Wednesday, January 5, 2011

Borak sebelum hujan.....

image  dari google



Semalam aku melihat jiran ku (ex suami) berpindah rumah...

Ex isteri nya dah pindah ke rumah mak nya...

Yelah..dah bercerai...yang ex isteri nya habis dia angkut semua barang barang..

TV lcd , pc.... ex suami tak bagi angkut....

yang pompuan nya tak dapat nak mengangkut set bilik tidur...sebab susah nak bukak..

Hari tu aku ada tanya..dah habis ke barang semua kamu ambik...

dah makcik..tinggal katil dan almari saja...

payah sangat ..ko jual je laa...

tak nak makcik, mahal tu beli...dekat RM14 ribu....

terkedu aku mendengar nya harga nya...
(rasa nya tiga kali lori datang mengangkut barang barang...)


Pada kesempatan yang ada tu...aku sempat berborak dengan ex suami nya...

dia menyewa lori juga untuk mengangkut barang bilik tidur...

bersusah payah dia dan drebar lori tu mengangkat kayu katil . almari dan tilam...
berat sungguh rasa nya....aku lihat berkerut2 muka diaorang mengangkat barang...
mungkin dia akan menghantar barang tersebut kerumah mak mertua nya or dia pakai sendiri...
kata nya dia menyewa bilik saja..

Aku tak sangka dia akan mencerita kan perihal cerai dia...
aku dengar dan diam...
sekali sekala angguk kan kepala....
macam macam dia cerita...
apa sebab nya...
kenapa..

aku nasihat kan dia agar berbaik2 ..
paling tidak sebagai kawan demi anak anak yang masih kecil...
yang buruk tu jangan di war war kan..
jangan cerita hal keburukan ex dia pada anak anak..

Aku tau dia kecewa....
dan aku dapat lihat kebencian dalam riak wajah nya..
aku kesian....
tapi orang lelaki ...ego nya tinggi...

aku juga nasihat kan dia agar bangun semula dari keruntuhan...
lihat wajah anak anak...
dengar suara gelak tawa anak anak...
kalau sayang kan anak anak....
nak masa depan mereka terjamin..
kamu pun kena bangun semula...

zaman sekarang semua nya pakai duit...
kamu kena ingat semua tu...
Kita tak boleh hidup atas dasar cinta saja..
cinta tak boleh mengeyang kan perut..
perut kenyang....cinta datang merayu2..
(apa bende nya yang aku melalut ni....)


hujan lebat pun turun....
aku meminta diri...

sekurang2 nya aku dah dengar versi kedua pihak...

sedih betul rasa hati...
aku kehilangan dua orang sahabat yang baik....

Semuga kamu berdua bertemu pasangan yang lebih baik lagi dan bahagia selama nya...
















5 comments:

  1. Semoga perpisahan itu membawa kebaikan buat mereka.

    ReplyDelete
  2. Ish, kak Ezza, sekarang ni Tie tengok orang-orang muda sekarang (eh, kita dah tua ke?) kurang sabar laa...

    Banyak perkara yang mereka tak tahu terutama dalam mengurus hal-hal rumahtangga. Duit banyak, tapi tak tahu nak urus, semuanya nak beli, rumah macam tak terbela walaupun perabut mahal-mahal.

    Mereka ni tak tahu nak hargai pasangan masing-masing. Setiap orang ada kelemahannya, jadi pandai-pandailah adjust, ish... dah ada anak pun tak cerdik lagi.

    Err.. sorrylah kak ezza, kita terleter lak kat sini, hihihi...

    ~ Apa yang Tie catat di sini bukannya nak kata kat jiran kak ezza tu, ini cuma secara keseluruhan je.. Mungkin jiran kak ezza tu ada masalah yang tak boleh diuraikan. Semoga hidup mereka lebih bahagia sekarang.

    ReplyDelete
  3. Hanya kesabaran benteng utk pertahan satu perkahwinan dari kemusnahan.Sabar dan terus sabar hingga sampai ketahap tepu.

    ReplyDelete
  4. kesiankan anak2. Anak kecil2 dah bercerai berai. Hidup berumahtangga ni perlu banyak tolak ansur, kesabaran, kesefahaman, tidak curang... ish.. banyaklah lagi..
    alhamdulillah kita ni bertahan insyaalah mintak2 sehingga ke akhir hayat.

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails