Monday, November 14, 2011

Masak kerang...

Hari ahad saya masak ni...

Kerang bercili daun selasih

ambik resepi  dari blog sini....credit to her...

sebab sedap sangat..lupa nak ambik picture...

http://networkedblogs.com/kwcQo
tapi sama lah macam gambar ni....

Kerang bercili daun selasih...

(sukatan bahan bahan ikut kamu laaa)

Kerang (pilih yang besar..senang nak kopek)- cuci bersih dan rebus dengan serai sebatang....kopek dan buang kulit kerang sebelah saja..

Cili api..ikut suka...boleh campur dengan cili hijau..

Sos tiram

lada hitam(I tak taruk pun)

Serai sebatang dua..

asam keping...



Blend cili dan bawang bawang dan halia...tumis kan sampai garing..

masuk kan asam keping dan serai..

Bila naik bau..

masuk kan sos tiram secukup nya...

rasa lah garam nya..masuk kan kerang gaul rata..

masuk kan daun selasih...

Tutup api...

Sedap tau.....

9 comments:

  1. nampak sedap jekan? nanti boleh le aina try pulak walaupun sukatan ikut suka hati...

    kak ezza...
    hajat dihati bila balik ke BOTA semalam nak makan lala yg fresh tu. dah beli nak goreng cili...skali mak mertua kata buat aje sayur manis...waaaaa...

    ReplyDelete
  2. Nak cubalah nanti..kena cari kerang dulu..hehehehe

    ReplyDelete
  3. Makan dengan apa? Dengan pulut kuning boleh tak? :)

    ReplyDelete
  4. lala fresh tu sedap hendak nya tumis bercili...nak gi pantai remis lah beli...

    Kak MM
    cepat2 beli dan buat..ratah jer..hahaha

    Kakcik..
    suka hati nak makan macamana..saya ratah jer...

    ReplyDelete
  5. Nak buka kulit kerang dan buang sebelah...tu yang malas. Hai kena lah rajin ye kalau nak rasa resepi ini!

    ReplyDelete
  6. Terima kaseh bekongsi resepi.Brtambah2 ler rezeki kak InsyALLaH.Best nyer daun selasih.

    wawa

    ReplyDelete
  7. za, bilo ado cili api ni yang tak tahan nak buek ni...

    ReplyDelete
  8. Sedaaap. nampaknya. Nak cubalah!

    ReplyDelete
  9. singgah sini n follow...nmpak cantik n enak je kerang tu yer...slm perkenalan dear

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails