Wednesday, March 20, 2013

Subhanallah Alhamdulillah AllahuAkbar

Salam...

Apa yang saya tulis ni ada lah pengalaman saya sendiri....
bukan cerita dari mulut ke mulut..

Subhanallah....Alhamdulillah..AllahuAkbar...

1. Masa baru tiba ke Mekah..darah haid masih keluar walau pun sedikit... Bila menjelang subuh aku bangun dan bila chek semula..bila tiada aku mandi wajib dan solat tanpa berlengah..Dalam hati aku berdoa..Ya Allah..henti kan lah haid ku...aku ingin bersolat dalam masjidil haram....
Dalam perjalanan ke masjid untuk solat zohor..tak putus2 aku berdoa ..Ya Allah..henti kan haid ku.....berkali2 aku berdoa..
Alhamdulillah..haid ku berhenti dan dapat lah aku bersolat dan bertawaf dengan senang hati tanpa was was..

Tapi masaalah nya sekarang ni..bulan ni Haid ku tak datang lagi....risau menunggu....tanda2 nak datang haid ada..tapi bila di periksa..Ilek!...

2. Semasa dalam masjid..aku kehausan dan teringin nak minum air zam zam yang banyak di letak kan di situ..masaalah nya susah nak bangun dan ramai orang bersolat sunat...Aku diam jer..dalam hati berkata sedap betul kalau dapat minum air ni..sabar lah kejap...tapi bila aku angkat kepala..aku lihat ada wanita arab di depan ku menghulur kan air zam zam...Tergamam aku....Allah dengar keinginan ku....Alhamdulillah..

3. Semasa aku dan Ayu sedang tawaf sunat..orang begitu ramai sekali..bersesak2 apa lagi di penjuru Hajaral Aswad ,Multazam , Maqam Ibrahim dan Hijir Ismail..susah nak melangkah ....Aku dalam keadaan berjaga jaga sebab takut bahu beralih di langgar orang  ...bukan nya apa....aku lihat ramai jemaah dari negara lain..cara bertawaf nya lain..boleh beralih bahu mereka ..ada yang dah selesai(agak) nya main redah jer melawan arus...

Tapi mata ku terpaku melihat sesuatu...di sebelah aku...insan cacat merangkak rangkak melaku kan tawaf.. ..bukan merangkak sebenar nya tapi meniarap macam berenang...Tergamam aku..di sekeliling nya..takda sapa sapa melanggarnya..Subhanallah...Alhamdulillah..AllahuAkbar..dalam hati...

4. Dalam hidup ku...aku tak pernah bersolat Jumaat..Tapi di Mekah aku dapat laku kan..Di sebab kan orang terlalu ramai dan masjid dah penuh...kami sembahyang dia Dataran saja..Kami tercari2 tempat yang redup sikit..kerana masa tu keadaan panas dan terik...Bila masuk waktu,aku lihat lautan manusia bukan saja dalam masjid,di dataran malah semua jalan jalan penuh dengan manusia...Aku perasan langit mula redup di seluruh kawasan hingga ke jalan raya...masing2 solat dalam keadaan redup dan nyaman...Seperti para  Malaikat memayungi kawasan solat  Subhanallah, Alhamdulillah AllahuAkbar... selesai saja solat..langit cerah dan panas semula...

5. Aku solat memakai bangku sebab susah nak sujud kerana masaalah lutut dan keadaan pinggang yang sakit kalau duduk lama lama atas lantai..Susah nak dapat bangku wakaf,jadi aku suruh PA membeli kan untuk aku bangku...Dia bukan nya beli satu tapi 2..di tanya kenapa beli 2..kata nya kalau Ayu nak pakai senang...
Maka setiap kali solat,aku membawa bangku ini ke masjid...nasib baik selalu baik sebab Kak Teh selalu offer nak bawak bangku ni..maybe dia tengok aku terhegeh2 mambawa bangku ni...kesian agak nya..
Rupa nya bawak bangku ni pun banyak masaalah...asyik2 nak di rampas orang jer bila aku tak memakai nya..Kalau orang arab..aku faham laa..puas lah aku cakap ayan dan itik..yang aku pakai bangku ni waktu solat jer..puas jugak aku di cium oleh mak mak arab ni tanda minta maaf...tapi aku sedih sangat dengan  orang dari negara kita sendiri..bangsa kita sendiri...sedang aku membaca Quran,tiba2 aku terasa bangku aku di rentap orang..atas bangku tu ada beg dan Quran wakaf...bila aku pegang bangku ni..wanita berwajah bengis tu berkata..Awak ambik bangku ni dari sana ya..(tempat dia duduk)..Aku jawab...Tak..ini bangku saya beli sendiri..saya angkut dari hotel..
Eh tadi saya letak bangku ni kat sana..tiba2 dah hilang...awak ambik ker..
Aku pandang wajah nya...Aku jawap dengan tenang...itu saya tak tau..bangku ni saya beli sendiri..
Dia berlalu pergi tapi aku tau dia tak puas hati..aku dapat lihat bagaimana dia menjeling pada aku bila dia berborak dengan kawan dia...

Kak..ko jangan marah kak..ini dalam masjid..kata Ayu..
Aku tak marah..aku cuma pertahan kan hak aku..kalau lah dia cakap baik baik..aku bagi saja..memang aku nak wakaf kan bangku ni bila kita nak ke Madinah nanti..

So..selepas peritiwa tu..aku malas nak bawak bangku ni...aku sembahyang duduk saja..biarlah sakit sikit tapi hati aku tenang...Aku cuba melupa kan peristiwa tu...aku banyak kan doa minta agar Allah tenang2 kan hati ku dan minta allah maaf kan hamba Allah tu...Ini ujian untuk ku...Allah nak duga kesabaran ku agak nya...Alhamdulillah...

6. Dobi..
MasyaAllah..Mahal nya mendobi kat sini...2 kali hantar pakaian ke dobi,charge nya 500 riyal...hahahah padan muka aku...PA berkali2 check bill dobi tu...Bang sini Mekah bukan Klang...Kat Klang main kilo...sini kira helai...Adeiiii

Apa apa pun..aku bersyukur kerana dapat pergi ke sini...menjejakkan kaki di Tanah Haram...melihat Kaabah, dan ziarah Rasulullah...
Semuga aku dapat ke sini untuk melaku kan Haji pulak..Doa kan kami ya...

8 comments:

  1. K.Ezza, saya solat Jumaat kat rooftop.

    Saya kagum tengok orang2 yg tua sangat tawaf, masih larat tu..beberapa kali saya terhidu bau yang amat wangi masa tawaf.

    Mahalnya dobi! Dobi hotel ke? Kat bawah hotel saya ada kedai dobi, baju 3 org termasuk ihram, sekali hantar tak sampai 100 riyal pun..

    Jah

    ReplyDelete
  2. mashaaAllah sangat bernilai pengalaman berada di tanah suci dan merasa nikmatNYA hati kita terasa dekat padaNYA. Alhamdulillah. Semuga diberi kemudahan untuk ke sana lagi, khususnya untuk ibadah haji. Amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ezzah,
      Perasan tak, di tanah suci, apa-apa yang kita ingin, tertanya, cakap...semua akan dimakbulkan secara tunai. Doa Ezza 'hentikan haid' tu,tak tau lah..henti sementara atau .....? Jangan susah hatilah, InsyaAllah sampai masa, datanglah ia!

      Delete
    2. kak ezza...

      pengalaman no 2 tuh saya pun alami...menitis air mata. sampai masjid, rasa dahaga. selepas ambil tempat, saya minta anak dara saya ambilkan air. katanya sekejap ya umi, bila saya pusing, seorang kanak kanak lelaki menghulurkan 2 cawan plastics air zam zam...allah allah. menitis air mata.

      ketika di madinah, alhamdulillah, kepayahan untuk mendapatkan tempat solat n doa di raudah dimakbulkan allah....

      ketika di mekah hotel dalam 300 mtr dari masjidil haram...hotel pun tak begitu elok keadaan tapi bolehlah untuk tidur, makan mandi dan sebagainya. kami anak beranak x complain. bila tiba di madinah...hotel lebih kurang 30 meter dari masjid nabawi...bila masuk bilik...anak saya sangat happy sbb katanya cantik, selesa n hanya kami bertiga yang menghuninya (sepatutnya 4 org). ada 1 extra katil kosong. Allah permudahkan segalanya....

      kalau cerita bab bab kat sana...allah....sebak rasanya...rindunya.

      Delete
  3. Makchaq doakan Ezza dapat tunaikan haji pulak... boleh buat surat rayuan untuk cepatkan tarikh pi haji..

    ReplyDelete
  4. k ezza, kat Qasr Qamar, hantar dobi jubah sehelai SR5, saya sendiri terkejut. 3 helai jubah, 1 seluar SR18. Makcik2 yg dah terkena byr mahal utk dobi di Madinah pub x caya harga dobi kat Qasr Qamar

    ReplyDelete
  5. Assalam Ezza
    Terima kasih berkongsi pengalaman yg tak ternilai tu kerana ia sangat membantu untuk orang yang akan pergi kesana tak lama lagi.

    Semoga perjalanannya nanti dipermudahkan. Tolong doakan juga ya?

    ReplyDelete
  6. kak ezza..burung merpati yang banyak depan hilton tu tak pernah menjatuhkan najisnya walhal jemaah tak putus2 keluar masuk masjidil haram. kalau kak ezza duduk memerhatikan kaabah, kita nampak burung berterbangan dan kalau diperhatikan betul2, burung2 itu turut sama bertawaf, subhnallah.

    p/s mudah2an hasrat kak Ezza dan saya juga dimaqbulkan .Amin...

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails