Tuesday, June 1, 2010

Catatan perjalanan ..Ke Tioman...








Mula mula cakap tahun ni maybe kita pergi Mersing saja....Fine...tak pernah sampai sana pun...banyak boleh di lihat ..tapi keputusan dah di tetap kan...tahun ni confirm pi Pulau Tioman!
Begitu gembira nya hati akak  bila PA cakap acara tahunan Delloyd R&D Sdn Bhd tahun ni di ada kan di sana.

Mana tak nya, bertahun tahun impian kami nak kesana, tapi tak kesampaian...Ada saja masaalah nya...sehingga lah kami ni dah tua...hehehehe impian tu termakbul...

Kami memula kan perjalanan kami seawal jam 7.30 pagi. Tapi  aku kena bangun awal sebab PA suruh masak bekal...sekadar kenyang saja kata nya....

Pada mula nya kami nak bawak semua anak anak..tapi di sebab kan  kos nya melambung..kami bawa 4 saja...ok lah tu..tapi kereta tak leh masuk ramai...sempit kata budak budak ni  so kami naik van amerika kami yang baru saja di tukar enjin baru dan di buang kan karat..cat belum lagi...so nampak lah 'panau panau' bertampal sana sini....masaalah nya kamu belum test lagi van ni untuk perjalanan jauh...tak tau macamna ..tapi kami tekad saja...

Pada malam tu aku prepare baju baju PA dan Yaya...penuh satu beg kanvas..rupa rupa nya aku terlupa nak bawa baju sendiri..so apa kamu lihat di gambar2 ni semua nya stok recycle...hahahah

Perjalanan pagi tu very smooth...kereta tak banyak dan nampak nya keadaan van pun ok...Tapi setiba nya di persimpangan Putrajaya/Cyberjaya,temperature van  naik sikit sikit...mata aku dok perhati kan saja dashboard tu...stress laa..perjalanan jauh lagi ni....PA buat derk saja..sampai tol senawang..kami ambil keputusan untuk berhenti di Petronas..nak buat checkup...bukan senang nak bukak cap radiotor ni....kena tunggu masa sejuk dulu...kena tambah air lagi..


seterus nya begitu lah perjalanan kami..panas je..berhenti...sehingga lah sampai ke Tjg Gemok!
Aku rasa perjalanan kali sangat mencabar...laluan nya ada masa nya di hutan..ladang sawit....Felda  felda dan perkampungan orang asli...nak sampai ke sini kena lalu tiga buah negeri..Selangor..N9...dan Pahang! Dari Tol senawang, ambil jalan ke Kuala Pilah...masuk batu kikir...Serting...Muazam Shah..Rompin...betul2 penat tapi puas! Kami berhenti makan di tengah tengah perjalanan..entah tepi hutan mana kami berhenti..konvoi yang lain di belakang...





Bila sampai R&R Rompin, kami berhenti untuk menunggu konvoi yang belum sampai...jam menunjuk kan pukul 12.30 tgh hari...ada yang makan tengahari..tapi kami minum saja ....

PA bagi isyarat..dan kami pun beredar dulu...terus kan perjalanan kami ke TG gemuk....jauh lagi tu...Yang nyata, keadaan di sini aman damai saja..tak da hiruk pikuk dan segala nya...

Kami sampai Jetti Tg Gemuk jam 2 petang....



Aku nampak Ee , Saliza dan Cheah sedang mengurus kan tiket Bot...







.masa untuk departure..pkl 430 ptg.....adoiii lambat nya...cuaca panas dan angin pun malas nak bertiup....sabar je lah makcik!!! Ramai dah sampai..ada yang beranak kecil..beranak ramai..maka bermacam macam lah huru hara dan jerit pekik di situ....Masa ni lah aku terkenang kan kerenah anak anak masa mereka kecil dulu...






ni tengah Pening.....2 jam perjalanan beb!...


Dah sampai....mula mula keluar check laut....wooo betul macam dalam TV..hahahaha


Bersambung......

4 comments:

  1. salam kak ...

    bestnyeeeee ..ni yang jelesnye ...memang tioman adalah antara pulau yang tercantik di dunia ...takpe akak dah bagi inspirasi pada saya untuk ke sana ..

    ReplyDelete
  2. Aunty Ezza,
    Sungguhlah jeles tidak terkira. Lain kali ajaklah! Kita nak itut! purrr...meow!

    ReplyDelete
  3. Salam Ezza,
    Alang dah banyak kali juga ke Tioman waktu berkhidmat dulu. Suka lautnya jernih dan boleh nampak ikan-ikan berenang. Pergi tak ke Pulau Komodo? Cepatlah sambung cerita...

    ReplyDelete
  4. salam kak ezza..
    wah.. pulau tioman.. cantik lah..
    disinilah pertama kalinya saya ber'snorkeling' dan lihat keindahan kehidupan dalam laut... Allahuakbar... Masya'Allah... baru dapat lihat sikit di sini....bagaimanalah nantinya di sana...

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails