Tuesday, May 10, 2011

Lompat Tikam....

Mak...buat kan adek kuih lompat tikam ya...

nanti adek beli kan barang barang dia....

Adek ni panggilan di rumah bagi anak ku yang kelima..Mira..

Kenapa panggil adek..

sebab dulu ingat kan dia yang bongsu..yelah..yang lain tu jarak nya setahun satu....

bila time dia ni..lama jarak nya dengan yang anak keenam...so ingat dah tak da lagi lah..
\
tup tup...ada 3 lagi adik lain yang keluar..hahhaa

sebab kan dah terbiasa panggil adek...sampai lah kehari ni lekat panggilan tu..

Adik2 nya yang lain pun panggil dia adek....

Cuba lah panggil Mira ke..haram tak berjawap..

So tengahari tadi masa menjemput Tuan Puteri Yaya balik dari sekolah(basikal yaya pancit),

dia pun pergi membeli barang2 nya..

bukan nya banyak pun...

tepung beras.....

Santan kotak.....

kapur makan....

Daun Pandan...

dan pewarna makanan Hijau...

gula merah dan gula kabung...nak buat air gula

.Bila aku dah kat dapur..baru aku perasan..

dia tak beli pewarna hijau, tapi beli esen pandan...

dan yang aku angin...

Daun pandan...dia beli daun kunyit...!

SABOR JE AKU......

dah berumur 20 tahun dah kau ni dek oiii...

so dengan muka masam..dia pergi tukar kat kedai..

padan muka!!!

Dengan kadar panas yang melampau....

peluh dari atas hingga ke bawah..

maka siap lah kueh lompat tikam ni....

sepatut nya jadik macam ni...image dari en google

Tapi yang putih nya terlembik sikit....PA cakap macam telur setengah masak jer...



Tapi ..sedap jugak...habis di makan oleh anak anak, mak budak dan bapak budak..
Erkk..puas hati....


Air gula ada lebih ni..so esuk nak buat kueh lompang...bahan2 dah ada...



10 comments:

  1. Haha.... kita setuju dengan PA!

    Tie tak pernah buat ni, malas, sebab dah tak macam dulu, rumah dah sunyi.

    ReplyDelete
  2. Haha.... kita setuju dengan PA!

    Tie tak pernah buat ni, malas, sebab dah tak macam dulu, rumah dah sunyi.

    ReplyDelete
  3. kak ezza.. sedapnya lompat tikam tu.. sy mmg suka sgt mkn kueh ni tp malas buat.. hehehe

    ReplyDelete
  4. Auntie suka kuih nih..simpan dlm peti sejuk dah tuh dimakan sambil tengok tv..sedappp memang macam puding kann..

    ReplyDelete
  5. Kak, I lagi suka kalau yang putihnya tu macam telur setengah masak...

    ReplyDelete
  6. ezza, baru nak cakap lawa e lompat tikam ekau hahaha..
    janji rasa sodap.

    anak kakpah dulu suruh pegi ambek daun pandan, di ambek e daun lalang. sabau jer la..

    ReplyDelete
  7. Za,
    Cuaca panas, sebab tu santan toppingnya cair. Pada bulan puasa kuih ini banyak dijual di pasar ramadhan. Alang beli aje.

    ReplyDelete
  8. Kuih yang klassik .. nama nya pun klassik juga..
    theori ayoh wang..
    lompatan pertama .. masa nak makan.. tak sempat sempat.. melompat nak cepat
    tikaman pertama.. terus tikam kueh tu lah..
    lompatan kedua.. dari mangkuk ke mulut
    begitulah lompat dan tikam di ulang ulang sampai licin semangkok atau setalam..
    alahai sedapnya kuih klassik lompat tikam ;))

    ReplyDelete
  9. k.ezza, mana gambar lompang? tu faberet saya dulu, now susah nak jumpa, nak buat tak reti...hu hu hu

    Jah

    ReplyDelete
  10. kak, kalau dah ramai tu tak yah risau cantik ke tidak, gerenti habis punye, janji sedap dan kenyang.

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails