Wednesday, June 15, 2011

As I remember...mak..

Malam tu aku teringat kan mak..

Teringat kan kisah kisah mak..bagaimana dia sering di tinggal kan abah di sebab kan tuntutan kerja..
Bagaimana dia kena menjaga anak anak yang sedang membesar...rumah tangga dan keselamatan kami semua..

Aku masih ingat..mak bukan lah seorang yang suka bermewah mewah...
Dia tak kisah kalau kerusi di ruang tamu patah ke di sebab kan reput..
Dia akan memaku nya dengan paku atau gam..

Dia tak pernah membeli ikan atau udang yang mahal mahal..
yang penting , ada makanan terhidang di atas meja...

Dia tak kisah kalau dia kena turun naik basikal ke pasar..
semua nya dia laku kan sendiri tanpa bantuan sesiapa..
Dia tak kisah kalau ke Chowkit atau Jalan TAR naik bas...
walau pun di masa ramadan untuk membeli kain langsir dan kain ela....

Tak pernah ke tailor untuk menempah baju dia atau aku dan adik..
semua nya dia buat sendiri dengan mesin jahit cap Raleigh yang mengguna kan kaki..

Dia lebih suka menjual kuih, nasi lemak di depan rumah..
mengambil tempahan menjahit atau kuih muih...
bukan sebab kekurangan wang...
tapi minat berniaga yang mendalam..

Abah berkerja sebagai Supervisor di syarikat British..
Selalu di hantar outstation oleh majikan nya..
aku tau..duit overtime nya banyak..
tapi yang aku tau..setiap kali abah dapat gaji...
dia akan memberi semua wang gaji nya kepada mak...
kadang kadang dia tak ambil sesen pun sebab dia ada duit elaun lain..

Segala urusan rumah tangga terletak di bahu emak...
semua nya siap..bil letrik dan air tak pernah bertunggak...
barang dapur siap berbeli kadang kadang terlebih..
makanan atas meja sentiasa ada ...
Dan yang paling aku kagum..
buku simpanan pejabat pos nya sentiasa penuh...

mak suka menyimpan duit..
selain dari pejabat pos..
dia ada peti besi...
dan di dalam nya ada cash...dalam rm100 gitu..
ini duit emergency..kata nya..
kalau ada apa apa hal kecemasan di waktu malam..ini lah guna nya..
dia memberitau aku dulu..
malam malam atau hari ahad..mana ada pejabat pos bukak...

Selain dari itu..di bawah katil..di atas loteng di dapur selalu nya setin dua tin susu Lactogen..
pernah sekali aku sedang mencari pencil jatuh ke bawah katil..
aku teraba tin glucose..berat sungguh tin nya..
naluri ingin tau membara..aku buka penutup tin...
masyaallah..kepingan duit 50 sen..penuh satu tin!
berpinar pinar mata melihat nya..
dulu..duit 50 sen ni besar erti nya adik adik....

Dan aku pun seluk lah sedikit siling tersebut..
masuk dalam poket..dan ku tutup semula bekas tersebut...

Dan
mak tak pernah tau pun aku pernah mengambil nya....

Pernah sekali aku mencari periuk atas loteng...
aku lihat tin susu lactogen berderet deret tersusun di satu sudut...
aku buka...wang kertas seringgit dalam nya...
dada berdebar debar..macam kena loteri..

aku rasa semua duit ni hasil dia berniaga..


Tapi
bab duit kertas ni aku takut sikit nak ambik..
sebab dengan mak..jangan main main..
dia tau berapa dia letak sana sini..
tapi aku ambik gak seringgit dia...hahahaa

Tapi tu lah..
setiap kali nak beli buku ker atau ada bende2 yang aku perlu kan..
mak dengan ayat klise nya..

'mana aku ada duit'

Hmmmm...

Mak  mak...

berbeza betul keadaan nya antara aku dan mak...

Sangat berbeza..

aku tiada simpanan,
kadang kadang tak berwang..

tak sampai hati nak membiar kan

 anak nak makan itu ini..

nak beli itu ini..

nak kesana sini...

Kita tau macam mana rasa nya

bila orang lain ada..

kita tak ada...


...............................................................

4 comments:

  1. Haippp, biasa dia tuh..he he he
    memang lah budak2 tengok duit siling mesti teruja..

    ReplyDelete
  2. ekau cerita pasal emak ni buat kakpah teringat kat mak pulak dah memalam ni..
    mak kpah pun tak berkerja tapi pandai simpan duit.
    kita yang berkerja ni pun duit licin jer....

    ReplyDelete
  3. Sayu baca cerita mak ezza dalam pengurusan keewangan, satu contoh yang baik untuk anak-anak sekarang.

    ReplyDelete
  4. Kita sekarang, pantang ada duit - apa anak nak makan, semua dibeli! (kakcik la tu)...

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails