Thursday, June 24, 2010

Salah penerangan...lain jadi nya- kisah benar

Ni kisah makusu aku yang telah pencen dari KEMAS.

Dia seorang guru juga penyelia  Pemaju Masyarakat kawasan  Ulu Selangor

Aku kagum melihat kepetahan dia bercakap. Non stop...Dia boleh bercakap pasal politik semasa, pasal remaja,pasal agama juga hal semasa. . Boleh berbual dengan anak remaja walau pun dia di panggil nenek.

Kalau aku menalipon dia..pasti perbualan aku berlarutan hingga habis credit. Kalau aku pakai hp PA, gerenti kena sindir lah ..Zah! bill tu kompeni yang bayar!!!!

Sebagai orang lama, dia banyak pengalaman dalam hidup. Tugas nya sebagai jentera kerajaan sering di arah ke desa desa dan kampung untuk menberi penerangan kepada penduduk tentang apa yang ingin kerajaan sampai kan. Maka banyak lah cerita cerita lucu semasa sesi penerangan tersebut.

 Tapi apa yang masih dia ingat dan sukar nak di lupa kan ialah bila mana pejabat kesihatan ingin memperkenal kan" Kondom" sebagai alat perancang keluarga buat lelaki dan suami suami.,

Pada masa tu, ada sebuah keluarga cina yang agak susah, hidup menoreh getah dan punya anak ramai dan masih kecil. Suami tersebut datang ke dewan orang ramai untuk mendengar penerangan bagaimana nak guna kan...apa kah kesan kesan yang akan timbul dari penggunaan nya...

Makusu menerang kan secara kiasan sebab malu hendak menbicara kan hal hal yang agak sulit ni....Perasaan malu sangat tebal apa lagi yang datang semua nya lelaki.  Tapi kerja kena buat jugak...maka penerangan yang halus  telah di pakai...

Begini kata nya
" Tuan tuan semua...cara nak pakai macam ni....bila itu sudah naik(sambil menaik kan jari telunjuk ke atas) encik semua kasi sarung ini benda lah....nanti tarak dapat anak .....
Yang lain semua mendengar dengan tekun sambil menangguk2 kan kepala.....
OOO macam itu kaa..tanya apek tersebut..manyak senang laaa...

Di akhir sesi, masing2 di bekal kan dengan bungkusan kondom ni....masing2 pulang dengan wajah riang.

Selang beberapa bulan kemudian, Mak usu dan guru2 yang lain datang semula ke kampung tersebut untuk mendapat input hasil sesi penerangan tersebut.

Datang seorng apek cina ..di tangan nya ada beberapa bungkus kondom yang masih belum di pakai.

Cikgu...ini barang tarak guna laa....

kenapa apek..
.
gua pakai  ini barang, tapi bini gua mengandong jugak!..sambil menunjuk isteri nya di sebelah nya..
macam mana apek pakai...
serupa cikgu tunjuk laaa....

makusu kehairanan....nak tanya lebih lanjut malu pulak...

lantas makusu tanya lah bini cina ni...

Ah soh...macamana dia pakai asoh...banyak orang pakai juga , semua kata elok..tarak mengandong!

Serupa cikgu cakap laaa...bila sulah naik..dia sarung laaa..

dia sarung dekat mana...

dekat  jari laaa.......

Adoiiii.....bertepuk dahi makusu dan kawan kawan nya...

bukan situ Ah soh..itu dia punya bawah laaa...

taruk jari apa bikin......

Lurus bendul punya apek ni...

Pengajaran nya....

kalau nak cakap...cakap biar terang...

ini lah padah nya kalau cakap berlapik lapik...

akibat nya..lain di ajar, lain di buat nya...

Kisah ni berlaku dalam tahun 70an...

Kisah benar ni..bukan main main...

Aku dan makcik berguling2 ketawa bila selesai makusu bercerita....








8 comments:

  1. salam. kahkah.. kakpah dah agak dah mesti apek tu pakai kat jari. Tu lah, ada orang ni memang jenis lurus bendul. apa yang kita cakap, itu itulah yang dia paham.

    lawa rumah ko za..
    taitel pun gempak..

    ReplyDelete
  2. Kak cite nilah yg aritu ye!!! tak boleh cite depan budak2... kahkahkah..kelakar sungguh! dpt saya bayangkan mcm mana mak usu cerita dgn mimik muka & tangan2nye sekali...

    ReplyDelete
  3. Mana taknya apek tu guna kat jari, makusu Ezza tunjuk dan naikkan jari kahkahkah....lurus bendul betul.

    ReplyDelete
  4. Salam Zah,
    Saya tak mau campur tapi 'rumah' Ezzah yang ni ceria, menawan dan kemas..tak pening kepala dengan hiasan-hiasan.

    ReplyDelete
  5. itu cerita mak usu saya kak...

    Saya ni asik tukar tukar blog dan title sampai lah hati saya puas...teruk saya ni..

    ReplyDelete
  6. Nora
    ha ini lah kisah nya..kenapa kami dok gelak guling2 ari tu..yang ko plk dari pagi sampai ke petang dok dalam bilk pengantin..so miss lah semua hot story!

    ReplyDelete
  7. zai..

    begitu lah citer nya Zai..citer orang tua...penglipur lara jadik nya...

    ReplyDelete
  8. Alang

    Jangan ingat cerita saya ni lucah pulak alang...ni lah realiti nya...
    Kemas ke Blog saya ni..mata saya masih berbulu lagi ni...entah apa yang kurang...

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails