Saturday, November 19, 2011

Yang paling aku tak suka buat......

I ni walau pun suri rumah sepanjang masa..ada bende bende yang paling I tak suka sangat buat dalam urusan rumah tangga ni...

1. Lipat kain...



dulu masa berdua ok lah...pastu bila dah ada anak sorang..rajin lah lagi..
bila dah berderet2, mula lah malas..basuh I rajin laa..sidai kira ok lagi tapi melipat ni..asyik bertangguh jer..
angkat pastu masuk kan dalam bakul...tempat paling strategik atas sofa..hehehe..kadang kadang kain semua habis berpakai semula...Bila dah kena perli  dengan PA  baru lah rajin  sikit sebab selalu nya nak cari setokin yang sama dan cari seluar kecik jadi masaalah besar tau!

Tabik buat Abah I, mak mertua I dan kakak ipar I..dia lipat kemas kemas macam bergosok rupa nya..


Menggosok..


Dulu kerja ni kerja abah kita..dia suka sangat menggosok kain..spender pun dia suka gosok..
Dulu kalau aku menggosok, dia selalu perhati dan tegur..salah tu...
bila asyik tak betul jer, dia akak ambik alih..
macam ni laa..
kita ni cakap yelah yelah...pastu hilang...hahahhaa

Membasuh kasut sekolah anak..



Masa sekolah dulu basuh kasut sendiri..tak pa laa..
Putih melepas kasut siap berkapor...

Sekarang ni ..sejak dari anak sulung sampai lah ke Yaya..
Semua main humban dalam mesin basuh...sekejap jer bersih...
Tu yang kita tak kisah kalau kasut tak basuh walau pun dah petang ahad..
masuk mesin dan bila dah kering letak bawah kipas..kering you..dengan stokin2 sekali tu...

Buat biskut raya..



Mintak maaf lah..memang boring betul kerja macam ni...nak tekun menerap biskut satu, apa lagi kalau tart nanas...
tu sebab dulu kalau buat biskut masa raya semua jenis gentel2 dan bulat jer....hahahhaa
Tabik spring kat peniaga kuih ni...

Menghiris bunga rampai..



Alahai...bukan kesukaan I ni walau pun suka bau nya..
biar lah I kopek bawang ke,cuci ayam ker dari buat kerja halus halus ni...

Dulu masa muda muda dulu, mak akan bahagi kan kerja rumah...

I..sebagai kakak akak basuh kain(pakai tangan tu), masak memasak dan basuh pinggan.

Adik I Ayu, sebab dia kecik, tugas dia berkemas rumah....

Sampai sekarang aku rasa bila aku berkemas rumah rasa macam tak betul jer...

dan adik aku ni..masakan dia ada kureng sikit..(malas kot)hahahahha

Hmmm...apalagi ya....

Hahahahah....



6 comments:

  1. As Salam,
    Saya ni silent reader lama dah dan memang suka baca blog Ezza (blh ke panggil begitu?). Tertarik nak komen sbb ada persamaan tang lipat kain dan buat kuih raya. Dah berapa bulan kain duk bertimbun tak berlipat-lipat lagi tuh..hehe

    ReplyDelete
  2. Kakcik paling malas nak gosok pakaian!

    ReplyDelete
  3. saya selalu terlelap masa lipat gunungan kain..sbb tu bila angkat kain baju, yg pertama2 saya selamatkan dulu ialah kopiah, stokin dan pakaian dalam dulu, masukkan terus dalam tempat memasing, uniform dan baju ofis anak terus hang, yg lain2 tu kira tolak ansur lah hehe..

    bg saya takder masalah wat kuih tart, sker plak hehee..

    hiris bunga rampai pun saya suka..
    satu badan wangi..

    masak apalagi....number one!
    iyeeee..tak caya sudah! haha

    ReplyDelete
  4. kakak, saya pun kurang suka lipat baju dan iron baju. rumah saya takde bakul nak letak kain, pasal kalau ada bakul nanti melarat jadi bukit bukau dan kerja tak siap. lepas angkat kain kering, saya terus lipat dan simpan je...mcm tu lagi senang, pasal lain kali kalau nak iron, baju tu tak renyuk sangat dan senang nak gosok...

    Sally

    ReplyDelete
  5. tersangat serupa perkara yang tak suka saya buat dan saya juga sepenuh masa di rumah, menggunung kain baju dan lagi teruk, masak pun tak suka, tak tau apa yang suka,
    -sarah.

    ReplyDelete
  6. Ezza
    Masing2 tak suka lipat baju hinggakan dah macam gunung tingginya; maka biarlah is terus menggunung lebih tinggi lagi.. kita exercise kat rumah ajelah panjat gunung tu, hahaha...

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails