Sunday, August 22, 2010

YOU ARE MY GREATEST HERO

Semalam aku balik BC...

buka puasa dengan abah makcik dan Ejab..isteri ejab tak dapat balik  BC sebab tugas...

dah lama gak aku tak balik jenguk abah dan makcik...

tau je lah..aku di Klang...

anak ramai dan bersekolah lagi...

PA pun masih bekerja 8-5...

hujung minggu masa banyak di habis kan bersama anak anak saja....

dan mengurus kan segala urusan sendiri...

paling tidak aku cuma dapat talipon saja...

itu pun makcik yang jawap ..

sebenar nya aku tak kisah sapa yang jawap pun...

Kali ni aku lihat abah kurus sikit...dia bagi tau aku yang dah banyak hari dia tak masjid untuk tarawikh..

sebab selalu nya selepas asar..dada nya berdebar2 dan sakit...

bukan nya tak pernah ke hospital or klinik..

tapi keadaan nya macam tu jugak...

aku cakap ngan abah....jangan lah banyak buat kerja..rehat rehat laa...

abah aku ni kemain lah rajin kat rumah....boleh di kata kan semua kerja rumah dia suka buat kecuali masak...

apa lagi dah pencen ni...dia suka pada bersih dan kemas...kain kain akan di mesin nya termasuk lah kain anak beranak adik perempuan aku...anak aku Alin pun tak terlepas dari mata nya.....lepas tu dia suka menyidai kain.. pastu lipat kain...part yang dia suka sangat ialah menggosok ...malah kain baju Alin pun dia pasti gosok...

Rumah kami hari2 dia mop...tingkap dan bilik tidur semua nya habuk sifar!

kalau dia ke halaman rumah, pagi2 dia dah menyiram bunga...potong dahan dahan pokok mangga dan...yang paling tak tahan tu...kalau dia nampak kereta Alin kotor.....terus lah dia mencuci nya...
Terjerit2 lah makcik aku memanggil Alin...Lin...tengk ni Lin..ada bangla cuci kereta ko.....hahahaha

Bukan nya tak pernah di tegah,...tapi itu lah kehidupan nya..sentiasa bergerak...

Isnin ni..adik ku Rozman akan membawa nya ke Hospital Puswari..buat checkup lagi...

Dia kata kos sana mahal...

Alah bah...tahu lah Man tu nak bayar..kan dia anak abah....

Abah tak suka ubat dia...mengantuk kalau makan....

yelah..ubat tu buat abah berehat....

Semalam aku masak kari ikan kembung dan sambai tauchu udang dan peria...

kemain laju dia makan....

aku tau dia menanti aku datang...

dia suka aku masak..tapi apa kan daya ku bah,,

aku juga punya keluarga sendiri yang nak di urus kan....

Balik dari tarawikh, dia makan lagi...

dan buat kan kami teh tarik yang amat sedap di dunia...

Ya ..di mata ku abah nampak uzur..wajah nya cengkung...

Masa kau nak pulang malam tadi....aku lihat dia mengemas dapur dan membasuh pinggan di singki...

bah..dah la tu...pergi lah tido....

Macam mana nak tido....ko orang balik tak kemas dapur ni....makan tak basuh pinggan ..

Gulp!....aku hilang kata kata....

Abah....dari dulu sampai sekarang tetap begitu...


4 comments:

  1. Ezza,
    kenangan dgn bapa saya mengimbau kembali bila baca posting ini.Although strict tapi dia tunjukkan sayang pada kami dgn sediakan air rebusan herba utk mandi,buat minyak angin,siapkan buah tangan seperti penyapu lidi dan ubi kaya baru cabut.
    Itulah rutin dia bila keluarga kami balik kampung.Terkenang dia.

    ReplyDelete
  2. Zah,
    Yes, he is really your hero, Zah!

    ReplyDelete
  3. Aunty Ezza,
    Your Dad sounds just like my Dad...esp the mop and laundry part. hehehe... purrr...meow!

    ReplyDelete
  4. Salam Ezza

    Bestnya dapat abah macamni rajin sesangat2.

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails