Tuesday, March 12, 2013

Madinah Al Munawarrah




Perjalan dari Mekah ke Madinah ambil masa lama juga....5 jam ker..dah tak ingat dah...

Dalam perjalanan..kami singgah di satu perhentian. untuk solat jamak zohor dan Asar sekali....tempat nya ala kadar jer rupa nya...
Biasa lah kami kaum perempuan ni...mesti cari tandas untuk melepas kan hajat kecil...Hmm..sampai jer sana..tandas nya penuh dengan wanita arab..mak oii..kemain ramai dan kecoh nya keadaan dalam tu...macam nak berperang jer bunyi nya...Tandas nya pula tak da air..Adik kakak boleh bayang kan bagaimana keadaan nya Ya....

Macam mana ni..kalau setakat nak solat saja tak jadi hal..air dari botol mineral yang ada pun cukup kalau nak berwuduk..masaalah nya nak kencing ni....

Aku perhati kan keadaan keliling..tetiba aku nampak PA yang baru selesai solat...
Dia mengajak aku ke tempat lelaki...Aku perhati kan lelaki arab kat sana dok pandang jer kami..
Peduli kan mereka kata PA..saya ada ....
Tandas lelaki pun bergenang air kat dalam...di sebab tak tak tahan..aku redah jer laa
mujur tempat berwuduk luas..kalau diaorang ni buat macam ni kat tempat pompuan..kat senang....

Perjalanan di terus kan....
kami sampai Madinah sebelum maghrib....

Hotel kami di sini..Gambar adik ipar ku Jamil....


Aku perasan di sebelah hotel kami ada masjid kecil..rupa rupa nya ini lah rumah Imam Bukhari...dia menulis buku hadis hadis di sini..sekarang ni rumah ni dah jadi masjid..ada orang jaga masjid ni...



Madinah kota besar..banyak kedai kedai untuk shopping! Lebih meriah .....






Kat sini kami tak lama..cuma 3 hari saja...
Kesian kak Teh..dia mula uzur masa kat tandas tadi....bergenang air mata dia..

Masjid Nabawi..kami datang menziarah mu Ya Rasulullah....




Tiba tiba bumbung masjid terbuka..indah sekali pengalaman ini....









Maqam Rasulullah




Aku perasan setiap kali solat subuh,zohor dan isyak..ada petugas masjid membawa sepanduk yang tertulis Bahasa Melayu..Iranian dan berbagai bagai lagi..Ramai wanita wanita di sini berlari ikut petugas ini...rupa2 nya nak masuk Raudah kena ikut giliran....semesti nya mak mak arab dan orang tempatan di dulu kan...Hari tu,sejak asar hingga ke Isayak aku di masjid...dah tak tertahan pinggang ku duduk di lantai..Bila aku tengok orang dok terlari2..aku pun ajak Ayu sekali..Bila dengar bunyi pintu kayu berbunyi. dan terbuka..bertempiaran lari dan suara menjerit masuk ke dalam...Ya Allah..aku telah melalui Makam Rasulullah..dan terpaksa menunggu lagi untuk masuk Raudah...Aku dah tak sanggup menahan kesakitan..Nasib baik ada sorang ustazah berbisik..berdoa kat sini pun Allah dengar...berdoa lah dengan ikhlas dan sungguh2..Allah pasti dengar dan mengabul kan doa kamu...
Bergenang air mata bila dengar kata kata lembut tu....tak lama kemudian,kami pun melangkah keluar.....
Dari cerita dari kengkawan lain..mereka tunggu sehingga jam 2 pagi..baru boleh masuk....Syukur pada mereka yang sabar menunggu...Tak pa..aku nak datang lagi ke sini...itu doa ku...Semuga Allah beri kan rezeki yang halal dan kesihatan yang baik untuk kami kesini tahun depan..InsyaAllah...

3 comments:

  1. Pengalaman pertama sebagai panduan untuk kali yang seterusnya jika diizinkan Allah. :)

    ReplyDelete
  2. Kak ezza, madinah bumi barakah. Mudah2an menziarahi dan mengucapkan salam buatnya menjadi bekal kita nanti sewaktu memohon syafaat Baginda di Padang Mahsyar. semoga kita juga diakui umatnya..amin....

    ReplyDelete
  3. Alang ameenkan doa ezza,semoga akan ke sana lagi, semoga Allah permudahkan.

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails