Wednesday, November 9, 2011

Sambal goreng...

Time: Petang sabtu lepas..


Juadah ni mak buat setahun sekali saja...

Kenapa mak...

leceh nak menbuat nya...nak kena hiris halus halus semua bahan bahan nya..pastu goreng satu satu...

Mesti sedap ya mak...

Entah lah,,nanti kamu rasa lah...

Yang bertanya tu menantu I ya..Firdaus...

Masa aku kat dapur , dia yang rajin menolong I ni...tolong cuci pinggan..berkemas..

Mana isteri dia merangkap anak kesayangan  I tu??

Ada....

dia dengan adik beradik lain sedang main game kat depan....

Ala mak...sesekali balik tak pa la mak...boleh rehat rehat..

ye lah tu.....

I buat kerja kopek mengopek dan hiris menghiris ni kat depan ya....

Kita potong ala ala Masterchef tu ler....hihihi

sambil  mata mengadap TV....

mak...orang dah tak tahan ni....mata orang dah pedih ni....

mak nya buat donno jer..terus menghiris bawang kecil sekilo....

hehehehehe....







tak terang laa

Bahan bahan nya ya...


600 gm kacang panjang
4 keping tempe
4 keping tahu
500 gm bawang merah
1 labu bawang putih
4 inci halia
4 inci lengkuas
7 batang serai
5 biji cili merah
5 papan petai
1/2 kilo udang sedang
1 kotak santan(kalau pakai santan biasa selalu nya cepat basi)
3 sudu cili kisar(ikut suka)
sedikit belacan
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan puteh.
Cara:
No 1-9 di hiris .
petai di belah dua.
udang di buang kepala.
Semua ini di goreng dengan minyak hingga layu.
panas kan kuali,masuk kan santan dan cili kisar. Masuk kan belacan sekali dan jintan jintan .
Bila mendidih masuk kan bahan yang di goreng tadi. Rasa lah garam nya dan ajinomoto sikit.
kacau biar rata.
Bila santan mula mengering,tutup la api.
Makan dengan lontong atau ketupat dan nasi panas.


13 comments:

  1. Kalau sambal goreng ni, kakcik suka ratah je. :)

    ReplyDelete
  2. Ya Allah, sedapnya, memang suka makan ni tapi tak pernah buat. Saya baca recepi satu persatu bahan nya tapi tak jumpa tahu kering dgn soon,
    selalu ada kalau makan2.

    Aper2 pun, Terima kasih sudi kongsi recepi, nanti2 saya nak cuba. Terima Kasih sekali lagi.

    ReplyDelete
  3. kakcik
    saya pun suka ratah jer....kalau saya datang rumah LF nanti..insyaallah saya buat ni nanti..

    ReplyDelete
  4. MM..

    nampak senang tapi leceh..

    sambal jawa ni memang tak bubuh fucuk atau soon tapi kalau nak letak pun boleh...terserah laa..
    Tapi petai tu ..taruk banyak banyak...yang ni saya taruk 10 papan!

    ReplyDelete
  5. Thanks kak. Saya salin dan simpan.

    ReplyDelete
  6. Waduh, waduh, waduh...rajinnya cik ezah kita, meracik halus-halus pulak tu.

    ReplyDelete
  7. kak uda..
    setahun sekali rajin kak oii...

    ReplyDelete
  8. nana..
    tak payah mintak izin dek..ambik jer..

    ReplyDelete
  9. Alang..

    pasal meracik halus halus ni yang buat setahun sekali jer..hahaha

    ReplyDelete
  10. kak ezza...yang susah buat tu yg sedap. anak2 sekarang memang macam tu..opsss...aina pun sama kalau balik kg hanya tolong2 mak memasak tetap jadi rutin MAK.

    ReplyDelete
  11. kalau sambal ni, sebesen pun saya boleh habiskan sensorang heh3...

    org Johor ker?
    hehe..mcmlah org luar Johor tak reti masak ni ek? org Johor pun bukannya semua reti masak ni, makan reti ler...

    nak buat ni mmg leceh...semuanya kena goreng satu2...tp nak ngabiskan nya kemain laju heheeh...(saya ler tu)...

    saya copy eh? tk pernah letak jintan, leh try ni, asalkan jgn keluar jin udah ler..heh3..

    ReplyDelete
  12. Ferbret i jugak tu, Ezza. Boleh ratah sepinggan!

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails