Sunday, April 24, 2011

Ikan dan gaji

Tadi aku ke  ekonsave..beras,nescafe minyak sabun semua dah habis...nampak shelltox,aku abik satu gak..nyamuk banyak sekarang ni...

Rasa nya itu jer yang aku beli...tapi yang bayar nya si Alin...

tahu berapa harga barang barang tersebut? Semua nya lebih dari RM100...termasuk 3 helai plastik pembukus..terlupa yang hari ni hari sabtu....

kira lah berapa bende yang aku beli ni....

Mahal kan....kecik nya duit sekarang ni...

Kalau ke pasar basah..pasar tani..harga ikan sayur dan daging pun melambung naik...

selalu nya aku akan bawa rm100...beli lah ikan ikan biasa jer...kembung, sardin,selar...jangan ingat murah ya..kembung sekarang ni dah lebih dari RM10 se kilo..sama jer dengan harga ikan lain...

Kalau pari,senangin,jenahak tenggiri  dan merah...mak oii....lebih dari RM 20 sekilo....

Ketam dan udang putih pun melambung harga nya....pegang je lah ketam tu...bila tanya harga..aku letak balik...

Ni aku dengar..ada orang cakap jangan di beli ikan dari pasar borong ni...mereka taruk ubat supaya ikan nampak segar bila kita beli..

sampai rumah ikan akan berbau busuk...aku rasa ada betul...pernah kena banyak kali...

Tu sebab aku suka beli ikan di pasar tani....biar lah mahal sikit tapi segar....

Mahal ke murah...kita tetap kena beli...kadang kadang tak berbaki duit gaji ....

Macam mana lah kalau PA dah pencen nanti.....

Hmmmmm

5 comments:

  1. Saya yang dah pencen terasa sangat.Itu yang kembali bertugas semasa masih terdaya.
    Agaknya duit kita dah nak jadi rupiah .Bawa berbakul,dapat beli se uncang.

    ReplyDelete
  2. Aunty Ezza,
    Mama kata dah duduk sini tak boleh makan bermewah. Dulu kat Sydney, ikan, udang, daging semua murah. Kat sini? Cekik darah! purrr....meow!

    ReplyDelete
  3. salam perkenalan kak ezza.. entah2 maklong yg kakak..

    maklong yang tak bekerja ni lagi terasa dengan kenaikan harga barang basah.. kenalah berjimat cermat kan..

    ReplyDelete
  4. takde barang yang murah kak sekarang ni. kalau dulu, serai, pandan tak jadi duit, sekarang ni itu pun dah berharga. bayangkanlah 10 tahun lagi. kesian kepada anak cucu kan.
    tapi saya selalu kaitkan barang mahal, duit tak cukup, masalah sosial dan jenayah meningkat. ada ke kerajaan nak buat sesuatu untuk kawal semua ni.jangan sibuk nak maju, maju je.


    zany

    ReplyDelete
  5. Memang tiada yang murah sekarang ini :(

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails