Tuesday, October 16, 2012

Alahai....dia datang lagi....

Aku ni sejak dah keluar dari kumpulan marhaban kampung ni, memang la dah jarang jumpa orang dah...hari hari jumpa orang kat fb jer...kadang2 bila berjumpa masa majlis kawin atau jumpa tengah jalan..maka rancak lah berbualbual kejap...selalu nya ayat yang keluar...Zah..lama tak nampak...Zah.,ko sihat ker...Zah..aku ingat ko dah pindah...ko duduk mana sekarang....dah berapa cucu ko sekarang...
Dan ayat klise...Amboi Zah...bulat nya ko Zah....
Hmm..dah lali dah..gelak je laa walau pun hati ku berdarah darah..hehhhee

PA macam tu lah gak...balik kerja memang tertonggok depan pc ni laa..kalau balik awal..sempat lah pergi berjemaah kat masjid..kalau tak..berjemaah ngan kami je laa..Dia ni walau pun jarang bergaul rapat ngan orang sekampung, tapi bila di panggil berewang,dia tetap pergi..itu je la masa yang ada nak ambik tau hal jiran lain dan kariah.

Macam baru baru ni kecoh nama kampung kami masuk TV dan paper..pasal budak yang curik Porche tu laa...Dalam paper memang sah lah jalan masuk ke taman ni...tapi kami sendiri tak tau siapa budak nya..anak siapa..orang sini ker atau penyewa...bila di tanya kat jiran2..semua tak tau...hmmmm

Apa yang aku nak tulis kat sini ialah..ada sorang penduduk kat sini..kita panggil tompel je laa..
dia ni seingat aku..orang kampung tak berapa gemar dengan dia ni...mulut pun tahan gak..
dah berumur..tapi tu lah..kalau baik ngan orang..selalu berakhir ngan bergaduh...bila aku korek2 sikit hal dia ni..semua nya cakap..susah kalau baik sangat ngan dia ni...lama lama dia jerat nya kita..
Antara faham dah tak....aku biar kan je laa macam tu, lagipun, bukan nya kami rapat dengan dia dan famili dia pun...

Dulu dia ni rajin ke masjid..sebelum masuk waktu solat, boleh nampak dia berjalan ke masjid berhampiran...rupa rupa dia ni siak kat situ...kadang2 berbaju biasa lama lama berjubah lah pulak...elok laa..dulu arwah anak aku selalu mengadu kat aku..Pakcik tompel ni mak...dah lah susah..selalu mintak2 duit kat orang tapi perangai suka beli nombor ekor ni dah jadi tabiat kat dia...menang arwah tak suka sangat ngan dia ni...pernah arwah di halau dari rumah nya di sebeb kan arwah marah kan anak lelaki nya yang suka mencarut dan memaki kawan2 lain..

Aku malas nak campur pasal hal budak2...tapi lama lama aku dapat tau yang anak dia tu dah berhenti sekolah..malas nak belajar lah..dan arwah pulak yang di tuduh nya mengajar anak nya jadik begitu...Entah laa..anak aku tu belajar sampai tamat sekolah..apa hal nya nak tuduh2 orang lain ni....

Masa pemilihan ajk masjid yang lalu, si tompel ni langsung tak terpilih jadi siak...so dia protes lah...habis semua orang dia buruk2 kan..so sapa nak layan dia lagi..

Masaalah nya....

kenapa sekarang ni dia kerap mencari PA...alahai lemas laa...
Kadang2 tak da apa yang nak di bual kan..tapi selagi tak di hulur kan duit kat dia..dia tak kan pulang!
PA ni kekadang bagi lah duit merah, kekadang duit hijau...macam tu lah jadi nya...kalau ada orang bagi salam jer..anak anak semua dah tau...Abah..kawan baik abah dah datang...adoii apa lagi yang dia nak ni...

pernah dia datang masa time maghrib,minta tolong bawak kan cucu nya ke hospital sebab demam..
aku tanya...mana mak bapak budak ni...kerja kata nya..
Tak kan anak sakit pun kerja..tanggung jawap dia lah bawak anak ni ke hospital!
Kadang datang mencari PA..ajis mana...tidor..kata ku..
alaaa...boleh kejut kan dia kejap..nak suruh dia bawakkan basikal saya ni ha dengan van..dah rosak...

Terkejut aku..sampai macam tu sekali dia ni...aku cakap terus terang jer..sori lah bang..suami saya baru tidur..cari lah orang lain..

Banyak lagi perangai dia yang aku tak berkenan..dengan aku memang aku tak layan pun..tapi suami aku ni jenis baik sangat...ala zah..saya kesian saja...biar laa..selagi saya boleh buat dan tolong..saya tolong laa..

Tapi bang..memang betul la cakap orang kampung..dia ni jenis suka ambil kesempatan atas kebaikan orang...nak pergi kenduri rumah sedar dia pun mintak awak tolong..dah tu minyak pun awak yang kena isi..melampau laa..

Zah..saya tak kisah pun..saya tau dia mengguna kan saya...dan saya tau setakat mana yang perlu saya bantu...

Aku tak tau lah ilmu apa yang PA  ni amal kan..sabar sabar sabar...

Yang aku ni dah naik muak dengan perangai si tompel ni...
Ya Allah..sabar kan hati ku ni....



8 comments:

  1. hihi...tompel...tompel...len kali akak ckp je abang ajis dah tak dok sini lagi..abang ajis dah pindah..mcm filem p.ramlee..A.R Tompel dgn abang ajis..haha

    ReplyDelete
  2. entah la Ain...berbulu jer kalau tengok dia datang..mintak sangat lah hati ni jadi nuetral balik...

    ReplyDelete
  3. InsyaAllah, ada ganjarannya untuk kebaikan PA tu. :)

    ReplyDelete
  4. Kalau suami saya mau dah lama kena halau dgn panas barannya tu. Itulah rahsia ALLAH tentang jodoh...seorang lembut seorang hangin macam Aina dgn suami.

    Insyaallah kak...baik di balas baik. Kalau bukan dia yg balas mungkin org lain pulak.

    ReplyDelete
  5. Aunty Ezza,
    Baiklah Uncle PA tu, nak tak dia adopt saya yang cute mute ni? Mama tu kan, strict aje ngan kami ni. purrr...meow!

    ReplyDelete
  6. Pandai sungguh si Tompel tu ambil kesempatan, kan? Mungkin En PA tu nak menguji agaknya... Kita tak tahu, suatu hari akan tersingkap la semua tu.

    ReplyDelete
  7. Kak Zah
    Kemungkinan Tompel ni bjudi nombor ekor.Angan2 nk kaya cepat.NauzubiLLAH...

    wawa

    ReplyDelete
  8. Hati hati...pengalaman hidup saya, orang macam ni ada di mana mana.tunggu masa nak guna kita saja.

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails