Monday, May 9, 2011

My Mak


My mak ni pandai menjahit..dulu lagi lah...menyulam bagai...cadar dan alas meja semua dia sulam sendiri..samaada pakai mesin jahit ni atau pun tangan...

Baju baju dia semua dia jahit jugak..dia tak pernah ke tailor..Kebaya , baju kurung ker atau baju tong ke..semua dia buat sendiri...





Ini Aku dan mak masa dia buat kan kenduri cukur jambul anak sulung ku..Apis laa


dia kemain suka  dengan nama Abd Hafiz...senang nak sebut kata nya..
Masa arwah nenek aku hidup lagi..sempat jugak dia melihat apis dan akim..

Banyak kenangan indah, manis masam bersama emak..
tapi 
kini aku dah jadi emak..baru ku tahu bagaimana perasaan emak masa kami muda muda dulu..

dan tak lama lagi
aku nak jadi nenek dah...
macam mana lah aku waktu tu ya...

mesti macam mak gak..bila cucu cucu nya memanggil dia nenek mok...
sungguh tak sedap betul bunyik nya...

Ok..sekarang kena start fikir..nak panggil wan nenek atau maktok..
ermmmmmm..........



10 comments:

  1. Zah,
    Dah sampai masa panggil Nenek, Zah!!

    ReplyDelete
  2. Anak2 panggil mak, kan? Boleh tak agaknya kalau suruh cucu panggil MAMA? hehehe...

    ReplyDelete
  3. Aunty Ezza,
    Eh, kalau dah ada cucu, PA jadi datuk, Aunty Ezza jadi datin lah kan? kan? purrr....meow!

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Ezza,
    Sangat setuju dengan Meow Meow!

    Selamat Hari Ibu, Kak Ezza. You're a good mom :)

    ReplyDelete
  5. Kalau orang Perak panggil opah tapi sekarang jarang dengar,panggil nekma macamana?

    ReplyDelete
  6. salam kak ezza...
    Mak tok lagi best....
    sebab masa tinggal di Penang, semua yang saya kenal memanggil diri mereka maktok pada anak2 saya...terasa kemesraannya...
    Mak Tok Zah... - comei tu.....

    ReplyDelete
  7. Nek Zah... not bad ye nama tu, glam jugak altho I must admit Datin is better : )

    ReplyDelete
  8. dah nak jadi nenek dah ekau ye za. panggil je grenma haha..

    ReplyDelete
  9. Hehehe Kak Ezza, Mak sy kan.. dia suh cucu2 dia panggil dia nenek dlm bahasa arab.. Katanya takdelah terasa tua sgt kalau nak dibandingkan bila cucu panggil nenek.. hahahhaha

    ReplyDelete
  10. Maktok lah k.ezza, kat png, nenek tu for moyang. Atau kalau nak glamer lagi, panggil mamatok


    Jah

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails