Monday, December 13, 2010

Terlerai nya sebuah ikatan

makcik.....

aku dengar dia memanggil....

Ya.......masuk laa

Aku ajak dia duduk...

kenapa ni...

wajah nya muram...

saya nak cakap ni...kami dah bercerai...


Ha!...laa kenapa ni....bila...

jumaat lepas..

Kenapa jadi macam ni....

Entah lah makcik....saya rasa doa saya di makbul  kan Allah....

Engkau cakap apa ni...

Setiap kali saya lepas sembahyang, saya berdoa pada Nya, kalau dia suami terbaik buat ku, panjang kan jodoh ku, tapi jika bukan, aku mohon pada Mu, cukup setakat ini saja...saya rasa tuhan dah jawap segala permintaan saya...

Aku terkedu...

Sebenar nya aku dah tau serba sedikit tentang keluarga ini..dan aku kenal siapa suami nya...

sejak mereka pindah ke sini, aku dah kenali perwatakan kedua suami isteri ni...

Pernah  aku mendengar hiruk pikuk waktu pagi...aku dengar butir bicara nya...aku dengar tangis raung isteri nya...aku juga dengar maki hamun suami nya..bukan sekali tapi banyak kali....

si isteri nya pernah mengadu pada ku perihal suami nya...aku simpati...aku nasihati nya agar bersabar..kalau tahu suami tu panas baran...jangan cuba cari kesalahan nya...tapi

hati perempuan.....mana kan tahan...bila mendapat tahu suami telah mendua kan nya...wang ringgit bertukar ke tangan wanita Indon..habis punah segala nya..
Perniagaan nya jatuh teruk...dan selama ni isteri nya yang menanggung sewa rumah dan makan pakai nya.....
Aku memang kasihan..anak anak kecil lagi...suami tak bekerja tapi langsung tak mau menolong nya mengemas rumah atau mencuci pinggan di dapur....

Saya penat makcik....balik kerja, rumah bagai kan kapal pecah, pergi ke dapor pinggang menggunung, dia tidor baring saja...anak anak kelaparan...tak tahan saya...

Aku mendengar segala rintihan nya...mujur lah ibu nya tinggal berhampiran...apa apa hal dia tau mana nak tuju.

Wanita ini bukan calang calang perempuan. Lulusan UIA dalam syariah kelas pertama. Tapi mendapat suami yang telah sesat aqidah nya...itu kata nya....
Aku kata kan pada nya..ini dugaan untuk mu...bersabar lah....

Dia mencerai kan saya dengan talak satu di rumah ni...tapi bila  saya balik kerumah mak, dia datang dengan keadaan mengamuk...habis saya di sumpah seranah depan orang ramai...kat rumah mak..dia jatuh kan talaq 3 lagi kepada saya lagi..siap sebut nama lagi tu...

MasyaAllah...giler ke apa si U** ni....

ko dah buat laporan kat pejabat agama ke.

dah..dengan imam pun saya dah mintak nasihat....
tadi dia kol..dia menyesal..dia nangis..saya pun nangis...
anak anak kecik lagi nak faham...asyik tanya saya..bila ibu nak balik rumah kita ni..asyik duduk rumah nenek jer...

Aku sedih...malam tak dapat tidur mengenang kan mereka...
Pada aku, kedua mereka ni amat baik...
sangat hormat kan kami....
tapi...
masaalah rumahtangga , mereka saja yang tahu...
biar  kan lah mereka selesai kan dengan cara mereka...
Aku hanya seorang pendengar...aku simpati....

Aku dapat rasa gegaran tiang Arash bila talaq di jatuh kan....

aku pernah baca...

Kuat seorang lelaki itu bukan terletak pada  senjata nya..
tapi..
pada kekuatan nya menahan SABAR...

6 comments:

  1. KOG
    terharu baca catatan ini.rasa macam terkena diri sendiri...nasib perempuan terletak ditangan suami.Baik suami baiklah nasibnya.

    Seen much of these stuff going on in our community.

    ReplyDelete
  2. saya pun tak tau nak cakap apa...
    saya tengok golongan artis yang asik kawin cerai ni and definetely lah melayu....kesian kan

    ReplyDelete
  3. Dengar keadaan pun kita pening..
    dah kalau selalu berdoa..
    dan dah termakbul
    mungkin ada Hikmah di sebalik apa yang berlaku..
    Semuga keadaan depa berdua dan anak anak bertambah baik..

    ReplyDelete
  4. Kekuatan lelaki terletak pada kesabaran nya.. hmm... I like that, and I think it's very true.

    Biar pun sedih, I think it's better for them to go their separate ways. The children will be better off as well. Insyaallah..

    ReplyDelete
  5. Salam Ezza,

    Apa nak buat jodoh mereka hanya setakat itu saja. Mungkin ada baiknya.

    ReplyDelete
  6. berat kita memandang, berat lagi bahunya yg memikul kan kak..semoga hidupnya di permudahkan Allah...kesian ank2...

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails