Tuesday, November 29, 2011

Tempoyak...Petai


Hari nak citer pasal Petai..

Kemain banyak orang jual petai sekarang ni...

Ada murah dan ada yang mahal...

Orang macam I ni sure lah cari yang murah jer......macam semalam..

3 ikat 5 ringgit ..1 ikat ada 3 papan...ok lah..

tiba tiba PA menyampok..dalam peti ais tu kan ada petai..dah hitam kulit nya...

tau lah..semalam saya beli..nanti saya pakai sekali ler....

dalam kepala dah tune dah...

nak masak tempoyak udang dengan petai...

Tapi s puas lah meround pasar..tak da udang...ada pun yang jenis kulit keras tu..
tapi semua kecik2 dan dah tak berapa elok nampak nya...

nak tau berapa rege nya...rm14 .00

so I tak kuasa nak beli cik udang ni...

pakai ikan bilis je lah...

akak jual tempoyak pun ada  berniaga..

tempoyak dia 'pure' ..tak campur pisang..

beli santan sekali...wah..dah terasa rasa kesedapan nya...

Balik rumah , I terus masak...

Masak jer semua nya...terus suruh anak anak hidang kan atas meja...

tempoyak petai dengan ikan bilis.goreng pucuk paku dan cencaru bakar cicah air asam..

semua senyap makan..tapi anak anak tak makan pun lauk tempoyak ni...

sebab tak da udang kata nya...

Masa tengah berkemas , siap cakap ngan anak anak...masuk tipuware tempoyak ni..esok boleh makan lagi...

Masa malam.budak budak ni tak nak makan nasi..

nak makan burger jer kata nya...

I pulak pi lah cari lauk tempoyak ni...

tak jumpa pun....cari dan cari....

rupa rupa nya...

dalam tong sampah...!

Rasa nak jadi mak si Pekan jer..

lari ke Batu Belah..Batu Bertangkup...

Sedih tau....

tapi..masuk kan kepala dalam tudung saji  pun ok juga lah.....







8 comments:

  1. Ya Allah, siapa yg rajin benar membuang lauk sedap tuh, boleh disimpan dlm peti sejuk dan ulang makan..ishhh memang terkilan.
    Akak pun mahu terjun ke perigi buta kalau macam nih..hehehehehe
    Kat maner perigi buta sekarang? Ade lagi ker?

    ReplyDelete
  2. kak ezza dan kak nani..
    lari jer ke BBB - Bandar baru bangi...
    memang sedih betul bila anak2 tak menghargai lauk hanya kerana tak kena dengan selera mereka...

    ReplyDelete
  3. Alahai, kalau jadi mkat kakcik pun mahu rasanya kakcik cari Batu Belah!

    ReplyDelete
  4. meh...meh sini
    kat sini ada vatu velah vatu vertangkop ekekeke...

    tp betullah kesian, naperlah sianak tu pi buang makanan sedap tu kan? tempoyak saya pandai makanlah tapi tidak petai...dah cuva vanyak kali ttp takleh jadi huhuhu...

    ReplyDelete
  5. Mak jangan merajuk. Ingatkan mak suka telur tembakul ajee... Hahaha.. Betullah budak2 ni..., apahal dibuangnya cepat sangat? Sabar ajelah..., mak...! Hehehe...

    ReplyDelete
  6. akak tak amik gambar lauknye ke?mesti sedap...teringat sambal tempoyak mak..huhu

    ReplyDelete
  7. tak pernah cuba makan tempoyak

    ReplyDelete
  8. SALAM,
    SUKA PETAI TAPI BUKAN FAVOURITE ISTERI. JADI BILA MAKAN2 KAT KEDAI DAN NAMPAK PULAK SAMBAL UDANG PETAI, MEMANG TAK LEPAS PELUANG.

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails