Wednesday, December 8, 2010

warna warna kehidupan

Masa naik bas Mara Liner hari tu, hati seriau jugak....yelah....dah banyak kali cerita kemalangan yang membabit kan bas ekspress ni...
tapi Datin cakap tak da apa apa lah Zah....I dan kawan kawan I selalu naik bas...InsyaAllah selamat..

Aku dan PA duduk di hadapan ,belakang pemandu..Datin belakang kami...ada la dalam 20 orang penumpang dalam bas...

Bas ni selesa...pemandu dia pun ok...loghat pahang nya terserlah...
Bas bergerak tepat masa nya....setiba nya di pekan mana ntah..tiba tiba ada seorang gadis datang menghampiri pemandu...mula mula aku tak peduli lah apa yang dia cakap..tapi bila aku lihat mereka bersoal jawap....kami pun pasang telinga....lepas tu dia pinjam hp pulak...

aku tanya ...kenapa ni....

Hp saya tertinggal kat rumah ...tadi saya kol bapa saya suruh hantar kan ke stesen bas, tapi bas dah bergerak..so dia tgh kejar bas ni kat belakang....boleh tak berhenti sekejap pakcik...

Jangan lama kata pemandu sambil memberhenti kan bas ke tepi....

Dia pun menalipon bapa nya mengguna kan hp PA...abah saya ada kat belakang bas dah..kata nya....

Laaa...nyawa dia tertinggal rupa nya..kata ku pada PA....

Bila bas dah memasuki lebuh raya gambang...

tiba tiba aku lihat ada sesaorang yang identiti nya complicated sikit(hehehe) menghampiri pemandu...
lepas dia bercakap ngan pemandu..ku lihat dia terduduk dekat tangga bas dan termenung...

Kenapa bang...tanya PA...

dia salah naik bas....kita nak ke KL..dia nak ke terengganu!

maka berderai lah ketawa dalam bas ni.....agak nya malu budak ni...

ko tak tenguk ke tulisan besar kat depan ni masa nak naik...aku letak kemain besar tu..KUALA LUMPUR/KUANTAN
saya main naik saja pakcik...saya tak perasan....

Abih macam mana, saya tak boleh pusing hantar kamu balik ke kuantan..ni highway....

ko pergi jer KL..lepas tu naik bas pi terengganu...kata PA...

belum pernah terjadi orang salah naik bas ni sepanjang saya jadi pemandu ni...rungut pemandu tersebut...

nasib kamu ler..kalau ada bas ke lain ke kuantan nanti..kalau dia berhenti isi minyak kat R&R nanti..boleh ler kamu tumpang naik bas tu..kalau idak..naik kat KL laa....kat Putra...

Budak tu senyap jer...duduk kat tangga bas tu....tiba tiba aku lihat bas berhenti dan ku lihat pemandu bas membuka pintu bas dan menyeberang highway...

oo ada bas plus liner sedang berhenti mengisi minyak di sebelah sana...

dia mencari pemandu bas tersebut dan memberitahu hal sebenar nya...

kemudian dia pulang semula ke bas kami...

mana budak tadi....ah cepat sikit.....nasib kamu baik....ada bas tu ke kuantan....

macam budak pompuan jer...tapi berpakaian macam lelaki....

aku lihat pemamdu bas menolong dia melintas ..mujur kereta tak banyak...

selesai satu kes....

lepas ni apa lah pulak....hehehe

PA membisik kat aku...apa kata...kita cakap kat pemandu ni..yang kita tertinggal anak kat stesen bas....

tok sah lah bang..silap silap kang kita pulak kena hamput dek dia....

hahahahah

pemandu yang baik hati....
lupa nak tanya nama dia....
tapi bawak bas laju gak......

6 comments:

  1. Zah,
    Cakaplah..tertinggal tapak kaki kat Kuantan!

    ReplyDelete
  2. Ezza,
    Antara bas kepercayaan utk long distance...Kangar Kuantan.@ 12jam dlm perjalanan kadangkala 14.
    Dah jadi amalan tengok papan muka berkali kali takut silap naik bas...
    Bila hantar komen pun perlu hati hati ketuk send button ...yeha.

    ReplyDelete
  3. tertinggal anak..? ko jgn kakkkkk... ha ha.



    .

    ReplyDelete
  4. seronok gak naik bas ni ye za bila ada hiburan free macam tu hehehe.. tapi kpah takuttt naik bas.

    ReplyDelete
  5. Cakap ajelah kat drebar bas tu yang you tertinggal kereta kat Kuantan! Tak tipu kan? :)

    ReplyDelete
  6. Aunty Ezza,
    Ataupun kata lah tertinggal anak....kucing! Mau dia tinggal kat tepi jalan je....har har har *evil laughs*

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails