Thursday, March 7, 2013

Kembara ke Tanah Suci..1

Salam semua..

Syukur alhamdulillah aku telah dapat menjejak kan kaki keTanah Haram. Kota Makkah Al Mukarramah..dan Kota Madinah Al Munawarrah..

Bak kata omputih...I just cant believe my eyes...
Kota yang tak pernah tidur ini sepanjang masa penuh dengan lautan manusia. Tergamam seketika bila mana mutaif mengata kan yang kami telah masuki Tanah Haram...




Pesawat MAS kami sampai jam 730 malam waktu Arab Saudi..selama 8 jam tanpa berhenti . Naik kematu segala punggung dan kaki...sebelum mendarat, kami bermikat dahulu..kerana kami akan terus ke Makkah untuk melaku kan umrah pertama.
Tapi malang bagi aku, semasa aku di bilik air pesawat, aku perasan yang aku masih lagi dalam keuzuran.
Padahal semasa sebelum bertolak di rumah, aku pasti sudah tiada lagi dan dah mandi wajib semua..ini lah yang di kata kan takdir...
Tinggal lah aku dalam bilik hotel sorang sorang kerana adik ku Ayu dan Kak Teh serta suami ku dan adik ipar terus pergi ke masjid untuk solat jamak dan menerus kan umrah mereka...

Aku duduk dalam bilik sambil menyaksi kan Live orang tgh tawaf keliling Kaabah...Sedih....

aku tidur sebentar...hilang kan pedih mata...bila aku terjaga ..waktu subuh sudah dekat..Lantas aku mandi air panas dan mandi wajib sekali lagi.

Aku solat sendirian dalam bilik...sedih betul...

Selesai solat, aku dengar sura orang memanggil di luar..ku lihat adik ipar ku telah selesai berumrah...kesian aku lihat dia dalam keletihan..bagai kan lepas berperang rupa nya dengan kain ihram masih di badan..tergelak aku sekejap..

Kak..Ayu dan Kak teh dah balik ke belum....

Belum lagi kata ku...ko tak sama ngan dia ker..

Mula mula memang bersama,tapi lepas tu hilang dah....orang ramai sungguh...

Oh ye ke..tak lama lagi balik lah tu..

Kak tak minum ker..tanya adik ipar ku Jamil....

Nak,...lapar ni..Abang Aziz mana..

dia dah minum dulu kat tingkat M kak oii...

Bertuah punya laki..haram nak ajak bini dia ni...!

Semasa aku sedang beratur mengambil makanan, baru aku nampak Ayu dan kak Teh baru balik dari Masjid..selesai umrah pertama nya..Penat kata nya...tapi seronok...

Stelah selesai makan pagi semua, masing masing kepenatan dan tidur dulu...

menjelang zohor,masing2 bersiap untuk ke masjid pula termasuk aku....Puas aku berdoa  agar haid tidak turun lagi..itu saja dalam fikiran ku sepanjang aku menuju ke masjid..Alhamdulillah...Allah perkenan kan doa hamba nya ini.....

Pertama kali aku memasuki Masjidil Haram yang sangat indah dan gah ini...air mata ku mengalir...Selama ini aku cuma melihat dalam TV dan buku2..gambar2 yang di di post kan ke FB...kali ini aku telah berada di dalam nya..Nyaman tenang seluruh jiwa ku...Tidak ada tempat yang paling bermakna dalam hidup ku yang buat aku lupa pada semua nya.....hanya pada Mu aku berserah...Hanya pada MU aku bersujud,pujian bagi Mu Ya Allah..lidah ku tak putus putus bertakbir dan bertasbih dan berzikir memuji diri Mu....

Tiba tiba aku terpandang kehadapan...Ya Allah...itu lah Kaabah...gugur lagi air mata..bagai kan tak percaya ianya ada di depan mata....

Aku mencari tempat untuk solat..memang ramai manusia dalam nya..duduk kat sini..ada jer yang datang menghalau...hehehe..ingat nak cari port kat depan kaabah,,tiba2 ada jer ada jer yang datang..Ya Hajjah ...dan entah apa bende yang dia cakap aku tak faham tapi gerakan tangan mereka suruh kami bangun ke basement...ok laa..sana pun siap ada aircond tu...


Hotel kami dekat jer dengan Masjid...


terlewat sikit masjid dah penuh so kami sembahyang kat dataran saja..nyaman sungguh kerana masa ni musim dingin di Makkah..

Tempat makan dan tempat berjumpa setelah selesai solat..

Sebenar nya, aku malas nak ambik gambar banyak banyak...kalau hati ku nak capture gambar baru aku buat..kalau tak aku simpan jer dalam beg gantung ni...pakai hp Samsung Galaxy note 2 ni rasa membeban kan sebab besar gedabak!


to be contd.......

5 comments:

  1. kak ezza, yg pertama tu yg terkesan, insya-Allah..lepas ni mesti rasa nak pergi lagi..lagi..dan lagi..mudah2an...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anim..memang benar Anim..bila dalam bas menuju ke airport Jeddah hati begitu rindu nak ke sana balik..InsyaAllah ada rezeki akan kesana kembali...

      Delete
  2. Syukur Alhamdulillah. Dah sampai Ezza ke sana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakcik.....InsyaAllah kakcik juga akan sampai sana jugak..berdoa banyak2 pada Nya..

      Delete
  3. Ezza
    Alhamdulillah ...

    Bagusnya dapat hotel dekat masjid. You guna travel agent mana?

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails