Thursday, July 22, 2010

Terkenang kenang....

Sambung kisah ari tu ya....

Bila dah bangun dari tido...petang tu kami pi la jalan jalan sekitar Jalan Perangin...jumpa orang jual buah lai kemain lah besar..beli 2 bijik.. , naik bas turun bas.. pi Bukit Bendera...naik kereta kabel..sampai dia atas..entah apa nak di tengok selain dari permandangan dari atas,,pekan Goergetown...

Di atas bukit tu orang menjual laksa penang...aku pun sama lah membeli dan makan...aku masih ingat lagi kuah nya kemain pedas..meleleh peluh dan hingus keluar..Aziz cakap ..tak usah makan lagi..nanti sakit perut...

hari semakin petang...kami pun beransur pulang...masuk kedai mamak..makan nasi dulu sebelum pulang...tapi masa tu aku kurang suka makan masakan mamak ni...tapi Aziz suka pulak...mungkin dah biasa sebab hidup membujang ....

Balik hotel...buat je lah apa yang patut...hehehee

Next day..dah tengahari baru keluar ...kali ni nak pi Tanjung Bungah...
Lalu kawasan tepi pantai ni cantik....pantai dia banyak batu batu besar..
boleh nampak rumah tokey Honda tu..Boon Siew
Rasa nya kawasan cantik ni di monopoli oleh masyarakat cina...

Pastu pi Padang kota lama...adoi..banyak orang kat sini...
ada satu mamak ni dia naik motor saja..

jual persemboq dan mee goreng..
huh!..punya la sedap...
ingat nak pi Pesta Pulau Pinang..
tapi aku dah tak larat dah...
badan dah penat...yelah malam tido tak lena...
asyik dengar bunyi orang bertandak saja....
Esok nya
Aziz ajak pi Taman Bortanik..pun aku malas...lepak dalam hotel lagi best..
petang baru pi Taman ular...mana ada ular pun..kecik kecik saja...

masa nak balik ada perarakan Chinggei...
pi la tengok sat..dia buat kat jalan saja....

Masa nak balik KL pun sampai....
Hmmm..mood pun sudak lari laa
kenapa ya...
sebab kami tinggal asing asing lagi...
sebab nikah gantung laaa...
Lepas tu..aku dok menung2 lah...
mak pun teramat lah jeles kat aku...
asyik nak perli perli semua..
sampai kan dia suruh orang lain tanya kat aku...reti kaa mandi hadas...
aku sakit hati sangat..buat malu saja mak buat macam tu....nak bagi tau orang buat apa...

Lantas...
aku pun bungkus kain baju...
Pindah lah ke rumah sewa...
bersama suami ku....

Selepas ni aku tak toleh ke belakang lagi...
masa abang aku kawin, kami tak mau bersanding pun...
mak bising, nenek bising..mak sedara pun bising
tapi aku keras kan hati...

Bila dah tinggal sendiri....
baru tau langit tinggi rendah...
tapi..
kami terus kan jugak perjuangan kami...
hingga lah ke hari ini....
Aku pernah menangis sebab tak ber duit...
Aku pernah beraya tanpa baju baru...
Aku pernah menangis bila anak minta duit  sebab cikgu kelas minta...masa tu aku langsung tak der duit..
aku pernah berbuka puasa cuma sebiji telor dan kicap...
Tapi ..
aku rasa aku bahagia...
bahagia bersama orang yang aku kasihi...
yang sama bersusah senang dengan aku...
orang yang tak pernah berkasar atau memukul aku...
orang yang selalu menyuruh aku bersabar....
dan juga sering bersabar dengan karenah ku...
Sesungguh nya...
Pengalaman dan kesilapan  itu pelajaran yang paling berkesan dalam hidup kita....
......

8 comments:

  1. bertandak tu apa kak..?.

    memang susah senang bersama orang yang dikasihi ni akan menjadi kenangan seumur hidup..

    suka tengok akak berdua...pasangan bahagia sepanjang masa..amin...

    ReplyDelete
  2. bertandak tu makna ya orang yang memekak menyanyi dan menari kat cafe hotel tu..

    kadang kadang masam muka gak Lina....bab ni frust menonggeng..kata orang dulu2...hahaha

    ReplyDelete
  3. kak ezza..
    baca kisah pengantin dulu2 memandai aja keluarga kita suruh 'nikah gantung'.. walhalnya ikut hukum memang salah bila dah sah nikah dipaksa 'gantung' pula... mujurlah sekarang ni ramai yang pandai bab agama dah tak mengamalkan lagi tradisi 'nikah gantung'...

    ReplyDelete
  4. rahmah..
    masa tu akak sampai keliru sangat..
    sampai ke had macam haram saja....pada hal kita dah buat yang wajib..sanding tu adat saja...

    ReplyDelete
  5. Ezza,
    Masa jalan-jalan dua-duan tu pegang tangan tak? Ezza dan PA memang pasangan bahagia walaupun ada masa merajuk (pada yang sayang), biasalah,kan 'sedangkan lidah lagi tergigit,...(lengkapkan). Semoga kalian berdua bahagian hingga ke akhir hayat.

    ReplyDelete
  6. salam kak ezza...

    alamak...sedih lah pulak baca...
    tapi tak apa kak...akak telah buktikan yang akak & abang hidup bahagia sampai sekarang :)

    mungkin cara mak akak tuh kasar tapi dalam hati dia kita tak tahu kan...dia tak pandai nak luahkan sayang mungkin...cara dia memangtak kena sbb suruh org tanya...dia malu mungkin. so kita amik yang positip ya...secara tak langsung ini membuatkan akak pandai menunjukkan kasih sayang pada anak -anak... :)

    take care kak

    ReplyDelete
  7. Ooohhh...gitu kisahya... nikah gantung.Yang penting bab wajib dah dilaksanakan.Semoga Ezza dan pasangan bahagia hingga keanak cucu....

    ReplyDelete
  8. Orang Melayu kita ni memang gemor benor bab-bab gantung menggantung ni. Nikah gantung la... gantung tak bertali la... bila nak kenduri tu nak menggantung langsir apa bagai pulak lagi (nasib baik tak gantung langsuir terus!).

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails