Sunday, April 24, 2011

Mak

Hari ini genap 16 tahun mak pergi...

Aku masih ingat lagi sebab aku yang mengadap dia di saat dia pergi...

Mak pergi dalam keadaan koma ....pergi selepas azan maghrib...

Tubuh mak yang menjadi besar akibat buah pinggang nya tidak berfungsi...kelihatan air keluar dari ruang2 roma nya..

Sebenar nya mak ada penyakit kencing manis..tapi punca kematian ada lah di sebab kan kegagalan hati nya.

Hati nya menjadi kecut dan hancur akibat hepertitis B.

Air mata ku tidak keluar bila melihat jasad mak di mandi kan, di kapan dan di semadi kan..

Aku cuma melihat dengan sayu...kerana aku tahu dia berjuang untuk hidup..tapi kalah pada takdir.

Setelah aku pulang ke rumah sendiri selepas tahlil tiga hari di rumah nya, baru aku terasa kehilangan nya.

Baru aku tahu erti kesunyian....aku menangis bila aku mau tidur, bangun tidur dan bila memandang talipon.

Sebelum dia sakit..boleh di kata kan saban hari dia menalipon aku...jam 9 pagi talipon di rumah pasti berdering.

Macam macam dia akan repot...selalu nya hal adik aku Ayu dan anak anak nya..hal kakak dan adik nya di kampung dan ayat yang paling biasa ....Zah..ko tak balik ke minggu ni....

Kadang2 dia memarahi aku...ko ni kalau aku tak talipon...jangan harap lah ko nak cari mak..jimat betul ko pakai talipon ya....

Aku ni bukan nya apa...anak2 masih kecik..terlari sini sana...macam macam nak buat...so kalau tak penting..aku tak ada lah talipon...lagi pun kos talipon ni mahal..

Ada masa nya, aku saja tak nak jawap...udah tak tau apa yang aku nak cerita lagi...aku suruh anak anak yang jawap....mak pergi kedai nek...kata budak budak ni...

Tapi bila dia dah tak ada...baru aku tahu erti sunyi..tiada deringan talipon dari dia...kadang kadang tak da sapa pun yang talipon aku bertanya kabar.

Mak pergi dalam usia 55 tahun.

Alfatihah buat Hjh Sariamin bte Hjh Lijah


Aku masih rindu kan masakan rendang mak....

2 comments:

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails