Wednesday, June 29, 2011

Hidup di hari tua....

Kak Liya datang lagi menjenguk dapur aku pagi tadi.

Aku tau kalau dia datang jumpa aku, mesti ada bende yang dia nak cerita.

Aku tanya dia..kak ..anak akak tu dah bersalin ker...

Dah..dah seminggu dah...operate zah...

Laa ye ker..tak perasan saya kak..saya tgk tak da lak akak sidai baju baby pun kat luar ni...

Ooo..akak sidai kat depan jer...

Zah..akak nak bagitau yang tak lama lagi akak nak pindah kampung...

Lah ye ker kak..bertambah kurang lah kawan saya kat sini kak...

Rumah akak ni nak kena lelong Zah...tak bertahun tak bayar...Ko tau lah Din(suami) nya...bukan nya ambik tau pun pasal bil rumah dan sara hidup akak ni....balik seminggu sekali..Bila balik buat selamba jer...tak da nak hulur pun duit makan pakai akak ni...

Kalau dia tak balik rumah, dia tidor mana kak?

Entah lah Zah...dia cakap dia tidur kat mana mana jer...

Duit pencen pun dia tak pernah bagi..dia kata malas nak ambik..dah dekat 10 tahun tu Zah...padahal kat rumah ni kadang2 tak da duit pun...

Bila tanya pasal duit EPF..dia asyik kata..masih di urus kan...balik nalik cakap ujung bulan..ujung bulan...

Aku cuba mencelah...kak ada lagi ke duit tu kak...rasa nya dah lama abang Din ni pencen..dah lebih 6 tahun...
jangan jangan dah habis tak kak....

Entah lah..jangan jangan aku di tipu nya...

Kak, maaf tanya kak..Abang Din ni dah kawin lain ke kak...

Akak ada tanya..dia gelak jer...akak dah cakap dah..kalau ko nak kawin lain Din, ko cakap ngan aku..senang aku blah jer..aku tak mau ....

So..apa AD cakap..

dia gelak jer Zah...

Sekarang ni balik rumah. dia buat biasa jer..dah tak da macam dulu dah..tidur sama sama ker...borak borak ker..akak pun dah tak layan makan minum dia dah Zah...buat apa...dia langsung tak peduli kan akak, makan minum akak semua akak yang kena carik sendiri..kadang kadang tak ada bende nak makan pun....nasib baik ada rumah sewa kat kampung tu...tapi mana nak cukup Zah...anak anak Jantan akak yang 3 orang ni tak berkerja pun..makan tidur makan tidur jer...

Susah aku ni Zah..keluh kak Liya...
Ni rumah ni akak nak jual..menantu akak nak beli...
dapat duit rumah ni nanti, boleh buat bekal akak kat kampung nanti...

Tapi kak...
Rumah ni nama abang kak..nanti semua bayaran cek atas nama abang Din...
Akak rasa akak boleh dapat ke duit tu kak...
nanti macam macam dia putar lagi kak...

Yer ke Zah..nanti nama cek tu atas nama dia...
Ye lah....melain kan akak suruh anak akak yng sulung tu pantau semua urusan...

Termenung kak Liya....
Tak lama kemudian, dia pun dia mintak diri nak balik....
nak angkat kain sebab cuaca pun dah mendung...
Dah lah kak...akak jangan marah marah lagi kat abang din tu...akak ni kan ada daranh tinggi dan kencing manis...jaga je kesihatan akak tu...kang kalau asyik nak marah2 je..kena strok pulak..sapa nak jaga akak nanti...sudah sudah lah tu...
Akak fikir je diri akak tu...

Aku termenung memikir kan kak Liya ni....
kesian sangat sebab di masa tua tua ni di ketepi kan oleh suami..

Aku tahu yang suami dia dah berkawin satu lagi
dah lama dah..
tapi aku tak tergamak nak cakap kat dia...
Tapi aku juga tak sanggup melihat dia asyik kena tipu oleh suami nya..
Dan aku juga berharap agar nasib aku tak seperti dia ...

Aku mau hidup tenang  dengan suami ku di hari tua..
Dan mati dalam tenang juga...
tanpa membawa perasaan yang sarat dengan benci, dendam dan luka...

Perkenan kan doa ku Ya Allah....

5 comments:

  1. Aminnnnnn!!!! purr...meow!

    Angelina, Tom, Nicole, Michael, Nikki & Brad

    ReplyDelete
  2. Amin..Ya Rabbal Alamin..
    Kak Ezza..
    kita ni diuji dengan berbagai2 ujian. Ujian kak Liya ni amat berat untuk saya tanggung berbanding dengan apa yg saya hadapi ini...
    Allah itu adil.. Maha Adil. Diujinya seseorang dengan keupayaan masing-masing....
    AllahuAkbar....

    ReplyDelete
  3. kesianlah dengan orang yang ada masalah macam ni. harap2 hidup kita aman damai sampai mati ye za...

    ReplyDelete
  4. Takkan tersangka dek kita apa yang akan terjadi di hari tua (sekarang pun dah tua) kita nanti, kan Ezza?

    Mudah2an segalanya akan berakhir dengan yang baik2 sahaja. Amin.

    ReplyDelete
  5. mudah-mudahan Allah permudahkan segala urusan Kak Liya

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails