Thursday, May 26, 2011

Mekap

image from mr google



Masa aku kecik2 dulu, semua cerita tv dalam hitam putih saja...so pasal nak bersolek2 ni aku tak da lah aku heran sangat...

Tapi bila mak usu aku kawin, baru lah aku tau apa dia gincu, bedak penkek , celak bagai...

teruja sangat bila nampak bibir merah...

tapi mak aku mana ada bende bende ni semua....

yang dia ada bedak batu...bedak cuticura saja

oh ya! celak mekah pun ada....hahaha

Satu hari , aku mengumbah kotak kain dan alatan menjahit mak...

mak ni pandai buat bunga kertas, bunga hantaran kawin dan dia juga pandai menjahit...

dia paling pantang kalau ada anak anak dia mengacau barang dia...

tapi jiwa nurani kanak kanak kan...semua bende dia nak tau...termasuk aku ni laaa...

aku lihat dalam kotak tu ada banyak kertas kertas creape..macam macam kaler laa..



aku tau mak selalu buat bunga kertas dengan kertas tu...

kertas tu bila kena air..warna  warna nya akan turun..

so satu hari aku dapat idea...hahhaa

bila mak tak ada rumah..aku kun mula kan eksperimen...

ku tonyoh2 kan kertas creape tu yang basah tu kat bibir....hahaha

wah...merah menyala .....aku pun kemain lah suka!

malah aku pun bersama sama adik2  pun melaku kan nya...yang lelaki nya pun sama...

maka merah lah bibir masing..bukan saja merah..malah hijau dan kuning pun ada....

masaalah nya timbul bila nak cuci warna ni..dah dengar suara mak dah ni....

maka belari lah anak anak ni ke bilik air...cuci bersih bersih dengan sabun cap kapak tu....

Tiba tiba...aku dengar suara yang paling aku takuti.....

Izahhhhh....sapa main barang mak ni.......

nak tuduh sapa aar....

entah tak tau...

mana korang ni...cepat datang siniiiiii

aku sebagai kakak, dengan berat hati terpaksa mengadap....

apa kena merah merah ni....tercengang dia memandang aku...

aku diam...datang pulak adik aku Man dan Ayu....

Mengucap panjang mak.......

Lepas tu....ko tau lah apa jadi pada kami kan....

kena tali pinggang lah seliang dua..

sapa tak marah...bukan saja bibir yang merah..baju,tikar getah,almari cermin semua nya berkaler kaler...

lebih malang lagi..cadar dan sarung bantal pun kena.......

Itu cerita lama lah..

tapi sekarang ni lain lak...

lipstik , bedak aku semua nya jadi bahan eksperimen anak anak aku...

habis di punggah nya beg aku...masing2 ada projek dalam bilik...

Kadang2 aku keluar rumah cuma pakai bedak johnson saja...

semua nya lesap dari beg...kadang2 tu dah patah semua nya...

minyak wangi...ermmmm

kata nya hadiah untuk aku masa hari ibu...

tapi, dia orang gak yang pakai....

Tapi aku tak de lah marah kat anak anak bila rupa mereka jadi macam pelakon cina opera tu...

sebab aku tau naluri nak mencuba oleh budak2 ni...

yang aku marah...

habis tuala mandi jadi merah sebab mengesat lipstik ni.....

susah nak cuci Yang oiiiii






Kan mak dah cakap...macam cina opera jer ropa nya!!!

5 comments:

  1. Aunty Ezza,
    Anak2 bulu tak pandai tang ni. hehehe.... meowww...Nikki

    ReplyDelete
  2. Masa kecik2 dulu mmg rasa best sgt kalo dpt cpt2 jadi dewasa.. nak pakai mekap, nak pakai heels, nak pakai henbeg segala bagai.. hehehe

    ReplyDelete
  3. Masih saya sayang gambar opera cina anak saya yang menghabiskan setengah tin bedak kutikura nak putihkan badan.
    Terlupa pula saya piat telinganya atau tidak

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Ezza,
    Saya pun rajin juga kerja kerja macam ni dulu :D

    ReplyDelete
  5. Adu yaii.. Cantikkk nye lar.. kalo dh namanye anak dara.. cam tu la kan.. apa2 pun anak sendirik jugak yang paling comey di mata maknya..

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails