Friday, March 22, 2013

Do"s and Dont.....

Ok..tak habis lagi kisah kat Mekah Madinah ni..bukan nya apa..diam tak diam dah sebulan kami pulang dari sana...rasa macam semalam jer balik...

Nak kongsi lah doa doa ringkas ngan kamu semua...

Ada banyak buku tentang umrah ni..saya ada beli dalam 3 buku..satu dari syarikat Travel ni...amboiii..panjang sangat doa doa dan bacaan yang di baca masa tawaf dan Saei ni...macam mana nak ingat semua ni dalam maa singkat?

Tiba tiba abah letak kan satu buku yang dia pakai sejak mula mula dia pergi haji dulu...dan dia tetap pakai buku yang sama bila dia melaku kan umrah (dah banyak kali) dan haji sekali lagi bersama makcik...

Ko baca ni...senang..pergi fotostet dan kecik kan size dia..boleh sangkut kat leher masa tawaf dan saei nanti..abah pakai ni jer...ringkas dan praktikal...

Kalau ada sapa sapa nak..bagi tau saya ya..boleh saya buat kan...:)

Satu lagi masaalah nak ke tandas ni.apa lagi kalu kat masjidil haram ni toilet nya jauh...kadang2 dalam mencari tandas ni, tempat solat kita dah di ambil orang...itu lah masaalah nya..kalau terbatal wuduk, senang jer..kalau ada botol sray kecik tu,boleh lah ambik wuduk kat situ jer...buat sekali jer...ni kalau nak terkucil...adoii..

Dalam buku umrah travel agency ni..ada doa nya..siap dia ajar macam mana nak laku kan..

Tapi pesan makcik aku lagi senang...

Lepas ambik wuduk kat hotel..ko ngadap kiblat dan berdoa dengan yakin..

Ya Allah..kau selamat kan lah wuduk ku hingga selesai urusan ku in..Aminn

Yer..memang betul..Alhamdulillah..selama di sana, aku tidaka ada masaalah terkucil ni....

Dan lagi..masa ambik wuduk tu, berniat lah kita bertakliq dengan 4 imam kerana Allah Taala..senang nk tawaf semua ...

Kalau boleh..kita tulis lah apa yang nak kita doa dan minta pada Allah depan Kaabah..list kan satu satu..apa lagi kalau bawak pesanan orang....bukan nya..kadang2 sampai terlupa ...terkial2 nak ingat...

Shopping

Entah lah...sebenar nya dari rumah lagi aku dah cakap yang kita ke sana hanya nak beribadat saja...tak da lah nak shopping2 bagai...boleh di kata kan semua barang di sana cap made in china...kecuali Kurma..
Di Mekah aku tak da beli apa apa pun..entah lah...perasaan nak membeli tu tak ada langsung...balik hotel dah penat..yang nampak bantal jer..banyak orang kerumun2 orang hitam berniaga depan hotel...cakap elayu lagi tu...10 riyal 10 riyal..dia menjerit sambil menayang2 kan selendang,jubah lelaki dan perempuan...Tak da aku nak beli pun...pertama nya ,.tak size..satu lagi tak menarik hati pun..

Di Madinah pun sama..barang2 dia pun sama...yang pertama aku beli ialah selipar sebab hilang masa sembahyang di masjid Nabi/..Ya....selipar aku hilang 2 kali..satu di Makkah dan sekali di Madinah...tapi hati tak la rasa marah..anggap sedekah jer laa..

Kalau ada sedara mara atau jiran dan kawan yang nak ke Tanah suci....kirim2 kan lah untuk kita bersedekah di sana..samada bersekah buat pelajar2 tahfiz disana supaya mereka boleh beli kitab untuk mereka belajar atau beli Quran untuk di wakaf kan di masjidil Haram atau Nabawi...pahala berterusan untuk kita tu....apa apa terserah pada niat masing masing...
Atau kalau nak sedekah pun,beri lah pada pekerja2 dalam masjid ni..banyak orang bangla,Indonesia dan arab sendiri..Gaji mereka kecil saja..mereka buat kerja bersungguh2 membersih masjid tanpa bersungut.
Jangan bari pada peminta sedekah yang banyak di luar masjid..kang jadi masaalah pulak..mereka ni suka menarik narik baju minta lagi...susah kita...

Satu lagi...apa saja makanan yang di hidang kan...makan saja...aku pelik tengok PA yang asik makan sedap jer sejak dari kapal terbang lagi...sampai makanan aku yang tak habis pun dia ambik...
Di Mekah bila hari2 di hidang kan bende yang sama jer aku mula komplen kat PA..bang..saya tak ada selera lah...

Jus Mangga ni lah yang baut aku semput kot...subuh,tengahari dan malam dok beli ni..mahal tau..5 riyal..


Makan je laa..jangan nak pilih2..nanti lapar...kat luar tu pun sama jer lauk nya...
Memang selera aku patah masa kat sana....apa lagi biladah mula batuk2 dan semput...

lunch atau dinner..dah lupa dah...


Tapi bila kat Madinah...makanan nya melaut...sampai tak reti nak makan apa!..masaalah gak ni..hahhaha
!,,tapi memang selera aku tiada...Allah marah kat aku ker..aku berkata dalam hati...cepat2 aku mintak ampun dan solat taubat...Alhamdulillah..

Alhamdulillah..balik dari sana,aku tak masaalah jet leg bagai...badan pun sihat dan boleh terbang semula ke Sabah...kaki pun ok....

Kalau boleh..masa nak solat..cuba cari tempat yang tak da orang kita....bukan nya apa..kadang2 mereka ni terlalu ramah..nak berborak2 saja..nak mengaji pun susah..tak di layan takut kecik hati...Nak berdoa pun susah sebeb mereka ni faham apa yang kita doa kan..pastu bagi komen...Terjadi kat aku ni..Aku berdoa agar Allah sembuh kan kesakitan yang aku alami di kaki kanan ku ini..sambil aku mengurut2 kaki aku...tiba tiba orang sebelah bagi komen...hahhahaha....
Duduk dengan mak mak arab atau dari negara mana pun..aku ni asyik kena cium jer..agak nya size kami sama kot!
Ada Pak Arab bagi aku aiskrim masa menunggu adik2 aku turun...entah apa dia cakap aku pun tak tau...tapi  aku tak makan pun sebab aku batuk..aku kasi jer kat budak bellboy ...

Aiskrim Makkah


Ini pandangan saya lah...kalau ada yang tak setuju..maaf kan saya...









5 comments:

  1. Terima kasih Ezza atas pesanan dan berkongsi pengalaman.

    ReplyDelete
  2. Ezza
    Kalau rajin, tulislah lagi DOs n DONTs. Kita suka baca :-)

    Terima kasih kongsi pengalaman, ilmu n tips.

    ReplyDelete
  3. kak ezza, masa pemergian kali pertama dulu pun saya tak byk membeli krn fikir "made in chine" produk tu. bila hadiri banyak majlis ilmu yg sentuh fasal keberkatan bumi madinah, barulah pergi kali ke2 saya byk di madinah. kat mekah saya ke safa towers cari barangan bukan cina mari. orang ingat mahal sebab dalam gedung besar tapi taklah mahal mana. tasbih, myk wangi, sejadah, beg sejadah, cincin, jubah semua kat situ. kat situ banyak jubah saiz besar, saiz orang Turki kak..alamak, sorry, pjg komen aya

    ReplyDelete
  4. salam kenal dari blog kak anim, orang kita memang terlalu mengambil tahu kadang2 kan.. tapi ada masanya bagus juga..

    ReplyDelete
  5. seronok sangat bila baca kisah2 kak ezza dalam muffin biru nih. Kisahnya, duk click satu-satu entry..saya tak tido sampai ke esuknya. itu bukan diluar kebiasaan. saya ulat buku. kalau dah terjumpa buku best, xtido malam pun xper nk abiskan bacaan. So yg terkesannya baca entry kak ezza, saya tekun membaca sampai habis. Ada sampai tergelak and nangis sorang2 baca entry kak ezza haha.. nasib baik anak2 tak terbangun hee.. Anyway, tahniah diucapkan kerana kak ezza berjaya menarik jiwa dan perhatian saya sampai tak tidor satu malam. nasik esuknya cuti :) .. teruskan penulisan kak ezza dengan gaya yang unik dan tersendiri.

    You are one in a million :)
    Sha.

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails