Wednesday, February 16, 2011

Cerita lama ....

Aku masih ingat kisah ni...

dah lama sangat dah..tapi sakit hati ini belum hilang...

masa tu aku teringin nak buat kabinet dapur..sinki biasa yang ada asyik bocor saja nak membuat dapor asik basah ...

Ada sorang tukang melayu ni..dia ada merepair siling rumah jiran,..aku tanya kan..boleh tak buat kabinet dapur.

Boleh kata nya..dan setelah mengukur berapa panjang aku mau..dia pun mula mengira ngira berapa kos nya...dalam RM2 ribu

Dapor rumah kami masa tu bukan macam hari ni..baru di sambung sikit kerana dulu bilik air nya di luar..kosong jer..

Dia memerlu kan deposit untuk membeli barang..ok..PA memberi nya RM1000 dulu..pembinaan nya dalam 3 atau 4 hari saja..dia juga pesan..jangan ke mana mana dalam 2 tiga hari..sebab lori barang akan datang menghantar pasir batu dan segala nya..

Aku menunggu bagai buah yang tak jatuh...senyap saja..tak da apa apa pun datang..dia pun lesap!

Satu hari dia datang ke rumah...kata nya tak cukup duit..minta tambah...PA beri RM500 lagi...dalam hati dah was was dah...

lepas tu..jangan kan pasir, sebatang paku pun tak ada...Sah lah..kami dah kena tipu!

Aku tau yang isteri nya bekerja di sebuah syarikat kontena di PK ni..

Aku dail nombor nya(cari dalam yellow pages), tanya nama nya dan operator tu terus sambung kan kepada wanita tu...

Aku kenal kan diri..dan terus bagitau dia cerita sebenar. Siap dengan pesanan untuk suami nya, kalau tak mau buat,pulang kan duit kami kembali.

Dua tiga hari aku tunggu..tak da jugak datang, aku call kembali isteri dia..Isteri dia cakap dia tak  nak campur hal suami nya..aku cakap lah..kamu tau tak, kalau dia bagi kamu makan duit saya tu, haram tau masuk dalam perut awak dan anak anak..awak pun tau, suami tu tak berkerja..cuma bertukang saja...awak pun tau siapa suami awak , kan...

Rasa nya dah dekat 6 bulan kepas tu, PA pergi kerumah dia...nak tanya kan hal duit kami..

amboi mak garang nya......belum lagi PA bukak mulut, terus dia serang PA dengan kata kata kasar..

hei..ingat besar sangat ke duit kau tu..!!!

PA jawap..pada saya memang besar..tak tau lah pada awak kecik atau sikit...saya ni bukan orang senang..awak kata awak boleh buat, dah ambik duit saya..saya harap kan awak buat lah...

Macam ni lah..saya rasa baik awak pulang kan duit saya..senang kira...

Bini kau pandai2 jer talipon bini aku...bagi tau aku penipu lah...bini kau kata tak payah buat..so engkau lah langgar perjanjian..

Jangan cakap macam tu..kata PA...kamu cakap kamu boleh buat kabinet dapur rumah saya..kamu nak duit..saya bagi..tapi barang tak datang jugak..pada hal beriya2 kamu cakap tunggu lori datang...satu bende pun tak ada...makna nya ko memang tipu aku...

pastu ko cakap tak cukup..aku bagi lagi...

ko nak suruh aku tunggu berapa lama lagi.....memang lah bini aku marah..dia pinjam duit adik dia masa nak buat kabinet ni...ko yang tipu lami..ko tu yang tak betul...

Lama lama dia diam...cakap pun dah pelan...

macam ni lah..kalau kau tak dapat bayar sekali gus, ko bayar lah sikit2...

Sampai lah ke hari ni, sesen haram aku tak dapat...

Dia....aku dengar kena serangan jantung....dan menjual rumah nya...duduk lah dia di kampung ayah nya...

PA  nasihat kan aku...duit boleh di cari..halal kan je lah perbuatan dia tu..selama ni kita bukan nya miskin sangat sampai tak makan...banyak rezeki lain yang Allah beri kan pada kita...tak terbilang dek jari..

Aku akur..tapi yang buat aku marah sangat ni..langsung tak minta maaf...dah tu sombong pulak tu...
apa punya orang daa!!!

17 comments:

  1. K.Ezza, dah dasar penipu cam tu le..kalau bersopan santun, baik budi pekerti mesti dia buat punya cabinet akak...sabar je lah..

    Jah

    ReplyDelete
  2. saya pun ada citer mcm nih....nanti i tulis as kesinambungan of your posting nih k Ezzah......

    ReplyDelete
  3. Saya dan suami juga pernah terkena sewaktubaru berpindah rumah. Konon nak tolong bangsa, tempahlah buat grill dengan dia - penyudahnya, grill ke mana - duit ke mana! :(

    ReplyDelete
  4. k.ezza...manusia bermacam ragam, rambut sama hitam tetapi yg tak sama coz bila dah beruban tetapi hatinya lain2...walaupun kita dah berhati-hati tetapi tetap terkena juga, itulah rezeki kita...

    apapun Allah lebih mengetahui dan dia pun telah menerima balasannya...senang cakap memaafkan tetapi perbuatannya tetap terkesan.

    ReplyDelete
  5. Perkara biasa...
    Tolong bangsa seagama...
    Banyak kali saya terkena...
    Nak buat camana?

    ReplyDelete
  6. Hai...ramai nya yg ada cerita serupa macam ni ya. Saya pun ada gak versi yg lebih kurang sama. Tak pe lah Kak...sama-sama kita kategorikan masalah ni sebagai "tak de rezeki". Tutup je buku lepas tu.....

    ReplyDelete
  7. Saya lagi bagus.Kena tipu dgn Pakcik suami. Kami minta cat rumah sebab baru pindah. Janji 3 hari siap, tak siap jugak. Barang tak dapat nak unpack. Tinggalkan dia dua hari sebab nak pack lagi barang kat rumah lama (percayalah konon tinggalkan kunci rumah pada dia sebab Pakcik kan), habis kotak-kotak dia selongkar. Barang-barang kami pun banyak yg lesap. Cat tak habis jugak lagi. Bila pergi tanya, habis kita dia maki-hamun. Mak dia yg duduk rumah sebelah pun datang maki kita. Apalah punya org. Anak sedara pun nak tipu ke?

    ReplyDelete
  8. Mujur Alang hadapi problem yang sama. Lambat siap kerja adalah.

    ReplyDelete
  9. Zah,
    Error..sepatutnya "Mujur Alang tidak menghadapi problem yang sama"

    ReplyDelete
  10. adoilah..bukan sikit duit tu..kalau pun dah terpakai, ckp je la terus-terang..ishhh..geramm..sebab saya pun pernah kena mcm ni..tp bukan org luar..sepupu sendiri..grrrrr

    ReplyDelete
  11. kesian pada anak bini dia...makan hasil haram...

    mesti dia selalu buat kerja mcm ni..

    ayah sy hmpir terkena..adik ayah sy sendiri lak tu...nk buat pinjaman dr bank nk jadi kan ayah sy garentor..nasib baik tk jadi..

    sbb sekarang ni dia dah hilangkan diri...bank dok cari dia merata tk jumpa..sudahnya si garentor yg terpksa byrkn balik pinjaman tu tiap2 bulan...kesian....sampai hati dia buat sahabat dia sendri mcm ni...


    jom ke APA KATA HATI pulak,
    HANTU TETEK

    ReplyDelete
  12. wow...ramai yang dah kena. saya pun kena jugak. dengan anak saudara suami...beribu melayang! sekarang belum dapat maafkan. dengar rumahtangga dia tak aman...dalam hati kata mesti sebab dia bawa balik rezeki tak halal..kan?!

    ReplyDelete
  13. Saya baca pun rasa mcm nak marah!

    Haihhh lah orang kita!

    ReplyDelete
  14. ini cerita yang serupa , berkenaan dgn kerjaya yang dipanggil kontraktor..

    sbb tu ada kawan tak beri anak daranya kawin dgn budak yang kerjayanya kontraktor... sebab ada tu buat kerja dgn mendahulukan duit org utk current projek dan macam macam lagi.. bukan kah itu menipu dan tidak amanah jadinya.. krn duit diminta nak beli barang tapi dibuat duit pusingan rumah org lain dan buat benda lain...
    maka dgn itu pakcik ni tak beri anak nya kawin dgn jejaka kerja kontraktor sbb mereka ni harus ada sifat membelit seperti diatas..etc.. gitu la
    bila takde business mula kelentong org sana sini..tu lagi dia tak mo..
    jadinya ginila

    kpd yg kontraktor ini mereka punya conscience ada banyak boleh didiskaunkan...

    ReplyDelete
  15. ini cerita yang serupa , berkenaan dgn kerjaya yang dipanggil kontraktor..

    sbb tu ada kawan tak beri anak daranya kawin dgn budak yang kerjayanya kontraktor... sebab ada tu buat kerja dgn mendahulukan duit org utk current projek dan macam macam lagi.. bukan kah itu menipu dan tidak amanah jadinya.. krn duit diminta nak beli barang tapi dibuat duit pusingan rumah org lain dan buat benda lain...
    maka dgn itu pakcik ni tak beri anak nya kawin dgn jejaka kerja kontraktor sbb mereka ni harus ada sifat membelit seperti diatas..etc.. gitu la
    bila takde business mula kelentong org sana sini..tu lagi dia tak mo..
    jadinya ginila

    kpd yg kontraktor ini mereka punya conscience ada banyak boleh didiskaunkan...

    ReplyDelete
  16. tak nampak ke kak ezza... saya dah tukar jadi GREEN dah macam hulk. Gerrraaamm.

    ReplyDelete
  17. ingat satu : CON- TRACTOR..
    SIFAT DEFINITION AYAT TADI
    CON= TIPU
    TRACTOR= BAJAK,UNSUR TARIK ..ETC,

    ELEMENT Yang selalu didalam contractor = smooth talker, very persuasive, analytical and sharp mind to scan weakness of victim(client), heartless(bila tipu la..sbb berniat no conssience), pandai menjual kata, macam macam.. they are one of the best con in the world .. salah satu sifat mereka.. janji manismu...

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails