habis!!!!

Sambal ijau ni dua kali aku mintak..sedap!!



Ni cowok cowok ganteng..ada sorang tu rambut dia macam baru terjun dari langit...keatas terpacak!

kami di layan bagai kan mak mak datin oleh jurujual di D fashion di Pasar baru Bandung...siap bagi makan tengahari masakan Sunda..

cantik tak...

pening gak melihat barang2 yang dah di beli...

di sebab kan asyik makan tahu semedang dengan cili api, so Zira dan adik ipar mengalami cirit birit dan muntah2 semasa di Jakarta..Yang sedang di tolak tu Zira ..dia dah lembik..hehehe

dinner dalam flight..Hmm tak sedap!

Zira.....yang keletihan...

layan citer hindustan dalam kapalterbang...sapa pompuan ni ya..cantek!

Bende alah di di beli di  Mangga-dua..sebelah hotel kami di Jakarta...

perfumes ni saya beli di airport jakarta...kena bayar dengan usd pulak tu...
Ada banyak lagi gambar tapi dalam Tablet Zira, tak reti nak transfer...

Rasa nya nak pergi lagi dengan PA saja..kali ni nak ke Bandung saja,bukan untuk shopping tapi nak explore kota yang pernah di jajah oleh Belanda ...Insyaallah









iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails