Saturday, June 25, 2011

Kari Kering ala Rendang.


Ni lauk  lunch kami semalam. 
Komen dari PA dan anak anak......sedap..
rasa nya raya nanti saya buat masakan ni di pagi raya...
Yelah..kasi lain sikit dari rumah orang lain yang kebanyakan nya masak rendang ayan atau daging...

Terima kasih kepada kjee yang sudi berkongsi resepi. Tapi saya punya terlebih santan dan terkurang serbuk cili...but who cares..as long habis di makan oleh penghuni rumah ni..ok lah tu...
Lain kali kena buat macam kjee punya...sebab nampak cantik lah pulak....


Resepi nya..

1 ekor ayam..potong kecil (bite size)

3 biji bawang besar..
4 ulas bawang putih.
2 inci halia...
semua ni di tumbuk halus..

3 cawan rempah ayam Babas
1 cawan serbuk cili babas
kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga untuk menumis
2 keping asam keping
daun kari...
1/2 cawan santan atau susu segar
4 biji buah keras(kalau suka) di tumbuk halus

tumis semua bahan tumbuk...
bila sudah naik bau, masuk kan rempah dan serbuk cli dan rempah tumis.
kacau cepat hingga garing..baru masuk kan sedikit air.
bila naik minyak, masuk kan ayam
kacau ayam hingga bersalut rempah..dan biar kan ayam  kecut...guna api perlahan.
bila ayam kecut, masuk kan susu segar atau santan..
Biar seketika hingga ayam masak dan kuah pekat semula.
jangan lupa letak garam dan perasa kalau suka.

...........................................................................................................................................

8 comments:

  1. kalau terlebih santan tapi famili suka, okaylah tu. kita kan masak untuk tekak mereka.

    ReplyDelete
  2. nombor mimi tu 0125972835 (acuan roti jala)

    ReplyDelete
  3. Yummy, yummy...suka masak kalau ada orang nak makan..

    ReplyDelete
  4. Kak Ezza..
    semalam siang, saya tak berani buka entry kak ezza sebabnya saya puasa.. dan pagi esok pun puasa..
    Ni dah nak masuk subuh baru berani nak buka... sebab masih boleh makan kalau teringin sangat...
    memang sangat menyelerakan...
    esok nak cuba buat untuk berbuka...

    ReplyDelete
  5. kjee
    betul tu, tapi yang akak punya lagi mengancam..and thanks for that number..will call her later

    ReplyDelete
  6. alang..buat ler kari ni, boleh lawan dengan ayam masak bali tu!

    ReplyDelete
  7. Rahmah

    rajin posa ya..esok buat ler kari ni..goreng popodum dan timun...

    ReplyDelete
  8. Aunty Ezza,
    Kalau pedas sangat nanti meoww tak boleh makan pulak! Pernah dengar tak ada satu jenis kari (lebihkuranglah) yang orang2 Banjar panggil sumap? Kalau Mama masak sumap, dia pakai daging yang ada lemak2 sikit. yummm....makan dengan capati ke, roti ke, nasi putih ke...yummm....laparlah pulak malam-malam ni. purrr...meow!

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails